Brand in een seinpost in het station van Glaaien

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Brand in een seinpost in het station van Glaaien

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:De "logica" mis ik hier een beetje...tractiestroom van de bovenleiding komt toch niet uit een seinhuis ?
Er gebeurde waarschijnlijk een kortsluiting van 3000 volt en de aarding. De grootste korstsluitstroom zal wel via de normale aarding gaan maar de weerstand van de elektronica die dezelfde aarding gebruikt is niet gelijk aan 0, dus een deel van de stroom gaat daardoorheen met alle gevolgen vandien.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Brand in een seinpost in het station van Glaaien

Bericht door Stef »

Het staat hier nog niet gepost, vandaar dat ik het even doe. Dit is te vinden op railtime:
railtime.be schreef: Onderbreking treinverkeer tussen Tongeren en Liers (Lijn 34)

Op dinsdag 30 augustus is brand uitgebroken in een seinpost van het station van Glaaien. De oorzaak daarvan is een aanrijding van de bovenleiding ter hoogte van een overweg. De brand heeft aanzienlijke schade aangericht.


Ten gevolge van de brand werd het treinverkeer op Lijn 34 tussen Tongeren en Liers onderbroken voor een periode van 3 à 4 weken.
De treindienst werd aangepast:


- De IRc-treinen tussen Antwerpen-Centraal en Luik-Guillemins zijn beperkt tot Tongeren
- De ICd-treinen tussen Herstal en Doornik worden verlengd tot Liers met een extra halte in Milmort
- Tussen Tongeren en Liers kunnen reizigers gebruik maken van een vervangende busdienst met extra halte in Glaaien
- Reizigers uit Antwerpen-Centraal met bestemming Luik worden verzocht om via Brussel-Noord te reizen


Alle details over de aangepaste dienstregeling zijn terug te vinden in de rubriek "dienstregeling" op deze website.
http://www.railtime.be/website/nieuws-o ... er?id=1141
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1234
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Brand in een seinpost in het station van Glaaien

Bericht door Tim »

stefanic schreef:
melle schreef:Hoe zit het met het goederenverkeer op deze lijn? Wordt dit omgeleid?
neen, de wissels aan Y-Glons zijn vastgezet voor het goederenverkeer op de as Hasselt-Montzen, vernam ik zopas.
Vorige week liep de wachttijd er 's nachts op tot een uur. Elke trein moest er immers de overschrijdingsformaliteiten vervullen en die formulieren zijn gecombineerd met een S378 (rijden op zicht). Richting Visé is dat net een heel lange sectie die je 's nachts moet afleggen aan 20 km/u...
ronny
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Brand in een seinpost in het station van Glaaien

Bericht door ronny »

Dit zorgt blijkbaar ook voor een vermindering van de samenstelling van sommige treinen. L2866 is nu met 1 break ipv 2.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Brand in een seinpost in het station van Glaaien

Bericht door dentheo »

Tim schreef:
stefanic schreef:
melle schreef:Hoe zit het met het goederenverkeer op deze lijn? Wordt dit omgeleid?
neen, de wissels aan Y-Glons zijn vastgezet voor het goederenverkeer op de as Hasselt-Montzen, vernam ik zopas.
Vorige week liep de wachttijd er 's nachts op tot een uur. Elke trein moest er immers de overschrijdingsformaliteiten vervullen en die formulieren zijn gecombineerd met een S378 (rijden op zicht). Richting Visé is dat net een heel lange sectie die je 's nachts moet afleggen aan 20 km/u...
Ik dacht dat ze het nu opgelost hebben met een wit (rangeer ?) licht, geen paperassen, wel traag rijden.
Theo
Groeten vanop de Heide
Fles

Re: Brand in een seinpost in het station van Glaaien

Bericht door Fles »

Waanzinnig dat dit soort dingen altijd vele weken tot maanden moet duren. Bij Herentals destijds waren ze geloof ik meer dan een half jaar bezig voordat er normaal gereden kon worden. Bizar gewoon. In Nederland is 24 uur wel het maximum voor zoiets (Utrecht Centraal eind november 2010 bijvoorbeeld). Waarom kan dat in België niet? :?:
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Brand in een seinpost in het station van Glaaien

Bericht door Kristofke »

Misschien was Utrecht centraal een elektronisch bediende post, deze zijn sneller te vervangen dan oude relais seinhuizen.

Bij branden als in Herentals en Etterbeek is werkelijk de volledige installatie voor de bediening van seinen en wissels volledig verdwenen, er is geen enkele backup. Het overnemen van deze zones in elektronische bediening vraagt tijd en moet bovendien plots ineens in de planning komen terwijl er een boel andere werken ook nog bezig zijn en dewelke men niet kan stilleggen. Bovendien zit men in Brussel dan nog met de GEN werken die zo goed als elke nacht plaatsvinden. Het technisch personeel is ook dun gezaaid en ze komen zich niet massaal aanbieden. Intussentijd wil de politiek dat TBL overal zo snel mogelijk wordt geïnstalleerd etc... dan moeten er keuzes gemaakt worden.

Bovendien worden er redelijk snel terug treinen toegelaten in die zones, maar vaak met een sterk beperkte dienstverlening. Als in een getroffen zone een splitsing of samenkomst van lijn zit zal men voor langere tijd een definitieve richting van die wissel moeten kiezen wil men er over kunnen rijden.

Ik kan mij niet inbeelden dat andere spoorweguitbaters uit andere landen zulke situaties in 24u kunnen oplossen.
Fles

Re: Brand in een seinpost in het station van Glaaien

Bericht door Fles »

Nou ja, hangt er maar vanaf hoe belangrijk je het vindt als spoorbedrijf denk ik. Zo'n complete relais-opstelling op reserve laten maken kost je misschien wat? 100.000 euro? Een half jaar geen treinen kunnen rijden kost? Vast wel een pak meer....
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Brand in een seinpost in het station van Glaaien

Bericht door Steven »

Zo een relaisopstelling is niet standaard. je hebt die in afzonderlijke maten en gewichten volgens het actiegebied van een seinhuis, ergens een idee hoeveel het kost om voor elk seinhuis zo eentje in reserve te hebben.
Je hebt van die relaisseinhuizen die een grote vertakking beheren maar je hebt er evengoed die hele vormingen beheren, laat duidelijk zijn dat de schakelingen en de tafels die er bijhoren maatwerk zijn en geen serieproductie. EBP seinhuizen passen veel beter onder het systeem van serieproductie.
Fles

Re: Brand in een seinpost in het station van Glaaien

Bericht door Fles »

En hoe lang gaat deze situatie nog voortduren? De situatie dat men schouderophalend buitendienststellingen van meerdere maanden accepteert want "Tsja, relais" :idea:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Brand in een seinpost in het station van Glaaien

Bericht door Steven »

De brand van Etterbeek kent ook nog steeds zijn nasleep. Alles hangt af hoeveel schade er is wat zijn de voorziene plannen voor de toekomst voor dat stuk en zo meer. Dat bepaald welke opties er zijn en de beslissingen volgen daaruit, het goederenverkeer kan al een hele tijd door. Men laat verkeer toe in 1 richting, het is op dit moment dus enkel onmogelijk om van Tongeren richting Luik te gaan en terug natuurlijk.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Brand in een seinpost in het station van Glaaien

Bericht door dentheo »

Kristofke schreef:Misschien was Utrecht centraal een elektronisch bediende post, deze zijn sneller te vervangen dan oude relais seinhuizen.
Voor zover ik weet was alleen de voeding inc. noodstroom eraan gegaan in Utrecht....

Bij brand in de computerruimte zou Utrecht er drie maand uitgelegen hebben...
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Brand in een seinpost in het station van Glaaien

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Zo een relaisopstelling is niet standaard. .
Laatst in Eisenbahn amateur prachtig artikel over reserve schakelstation SBB in electronische vorm , aansluitbaar op "uitgangen" van een seinhuis.
Programma schrijven inlezen en uitgangen verbinden, geheel in container... netjes.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Brand in een seinpost in het station van Glaaien

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
Steven schreef:Zo een relaisopstelling is niet standaard. .
Laatst in Eisenbahn amateur prachtig artikel over reserve schakelstation SBB in electronische vorm , aansluitbaar op "uitgangen" van een seinhuis.
Programma schrijven inlezen en uitgangen verbinden, geheel in container... netjes.
Als je spreekt van een programma inlezen wil dat zeggen dat er een computer mee verbonden is, dat is dan geen zuiver relais station he. Dat is dan al een halve EBP. Ter info nog even vermelden dat we hier in België eerst nog bezig zijn met achterstanden weg te werken, achterstanden op jaren niet investeren in de spoorweg. Dat tover je niet weg van vandaag op morgen. Dergelijke zorgen komen dan ook naar boven als er dan eens incidenten zijn zoals de brand in Etterbeek of Glons.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Brand in een seinpost in het station van Glaaien

Bericht door dentheo »

Klopt, maar Herentals is naar aanleiding van de brand toch ook op EBP gegaan.
Zo'n stuk hardware reserve in een container kan dus zin hebben.
Ik dacht dat men voor Herentals ook hardware van ergens anders gebruikt heeft ??
Moet alleen aangesloten tussen de uitgangscontacten van het relaisseinhuis en een ethernet ( ?) naar de EBP.
Zo'n reserve lijkt mij wel handig, want er gaan nog vrachtwagens bovenleiding afrukken en van die moderne hardware zal er ook wel eens een kast in de fik gaan.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie