Schulden NMBS-groep gestegen tot meer dan 3 miljard euro

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Shrek

Re: Schulden NMBS-groep gestegen tot meer dan 3 miljard euro

Bericht door Shrek »

neigezug schreef:Als Infrabel en NMBS elk hun eigen personeel aanwerven en beheren, dan wordt de Holding overbodig.
En bezie je dat als positief of negatief? Ik denk dat het net beter zou zijn als ze die holding afschaffen :)
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

neigezug schreef:Als Infrabel en NMBS elk hun eigen personeel aanwerven en beheren, dan wordt de Holding overbodig.
Ik vrees op lange termijn een scenario dat Infrabel alleen overblijft en de DB hier de plak komt zwaaien met contractuelen die men hier aanwerft.
In Nederland heeft DB ook reeds personeel.
In de UK heeft de DB de onderneming Arriva met 44000 werknemers (groter dan de NMBS groep) overgenomen.Via Arriva rijdt DB reeds in Nederland en andere landen.En in 2013 zal DB België (op een vreedzame wijze) België langs het noorden binnenvallen met de ICE Amsterdam-London.En een paar jaar later is er de vrije concurrentie in het binnenlands verkeer.....
Het is voldoende dat België in Griekse toestanden terecht komt en er een (liberale) politieker in z'n hoofd krijgt om de NMBS privatiseren of de aandelen ervan de verkopen.
Wat is er met de Post immers gebeurt?Toch ook aandelen verkocht aan buitenlandse ondernemingen.
Dat is ook het scenario dat ik mijn hoofd heb. Infrabel als infrastructuurbeheerder en coördinator van het treinverkeer heeft zeker nog een toekomst onder de vleugels van de Staat (zolang die Staat nog bestaat natuurlijk) maar de NMBS geef ik geen 10 jaar meer.

Het is trouwens niet de eerste keer dat men de NMBS privatiseerde, in 1929 na de Grote Krach schijnt dat ook gebeurd te zijn. Pas in de jaren '50 kwam de NMBS opnieuw volledig in de handen van de Staat.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Als je het aan mij vraagt moet Infrabel (en het personeel) in zijn geheel uit de Holding gehaald worden en worden ondergebracht bij de overheidsafdeling die ook verantwoordelijk is voor de overige vervoersinfrastructuur (wegen en water).

De operator, NMBS, zal gesaneerd moeten worden om op zondanige wijze een gezond bedrijf te worden. Dit houdt in het afvloeien of heropleiden van overbodige functies, het goederenvervoer onder de loep nemen, net als verlieslatende activiteiten op reizigersgebied.

De zwakke lijntjes waar NMBS geen winst op maakt zouden wellicht aanbesteed kunnen worden aan een andere vervoerder (Syntus, Arriva, Veolia, ...) zodat hier gepoogd kan worden om reizigersgroei te bereiken tegen lagere kosten (immers: geen dure NMBS-arbeidsvoorwaarden en oppermachtige vakbonden).

Indien NMBS op de huidige weg doorgaat verwacht ik over een jaar of 10 inderdaad dat NMBS als entiteit niet meer bestaat, en dat NS en SNCF de taart verdelen. DB is ook een geduchte partij, maar die is al zo groot dat ik betwijfel of dat goedgekeurd zou worden.

Overigens wil ik best eens een poging wagen om de NMBS gezond te krijgen. Zet mij in Brussel op de hoogste stoel en ik ga mijn uiterste best doen. En ik hoef er niet eens een topsalaris voor terug! :D :wink:
Steven

Bericht door Steven »

AlexNL, je vergeet De Lijn te vermelden die deels regionale zou willen overnemen (die geruchten hebben altijd al de ronde gedaan). Doch door Waalse politiekers altijd is tegengehouden. Verwacht bij het uiteenvallen van de NMBS een degelijke weerstand uit Waalse (vooral PS) hoek. Een potje Belgische politiek kennen zou handig zijn.
Asterix

Bericht door Asterix »

AlexNL schreef:Als je het aan mij vraagt moet Infrabel (en het personeel) in zijn geheel uit de Holding gehaald worden en worden ondergebracht bij de overheidsafdeling die ook verantwoordelijk is voor de overige vervoersinfrastructuur (wegen en water).
Die bestaat hier niet. Je kan niet zomaar een Nederlandse situatie kopiëren naar België, al helemaal niet omdat je hier met heel wat meer beleidsniveaus zit :wink:
AlexNL schreef:De operator, NMBS, zal gesaneerd moeten worden om op zondanige wijze een gezond bedrijf te worden. Dit houdt in het afvloeien of heropleiden van overbodige functies, het goederenvervoer onder de loep nemen, net als verlieslatende activiteiten op reizigersgebied.

De zwakke lijntjes waar NMBS geen winst op maakt zouden wellicht aanbesteed kunnen worden aan een andere vervoerder (Syntus, Arriva, Veolia, ...) zodat hier gepoogd kan worden om reizigersgroei te bereiken tegen lagere kosten (immers: geen dure NMBS-arbeidsvoorwaarden en oppermachtige vakbonden).
Hoe ga je statutaire ambtenaren laten afvloeien? En waarom denk je dat er in die andere bedrijven géén oppermachtige vakbonden zouden opduiken? Vakbonden zijn immers per sector georganiseerd. En zouden die privé-spelers dan wél geïnteresseerd zijn in die lijnen?
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Steven schreef:AlexNL, je vergeet De Lijn te vermelden die deels regionale zou willen overnemen (die geruchten hebben altijd al de ronde gedaan). Doch door Waalse politiekers altijd is tegengehouden. Verwacht bij het uiteenvallen van de NMBS een degelijke weerstand uit Waalse (vooral PS) hoek. Een potje Belgische politiek kennen zou handig zijn.
De bedrijven die ik aanhaalde zijn natuurlijk slechts voorbeelden. De Lijn, TEC of Tante Truus op de hoek kunnen ook best inschrijven en regionaal OV exploiteren. Ik denk dat de huidige situatie waarbij een duur NMBS de onrendabele lijntjes exploiteert op de lange termijn helemaal ongunstig is voor iedereen.

Kort gezegd krijgt de politiek dan 3 opties:
- De lijn niet meer bedienen (en dus sluiten)
- De lijn privatiseren (en voor hetzelfde geld laten exploiteren door een partij die een visgraatmodel kan aanbieden en zo reizigersgroei kan bereiken)
- Meer geld naar de NMBS schuiven zodat zij alsnog uit de onkosten raken voor die specifieke lijn.

Mijn vermoeden zegt me dat de middelste optie dan toch de voorkeur geniet, omdat het een win-win-(win-)situatie is:
- Het kost de belastingbetaler niet méér geld
- De stations blijven bediend en gaan er mogelijk zelfs op vooruit
(- Er komt meer afwisseling op het Belgisch spoorwegnet qua materieel, kleuren en huisstijl)
Jeroen schreef:Die bestaat hier niet. Je kan niet zomaar een Nederlandse situatie kopiëren naar België, al helemaal niet omdat je hier met heel wat meer beleidsniveaus zit :wink:
Het beheer van infrastructuur lijkt me toch wel ergens te liggen, al is dat niet op federaal niveau, dan op een niveau eronder?

In Engeland gaan er stemmen op om het beheer van de infrastructuur (Network Rail) onder te brengen bij de regio's zodat er sneller op lokale behoeften kan worden ingespeeld. Een dergelijke situatie lijkt me ook in België mogelijk.
Jeroen schreef:Hoe ga je statutaire ambtenaren laten afvloeien? En waarom denk je dat er in die andere bedrijven géén oppermachtige vakbonden zouden opduiken? Vakbonden zijn immers per sector georganiseerd. En zouden die privé-spelers dan wél geïnteresseerd zijn in die lijnen?
Eén van de grote verschillen tussen NS en de private vervoerders is de CAO waar de medewerkers onder vallen, de NS-CAO is een stuk gunstiger voor medewerkers dan die van andere bedrijven. Echter is die ook een heel stuk duurder, en mede door die CAO is het al een paar keer het geval geweest dat NS een lijn eigenlijk wilde sluiten, en dat een provinciale overheid die lijn heeft aanbesteed. Met succes: MerwedeLingeLijn, de Noordelijke Nevenlijnen, de Achterhoek, Zuid-Limburg. Stuk voor stuk gebieden waar aanbesteding heeft geresulteerd in groei.

Hoe je van een statutair ambtenaar af komt? Geen idee, daarvoor ben ik te weinig op de hoogte van de inhoud van het contract en de omstandigheden eromheen. Vakbonden zijn er in Nederland net zo goed (VVMC) en dat is ook goed, maar de vakbonden moeten niet ieder wissewasje aangrijpen om te gaan staken. Dat vergiftigt de mentaliteit van de NMBS'ers, de boodschap die een staking moet overbrengen is weg (immers: het is niets meer dan stoom afblazen ipv een luid protest) en het belemmert iedere vorm van vooruitgang.
Asterix

Bericht door Asterix »

AlexNL schreef:Het beheer van infrastructuur lijkt me toch wel ergens te liggen, al is dat niet op federaal niveau, dan op een niveau eronder?
In Engeland gaan er stemmen op om het beheer van de infrastructuur (Network Rail) onder te brengen bij de regio's zodat er sneller op lokale behoeften kan worden ingespeeld. Een dergelijke situatie lijkt me ook in België mogelijk.
Het beheer van verkeerswegen allerhande zit in België gespreid over allerlei niveaus, van federale staat over Vlaams Gewest tot provincies en gemeentes.
Het onderbrengen van het beheer op (zeer) lokaal niveau is de facto onmogelijk bij ons: het ligt politiek veel te gevoelig en de financiële middelen zullen mee moeten worden overgeheveld naar het niveau dat beheert (ook al zeer problematisch).
dentheo

Bericht door dentheo »

Jeroen schreef: Het beheer van verkeerswegen allerhande zit in België gespreid over allerlei niveaus, van federale staat over Vlaams Gewest tot provincies en gemeentes.
Zitten er nog wegen op federaal niveau..ik dacht dat dat allemaal overgeheveld was.
Theo
Groeten vanop de Heide
Hogersluys

^^Infrastructuur is een gewestelijke bevoegdheid. Er zijn slechts 2 uitzonderingen: de NMBS en Luchthaven Zaventem die onder de verantwoordelijkheid van de federale regering vallen.
AlexNL schreef:Als je het aan mij vraagt moet Infrabel (en het personeel) in zijn geheel uit de Holding gehaald worden en worden ondergebracht bij de overheidsafdeling die ook verantwoordelijk is voor de overige vervoersinfrastructuur (wegen en water).

Inderdaad. Maar

1) ik vraag me af of dit wel mag van Europa. Het valt op dat overal in Europa de netinfrastuctuur door overheidsbedrijven uitgebaat en beheerd wordt eerder dan dit rechtstreeks door de overheid zelf gedaan wordt (zoals inderdaad wegen). Zoveel verschil geeft het trouwens niet. Nu heeft Infrabel een zekere autonomie ten aanzien van de politiek.

2) In het door jouw geschetste scenario zal dit alles naar de deelstaten gaan (net zoals wegen en waterwegen). M.i. is het beter dit nationaal te houden.
Laatst gewijzigd door Hogersluys op 25 apr 2011, 19:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Hogersluys

AlexNL schreef: Mijn vermoeden zegt me dat de middelste optie dan toch de voorkeur geniet, omdat het een win-win-(win-)situatie is:
- Het kost de belastingbetaler niet méér geld
- De stations blijven bediend en gaan er mogelijk zelfs op vooruit
(- Er komt meer afwisseling op het Belgisch spoorwegnet qua materieel, kleuren en huisstijl)

Als Nederland iets duidelijk maakt is dat de stations er helemaal niet op vooruit zullen gaan. Alle loketten zullen gesloten worden en het treinstation veranderd in een bushalte. Maar goed, hier hebben we het in het andere topic al over gehad.
Steven

Bericht door Steven »

Inderdaad, Nederland bied mooie voorbeelden op gebied van propere nette stations met allemaal dezelfde perronhoogte, maar op gebied van service naar de reiziger toe vind ik ze enorm kaal en zoek je enorm lang eer je uw info gevonden hebt. De kijk van de buitenlander is hierin altijd anders dan de eigen inwoners.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Maar je kunt natuurlijk best minimumeisen stellen voor een serviceniveau richting de klant. Ik denk alleen dat het niveau zoals dat in Nederland geldt wel voldoende is, de meeste reizigers (ook toeristen) zijn tegenwoordig redelijk zelfvoorzienend.

Maar hoe dan ook: over alles kun je eisen stellen.
Hogersluys

^^Dat ik daar anders over denk moge duidelijk zijn. Maar goed: laat ons deze discussie niet heropenen.
Steven

Bericht door Steven »

ik denk er persoonlijk ook anders over, die haltes van het Nederlandse spoornet zijn voor mij weinig uitnodigend. Neem nu Maastricht waar ik al een paar keer ben geweest, de loketten zit in een hoekje alsof ze afgestraft zijn, je kan er nog sneller een appelflap kopen dan een treinticket net omdat de diensten voor de reiziger (een ticket kopen) er weinig opvallen zijn, zo nog in vele andere stations.
dentheo

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Inderdaad, Nederland bied mooie voorbeelden op gebied van propere nette stations met allemaal dezelfde perronhoogte

Spijtig genoeg nu allemaal te hoog voor nieuwe Europese norm ..... :( :( :(
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie