Goederentrein voorrang op L-trein?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Jani

Re: Goederentrein voorrang op L-trein?

Bericht door Jani »

Jethro schreef:
markske schreef:
Vergeet ook niet dat op de L59 richting Antwerpen een zware last met gekoppelde seinen moet rijden (twee opeenvolgende seinen moeten groen staan zodat hij zeker niet moet vertragen).
dat is op alle lijnen zo hoor,zo werkt ons seinstelsel ook hé....
Oei, als alle treinen pas mogen rijden bij twee opeenvolgende groene seinen, dan zouden we nogal meer vertraging hebben, ik hoop dat je geen bestuurder bent :)
Jethro

Bericht door Jethro »

markske schreef: Denk je nu echt dat een andere trein nooit geen dubbel geel te zien krijgt ?
Indien een trein met zware last dubbel geel krijgt aan de Kenedytunnel geraakt hij er op eigen kracht nooit meer uit.
Dat is inderdaad wat ik ook doe als ik met een kleine 2000t door de Kennedytunnel moet.....
Jani schreef: Oei, als alle treinen pas mogen rijden bij twee opeenvolgende groene seinen, dan zouden we nogal meer vertraging hebben, ik hoop dat je geen bestuurder bent :)
Daar zit het hem net hé Jani, bij goederentreinen die -traag op gang komen- is het juist beter om ze te laten rijden , want zo heb je juist minder vertraging doordat je gemiddelde snelheid juist hoger is i.p.v. dat je telkens van 2 gele op 2 gele moet rijden...
en zoals elders al gezegd, dan rijden we ook minder in de weg van andere treinen.....
Dus ja Jani, ik ben wél bestuurder en ik heb nog nooit geen klachten in verband met stiptheid, niet op de reizigers en niet op de marchandizen :wink: !
sislowie

Bericht door sislowie »

Laatst moest ik de laatste L-trein van Brugge naar Gent verzekeren.

Aan het inritsein van Aalter werd ik tegengehouden wegens verkeer op enkel spoor, de tegenligger moest eerst passeren.
Tot zover kon ik volgen.

In Aalter, waar ik dus moest stoppen, stond een goederen op het zijspoor te wachten. Ik mocht eerst rijden, de goederen pas na mij.
In Landegem werd ik dan weer op het zijspoor gezet... om diezelfde goedertrein mij weer te laten voorbij gaan... :roll:

Waarom trokken ze mij in Aalter niet binnen met 2G zodat ze die goederen direct konden doen vertrekken?
Die zou niet in mjn weg hebben gereden en die goederentrein had dan ook tijd gewonnen. Nu hebben we beiden nodeloze tijd verloren.

Ik vraag me soms af wie dergelijke beslissingen neemt? Zo moeilijk is dat nu toch niet om dat te begrijpen?
groentje

Bericht door groentje »

Ik weet het niet, maar zou het niet kunnen dat iemand gewoon wat verstrooid was, en de situatie niet goed heeft gezien? Traffic Control is degene die moet beslissen over de prioriteitsvolgorde, maar dan moet je wel nog in de gaten hebben dat er een trein is. Ik hoop dat de grafieken ooit eens op GPS zullen overschakelen, want nu is het verre van altijd duidelijk wie al gereden heeft en wie niet.
Blok 6 had iets kunnen komen vragen, maar opnieuw, ook zij kunnen verstrooid zijn, en een bewegingstype te laat op manueel zetten, bijvoorbeeld. waardoor de bewegingslijn zich al trekt vooraleer de seingever het in de mot heeft. Met de verdere automatisatie zal dit wellicht nog meer gebeuren, de computer kijkt immers alleen maar naar de voorziene volgorde.
Jethro

Bericht door Jethro »

groentje schreef:Ik weet het niet, maar zou het niet kunnen dat iemand gewoon wat verstrooid was, en de situatie niet goed heeft gezien?
Als dit op elke lijn één keer gebeurt ben je vlug met meer dan een uur vertraging aan het rijden als goederentrein :roll: , want dan ben je een HKM met vertraging en dan heb je zéker geen prioriteit meer :evil: !
groentje schreef: Blok 6 had iets kunnen komen vragen, maar opnieuw, ook zij kunnen verstrooid zijn,.
Ik heb al meer dan eens ondervonden dat de samenwerking met Blok6 niet altijd goed verloopt, zowel TC <> Blok6 als TB <> Blok6

En al dat verstrooid zijn.... vindt ik niet echt professioneel hoor :? , zouden de desbetreffende mensen hier dan ook op aangesproken worden want meestal brengt die ééne vertraging vele andere met zich mee hé + de overuren van TB's en dergelijke!
Want als je dan voor de L-trein wil heb je het helemaal vlaggen :roll:
En als je dan nadien ,op de PC in je depot, kijkt wat de oorzaak van de vertraging was, waren het problemen met de lok of met de TB (waar er zeker geen waren)!
Maar verstrooidheid of verkeerde beslissingen van de blok of TC heb ik nog nooit gelezen :evil: .
groentje

Bericht door groentje »

We zijn ook maar mensen, Jethro. Mensen die soms niet goed zijn uitgeslapen, die ook wel eens naar toilet moeten (en om van de tafel ernaast elk mogelijk conflict te zien, chapeau), etc. Je hebt als lijnregelaar ook behoorlijk wat km in beheer, er kan altijd wel eens een situatie aan je aandacht ontsnappen. Zeker omdat de grafieken niet altijd even duidelijk zijn. Ook op een blokpost zitten maar mensen.
Ik zoek geen excuses, ik weet niet wat er op dat moment is gebeurd, en misschien was er wél een reden om het zo te doen, maar weet dat er ook bij ons wel eens iets mis kan gaan. Komt daarbij ook de officiële politiek die veel meer belang hecht aan een reizigerstrein, L of IC, dan aan een goederentrein. Als je meer onder je voeten kan krijgen door een stoptrein 3 minuten aan te smeren dan een halfuur aan een goederentrein, dan moet je als lijnregelaar al behoorlijk stevig in je schoenen staan. Terecht of niet, daar kan over gediscussiëerd worden, natuurlijk.
Jani

Bericht door Jani »

Jethro schreef:
markske schreef: Denk je nu echt dat een andere trein nooit geen dubbel geel te zien krijgt ?
Indien een trein met zware last dubbel geel krijgt aan de Kenedytunnel geraakt hij er op eigen kracht nooit meer uit.
Dat is inderdaad wat ik ook doe als ik met een kleine 2000t door de Kennedytunnel moet.....
Jani schreef: Oei, als alle treinen pas mogen rijden bij twee opeenvolgende groene seinen, dan zouden we nogal meer vertraging hebben, ik hoop dat je geen bestuurder bent :)
Daar zit het hem net hé Jani, bij goederentreinen die -traag op gang komen- is het juist beter om ze te laten rijden , want zo heb je juist minder vertraging doordat je gemiddelde snelheid juist hoger is i.p.v. dat je telkens van 2 gele op 2 gele moet rijden...
en zoals elders al gezegd, dan rijden we ook minder in de weg van andere treinen.....
Dus ja Jani, ik ben wél bestuurder en ik heb nog nooit geen klachten in verband met stiptheid, niet op de reizigers en niet op de marchandizen :wink: !
Dus jij bent één van die bestuurders die niet rijden bij 2 gele maar wacht tot het groen is?
Steven

Bericht door Steven »

Jani schreef: Dus jij bent één van die bestuurders die niet rijden bij 2 gele maar wacht tot het groen is?
Wat is daar het probleem mee? De vertraging door nog 30 seconden te wachten op dat groen is veeel kleiner dan een volledige sectie 40km/u of minder te rijden omdat je het volgende sein als gesloten moet beschouwen, als je zo drie seinen op rij hebt kan je er donder op zeggen dat uw concentratie nog perfect is. Verder is het weinig economisch te noemen om steeds te moeten optrekken en terug afremmen dan is het beter effe iets langer te wachten en dan wat beter te kunnen doorrijden. Er zijn dus meer punten tegen het feit van op slag te vertrekken als een sein 2gele staat dan effe te wachten tot het effectief groen is. Es is maar 1 geval waarin ik zelf wel doorrijd en dat is wanneer je niet weet wat er gaande is dan schuif ik door. Maar in vele gevallen weet je het wel, omdat er net een trein gekruist is, omdat er een trein voor u werd gestoken en dus geef je elkaar even wat buffer en dan kan je beter doorrijden.
sislowie

Bericht door sislowie »

Ik begrijp dat er eens een misverstand of vergissing kan gebeuren, dat is des mensen.
in principe zou dit echter niet mogen gebeuren, maar hey... who's perfect?
Ook TB zijn niet altijd even geconcentreerd door vermoeidheid (ons uren zijn nog onregelmatiger!) enz.
Helaas kunnen wij zelden op begrip rekenen van hogerhand als er een onregelmatigheid vastgesteld word.
Als je dan argumenteerd dat we ook maar mensen zijn is de repliek dat je daar als TB maar moet tegen kunnen :evil:

Dit is géén aanval op TC of seingevers enz, d.i. gewoon ee kleine frustratie van mij die er even af moest.
pietje

Bericht door pietje »

Verschillende mensen hier vergeten dat er een verschil is tussen fout tegen de procedures door een een onoplettendheid en een fout tegen de veiligheid.
Van het eerste mogen er liefst zo weinig mogelijk gebeuren, van het tweede mag er geen enkele gebeuren.

vergelijk dus niet het vergissen in voorlaten van een bepaalde trein met het negeren van een rood sein.
sislowie

Bericht door sislowie »

pietje schreef:Verschillende mensen hier vergeten dat er een verschil is tussen fout tegen de procedures door een een onoplettendheid en een fout tegen de veiligheid.
Van het eerste mogen er liefst zo weinig mogelijk gebeuren, van het tweede mag er geen enkele gebeuren.

vergelijk dus niet het vergissen in voorlaten van een bepaalde trein met het negeren van een rood sein.
Ik had het NIET over het negeren van rood sein!!
Jethro

Bericht door Jethro »

groentje schreef:We zijn ook maar mensen, Jethro. Mensen die soms niet goed zijn uitgeslapen, die ook wel eens naar toilet moeten (en om van de tafel ernaast elk mogelijk conflict te zien, chapeau), etc. Je hebt als lijnregelaar ook behoorlijk wat km in beheer, er kan altijd wel eens een situatie aan je aandacht ontsnappen. Zeker omdat de grafieken niet altijd even duidelijk zijn. Ook op een blokpost zitten maar mensen.
Ik zoek geen excuses,.
Toch zijn dat er allemaal, en zoals sislowie al zei, wij moeten ze ook niet gebruiken maar wij mogen er wel overuren door draaien.
We zijn inderdaad allemaal mensen maar ik had soms toch op wat meer logisch verstand en wat eerlijkheid gerekend...

En Groentje, soms loopt de samenwerking wél goed hoor ,maar de bedrijfspolitiek daaromtrent is echt schrijnend!
groentje

Bericht door groentje »

Voila, een beetje begrip langs beide kanten zou mooi zijn. Het voetvolk moet het overal ontgelden. Dat er dus iets schort aan de bedrijfspolitiek, ga je mij niet horen tegenspreken.
Bordensteker

Bericht door Bordensteker »

Jani schreef:
Jethro schreef:
Dus jij bent één van die bestuurders die niet rijden bij 2 gele maar wacht tot het groen is?
Hier nog een (die dat met mate toepast)!

Als je komend van Gent aan het eind van het rechte stuk onder het seinbeeld "2 Geel" de afdaling naar de Kennedytunnel aanvaardt moet je op een (niet al te vroeg in het zicht komende) rooie rekenen zowat aan het einde van de afdaling. Het tunnelportaal ligt aan die zijde namelijk heel diep, en het laatste stopsein staat vlak voor de ingang. Dat afdalend onder 2G remmen en stoppen voor die rooie is al niet fijn, maar het met een zware last terug aanzetten onderin die tunnel moet je zeker niet willen! Daarom kun je beter pas de afdaling inzetten als je aan het van 2G op groen springen van het sein bovenaan de afdaling kunt zien dat de ongehinderde doortocht verzekerd is. In feite doe je dan hetzelfde als wanneer je van Berchem komt: vóór de afdaling juist na het perron van Zuid moet je altijd wachten indien de hele doorrit van de tunnel nog niet vrij is, want in die richting zijn alle steile en diepe gedeelten samen één sectie.

En op andere plaatsen en onder andere omstandigheden geldt eveneens dat het achter elkaar aansukkelen van treinen die steeds 2 Geel krijgen niet wenselijk en zelfs riskant is.
Door vaak zo te “moeten” werken wordt de verwittigende bedoeling van 2G (snelheid gaan verminderen teneinde te kunnen stoppen) uitgehold. Immers, als je al traag rijdt hoef je bij het ontmoeten van 2G niets aanvullends meer te doen, niet meteen althans. Het grote gevaar is dan dat de rode die na meerdere minuten verderop kan volgen toch nog als een verrassing komt.
Veel mensen kunnen daar toch goed mee omgaan. Goede bestuurders zoals die onze treinen besturen kunnen dat echt bijna perfect. Bijna, want iedere mens laat af en toe steken vallen ...
Zolang we geen ETCS of minstens TBL1+ overal hebben blijft het improviseren om de nu toch wel vaststaande risico’s zoveel mogelijk te vermijden!
Jani

Bericht door Jani »

Jethro schreef:
groentje schreef:We zijn ook maar mensen, Jethro. Mensen die soms niet goed zijn uitgeslapen, die ook wel eens naar toilet moeten (en om van de tafel ernaast elk mogelijk conflict te zien, chapeau), etc. Je hebt als lijnregelaar ook behoorlijk wat km in beheer, er kan altijd wel eens een situatie aan je aandacht ontsnappen. Zeker omdat de grafieken niet altijd even duidelijk zijn. Ook op een blokpost zitten maar mensen.
Ik zoek geen excuses,.
Toch zijn dat er allemaal, en zoals sislowie al zei, wij moeten ze ook niet gebruiken maar wij mogen er wel overuren door draaien.
We zijn inderdaad allemaal mensen maar ik had soms toch op wat meer logisch verstand en wat eerlijkheid gerekend...

En Groentje, soms loopt de samenwerking wél goed hoor ,maar de bedrijfspolitiek daaromtrent is echt schrijnend!

Ja, overuren draaien, maar 's nachts wel een uur of meer voor uur rijden. Als ze over hun uren gaan rekenen de meeste bestuurders/treinbegeleiders het wel perfect uit dat ze mooi met de taxi naar huis kunnen gaan. Dikwijls beginnen ze 3/4 treinen voor hun diensteinde al te klagen dat ze over hun uren gaan, de permanenties volgen hier natuurlijk in.
En over die voorrang op L-treinen, laatst had ik een klagende bestuurder van een L-trein aan de lijn die aan de vertakking 2 minuten moest wachten op een goederentrein. Hij ging dit zelfs melden enzoverder... (niets meer van gehoord natuurlijk). Hoe moeten we in godsnaam nog goed doen als je zo een reacties krijgt?
Plaats reactie