De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid
Re: De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid
Tegen dat uw bussen/autocars ter plekke zijn (chauffeur beschikbaar en afstand depot-station afgelegd), plus je voldoende bussen ter plekke hebt om iedereen erop te krijgen, kan je evengoed in het station wachten op een volgende trein.
Het aantal kemels stapelt zich wel op. Ik kan verstaan dat mensen de spoorwegen kotsbeu worden.
Vorige week een IC L in Zottegem, redelijk op tijd en klaar voor vertrek naar Brussel. Echter de L-trein naar Geraardsbergen had enkele minuten vertraging. Normaal wacht de IC dan enige tijd, want die L bevat een tiental reizigers naar Brussel. Wat dacht je? IC is gewoon vertrokken. Na vertrek heb ik gemerkt dat die L gewoon voor het sein van de wissels in Zottegem stond te wachten, op 500 m van het perron.
Vandaag een P Aalst-Schaarbeek, onderweg 25 min vertraging gemaakt. De TBG roept om bij aankomst in Brussel-Zuid: "er is een verzekerde aansluiting naar Etterbeek op spoor 13". Ik ben z.s.m. naar spoor 13 gegaan, maar de M4-stam was al in beweging.
Zolang deze fouten zich blijven voordoen gaan de mensen enkel rancuneuzer worden.
Het aantal kemels stapelt zich wel op. Ik kan verstaan dat mensen de spoorwegen kotsbeu worden.
Vorige week een IC L in Zottegem, redelijk op tijd en klaar voor vertrek naar Brussel. Echter de L-trein naar Geraardsbergen had enkele minuten vertraging. Normaal wacht de IC dan enige tijd, want die L bevat een tiental reizigers naar Brussel. Wat dacht je? IC is gewoon vertrokken. Na vertrek heb ik gemerkt dat die L gewoon voor het sein van de wissels in Zottegem stond te wachten, op 500 m van het perron.
Vandaag een P Aalst-Schaarbeek, onderweg 25 min vertraging gemaakt. De TBG roept om bij aankomst in Brussel-Zuid: "er is een verzekerde aansluiting naar Etterbeek op spoor 13". Ik ben z.s.m. naar spoor 13 gegaan, maar de M4-stam was al in beweging.
Zolang deze fouten zich blijven voordoen gaan de mensen enkel rancuneuzer worden.
Dan zit de volgende weer vol en die daarna ook en zo voorts en zo voorts...Jani schreef:De NMBS biedt vervoer aan van punt A naar punt B, geen zitplaatsen. Als er een bus van de lijn in panne valt, dan staan er toch ook geen 20 taxi's klaar voor de reizigers, gewoon wachten op de volgende.
Ik heb ook al dergelijke ergernissen gehad: Piekuurtrein naar Poperinge, halfvol. Ik kom altijd een minuut of 2 voor de vertrektijd aan. Deze keer had de conducteur zijn sleutelke al in da bakske gedraaid en alle deuren gesloten 2 minuten voor zijn vertrektijd. Gevolg: Trein staat te wachten op perron voor rood sein met de deuren vergrendeldDietrich schreef:Tegen dat uw bussen/autocars ter plekke zijn (chauffeur beschikbaar en afstand depot-station afgelegd), plus je voldoende bussen ter plekke hebt om iedereen erop te krijgen, kan je evengoed in het station wachten op een volgende trein.

Tsja, je moet er 5 minuten op voorhand zijn zoals bij De Lijn anders heb is er geen verhaal mogelijk.Brent schreef:Ik heb ook al dergelijke ergernissen gehad: Piekuurtrein naar Poperinge, halfvol. Ik kom altijd een minuut of 2 voor de vertrektijd aan. Deze keer had de conducteur zijn sleutelke al in da bakske gedraaid en alle deuren gesloten 2 minuten voor zijn vertrektijd. Gevolg: Trein staat te wachten op perron voor rood sein met de deuren vergrendeld
Als je het altijd zo nipt neemt kan je dat wel voorhebbenBrent schreef:Ik heb ook al dergelijke ergernissen gehad: Piekuurtrein naar Poperinge, halfvol. Ik kom altijd een minuut of 2 voor de vertrektijd aan. Deze keer had de conducteur zijn sleutelke al in da bakske gedraaid en alle deuren gesloten 2 minuten voor zijn vertrektijd. Gevolg: Trein staat te wachten op perron voor rood sein met de deuren vergrendeld

Klopt, maar geen 2 minuten. Officieel wordt er een seconde of 30 voor vertrekuur gefloten, als ik me goed herinner.
Nu het is gelukkig maar 1 keer gebeurd.groentje schreef:Klopt, maar geen 2 minuten. Officieel wordt er een seconde of 30 voor vertrekuur gefloten, als ik me goed herinner.
Van waar haal je die toogpraat?Bibke schreef:Tsja, je moet er 5 minuten op voorhand zijn zoals bij De Lijn anders heb is er geen verhaal mogelijk.
Wat zei trouwens de Ostch Reizigers (Toezicht Perron)? Vond ie dat normaal?
Mijn zoon heeft zijn bus eens gemist (die te vroeg was). Bij de hand als hij is, belde hij De Lijn op en die hebben een brief gestuurd met daarin hun verontschuldiging en dat ze de busbestuurder gingen aanspreken maar meteen meldde De Lijn in de brief dat je 5 minuten op voorhand aan de halte moet zijn.Jeroen schreef:Van waar haal je die toogpraat?Bibke schreef:Tsja, je moet er 5 minuten op voorhand zijn zoals bij De Lijn anders heb is er geen verhaal mogelijk.
Wat zei trouwens de Ostch Reizigers (Toezicht Perron)? Vond ie dat normaal?
En inderdaad in dat laatste geval zou hij zijn bus niet gemist hebben.
Dat is inderdaad een regeltje die De Lijn in haar vervoersvoorwaarden heeft staan. Maar niet de NMBS.
Overigens bestaan er tal van systemen van bestuurderbegeleiding die ervoor kunnen zorgen dat een bus niet (te veel) voor tijd rijdt, en hoe snel er moet gereden worden om niet te snel of niet te traag te zijn. Alleen dus nog niet in België.
Overigens bestaan er tal van systemen van bestuurderbegeleiding die ervoor kunnen zorgen dat een bus niet (te veel) voor tijd rijdt, en hoe snel er moet gereden worden om niet te snel of niet te traag te zijn. Alleen dus nog niet in België.
De AVG moet 10 seconden voor het vertrekuur gedraaid worden, de deuren worden 20 sec. voor vertrektijd gesloten. Aan perrons zonder AVG worden de deuren 10 sec. voor de vertrektijd gesloten.groentje schreef:Klopt, maar geen 2 minuten. Officieel wordt er een seconde of 30 voor vertrekuur gefloten, als ik me goed herinner.
OK, er is zelfs minder tijd tussen fluiten en vertrekuur dan ik dacht.
Voor de reiziger is de trein vertrokken als hij niet meer kan instappen.Ruben schreef:De AVG moet 10 seconden voor het vertrekuur gedraaid worden, de deuren worden 20 sec. voor vertrektijd gesloten. Aan perrons zonder AVG worden de deuren 10 sec. voor de vertrektijd gesloten.groentje schreef:Klopt, maar geen 2 minuten. Officieel wordt er een seconde of 30 voor vertrekuur gefloten, als ik me goed herinner.
Groetjes,
Rian
Dat is juist, maar evengoed is voor de reiziger een trein te laat als hij niet stipt op het aangegeven uur vertrekt. Kortweg gezegd hangt alles af van het standpunt waaruit je kijkt, zijnde de reiziger in de trein of deze op het perron.
Als er te vroeg de AVG gedraaid wordt kan men bij een gesloten sein eventueel nog vragen om deze uit te draaien.
Bij een open sein is het natuurlijk te laat. Dat kan al eens gebeuren, maar als ik merk dat een TBG systematisch 2 tot 3 minuten voor zijn uur aan het rijden is als omnibus op bv. L26 dan zal ik deze even telefoneren om te vragen of hij het zelf wel weet dat zijn klok niet juist staat.
Het is beter zo, dan achteraf een klacht binnen te krijgen komende van een klant of TC.
Bij een open sein is het natuurlijk te laat. Dat kan al eens gebeuren, maar als ik merk dat een TBG systematisch 2 tot 3 minuten voor zijn uur aan het rijden is als omnibus op bv. L26 dan zal ik deze even telefoneren om te vragen of hij het zelf wel weet dat zijn klok niet juist staat.
Het is beter zo, dan achteraf een klacht binnen te krijgen komende van een klant of TC.