Aangezien het hier de laatste tijd populair schijnt te zijn om zogenaamde "Hypothetische denkstukken" te maken, ben ik aan het werk gegaan om een denkstuk te maken over de Kempen. De Kempen en Limburg, de eeuwig achtergestelde gebieden van Vlaanderen, of toch vooral op spoorwegvlak.
Niet al mijn ideeën zullen aanslaan, maar dat is ook de bedoeling niet. Politiek is dé eeuwige hindernis, maar ik denk dat dit plan politiek te verdedigen valt, en voor het grootste deel realistisch is, zelfs hier in België.
I. Infrastructuur:
Dit is het huidige netwerk. Voor alle duidelijkheid: blauw = geëlektrificeerd, geel = diesel
FASE 0

FASE 1

FASE 2

FASE 3

FASE 4:

FASE 5:

Het uiteindelijke resultaat zal er zo uitzien:

Maar dit is het finale resultaat. Nu leg ik de lijnvoering uit tijdens de (zeer langdurige) werken.
Na Fase 1 zou meteen Fase 2 moeten starten. Vanaf dan rijdt de rode IC niet meer naar Turnhout, maar integraal naar Geel en Mol, zonder stop in Olen. Sorry melle, maar ik gun jouw stationnetje geen IC-status.
De IR Turnhout-Antwerpen wordt definitief afgeschaft. In plaats daarvan rijdt er tweemaal per uur een IR Antwerpen-Mol, met eenmaal per uur aansluiting naar Neerpelt en Hasselt. Nu rijdt er tweemaal per uur een L-trein Mol-Antwerpen.
Wanneer fase 2 afgewerkt is, rijdt er een splitstrein Brussel-Vilvoorde-Mechelen-Lier-Herentals-Tielen-Turnhout-Zuid-Centraal / -Geel-Mol.
Turnhout krijgt ook 2 L-treinen Turnhout-Centraal/-Zuid-Tielen-Herentals per uur. De IR naar Antwerpen komt niet terug. Bus 41S hoort een aantrekkelijk alternatief te bieden en desnoods kan men vlot in Herentals overstappen.
Ik heb ook een ontwerp gemaakt voor een nieuw station Turnhout-Zuid. Het is de bedoeling dat Turnhout-Zuid ook een functie krijgt als regionaal busstation, grote parking en multimodaal transferium, bedoeld voor zowel een verbeterd OV-netwerk, als om ademruimte te creëren in de Turnhoutse binnenstad. Het huidige station Turnhout wordt hernoemd naar Turnhout-Centraal, en blijft gewoon in functie als eindpunt van L29, maar verliest de functie van interlokaal overstappunt. Turnhout-Centraal verdient trouwens een opknapbeurt met nieuwe perrons, een onderdoorgang en een nieuwe, eigentijdse perronoverkapping.

Na fase 4 komt er een gloednieuwe treindienst bij: Mol-Geel-Olen-Herentals-Aarschot-Leuven-Schaarbeek-Brussel-West ! Tweemaal per uur, met frontwissel in Leuven. De rode IC rijdt terug integraal naar Turnhout. De laatstgenoemde stad krijgt trouwens 2 L-treinen per uur met Aarschot en Leuven, die de vroegere pendeltjes naar Herentals vervangen.
Na fase 5, tenslotte, wordt de vroegere splitstrein Antwerpen-Mol-Neerpelt/Hasselt weer in ere hersteld, nu ieder halfuur!