Zou de slaaptrein nog een succes zijn anno 2011

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Trammist

Re: Zou de slaaptrein nog een succes zijn anno 2011

Bericht door Trammist »

Shrek schreef:en neemt eigenlijk niet meer nuttige tijd in dan overnachten in de trein.
Het comfort moet aangepast worden aan de 21e eeuw, maar met het door mij geselecteerde punt ben ik het niet helemaal eens.
Een reis per HST gaat inderdaad sneller dan een trein per klassieke (nacht)trein, maar die reizen gaan vooral overdag, en 's nachts op hotel/herberg. In een nachttrein vertrek je meestal 's avonds, 's nacht probeer je te slapen en de dag erna bereik je de bestemming.
Als toevallig de meeste reizigers (denk aan een chartertrein) hetzelfde A- en B-station hebben moet je ook (bijna) niet overstappen, wat bij internationale treinreizen helaas nogal vaak (té vaak naar de goesting van de niet-treinfanaat) gedaan dient te worden, met gesleur van bagage , trappen doen, stressen, wachten en het in de gaten houden van kinderen iedere keer opnieuw.

Snelheid is niet alles, je moet het totaalplaatje bekijken, en daar komt de couchettetrein goed uit.

En als mogelijke ondernemer zie ik de grote reisagentschappen nog wel iets opstarten. Als ze hun eigen vliegtuigen kunnen kopen, zal dat op langere termijn ook wel mogelijk zijn met treinwagons.
Shrek

Bericht door Shrek »

Joris schreef: En de combinatie tgv+hotel, dat is net een van de voordelen aan een nachttrein: een hotelnacht uitsparen! Uiteindelijk doet heden ten dage de TGV naar Nice er bvb ook nog lang genoeg over. Als de snelheid van sommige nachttreinen naar omhoog kan zodat die op mooiere uren aankomen/vertrekken, denk ik dat er zeker nog een toekomst voor is.
Kan jij de uren van de vroegere nachttrein Brussel-Ventimiglia (de freccia del sole als ik mij niet vergis) eens geven?
Ik ben eens benieuwd naar de werkelijk uitgespaarde tijd die je daarmee zou hebben tegenover de TGV nu.

Trammist schreef: Als toevallig de meeste reizigers (denk aan een chartertrein) hetzelfde A- en B-station hebben moet je ook (bijna) niet overstappen, wat bij internationale treinreizen helaas nogal vaak (té vaak naar de goesting van de niet-treinfanaat) gedaan dient te worden, met gesleur van bagage , trappen doen, stressen, wachten en het in de gaten houden van kinderen iedere keer opnieuw.
Snelheid is niet alles, je moet het totaalplaatje bekijken, en daar komt de couchettetrein goed uit.
In het totaalplaatje komt hij er enkel goed uit als er -zoals je zegt- een grote groep mensen dezelfde bestemming heeft. Anders heb je ofwel een onmenselijk vroeg uur wanneer de eerste passagiers eruit gekieperd worden, ofwel is het al middag tegen dat de laatste mensen kunnen uitstappen.
Voor die laatste mensen wordt het verschil met de volgende morgen met een tgv vertrekken dan wel erg klein :wink:
Trammist

Bericht door Trammist »

Shrek schreef:ofwel is het al middag tegen dat de laatste mensen kunnen uitstappen.
Voor die laatste mensen wordt het verschil met de volgende morgen met een tgv vertrekken dan wel erg klein :wink:
Op één dag met de TGV van Brussel naar Zuid-Italië ?! Als je het niet té zuidelijk gaat zoeken (Rimini ofzo) is dat nog wel mogelijk, maar da's een reis van minstens plusminus veertien uur en minstens vier à vijf overstappen, met de ronde van Parijs... Het moet een beetje aangenaam blijven he. Vandaar dat ik meer heil zie in chartertreinen en minder in long-distance-nachttreinen van vroeger. Al zie ik wel wat lijnen waar ook die nog nuttig kunnen zijn, zoals bvb. (Parijs-)Brussel-Berlijn, hetgeen trouwens de laatste reguliere nachttrein op Belgische rails was, of een lijn naar Wenen en Boedapest. Of Praag, of, of...
Shrek

Bericht door Shrek »

Trammist schreef:Op één dag met de TGV van Brussel naar Zuid-Italië ?! Als je het niet té zuidelijk gaat zoeken (Rimini ofzo) is dat nog wel mogelijk, maar da's een reis van minstens plusminus veertien uur en minstens vier à vijf overstappen, met de ronde van Parijs... Het moet een beetje aangenaam blijven he. Vandaar dat ik meer heil zie in chartertreinen en minder in long-distance-nachttreinen van vroeger. Al zie ik wel wat lijnen waar ook die nog nuttig kunnen zijn, zoals bvb. (Parijs-)Brussel-Berlijn, hetgeen trouwens de laatste reguliere nachttrein op Belgische rails was, of een lijn naar Wenen en Boedapest. Of Praag, of, of...
Maar hoe lang duurt het dan met een nachttrein naar Zuid-Italië ? Ik kan mij echt niet inbeelden dat je 's avonds in Brussel vertrekt en de volgende morgen al in Rome staat. Zo snel kan het echt niet gaan :roll:
Steven

Bericht door Steven »

Als je de nachttreinen tegen 200 km/u kan laten rijden (wat op vele plaatsen moet kunnen tegenwoordig) en zonder overstappen dan zou je zien dat het verschil met 4 TGV's en bijhorende overstappen is heel klein kan worden.

Paris Bercy 07:06 PM Rome Termini 09:42 AM

is heden een nachttrein. Mits er een degelijke meerspanningsloc is, personeelwissels vlot doorgaan kan een degelijke nachttrein wel.
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Shrek schreef: Kan jij de uren van de vroegere nachttrein Brussel-Ventimiglia (de freccia del sole als ik mij niet vergis) eens geven?
Ik ben eens benieuwd naar de werkelijk uitgespaarde tijd die je daarmee zou hebben tegenover de TGV nu.
Brussel-Nice is met de TGV 7u43 momenteel. Dan mag die nachttrein nog een pak langzamer zijn, dan zal je er nog voordeel uit halen. De enige rechtstreekse tgv naar Nice vertrekt trouwens al om 10u21. Heel je dag is er dus aan.
Vergelijken met de Azur Express van 10 jaar geleden doet niet ter zake als we het hebben over een mogelijke nachttrein anno 2011 :wink:
Vergelijken we met de Lorazur Luxemburg-Nice, dan is dat 13h39. Opstappen om 19h30, aankomen om 9u. Best wel mooie uren als je het mij vraagt.
De Freccia del Sole reed naar Bologna/Rimini/Ancona.
De tgv is zeker niet altijd beter ;)
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Hallo,
Shrek schreef: Maar hoe lang duurt het dan met een nachttrein naar Zuid-Italië ? Ik kan mij echt niet inbeelden dat je 's avonds in Brussel vertrekt en de volgende morgen al in Rome staat. Zo snel kan het echt niet gaan :roll:
Rome is natuurlijk slechts Centraal-Italie en niet Zuid-Italië...

Tot laat in de jaren '90 was er de dagelijkse nachttreinverbinding 295/294 Brussel-Roma die +/- 16u onderweg was.
Heen : Brussel +/- 16u -> Roma +/- 10u
Terug : Roma +/- 17u -> Brussel +/- 11u

Dit is naar mijn gevoel net iets te lang voor een ideale nachttreinverbinding... je verliest eigenlijk al twee halve dagen om hem te gebruiken.
Wel is het zo dat men deze trein vandaag zou kunnen herinvoeren met een snellere reistijd (wegvallen grenscontroles, enkele versnelde vakken,...)

Maar de nachttrein heeft het voordeel ook heel wat tussentrajecten te bedienen waar vliegtuigen minder concurrentieel zijn. Dit wordt teveel uit het oog verloren, zelfs door de maatschappijen die vandaag nog nachttreinen inleggen : ieder jaar worden er meer tussenhaltes afgeschaft... en dit terwijl het juist op verbindingen tussen kleinere steden is dat de nachttrein nog een echt voordeel kan bieden.(geen transfer naar luchthaven, geen overstaps,...)

Groeten,
Bart W.
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Hallo,
Shrek schreef: Kan jij de uren van de vroegere nachttrein Brussel-Ventimiglia (de freccia del sole als ik mij niet vergis) eens geven?
De laatste versie van de Freccia del Sole reed niet meer naar Ventimiglia... Reed enkel nog Brussel-Bologna-Rimini-Ancona.

De oorspronkelijke Freccia del Sole had rijtuigen voor drie bestemmingen, splitsing was in Milano. Er waren rijtuigen :
>Brussel - Milano - Verona - Venezia
>Brussel - Milano - Bologna - Rimini - Ancona
>Brussel - Milano - Genova - Ventimiglia

(Shrek, ik vermoed dat jij verwees naar die derde set rijtuigen)

Doch sowieso reed deze niet langs de Azurenkust en is dit niet de trein waarmee we moeten vergelijken.
Joris schreef: Brussel-Nice is met de TGV 7u43 momenteel. Dan mag die nachttrein nog een pak langzamer zijn, dan zal je er nog voordeel uit halen. De enige rechtstreekse tgv naar Nice vertrekt trouwens al om 10u21. Heel je dag is er dus aan.
Helemaal eens... Je verliest op deze manier zowel op de heenreis als op de terugreis een hele dag...
Dan kan je beter het vliegtuig nemen : je moet sowieso al naar Brussel of Lille om die TGV te nemen en vanuit beide steden heb je meermaal daags een rechtstreekse vlucht. Dat is zeker niet makkelijker dan met de TGV maar je verliest wel minder tijd.

Wat daarentegen wel concurrentieel zou zijn met het vliegtuig is een heringevoerde nachttrein. Net zoals vroeger met de rijtuigen naar Ventimiglia in de Flandres-Riviera(286/1186) zou je deze in Amsterdam kunnen laten vertrekken en alle IC-tussenhalten in Nederland en Belgie kunnen laten bedienen... Zo kunnen vakantiegangers "dichtbij huis" een rechtstreekse trein nemen (heel wat anders dan naar de luchthaven gaan) die hun echt tijd doet winnen op vakantie.
Joris schreef: Vergelijken met de Azur Express van 10 jaar geleden doet niet ter zake als we het hebben over een mogelijke nachttrein anno 2011 :wink:
Van mij mag er gerust vergeleken worden : ik denk niet dat een eventuele heringevoerde nachttrein nu veel sneller moet gaan dan die van 10 jaar geleden. Te vroeg ter plaatse aankomen heeft ook geen zin.

Groeten,
Bart W.
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Hallo,
Trammist schreef: En als mogelijke ondernemer zie ik de grote reisagentschappen nog wel iets opstarten. Als ze hun eigen vliegtuigen kunnen kopen, zal dat op langere termijn ook wel mogelijk zijn met treinwagons.
Ik denk dat ook... Nog enkele jaren wachten tot :
> de prijs voor de kerosine de pan uit swingt
> de regering eindelijk inziet dat ze moeten ophouden met vliegtuigmaatschappijen te subsidieren en belastingvrije voordelen te geven

...op dat ogenblik zal er weer een eerlijker concurrentie mogelijk zijn.
(maar ze moeten wel beseffen dat de tijd dat je reizigers samen met 5 onbekenden een hele nacht in een klein hokje kon proppen voorbij is...)

Groeten,
Bart W.
Trammist

Bericht door Trammist »

Shrek schreef:Maar hoe lang duurt het dan met een nachttrein naar Zuid-Italië ? Ik kan mij echt niet inbeelden dat je 's avonds in Brussel vertrekt en de volgende morgen al in Rome staat. Zo snel kan het echt niet gaan :roll:
Dat beweer ik ook niet, en de aankomst is pas rond/na de middag, maar er wordt de reiziger veel gestress en gesleur bespaard door het veel minder of niet moeten overstappen. Want de complexiteit van het reizen per trein schrikt vaak af.
bw494674 schreef:
Trammist schreef: En als mogelijke ondernemer zie ik de grote reisagentschappen nog wel iets opstarten. Als ze hun eigen vliegtuigen kunnen kopen, zal dat op langere termijn ook wel mogelijk zijn met treinwagons.
Ik denk dat ook... Nog enkele jaren wachten tot :
...
Ik ga eventjes mezelf corrigeren: die vliegtuigen zijn tegenwoordig bijna altijd geleased. Maar aangezien er vandaag de dag al leasemaatschappijen bestaan voor spoormaterieel zal het wel op hetzelfde neerkomen, zeker...
melle

Bericht door melle »

Ik denk dat voor de meeste jongeren de keuze snel gemaakt is. Een relatief dure trein nemen of een goedkope vlucht van bvb Ryan-air?
K V B

Bericht door K V B »

dentheo schreef:Ik heb de laatste tien jaar regelmatig nachttreinen gebruikt , men is treingek of niet. :lol: :lol:
Ergens blijft het een soort "kamperen" op wieltjes..... een cel met zes zonder plaats voor bagage.
Of nu ( CNL- Scandinavie) met drie en dan 's morgens zittend op een rijtje op het onderste bed een ontbijtje op je knieën... prutsen.
Over de douches en toiletten zullen we maar niet beginnen.
De laatste keer voor mij was in de CNL Zürich - Köln, op weg naar België. Moest er een latere Thalys zijn zou ik die in de omgekeerde richting ook wel nemen.
Toen hadden we een "Deluxe Double". Douchen in een trein is ook wel iets bijzonders...

Nu, de tijdswinst met een nachttrein is ook relatief. Mijn ervaring is dat je zowieso niet zo goed slaapt, en als gevolg daar van ga je de er op volgende dag ook niet zo productief zijn. En verder ben ik meestal niet zo gehaasd. Voor mij is de reis op weg naar mijn vakantiebestemming een deel van de vakantie zelf. Door met de trein te reisen begint de vakantie al op het plaatselijke station, en niet pas als we op de bestemming eindelijk uit die afschuwelijke luchthaven zijn...
Je kan tegenwoordig ook veel doen in de trein. Ik heb een Amazon Kindle, en apprecieer de 8 uur dat ik onderweg ben van Zwitserland naar België eigenlijk als een gelegenheid om eindelijk nog eens flink wat te lezen. Dat is ook een reden waarom ik altijd via Duitsland reis. Is goedkoper en komfortabeler, zelfs al is het via Parijs sneller. Voor mij is het belangrijkst dat ik voor het avondeten op mijn bestemming ben...
Dus Bern - Aalter do ik meestal zowel heen als terug overdag, met de ICE via Duitsland. ALs ik met mijn vriendin onderweg ben is het heen met de nachttrein plus de eerste Thalys vanaf Köln, en terug ook overdag.
K V B

Bericht door K V B »

melle schreef:Ik denk dat voor de meeste jongeren de keuze snel gemaakt is. Een relatief dure trein nemen of een goedkope vlucht van bvb Ryan-air?
Het is natuurlijk ook zo dat de luchtvaartmaatschappijen het ook een stuk makkelijker maken om aan een ticket te komen dan de spoorwegen. Probeer maar even online in een paar minuten een ticket Brussel - Venezia te scoren...
melle

Bericht door melle »

Ik heb het ook over de prijs. Voor bijvoorbeeld slechts 25 euro heb je al een heen en terug vlucht naar het zuiden van Frankrijk. Als ik dan de prijzen van de trein vergelijk dan weet ik het wel hoor. :wink:
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Hallo,
melle schreef:Ik heb het ook over de prijs. Voor bijvoorbeeld slechts 25 euro heb je al een heen en terug vlucht naar het zuiden van Frankrijk. Als ik dan de prijzen van de trein vergelijk dan weet ik het wel hoor. :wink:
Momenteel is het vliegtuig kunstmatig goedkoop maar dat zal niet blijven duren... gelukkig.

In afwachting vind ik het jammer dat de jongeren zo weinig ecologisch bewust zijn.

Groeten,
Bart W.
Plaats reactie