Dat van die pendelaars geloof ik niet. Psychologisch is het een onoverkomelijke barrière om een autosnelweg die in rechte lijn naar Brussel loopt, te verlaten om vervolgens te "degraderen" naar een verzadigde expresweg en dito kruispunten om je dan enkele kilometers verderop te gaan parkeren om dan nog een trein te gaan zoeken die dan eerst Leuven nog moet passeren en daar stoppen en si en la alvorens naar Brussel te rijden. Daarenboven ligt de lijn langs de "verkeerde" kant van de Brabanthal en zal je dus je parking nog een stuk verder van de E40 moeten gaan bouwen.Shrek schreef:ik denk toch vooral dat de gebruikers met hun wagen langs de E40/N25 gaan komen, zich parkeren en de trein verder naar brussel nemen. Als ze het fatsoenlijk uitbouwen kan dit een prachtige P+R halte worden.
Ook voor de mensen uit het zuid-oosten van leuven (Bierbeek, Korbeek-Lo,Blanden,..) is deze halte makkelijker bereikbaar dan Leuven, maar ook weer alleen als er een goede parking/fietsenstalling voorzien wordt.
heropeningen op L36?
Re: Haasrode krijgt een nieuw spoorwegstation
heropeningen op L36?
Een tijdje terug deed het gerucht de ronde dat er in Haasrode een nieuwe stopplaats zou komen, tegelijk zouden Kumtich en Lovenjoel heropent worden. Tegenwoordig is het daar wel erg stil rond. Plan de vuilbak ingegaan?
Re: heropeningen op L36?
Kan ook diepvries zijnFLV-FGSP schreef:Zit in de frigo, niet in de vuilbak.

Re: heropeningen op L36?
In Haasrode? Dat ligt toch een heel eind van lijn 36? Enkel lijn 2 ligt enigszins in de buurt van het centrum, maar daar zie ik niet meteen een stopplaats ontstaan. 

Re: heropeningen op L36?
Was dat niet de bedoeling om een halte te maken vlakbij het industrieterrein of zoiets, zoals de bijna ongebruikte halte Wolfstee in het industrieterrein van Herentals?MIVB-reiziger schreef:In Haasrode? Dat ligt toch een heel eind van lijn 36? Enkel lijn 2 ligt enigszins in de buurt van het centrum, maar daar zie ik niet meteen een stopplaats ontstaan.
Re: heropeningen op L36?
De bedoeling van die halte is het industrieterrein, de Brabanthal en het nog te bouwen stadion te bedienen. Ze zou hier komen te liggenMIVB-reiziger schreef:In Haasrode? Dat ligt toch een heel eind van lijn 36? Enkel lijn 2 ligt enigszins in de buurt van het centrum, maar daar zie ik niet meteen een stopplaats ontstaan.

-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: heropeningen op L36?
ben uit de buurt en dat plan is inderdaad afgeketst al voor een groot deel. en zal zeker niet voor de 1ste 5 a 10 jaar zijn dus
Re: heropeningen op L36?
Ook met de bouw van het stadion? Dat lijkt mij net een reden om de halte wel te bouwenDarko schreef:ben uit de buurt en dat plan is inderdaad afgeketst al voor een groot deel. en zal zeker niet voor de 1ste 5 a 10 jaar zijn dus

Re: heropeningen op L36?
Ze zijn hier het 'oude' stadion aan het klaarmaken voor eerste klasse: nieuwe verlichting, een omheinde bezoekersparking, een nieuwe prefab-tribune. Het nieuwe stadion zal dus nog niet voor meteen zijn. Er was gezegd dat OHL zich eerst een handvol jaren in de hoogste voetbalklasse moet manifesteren alvorens er sprake kan zijn van een nieuw stadion. En dan nog, er is ook nog het alternatief in de buurt van de E314 richting Hageland, dat blijkbaar iets meer animo opwekt dan een stadion in Haasrode.Shrek schreef:Ook met de bouw van het stadion? Dat lijkt mij net een reden om de halte wel te bouwenDarko schreef:ben uit de buurt en dat plan is inderdaad afgeketst al voor een groot deel. en zal zeker niet voor de 1ste 5 a 10 jaar zijn dus
Re: Haasrode krijgt een nieuw spoorwegstation
Inmiddels zijn we meer dan 9 jaar later...
BRON“NMBS wil niet stoppen in Haasrode”
LORIN PARYS (N-VA) VINDT DAT STAD MEE MOET INVESTEREN IN STATION
LEUVEN - Een soap zonder einde. Daar lijkt het dossier rond het nieuwe treinstation op. En voorlopig is er geen beterschap in zicht. De mobiliteitsknoop rond het industrieterrein van Haasrode wordt intussen nog wat strakker getrokken. Hoewel er eensgezindheid is over de noodzaak voor een treinhalte, geraakt het dossier niet verder dan de studiefase. “Het is vijf over twaalf”, zegt kandidaat-burgemeester Lorin Parys (N-VA).
Een jaar nadat het onderzoek naar een nieuw station in Haasrode negatief uitviel, zijn er nog steeds geen knopen doorgehakt. Nochtans is de treinhalte een belangrijk onderdeel van het actieplan dat VOKA, De Lijn, UCLL, het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en de stad Leuven hebben opgesteld om de 10.000 werknemers van het bedrijventerrein in Haasrode van en naar het werk te brengen. Ook de komst van 3.500 studenten van UCLL versterkt de nood van een treinhalte.
Uit een enquête van VOKA bleek dat 30 % van de ondervraagden stelde dat ze gebruik zouden maken van de trein. Nog eens 30 % zou het minstens overwegen. De resultaten van de NMBS-studie over het potentieel van een nieuwe treinhalte in Haasrode waren tot op heden echter niet bekend.
Brief NMBS
Vlaams Volksvertegenwoordiger Lorin Parys kreeg intussen een brief in handen waarin de NMBS aan een geïnteresseerde reiziger redenen opgeeft om niét te investeren in een stopplaats in Haasrode. “Volgens de NMBS heeft de treinhalte een ‘kannibaliserend effect op andere milieuvriendelijke verplaatsingen zoals de fiets’. Dat lijkt me straf aangezien 60% van de werknemers in Haasrode meer dan tien kilometer van het werk woont en 43% zelfs verder dan vijftien kilometer. Vandaag komt 90% van de werknemers met de wagen”, zegt Van Parys. Verder geeft de NMBS in de brief aan dat er ook een ‘kannibaliserend effect zou ontstaan op de bestaande halte in Heverlee’.
”N-VA ziet twee opties: ofwel lanceren we met De Lijn een proefproject met autonome shuttles van en naar het industriepark ofwel moet de stad Leuven ernstig overwegen om mee te investeren in de nieuwe treinhalte om de NMBS alsnog over de streep te trekken.”
“Al geïnvesteerd”
Burgemeester Louis Tobback (sp.a) liet eerder al optekenen dat de organisatie van openbaar vervoer geen kerntaak van de stad is en ook kandidaat-burgemeester Carl Devlies (CD&V) is die mening toegedaan. “We hebben al mee geïnvesteerd in extra bussen richting Haasrode om het mobiliteitsprobleem aan te pakken. Verder laat ik opmerken dat de stad Leuven al een terrein heeft aangekocht voor een nieuwe treinhalte in Haasrode. Wij blijven vragende partij, maar de NMBS is een federale en mobiliteit is een Vlaamse bevoegdheid. Misschien kan Lorin Parys eens gaan praten met minister Ben Weyts. Elk initiatief dat de komst van de nieuwe treinhalte kan versnellen is meer dan welkom”, besluit Devlies.