RIDCO schreef:Zijn er dan geen afspraken (contracten) meer met autobusondernemingen ?
Wij hadden destijds een lijst met autobusondernemingen die bijstand konden verlenen (uiteraard in de mate van hun mogelijkheden, t.t.z. de spits)
In Vlaanderen wordt de dispatching van De Lijn gebeld om vervangbussen te laten rijden.
Die moeten dan uiteraard intern gaan rondbellen om chauffeurs op te roepen.
In de spitsuren zijn zo goed als alle bussen en chauffeurs de baan op... dus dan is het heel moeilijk om zomaar even snel vervangbussen geregeld te krijgen. In de praktijk wordt er dan meestal meteen uitgeweken naar de exploitanten van De Lijn.
thejay schreef:In de spitsuren zijn zo goed als alle bussen en chauffeurs de baan op... dus dan is het heel moeilijk om zomaar even snel vervangbussen geregeld te krijgen.
Het is allemaal een vraag van prioriteiten en geld. Als de NMBS en Infrabel een deftig alternatief wil bieden in geval van verstoord of onderbroken treinverkeer, dan kost dat geld om dit te kunnen opvangen. Het kost vooral geld om over de capaciteit te bezitten voor die opvang. Niet zozeer het gebruik er van.
Als de NMBS nu al tot het maximum bespaard op zijn reserve treinbestuurders en begeleiders, waarom zouden ze dan geld steken in het standby houden van bussen en buschauffeurs.
Men durft echter niet ofwel die bussen gewoonweg afschaffen in geval van problemen van korte duur (2 uren max), ofwel meer geld geven aan een direct beschikbare reserve.
Echter nu spreekt men direct van bussen op Railtime vanaf dat er ergens onderbroken verkeer is, terwijl er dikwijls geen bussen zijn, of ééntje of zo, waarmee je je reizigers gewoon in hun gezicht uitlacht. Is het dan niet beter om te zeggen sorry reizigers we hebben even problemen en kunnen u niet vervoeren.
Het is zo een beetje hetzelfde als bij het afschaffen van een trein toch nog snel materiaal gevonden te hebben, maar dan één klassiekje ipv 8 M6'en. Sorry maar dan schaf je beter de trein af dan zoiets te laten rijden, het grootste deel van de reizigers zal toch op het perron blijven staan, en gefrustreerder dan wanneer de trein gewoonweg niet zou rijden.
thejay schreef:In de spitsuren zijn zo goed als alle bussen en chauffeurs de baan op... dus dan is het heel moeilijk om zomaar even snel vervangbussen geregeld te krijgen.
En waarom geen privé-autocars?
NMBS Mobility of Infrabel krijgen natuurlijk datgene waarvoor ze (willen) betalen.
Dus in tegenstelling tot NS die in hun contracten reisbussen voorschrijft, doet 'NMBS' dat blijkbaar niet.