Lijn 12 in een knoop

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo

Lijn 12 in een knoop

Bericht door dentheo »

Wat was er gisteren werkelijk aan de hand op lijn 12.

Eerst leek het op een aanrijding op een overweg tussen Noorderdokken en Kapellen
Daarna leek het op een trein in panne...

Railtime beloofde pendels tussen Antwerpen en Noorderdokken , dan bus en dan Pendel Kapellen -Essen.
De eerste pendels stonden op Railtime de tweede echter totaal niet (gebrek aan referentienummer ?)

Een "extra" die ingelegd was, nadat het baanvak open was (?) kreeg dan ook nog drie kwartier vertraging.
Theo
Groeten vanop de Heide
Hobbes

Re: Lijn 12 in een knoop

Bericht door Hobbes »

Het was een aanrijding rond 16.45h, dus net in volle avondspits.
De betreffende trein was een Benelux met een Nederlandse bestuurder.
Robin

Bericht door Robin »

Persoonsaanrijding tussen Mariaburg en Kapellen dit met een benelux ;).
Natuurlijk krijg je dan hinder en waardoor de mensen op het perron weer beginnen te mekkeren op de verkeerde :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Het is triestig gesteld met B-Mobility, vooraleer RDV alles op poten heeft gezet is het twee uren later en het spoor terug vrij.

Bussen? Ja er zijn bussen, roep dat maar om dat er bussen zijn, zijn ze er niet? dan is dat een probleem van Mobility, dan heb je zelfs Mobility personeel dat belt naar de blok om te vragen wat de uurregeling van die bussen is. Weten wij veel? Infrabel doet treinen rijden, geen bussen. Bussen zijn zelden afgestemd op de pendeltreinen en vertrekken vaak voor de aankomst van de trein, als er een bus is, is er vaak maar ééntje... Waar gaat deze bus stoppen? Ah niet in alle stopplaatsen? Etc... beschamende momenten die wekelijks voorkomen. En dan vragen ze zich dikwijls af waarom de speaker niets omroept of weinig omroept, dan is dat omdat die het zelf niet weet, of niet 100% zeker weet. Beter geen info dan slechte info denken wij vaak. Echter is er een ommezwaai aan de gang in de mentaliteit van de speakers, daar waar we vroeger vooral aan de reiziger denken en info dubbel willen checken etc doen we nu gewoon onze job, zijnde omroepen wat de baas je vraagt, of die nu zever verkoopt of niet, gewoon roepen.

En dan krijg je dus zo'n gevallen als gisteren op L12 waar iedereen in Noorderdokken staat.

Als je ziet dat er een "persoonsongeval" is geweest op je lijn, dan kan je gewoon beter twee uren een koffie gaan drinken ipv mee te doen in dat circus.
Robin

Bericht door Robin »

Kristofke schreef:Het is triestig gesteld met B-Mobility, vooraleer RDV alles op poten heeft gezet is het twee uren later en het spoor terug vrij.
bij een personenongeval komt er wel meer bij ziens dan je denkt.
2uur lijkt me toch redelijk snel hoor, wetende dat er politie en brandweer bij te pas moet komen.

Moest dit nu zijn gebeurd net voor de vertakken aan Mariaburg dan konden de trein rond rijden via FNND en had je lang zoveel problemen niet. L12 heeft nu eenmaal maar 2 sporen.

Tijdens volle spits heb je nog wel andere incidenten ook en ik denk dat het toch weel een drukte is op het seinhuis.

Als je denkt dat je het beter kan, probeer maar eens!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Ik werk zelf op een seinhuis in Brussel dus ik zie die miserie bijna dagelijks, en ja het kan beter, zeker en vast, en nee ik zal dat niet doen, daar worden al voldoende managers voor betaald om dat te doen.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Kristofke schreef:Ik werk zelf op een seinhuis in Brussel dus ik zie die miserie bijna dagelijks, en ja het kan beter, zeker en vast, en nee ik zal dat niet doen, daar worden al voldoende managers voor betaald om dat te doen.
Tijd voor een nieuwe baan?

Groetjes,
Rian
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Nee, de moment dat het me allemaal niet meer kan schelen dan moet ik op zoek naar iets nieuws. Het feit dat het met momenten frustreerd toont net aan dat ik het graag doe.
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Ik kan Kristofke best begrijpen.
Meermaals moesten we ondergaan dat er 'iets' gebeurde en er vanuit RDV en ROR geen informatie komt.
Of er komt wel informatie die dan verkeerd blijkt te zijn.

Voorbeeld: in Heist-o/d-Berg zou er de voorbije week een aanrijding zijn geweest, sporen versperd dus geen treinverkeer mogelijk.
De treinen hingen in Berchem afgeschaft maar er zouden bussen rijden.
Ok denk ik dan, naar Lier en daar de bus op.
In Lier aangekomen blijkt dat de reizigers geacht werden om de bussen van De Lijn te nemen, die maar éénmaal per uur rijden en dan niet eens in de nabijheid van de stations Berlaar, Melkouwen of Begijnendijk komen.
Toveren kan niet en de bestuurders moeten eerst opgeroepen worden dus dat kost tijd.
Begrijp ik best.
Maar kom dan niet af dat uw vervoerbewijs op de reguliere lijnbussen geldig zijn.
De reizigers verdienen een minimum aan respect, nietwaar?

Ander voorbeeld: uitschakelingen op bovenleiding van lijn 52.
Trein uit Boom valt in Hoboken-Polder in nood, gelukkig aan het perron.
De reizigers konden enerzijds verwezen worden naar de trams en bussen in Hoboken-Centrum, weliswaar 600 meter verder, maar toch de snelste oplossing.
Die de treinbegeleider dan ook verkondigde.
Waarschijnlijk tegen de regels in maar als dit de reizigers voorthelpt tellen die regels minder zwaar...

Er werd ook een bus voorzien.
Wegens spits zou die maar toekomen tegen dat de volgende trein tegenspoor naar Antwerpen passeert.
Tijd nodig om het in nood gebleven stel weg te slepen: 90 minuten.
Maar de reizigers op het stel wisten tenminste welke oplossing de snelste is, welke nog zouden voorzien worden en vooral, dat het op lijn 52 maar een zeldzaamheid is dat er pannes zijn.

Het zou niet van Infrabel mogen afhangen dat de reizigers iets weten (behalve door de omroepers) maar eens te meer blijft het zo stil aan de kant van de vetbetaalde mensen op RDV of ROR.
Ik stamp er mensen mee tegen de schenen maar het is gewoon zo.
Geen keuzes durven maken past niet bij zulke functie.
De trein.
Alleen voor durvers.
groentje

Bericht door groentje »

ROR's zijn inderdaad betaald als adjuncten, heb ik me laten vertellen. Op RDV zijn het ook 'maar' onderstationschefs, hoor.
RIDCO

Bericht door RIDCO »

Kristofke schreef:Het is triestig gesteld met B-Mobility, vooraleer RDV alles op poten heeft gezet is het twee uren later en het spoor terug vrij.

Bussen? Ja er zijn bussen, roep dat maar om dat er bussen zijn, zijn ze er niet? dan is dat een probleem van Mobility, dan heb je zelfs Mobility personeel dat belt naar de blok om te vragen wat de uurregeling van die bussen is. Weten wij veel? Infrabel doet treinen rijden, geen bussen. Bussen zijn zelden afgestemd op de pendeltreinen en vertrekken vaak voor de aankomst van de trein, als er een bus is, is er vaak maar ééntje... Waar gaat deze bus stoppen? Ah niet in alle stopplaatsen? Etc... beschamende momenten die wekelijks voorkomen.

En dan krijg je dus zo'n gevallen als gisteren op L12 waar iedereen in Noorderdokken staat.
Destijds waren er gedetailleerde fiches met de reiswegen en stopplaatsen voor het geval er autobussen moesten ingelegd worden. De stch of ostch overhandigde de fiche aan de autobusbestuurder en de autobussen reden vervolgens via al de betrokken stations en al de stopplaatsen.Maar ja dat is nu allemaal een beetje te moeilijk zeker. 't Is natuurlijk niet eenvoudig om zeer snel autobussen te mobiliseren als de problemen zich voordoen tijdens de piekperiode bij de autobussen. Andermaal een vaststelling dat sommige medewerkers van de diverse dispatchings niet voorbereid zijn op abnormale toestanden.
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Er bestaan wel degelijk noodscenario's.
Men moet ze enkel willen toepassen!

Op een lange lijn als lijn 12 is het inleggen van voldoende bussen een probleem.
Een paar ritten die enkel de IC-stations aandoen en dan een paar bussen die alle haltes bedienen.
Om die meer dan 25 kilometer op te vangen heb je al snel 6 bussen nodig om een minimum aan reizigers te kunnen vervoeren.
Komt er nog bij dat lijn 12 redelijk geïsoleerd is en er niet veel busbedrijven in de buurt zitten.
Als de wil er is en er rijden wat bussen kunnen we zeggen dat het behelpen is maar we geraken ter plaatse.
Helaas krijg ik meestal de indruk dat men niet wil.
Misschien omdat de persoon die bepaalde beslissingen moet nemen het niet durft, of zijn ondergeschikten het niet willen doen wegens niet hun taak (begrijpelijk!).
En de reizigers, zij wachten...
De trein.
Alleen voor durvers.
Peche

Bericht door Peche »

Of misschien omdat dat er geen bussen beschikbaar zijn?
RIDCO

Bericht door RIDCO »

dekooiker schreef:Er bestaan wel degelijk noodscenario's.
Men moet ze enkel willen toepassen!

Op een lange lijn als lijn 12 is het inleggen van voldoende bussen een probleem.
Een paar ritten die enkel de IC-stations aandoen en dan een paar bussen die alle haltes bedienen.
Om die meer dan 25 kilometer op te vangen heb je al snel 6 bussen nodig om een minimum aan reizigers te kunnen vervoeren.
Komt er nog bij dat lijn 12 redelijk geïsoleerd is en er niet veel busbedrijven in de buurt zitten.
Als de wil er is en er rijden wat bussen kunnen we zeggen dat het behelpen is maar we geraken ter plaatse.
Helaas krijg ik meestal de indruk dat men niet wil.
Misschien omdat de persoon die bepaalde beslissingen moet nemen het niet durft, of zijn ondergeschikten het niet willen doen wegens niet hun taak (begrijpelijk!).
En de reizigers, zij wachten...
Zijn er dan geen afspraken (contracten) meer met autobusondernemingen ?
Wij hadden destijds een lijst met autobusondernemingen die bijstand konden verlenen (uiteraard in de mate van hun mogelijkheden, t.t.z. de spits)
Plaats reactie