Goederentrein voorrang op L-trein?
Goederentrein voorrang op L-trein?
Toen ik vandaag L 2666 genomen had tot FSN was ik al verbaasd dat deze trein stopte op spoor 3 ipv spoor 2. Dat wordt normaal alleen gedaan wanneer de IC P moet voorgelaten worden bij een vertraging van 10 min van de L-trein. En dat was nu niet het geval.
Mijn verbazing was des te groter dat enkele minuten later een 20'er met een containertrein voorbij stoof in FSN op spoor 2. De L-trein moest m.a.w. deze goederentrein voorlaten. Ik kan mij niet inbeelden dat ik dit al eerder meegemaakt heb. Ik dacht net dat een goederentrein zelfs na een L-trein moest blijven. Of klopt dit dan niet?
Mijn verbazing was des te groter dat enkele minuten later een 20'er met een containertrein voorbij stoof in FSN op spoor 2. De L-trein moest m.a.w. deze goederentrein voorlaten. Ik kan mij niet inbeelden dat ik dit al eerder meegemaakt heb. Ik dacht net dat een goederentrein zelfs na een L-trein moest blijven. Of klopt dit dan niet?

Re: Goederentrein voorrang op L-trein?
Nee, een (snelle) goederentrein kan makkelijk een L-trein voorblijven. Maar een goederentrein heeft het wél moeilijker om terug vaart te maken vanuit stilstand, het kan dus het beste zijn een rijdende goederentrein te laten rijden.
Een stoptrein hindert net een goederentrein ... een trein die overal moet stoppen is logischerwijs veel trager dan een trein die constant aan een snelheid van 80, 90 of 100 per uur rijd.Stef schreef:Toen ik vandaag L 2666 genomen had tot FSN was ik al verbaasd dat deze trein stopte op spoor 3 ipv spoor 2. Dat wordt normaal alleen gedaan wanneer de IC P moet voorgelaten worden bij een vertraging van 10 min van de L-trein. En dat was nu niet het geval.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Het zou altijd zo moeten gaan! Zo kunnen goederentreinen doorrijden en met enige samenwerking van Traffic control en dergelijke is dit voor beiden (L-trein) een win-win situatieStef schreef:Toen ik vandaag L 2666 genomen had tot FSN was ik al verbaasd dat deze trein stopte op spoor 3 ipv spoor 2. Dat wordt normaal alleen gedaan wanneer de IC P moet voorgelaten worden bij een vertraging van 10 min van de L-trein. En dat was nu niet het geval.
Er worden al genoeg lijnen lamgelegd doordat de L-treinen altijd voor moeten....
Op l12 zie je dat ook dikwijls dat een goederentrein de L-trein voorbij steekt ter hoogte van kapellen.

Officieel heeft enkel een P100 goederentrein voorrang op een L-trein, maar meestal rijden alle goederentreinen in de mate van het mogelijke voor een L-trein.
Een L-trein echt uitwijken wordt niet zo dikwijls gedaan, meestal wordt er getracht om de goederentrein gewoon voor de L-trein de lijn op te krijgen aan de vertakking.
Een L-trein echt uitwijken wordt niet zo dikwijls gedaan, meestal wordt er getracht om de goederentrein gewoon voor de L-trein de lijn op te krijgen aan de vertakking.
dat is juist, dat heb ik ook al vaak gehoordJani schreef:Officieel heeft enkel een P100 goederentrein voorrang op een L-trein, maar meestal rijden alle goederentreinen in de mate van het mogelijke voor een L-trein.

Als je in Duitsland rijdt bellen ze je op om te vragen of je door wil rijden en dan steken ze je zelf voor een Regio-Express (IR) , en daar is dat een normale zaak, daar moet je juist aan de kant voor de Thalys of ICE.
Misschien moeten ze eens daar in de leer gaan.
Tja, die goederentreinen vervoeren geen, of toch weinig, kiezers, hé. Er wordt in België door de politiek voorrang gegeven aan reizigerstreinen, dus ook door de spoorwegen. Je moet trouwens al enigszins zeker van jezelf zijn vooraleer je het risico wil nemen om een patat te geven aan een reizigerstrein, zelfs als het geheel positief is.
Groentje, deze wijze woorden schrijf je best eens op een groot bord dat je uithangt op Traffic Control, want veel van je collega's hebben dit helaas nog niet door heb ik al ondervonden...groentje schreef:Nee, een (snelle) goederentrein kan makkelijk een L-trein voorblijven. Maar een goederentrein heeft het wél moeilijker om terug vaart te maken vanuit stilstand, het kan dus het beste zijn een rijdende goederentrein te laten rijden.
Enkele weken geleden was ik wel aangenaam verrast van een van je vrouwelijke collega's. Iets voor Dendermonde belde ze me op dat ik op tegenspoor mocht tot Londerzeel om de stoptrein voorbij te steken.
Een week later zat ik weer achter het stopperke te sukkelen en belde ik zelf naar TC of ik niet op tegenspoor mocht tot Londerzeel. Onmogelijk, was het antwoord. In de andere richting is echter geen enkele trein gepasseerd dus het zou wél mogelijk geweest zijn. Blijkbaar hangt het veel af van wie er initiatief durft nemen en wie niet...
ARE 511
Hoofdstuk 2.5.6 Prioriteitsvolgorde van de treinen.
1. Hulptreinen naar een ongeval in hoofdspoor.
2. Hogesnelheidstreinen.
3. Reizigerstreinen van de internationale dienst.
4. IC-treinen.
5. IR-treinen.
6. P-treinen met IC- of IR-dienstregeling.
7. T-treinen met IC- of IR-dienstregeling.
8. Extra reizigerstreinen met IC- of IR-dienstregeling.
9. City Rail (CR).
10. Goederentreinen met snelle rit (snelheid hoger of gelijk aan 100 km/h).
11. L-treinen (uitgezonderd CR).
12. P-treinen met L-trein dienstregeling.
13. Goederentreinen met trage rit ( gelijk of hoger dan 80km/h of lager dan 100 km/h).
14. Toeristische treinen met L-trein dienstregeling.
15. Extratreinen met L-trein dienstregeling.
16. Andere treinen (met onder meer goederentreinen met trage rit snelheid trager dan 80 km/h).
Opmerking: Een goederentrein met snelle rit behoudt in principe, zelf in vertraging, steeds voorrang op een goederentrein van een lagere categorie, zelf indien deze laatste behoort tot een andere spoorwegonderneming.
Vergeet ook niet dat op de L59 richting Antwerpen een zware last met gekoppelde seinen moet rijden (twee opeenvolgende seinen moeten groen staan zodat hij zeker niet moet vertragen).
Hoofdstuk 2.5.6 Prioriteitsvolgorde van de treinen.
1. Hulptreinen naar een ongeval in hoofdspoor.
2. Hogesnelheidstreinen.
3. Reizigerstreinen van de internationale dienst.
4. IC-treinen.
5. IR-treinen.
6. P-treinen met IC- of IR-dienstregeling.
7. T-treinen met IC- of IR-dienstregeling.
8. Extra reizigerstreinen met IC- of IR-dienstregeling.
9. City Rail (CR).
10. Goederentreinen met snelle rit (snelheid hoger of gelijk aan 100 km/h).
11. L-treinen (uitgezonderd CR).
12. P-treinen met L-trein dienstregeling.
13. Goederentreinen met trage rit ( gelijk of hoger dan 80km/h of lager dan 100 km/h).
14. Toeristische treinen met L-trein dienstregeling.
15. Extratreinen met L-trein dienstregeling.
16. Andere treinen (met onder meer goederentreinen met trage rit snelheid trager dan 80 km/h).
Opmerking: Een goederentrein met snelle rit behoudt in principe, zelf in vertraging, steeds voorrang op een goederentrein van een lagere categorie, zelf indien deze laatste behoort tot een andere spoorwegonderneming.
Vergeet ook niet dat op de L59 richting Antwerpen een zware last met gekoppelde seinen moet rijden (twee opeenvolgende seinen moeten groen staan zodat hij zeker niet moet vertragen).
dat is op alle lijnen zo hoor,zo werkt ons seinstelsel ook hé....markske schreef:
Geen idee wat de Duitse regels zijn, maar als je combineert wat jij zegt met wat ik afgelopen zaterdag zag (goederentrein opzij voor een L en een RE), veronderstel ik dat de Duitse regel 'Gezond Verstand' heet?Jethro schreef:dat is juist, dat heb ik ook al vaak gehoord,zelfs als je aangeeft dat een G90 nog altijd sneller is dan een L-trein die maar gemiddeld 65-70km/h rijd....
Als je in Duitsland rijdt bellen ze je op om te vragen of je door wil rijden en dan steken ze je zelf voor een Regio-Express (IR) , en daar is dat een normale zaak, daar moet je juist aan de kant voor de Thalys of ICE.
Misschien moeten ze eens daar in de leer gaan.
Is het niet veel logischer om met rijpaden te werken, een vertraagde Thalys heeft, in mijn ogen, echt geen voorrang op een IR die prima op tijd rijdt? Dan krijg je meer vertraging voor meer treinen ipv 1 enkele trein die zo misschien wel wat extra vertraging oploopt, maar tant pis voor die ene trein denk ik dan.
ik denk dat men goederentransport met nucleair afval wel wat hoger zal zetten 

Op dit moment proberen we ervoor te zorgen dat vertraging niet uitdeint, en de gevolgen voor het treinverkeer en de reizigers zo beperkt mogelijk zijn. Daarvoor dient Traffic Control (en bij uitbreiding RDV), als we blindelings met rijpaden zouden werken, dan kunnen ze die diensten beter morgen nog vervangen door computers.
Door een slimme maatregel kan je soms een vertraagde trein terug op tijd laten rijden, zonder dat er andere treinen last van hebben, of waarbij die andere treinen hun vertraging ook zonder problemen terug kunnen inlopen. Maar daarvoor moet je je gebied heel goed kennen, moet je weten hoe een trein zich gedraagt, en moet je een aantal regels in het achterhoofd houden. Zo mag een stoptrein niet zomaar op tegenspoor worden verstuurd, bijvoorbeeld.
Door een slimme maatregel kan je soms een vertraagde trein terug op tijd laten rijden, zonder dat er andere treinen last van hebben, of waarbij die andere treinen hun vertraging ook zonder problemen terug kunnen inlopen. Maar daarvoor moet je je gebied heel goed kennen, moet je weten hoe een trein zich gedraagt, en moet je een aantal regels in het achterhoofd houden. Zo mag een stoptrein niet zomaar op tegenspoor worden verstuurd, bijvoorbeeld.
Treinen met nucleair transport hebben steeds voorrang en worden vooraf gegaan door een los rijdende locomotief.
Deze beide treinen mogen nooit door een andere trein gescheiden worden, men mag deze treinen ook niet uitwijken.
Indien een trein met zware last dubbel geel krijgt aan de Kennedytunnel geraakt hij er op eigen kracht nooit meer uit.
Deze beide treinen mogen nooit door een andere trein gescheiden worden, men mag deze treinen ook niet uitwijken.
Denk je nu echt dat een andere trein nooit geen dubbel geel te zien krijgt ?Jethro schreef:markske schreef:
dat is op alle lijnen zo hoor,zo werkt ons seinstelsel ook hé....
Indien een trein met zware last dubbel geel krijgt aan de Kennedytunnel geraakt hij er op eigen kracht nooit meer uit.
Laatst gewijzigd door markske op 21 feb 2011, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.