Pagina 2 van 3
Re: spoorweglogica
Geplaatst: 16 mar 2011, 20:59
door Asterix
Peche schreef:260689 schreef:Bestuurder van die trein is van depot FN treinbegeleider van depot FGSP.
Bestuurder moet normaal in Brussel-Luxemburg leeg naar FSR rijden. Het kan perfect mogelijk zijn om die trein tot Vilvoorde te laten rijden en daar uit te wijken naar de bundel aangezien deze zowiezo de TW binnen moet voor onderhoud. Desnoods laat men die sprinter in dat kleine bundeltje stellen op uw rechter kant voor je FSR reiziger binnen rijd. De boordchef moet dan in Vilvoorde als controle richting Brussel waar hij op trein 531 terug controle tot FGSP is. Men moet gewoon de wil hebben maar we weten al langer dat dit niet in het plaatje van spoorweglogica toebehoord
Allemaal mooi maar, die trein moet aan de TW komen, moet daar ontkoppelen en de treinbestuurder moet dan van de TW naar bundel gent in brussel zuid. Waar hij moet koppelen met 3 sprinters om dan als stoptrein van FBMZ naar FN te rijden. Waar hij dan gedaan heeft met werken. En probeer uw plan dan maar binnen zijn uren te doen als jij wil dat hij ontkoppelt in de groep M van schaarbeek.
Wat is nu eigenlijk het probleem? Het is blijkbaar voorzien dat er sowieso wordt uitgeweken naar de bundel Schaarbeek? Alleen gaat hij er nu wellicht iets sneller zijn. Ik zie het probleem dus niet. Hier wordt gedaan alsof TB's autisten zijn die tilt slaan van zodra niet alles tot op de minuut loopt zoals voorzien.
Steven schreef:Door de werken van L26 moet er altijd via Schaarbeek station naar de bundel gereden worden, de inrit kant Vilvoorde is tijdelijk buiten dienst, Laat Schaarbeek station in de spits al een grote slokop zijn ivm het ontvangen van P treinen. Laat staan eentje die er komt kop maken.
Met 13 perronsporen moet dat toch lukken?
Kristofke schreef:Er is nu gekozen om de IC naar Charleroi die 10 minuten later vertrekt deze stops te laten overnemen.
Vandaag heeft dat ervoor gezorgd dat die trein in FN 8 minuten vertraging heeft en in Brussel aankwam met ongeveer 5 minuten.
Je moet jezelf eens afvragen wat je als reiziger zelf zou doen als je eindbestemming bv. FBSM is. Je staat in FN en ziet de P trein naar Vilvoorde afkomen, je weet dat 6 minuten later de IC naar Charleroi toekomt. Ik persoonlijk wacht dan op die IC zodat ik niet moet overstappen om tot in FBN te geraken. Bovendien zou je die P trein enkel nemen als je weet dat die IC uitzonderlijk zal stoppen in Vilvoorde, want wat gaat je eerste vertrek zijn naar Brussel vanuit Vilvoorde? Treinen genoeg zeg je? Elke tien minuten zijn tien minuten.
Ja reizigers naar de tussenstations tot vilvoorde kunnen deze trein dan wel gebruiken, maar het zullen er in verhouding niet veel zijn.
Ik vind dit allemaal toch maar een vreemde redenering, hoor. Men zou toch mogen denken dat in dit tijdperk van chronisch overvolle treinen men net blij is dat een deel kan overstappen op een alternatieve trein? Het verwondert mij trouwens dat een geoefende reiziger als jij zomaar vertrouwt op die +06 die staat aangekondigd. In de NMBS-jungle kan je best op de eerste, de beste trein richting je bestemming springen want +06 wordt +010 en als je nog eens met je ogen knippert "afgeschaft". Waarom zou men trouwens moeten wachten als, zoals je zelf zegt, "elke tien minuten tien minuten zijn"?
Re: spoorweglogica
Geplaatst: 17 mar 2011, 01:47
door Shrek
Jeroen schreef:Met 13 perronsporen moet dat toch lukken?
Natuurlijk lukt het, maar niet zonder andere treinen in de weg te rijden. Ik vind het net een gezonde redenering om niets te doen wat andere treinen met hogere prioriteit kan vertragen.
Liever de 100 reizigers van die P-trein 10 minuten laten wachten dan de 1000 reizigers uit een IC 5 minuten vertraging geven

Re: spoorweglogica
Geplaatst: 17 mar 2011, 02:11
door Asterix
Shrek schreef:Natuurlijk lukt het, maar niet zonder andere treinen in de weg te rijden. Ik vind het net een gezonde redenering om niets te doen wat andere treinen met hogere prioriteit kan vertragen.
Liever de 100 reizigers van die P-trein 10 minuten laten wachten dan de 1000 reizigers uit een IC 5 minuten vertraging geven

Ik snap je vergelijking niet. Nu zijn zowel de P-reizigers als de IC-reizigers de dupe geworden van a) nòg minder vrij zitplaatsen en b) vertraging door de extra stops. Als ik jouw redenering volg, zou men beter ook alle P-treinen (en misschien nog wat meer?) in de spits moeten afschaffen om zodoende de "treinen met hogere prioriteit" overal vlot te kunnen laten doorrijden. Ik vind heel die rangorde trouwens kwatsch in het kwadraat. Alsof er op P-treinen maar 100 reizigers zitten en die dan nog eens minder belangrijke deadlines zouden hebben dan hun collega's op de IC's

Re: spoorweglogica
Geplaatst: 17 mar 2011, 16:44
door ferry
Hoi
Leest men dit forum bij de NMBS : vandaag reed P7200 tussen ESSEN en VILVOORDE!
f
Re: spoorweglogica
Geplaatst: 17 mar 2011, 18:03
door 260689
voila, das op PassengersWeb. zo heeft die dus gereden hoe ik het gisteren voorstelde op het forum hier.
Re: spoorweglogica
Geplaatst: 17 mar 2011, 18:06
door Jani
Voila, iedereen blij !
Re: spoorweglogica
Geplaatst: 18 mar 2011, 10:39
door mervyn
Al dit gedoe is dus te wijten aan die brand in het seinhuis van Etterbeek.
Iemand enig idee hoe lang het nog gaat duren eer dit opgelost is. Want op dit moment zijn er nog altijd veel P-treinen afgeschaft en zijn er andere die niet meer langs Etterbeek passeren. Niet echt handig als je daar elke dag moet zijn.
Ik had al horen zeggen dat het nog een tijdje ging duren eer dit opgelost was.
Klopt dit?
Re: spoorweglogica
Geplaatst: 18 mar 2011, 10:44
door Steven
tja de gevolgen van een brand veeg je niet op 1 dag weg. De brand in het seinhuis van Brussel Noord had maanden nadien nog steeds gevolgen.
Re: spoorweglogica
Geplaatst: 18 mar 2011, 11:01
door pietje
Steven schreef:tja de gevolgen van een brand veeg je niet op 1 dag weg. De brand in het seinhuis van Brussel Noord had maanden nadien nog steeds gevolgen.
... om nog maar te zwijgen van de gevolgen in Herentals die meer dan een jaar geduurd hebben.
Re: spoorweglogica
Geplaatst: 18 mar 2011, 11:16
door Steven
Inderdaad, voorbeelden genoeg van vorige incidenten, alles zal een beetje afhangen van waar de brand juist heeft plaats gevonden en hoeveel schade er effectief is aangericht.
Re: spoorweglogica
Geplaatst: 18 mar 2011, 11:22
door Jani
Ze gaan dat seinhuis toch niet meer herstellen en direct naar EBP overschakelen.
Re: spoorweglogica
Geplaatst: 18 mar 2011, 11:34
door Steven
Dat zal er een beetje van afhangen, uiteindelijk moet dat seinhuis verdwijnen, maar de vraag is in hoeverre de ebp van Brussel Noord al voorzien was om dat van Etterbeek over te nemen. Indien die werken nog niet zijn gestart zal men niet anders kunnen dan het seinhuis snel herstellen tot Brussel noord volledig is aangepast. Niet vergeten dat als je de ebp van Brussel noord wil gebruiken om Etterbeek over te nemen je eerst alle seinen moet vernieuwen met bijhorende kabels. Dit om de overschakeling op 1 weekend tijd te kunnen laten gebeuren en de treinen zolang op de bestaande seinen laten rijden.
Re: spoorweglogica
Geplaatst: 18 mar 2011, 12:38
door stefanic
mervyn schreef:Al dit gedoe is dus te wijten aan die brand in het seinhuis van Etterbeek.
Iemand enig idee hoe lang het nog gaat duren eer dit opgelost is. Want op dit moment zijn er nog altijd veel P-treinen afgeschaft en zijn er andere die niet meer langs Etterbeek passeren. Niet echt handig als je daar elke dag moet zijn.
Ik had al horen zeggen dat het nog een tijdje ging duren eer dit opgelost was.
Klopt dit?
Vanaf nu maandag 21/3 rijdt P7200 van Essen tot Delta op de voorziene dienstregeling, en dan nonstop naar Halle.
Dit is al zeker zo tot 10 juni (en waarschijnlijk tot oktober)
Ook de reeks 33xx uit Mechelen naar Halle zal niet meer via Etterbeek rijden.
Re: spoorweglogica
Geplaatst: 18 mar 2011, 14:42
door Kristofke
Jani schreef:Ze gaan dat seinhuis toch niet meer herstellen en direct naar EBP overschakelen.
Blok 3 Etterbeek gaat definitief dicht als seinpost vanaf maandag 21 maart.
Er is geen personeel meer voorzien, iedereen verhuist naar Brussel-Noord. De seingevers oude systeem zijn naar Schaarbeek of naar Brussel-Zuid en staan in de planning voor EBP opleiding. Behalve de technici natuurlijk die blijven ter plaatsen voor de lopende werken op L161.
Dit weekend wordt het automatisch baanvak MTB - MDL terug herstelt, de beheerde seinen worden omgebouwd naar automatische seinen met overschrijdingskroon. De seinnamen krijgen allemaal een 8 ipv een 3 in de naam (Blok 8 ipv blok 3)
LX wordt dit weekend definitief, zoals al voorzien voor de brand, overgenomen in EBP.
Spijtig genoeg zullen L26 en L161 voor lange tijd gescheiden blijven. De prioriteit ligt nu op het in EBP overnemen van Etterbeek zodat deze wissels en seinen zo snel mogelijk terug in dienst komen.
Wanneer er zich nu dus incidenten voordoen zoals een trein in nood zijn de exploitatie mogelijkheden nihil. Er kan niet op tegenspoor gereden worden.
Re: spoorweglogica
Geplaatst: 19 mar 2011, 03:01
door Asterix
Het Nieuwsblad schreef:Maandag opnieuw zes piekuurtreinen Brussel-Namen
Vanaf maandagochtend 21 maart zullen op de spooras Brussel-Namen dagelijks opnieuw zes piekuurtreinen rijden. Die waren afgeschaft na de brand in het seinhuis van Etterbeek, zondag.
Door de brand zondagnamiddag in het seinhuis van Etterbeek, was het treinaanbod op deze spoorwegverbinding teruggebracht.
'Bij het aanvatten van de dienst maandagochtend 21 maart, wordt het aanbod verhoogd met zes piekuurtreinen per dag op deze as', zegt Frédéric Petit, de woordvoerder van Infrabel.
Met het in dienst houden van een zevental seinen, moet dit leiden tot een vlotter doorrijden van de treinen. De opgetekende vertragingen moeten daardoor ook teruglopen, tot gemiddeld 10 minuten, verwacht Petit. Het is een nieuwe stap op weg naar normaal treinverkeer, luidt het.
Dit alles belooft alweer veel goeds voor de stiptheidscijfers! En altijd een excuus...
