Bewonersprotest tegen geluidsoverlast treinen in Genk

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
groentje

Re: Bewonersprotest tegen geluidsoverlast treinen in Genk

Bericht door groentje »

De prijs in en rond Zaventem, Machelen, Diegem, Steenokkerzeel... liggen toch nog heel wat lager dan wat je voor een vergelijkbare lap in Tervuren, Overijsse, Huldenberg, of zelfs in Meise betaalt. En Haren, Neder-Over-Heembeek en Evere moeten ook zowat de goedkoopste plaats in Brussel zijn om te bouwen, ondanks de nabijheid van NAVO en OV. Je hebt wel een punt als je zegt dat je lapje grond wellicht nog altijd duurder zal zijn dan wanneer het in pakweg Eeklo, Tielt of Brakel zou liggen...
Bordensteker

Bericht door Bordensteker »

Een dicht begroeide groenstrook geeft echt behoorlijk veel geluiddemping. Ik bedoel nadrukkelijk objectief meetbaar in decibels geluid. Gewoon een aantoonbaar effect.
Daarnaast is er psychologisch ook een effect: je hebt geen zicht op de geluidsbron.

Wanneer ergens een groenstrook ineens volledig verwijderd wordt treden beide effecten gelijktijdig op, in die zin dat de geluidhinder in meetbare decibels nu toeneemt en daarbij komt dan nog de psychologische hinder omdat je de geluidsbron ook nog telkens opnieuw te zien krijgt. Het ene effect versterkt het andere, en je hoeft geen helderziende te zijn om te kunnen voorzien dat de mensen die al jaren in die buurt wonen op dat moment opmerkelijk gelijkgestemd en massaal hun proteststem verheffen.
Het lijkt er (afgaande op de reportage) in mijn ogen op dat zoiets hier gebeurd is (en daar komt dan nog bij de geleidelijke toename van het goederen- en reizigersverkeer over een aantal jaren), en zelfs als men morgen begint met terug struiken en bosschages aan te brengen, dan nog heeft men de mensen tegen zich ingenomen en dat zal een behoorlijke tijd moeten slijten, zoiets als vertrouwen dat ineens heel snel weg kan zijn en dat maar geleidelijk terug verdiend kan worden.

U ziet wel: eens er een verschijnsel optreedt is het betrekkelijk gemakkelijk om de oorzaak terug te vinden. Ik heb makkelijk praten, en de beste stuurlui staan aan wal.
Het is een stuk moeilijker om te zorgen dat er bij alle plannen voldoende vooruitgedacht wordt ...
Ik wens de betrokkenen sterkte en wijsheid toe!

Overigens woon ik zelf sinds enige tijd vlak langs een spoorlijn waar ook sprake is van een behoorlijke toename van goederenverkeer, en dat is nou niet echt geruisloos te noemen. Mij stoort het uiteraard niet, maar ja, sommigen vinden mij daarom juist gestoord!

Bericht door profke »

waarom werd die groen strook weggedaan?
Adler

Bericht door Adler »

profke schreef:waarom werd die groen strook weggedaan?
In de reportage zegt de man van Infrabel dat dit is gebeurd voor de veiligheid van het treinverkeer. (?)
Adler

Bericht door Adler »

Volgens de Europese richtlijn 2002/49/EG moeten er ondermeer voor de spoorwegen een aantal actieplannen gebeuren voor de bestrijding van geluidshinder.
In een eerste fase moesten zo van alle spoorlijnen met meer dan dan 60.000 treinen per jaar geluidskaarten worden gemaakt en een aantal actieplannen uitgevoerd.
Voor Vlaanderen vind je die geluidskaarten hier.
In een tweede fase (2012/2013) moet dit ook gebeuren voor spoorlijnen met meer dan 30.000 treinen/jaar.
Op de kaart van Limburg staan er nog geen metingen voor Genk.
Een brochure over de richtlijn 2002/49/EG vind je hier.
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

Ik heb het bij ons in Zemst ook gemerkt toen men de hoge struiken rond het spoor heeft weggedaan. Vroeger hoorde ik enkel wat lawaai van de wissels wanneer er een trein van lijn 27 naar 27B gaat, maar toen men die struiken wegdeed kon ik ook treinen horen als ze gewoon voorbij reden. Als ze dan ook nog eens bij het slijpen van de rails een fout begaan, dan kan je de gevolgen al raden...

Voor de rest valt het op die geluidskaarten op dat het voordeel van sporen op bermen te laten rijden als effect heeft dat het geluid veel verder reikt. Maar ik merk wel op dat men ervan uit gaat bij die kaarten dat telkens er een huis staat, dat er daarna minder geluid is. Blijkbaar houdt men er daar totaal geen rekening mee dat er een hoogteverschil is waardoor huizen die net naast de spoorlijn staan totaal geen effect hebben op het geluid van de treinen :?

Begrijp me niet verkeerd: ik wil niet klagen over het lawaai van treinen, ik ben ermee opgegroeid en hoor ze heel graag. Ik kan ook zonder enig probleem slapen als er om het kwartier een goederentrein rijdt. Maar als er fouten worden begaan en ze slechts een half jaar later worden toegegeven, groen wordt verwijderd en de situatie wordt daardoor slechter, denk ik wel dat men recht heeft om te klagen. Als men op een goedkope manier de situatie van mensen kan verbeteren, zie ik niet in waarom dat niet zou gedaan worden. Ik begrijp dat men voor de veiligheid groen weghoudt naast de sporen, maar dan moet men dat maar op een andere manier compenseren.

Groeten,
Glodenox
Plaats reactie