Het comfort moet aangepast worden aan de 21e eeuw, maar met het door mij geselecteerde punt ben ik het niet helemaal eens.Shrek schreef:en neemt eigenlijk niet meer nuttige tijd in dan overnachten in de trein.
Een reis per HST gaat inderdaad sneller dan een trein per klassieke (nacht)trein, maar die reizen gaan vooral overdag, en 's nachts op hotel/herberg. In een nachttrein vertrek je meestal 's avonds, 's nacht probeer je te slapen en de dag erna bereik je de bestemming.
Als toevallig de meeste reizigers (denk aan een chartertrein) hetzelfde A- en B-station hebben moet je ook (bijna) niet overstappen, wat bij internationale treinreizen helaas nogal vaak (té vaak naar de goesting van de niet-treinfanaat) gedaan dient te worden, met gesleur van bagage , trappen doen, stressen, wachten en het in de gaten houden van kinderen iedere keer opnieuw.
Snelheid is niet alles, je moet het totaalplaatje bekijken, en daar komt de couchettetrein goed uit.
En als mogelijke ondernemer zie ik de grote reisagentschappen nog wel iets opstarten. Als ze hun eigen vliegtuigen kunnen kopen, zal dat op langere termijn ook wel mogelijk zijn met treinwagons.