Steven schreef:AlexNL, je vergeet De Lijn te vermelden die deels regionale zou willen overnemen (die geruchten hebben altijd al de ronde gedaan). Doch door Waalse politiekers altijd is tegengehouden. Verwacht bij het uiteenvallen van de NMBS een degelijke weerstand uit Waalse (vooral PS) hoek. Een potje Belgische politiek kennen zou handig zijn.
De bedrijven die ik aanhaalde zijn natuurlijk slechts voorbeelden. De Lijn, TEC of Tante Truus op de hoek kunnen ook best inschrijven en regionaal OV exploiteren. Ik denk dat de huidige situatie waarbij een duur NMBS de onrendabele lijntjes exploiteert op de lange termijn helemaal ongunstig is voor iedereen.
Kort gezegd krijgt de politiek dan 3 opties:
- De lijn niet meer bedienen (en dus sluiten)
- De lijn privatiseren (en voor hetzelfde geld laten exploiteren door een partij die een visgraatmodel kan aanbieden en zo reizigersgroei kan bereiken)
- Meer geld naar de NMBS schuiven zodat zij alsnog uit de onkosten raken voor die specifieke lijn.
Mijn vermoeden zegt me dat de middelste optie dan toch de voorkeur geniet, omdat het een win-win-(win-)situatie is:
- Het kost de belastingbetaler niet méér geld
- De stations blijven bediend en gaan er mogelijk zelfs op vooruit
(- Er komt meer afwisseling op het Belgisch spoorwegnet qua materieel, kleuren en huisstijl)
Jeroen schreef:Die bestaat hier niet. Je kan niet zomaar een Nederlandse situatie kopiëren naar België, al helemaal niet omdat je hier met heel wat meer beleidsniveaus zit
Het beheer van infrastructuur lijkt me toch wel ergens te liggen, al is dat niet op federaal niveau, dan op een niveau eronder?
In Engeland gaan er stemmen op om het beheer van de infrastructuur (Network Rail) onder te brengen bij de regio's zodat er sneller op lokale behoeften kan worden ingespeeld. Een dergelijke situatie lijkt me ook in België mogelijk.
Jeroen schreef:Hoe ga je statutaire ambtenaren laten afvloeien? En waarom denk je dat er in die andere bedrijven géén oppermachtige vakbonden zouden opduiken? Vakbonden zijn immers per sector georganiseerd. En zouden die privé-spelers dan wél geïnteresseerd zijn in die lijnen?
Eén van de grote verschillen tussen NS en de private vervoerders is de
CAO waar de medewerkers onder vallen, de NS-CAO is een stuk gunstiger voor medewerkers dan die van andere bedrijven. Echter is die ook een heel stuk duurder, en mede door die CAO is het al een paar keer het geval geweest dat NS een lijn eigenlijk wilde sluiten, en dat een provinciale overheid die lijn heeft aanbesteed. Met succes: MerwedeLingeLijn, de Noordelijke Nevenlijnen, de Achterhoek, Zuid-Limburg. Stuk voor stuk gebieden waar aanbesteding heeft geresulteerd in groei.
Hoe je van een statutair ambtenaar af komt? Geen idee, daarvoor ben ik te weinig op de hoogte van de inhoud van het contract en de omstandigheden eromheen. Vakbonden zijn er in Nederland net zo goed (VVMC) en dat is ook goed, maar de vakbonden moeten niet ieder wissewasje aangrijpen om te gaan staken. Dat vergiftigt de mentaliteit van de NMBS'ers, de boodschap die een staking moet overbrengen is weg (immers: het is niets meer dan stoom afblazen ipv een luid protest) en het belemmert iedere vorm van vooruitgang.