Schulden NMBS-groep gestegen tot meer dan 3 miljard euro
Schulden NMBS-groep gestegen tot meer dan 3 miljard euro
Bron: VRT
De totale schulden van de spoorweggroep NMBS-Groep zijn in 2010 gestegen tot 3,08 miljard euro, vooral door toedoen van operator NMBS.
Dat heeft Jannie Haek, de gedelegeerd bestuurder van NMBS-Holding, bekendgemaakt.
Eind 2009 bedroegen de schulden 2,73 miljard euro. Haek noemde de evolutie "zorgwekkend". Hij wees vooral naar de eerste stijging in enkele jaren van de "schuld uit operationele activiteiten". "De jaren ervoor waren we erin geslaagd die sneller dan verwacht te doen dalen, een teken van een gezonde onderneming."
De toename van de totale schuld komt grotendeels op het conto van operator NMBS. Daar steeg de schuld van 495 miljoen euro eind 2009 tot 783 miljoen euro eind vorig jaar. "Het is heel belangrijk dat die niet meer toeneemt en zich kan stabiliseren", aldus Haek.
De grootste schuld (2,83 miljard euro) ligt bij de NMBS-Holding. Die torst onder meer de historische schuld van meer dan 2 miljard euro van de "oude" NMBS, voor de splitsing in drie bedrijven. Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel kon zijn schulden vorig jaar met 24 miljoen verminderen.
De totale schulden van de spoorweggroep NMBS-Groep zijn in 2010 gestegen tot 3,08 miljard euro, vooral door toedoen van operator NMBS.
Dat heeft Jannie Haek, de gedelegeerd bestuurder van NMBS-Holding, bekendgemaakt.
Eind 2009 bedroegen de schulden 2,73 miljard euro. Haek noemde de evolutie "zorgwekkend". Hij wees vooral naar de eerste stijging in enkele jaren van de "schuld uit operationele activiteiten". "De jaren ervoor waren we erin geslaagd die sneller dan verwacht te doen dalen, een teken van een gezonde onderneming."
De toename van de totale schuld komt grotendeels op het conto van operator NMBS. Daar steeg de schuld van 495 miljoen euro eind 2009 tot 783 miljoen euro eind vorig jaar. "Het is heel belangrijk dat die niet meer toeneemt en zich kan stabiliseren", aldus Haek.
De grootste schuld (2,83 miljard euro) ligt bij de NMBS-Holding. Die torst onder meer de historische schuld van meer dan 2 miljard euro van de "oude" NMBS, voor de splitsing in drie bedrijven. Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel kon zijn schulden vorig jaar met 24 miljoen verminderen.
Re: Schulden NMBS-groep gestegen tot meer dan 3 miljard euro
Dhr. Haeck maakte dit bekend?
Misschien geen bonussen meer uitdelen aan onze gedelegeerd bestuurders? Is alweer een aantal miljoenen minder verlies....
Misschien geen bonussen meer uitdelen aan onze gedelegeerd bestuurders? Is alweer een aantal miljoenen minder verlies....
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Schulden NMBS-groep gestegen tot meer dan 3 miljard euro
^^Die Haeck komt iedere dag met een klein Citroën C3'tje naar het werk (in Brugge). Ik vind dat altijd grappig voor zo'n hoge piet. Daaraan zal het dus niet liggen. 

Re: Schulden NMBS-groep gestegen tot meer dan 3 miljard euro
Als socialist kan je toch niet laten zien dat je bijna 500.000 euro per jaar verdient plus nog alle bonussen en de inkomsten als bestuurder van de Nationale Loterij, Eurofima, Eurostation en voorzitter van Syntigo en B-Parking.Hogersluys schreef:^^Die Haeck komt iedere dag met een klein Citroën C3'tje naar het werk (in Brugge). Ik vind dat altijd grappig voor zo'n hoge piet. Daaraan zal het dus niet liggen.
Hij kan het wel weer niet laten om nog eens met modder te gooien naar Descheemacker en hem alle schuld te geven van de slechte cijfers.
Als God de Vader van de Holding zit hij natuurlijk in een erg comfortabele positie om de schuld aan anderen te geven.
Hij krijgt wel de miljoenen van de Staat maar heeft in vergelijking met NMBS en Infrabel nauwelijks personeelskosten, moet geen treinen aankopen, onderhouden en laten rijden en moet geen spoorwegnet onderhouden en uitbouwen.
Je kan wel zien dat de strijd om het behoud van de postjes volop bezig is nu hun mandaat al maanden is verstreken en ze enkel daar nog zitten omdat er geen nieuwe regering is.
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Schulden NMBS-groep gestegen tot meer dan 3 miljard euro
Nauwelijks personeelskost? Bij mijn weten werkt iedereen officieel voor de NMBS-Groep ipv voor Infrabel of NMBS. Bovendien torst de NMBS-Groep de historische schuld van de oude NMBS. Als er dus 1 tak het ongezondst is dan is het wel de Groep. De NMBS doet het ook niet echt goed maar dat komt uiteraard door het zieke B-Cargo dat het nog steeds meesleurt. Mocht het dat ziek hout wegsnijden is de NMBS vrij gezond (wat iets anders is dan winstgevend).Adler schreef: Hij krijgt wel de miljoenen van de Staat maar heeft in vergelijking met NMBS en Infrabel nauwelijks personeelskosten
Re: Schulden NMBS-groep gestegen tot meer dan 3 miljard euro
Ik veronderstel dat je met NMBS-groep de NMBS Holding bedoelt. De NMBS-groep zijn de 3 samen.Hogersluys schreef:Nauwelijks personeelskost? Bij mijn weten werkt iedereen officieel voor de NMBS-Groep ipv voor Infrabel of NMBS. Bovendien torst de NMBS-Groep de historische schuld van de oude NMBS. Als er dus 1 tak het ongezondst is dan is het wel de Groep. De NMBS doet het ook niet echt goed maar dat komt uiteraard door het zieke B-Cargo dat het nog steeds meesleurt. Mocht het dat ziek hout wegsnijden is de NMBS vrij gezond (wat iets anders is dan winstgevend).
Overeenkomstig de internationale boekhoudnorm IAS 19 zijn de personeelskosten van de NMBS en Infrabel wel degelijk opgenomen in hun respectievelijke resultatenrekening en niet in de resultatenrekening van de Holding.
Voor de resultatenrekening 2009 van de NMBS bedroegen de personeelskosten (1,1 miljard euro) bijna de helft van de totale bedrijfskosten.
Re: Schulden NMBS-groep gestegen tot meer dan 3 miljard euro
Klopt maar de andere moeten die verplicht "huren" van de holding en toch zelf boeken als personeelskosten ???Hogersluys schreef:Nauwelijks personeelskost? Bij mijn weten werkt iedereen officieel voor de NMBS-Groep ipv voor Infrabel of NMBS..Adler schreef: Hij krijgt wel de miljoenen van de Staat maar heeft in vergelijking met NMBS en Infrabel nauwelijks personeelskosten
B-Logistics heeft toch zo ook en blok aan zijn been gekregen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Schulden NMBS-groep gestegen tot meer dan 3 miljard euro
en ook een beetje zorgvuldiger omspringen met al die externe consultantsGalactic schreef:Dhr. Haeck maakte dit bekend?
Misschien geen bonussen meer uitdelen aan onze gedelegeerd bestuurders? Is alweer een aantal miljoenen minder verlies....
Re: Schulden NMBS-groep gestegen tot meer dan 3 miljard euro
De Holding is enkel verantwoordelijk voor het personeelsbeleid.dentheo schreef:Klopt maar de andere moeten die verplicht "huren" van de holding en toch zelf boeken als personeelskosten ???
B-Logistics heeft toch zo ook en blok aan zijn been gekregen ?
De kosten komen op de resultatenrekening van resp. NMBS en Infrabel (zie mijn vorige mail).
Re: Schulden NMBS-groep gestegen tot meer dan 3 miljard euro
Ter info op mijn loonbriefje staat holding en de persoon die mijn dossier behandeld is ook holding. De holding is dus wel degelijk interimbureau voor de rest. Al de rest is wat toveren met cijfers van links naar rechts of/en omgekeerd. Denk dat zoiets voor de meeste hier onder ons het petje te boven gaat.
Re: Schulden NMBS-groep gestegen tot meer dan 3 miljard euro
Met andere woorden: het kost zowel de Holding als NMBS/Infrabel geld om het personeel te beheren.
Moesten NMBS/Infrabel rechtstreeks aanwerven dan zou de kost voor de Holding dalen.
En voor de twee bedrijven wellicht ook.
Moesten NMBS/Infrabel rechtstreeks aanwerven dan zou de kost voor de Holding dalen.
En voor de twee bedrijven wellicht ook.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Schulden NMBS-groep gestegen tot meer dan 3 miljard euro
Waarschijnlijk wel, laatst stond er in trends een verhaal over het aantal mensen in een persoonsdienst en het aantal mensen in het bedrijf.
NMBS was hier belgisch kampioen ? Ik meen 3000 (?) man in de personeelsdienst
NMBS was hier belgisch kampioen ? Ik meen 3000 (?) man in de personeelsdienst
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Schulden NMBS-groep gestegen tot meer dan 3 miljard euro
Ja maar dan zouden de vakbonden ook minder greep op het gebeuren hebben omdat het personeelsbeleid in twee aparte entiteiten zou worden afgehandeld. Dat is dan ook de enige reden dat we met dergelijke vehikels zitten opgescheept.dekooiker schreef:Moesten NMBS/Infrabel rechtstreeks aanwerven dan zou de kost voor de Holding dalen.
En voor de twee bedrijven wellicht ook.
Re: Schulden NMBS-groep gestegen tot meer dan 3 miljard euro
Toch zal B-cargo er onderuit willen.
Daarom moeten ze nog 500 man meeslepen als compromis...hoe lang ?
Tot ze failliet zijn of tot al die mensen op pensioen zijn ?
Daarom moeten ze nog 500 man meeslepen als compromis...hoe lang ?
Tot ze failliet zijn of tot al die mensen op pensioen zijn ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Schulden NMBS-groep gestegen tot meer dan 3 miljard euro
Als Infrabel en NMBS elk hun eigen personeel aanwerven en beheren, dan wordt de Holding overbodig.
Ik vrees op lange termijn een scenario dat Infrabel alleen overblijft en de DB hier de plak komt zwaaien met contractuelen die men hier aanwerft.
In Nederland heeft DB ook reeds personeel.
In de UK heeft de DB de onderneming Arriva met 44000 werknemers (groter dan de NMBS groep) overgenomen.Via Arriva rijdt DB reeds in Nederland en andere landen.En in 2013 zal DB België (op een vreedzame wijze) België langs het noorden binnenvallen met de ICE Amsterdam-London.En een paar jaar later is er de vrije concurrentie in het binnenlands verkeer.....
Het is voldoende dat België in Griekse toestanden terecht komt en er een (liberale) politieker in z'n hoofd krijgt om de NMBS privatiseren of de aandelen ervan de verkopen.
Wat is er met de Post immers gebeurt?Toch ook aandelen verkocht aan buitenlandse ondernemingen.
Ik vrees op lange termijn een scenario dat Infrabel alleen overblijft en de DB hier de plak komt zwaaien met contractuelen die men hier aanwerft.
In Nederland heeft DB ook reeds personeel.
In de UK heeft de DB de onderneming Arriva met 44000 werknemers (groter dan de NMBS groep) overgenomen.Via Arriva rijdt DB reeds in Nederland en andere landen.En in 2013 zal DB België (op een vreedzame wijze) België langs het noorden binnenvallen met de ICE Amsterdam-London.En een paar jaar later is er de vrije concurrentie in het binnenlands verkeer.....
Het is voldoende dat België in Griekse toestanden terecht komt en er een (liberale) politieker in z'n hoofd krijgt om de NMBS privatiseren of de aandelen ervan de verkopen.
Wat is er met de Post immers gebeurt?Toch ook aandelen verkocht aan buitenlandse ondernemingen.