Zou de slaaptrein nog een succes zijn anno 2011
Zou de slaaptrein nog een succes zijn anno 2011
Hallo iedereen,
ik heb maar 1 vraag?
Wie zou er met de slaaptrein dat ie nog moest bestaan op reis gaan?
En ja waar naartoe?
Bij mij mag de Railtour trein morgen teugkomen en met de FRECCIA DEL SOLE zou er onmiddellijk
mee op reis gaan naar de Adriatische Kust , Rimini en zo.
Ik verlang er heel naar om met deze trein nog eens te mogen reizen.( blijven dromen zeker).
Klantvriendelijk, goede service, mooie hostessen aan boord , je kreeg eten in je compartiment en vooral de SR2 disco wagen dat was de max.
Maar ja het zijn vervlogen tijden maar moesten ze terug komen zou ik op de eerste plaats staan om ermee te vertrekken. Binnenkort komen de wintervakanties en zou ideaal zijn om ermee op reis te gaan naar Italie naar Dobiacco.
Maar helaas ook een Railtour trein die niet meer rijdt.
Graag jullie mening ( ik weet ook wel dat die wagons verkocht zijn of staan te roesten maar daar gaat het niet over en ook niet over kosten).
Vg
cocoken
ik heb maar 1 vraag?
Wie zou er met de slaaptrein dat ie nog moest bestaan op reis gaan?
En ja waar naartoe?
Bij mij mag de Railtour trein morgen teugkomen en met de FRECCIA DEL SOLE zou er onmiddellijk
mee op reis gaan naar de Adriatische Kust , Rimini en zo.
Ik verlang er heel naar om met deze trein nog eens te mogen reizen.( blijven dromen zeker).
Klantvriendelijk, goede service, mooie hostessen aan boord , je kreeg eten in je compartiment en vooral de SR2 disco wagen dat was de max.
Maar ja het zijn vervlogen tijden maar moesten ze terug komen zou ik op de eerste plaats staan om ermee te vertrekken. Binnenkort komen de wintervakanties en zou ideaal zijn om ermee op reis te gaan naar Italie naar Dobiacco.
Maar helaas ook een Railtour trein die niet meer rijdt.
Graag jullie mening ( ik weet ook wel dat die wagons verkocht zijn of staan te roesten maar daar gaat het niet over en ook niet over kosten).
Vg
cocoken
Re: Zou de slaaptrein nog een succes zijn anno 2011
ik zou er zeker mee op reis gaan. Verschillende bestemmingen binnen europa.
Re: Zou de slaaptrein nog een succes zijn anno 2011
Ik neem nog steeds regelmatig nachttreinen. Niets houdt je tegen omhetzelfde te doen. Vertrekken met een dagtrein richting Parijs of Keulen en daar overstappen. Met kleine kinderen vind ik het allemaal een vreselijk gedoe. Als ik alleen ben, neem ik nog steeds regelmatig een nachttrein, moet het wel goed uitkomen en betaalbaar zijn.
Je berichten zijn vaak lastig te lezen vanwege de interpunctie en de rare lijnbreuken.
Je berichten zijn vaak lastig te lezen vanwege de interpunctie en de rare lijnbreuken.
Re: Zou de slaaptrein nog een succes zijn anno 2011
Wij (mijn echtgenote, 2 kinderen en ik) zijn dit jaar nog met de autoslaaptrein van 's Hertogenbosch naar Livorno en terug gegaan. De rijtuigen hebben inderdaad hun beste tijd gehad maar ik kan het iedereen aanbevelen.
Re: Zou de slaaptrein nog een succes zijn anno 2011
Volgens mij kan de nachttrein zeker en vast nog succes hebben bij het brede publiek.
Op verschillende voorwaarden uiteraard, zoals o.a. -uiteraard- klantvriendelijkheid, 21e-eeuws comfort (geen I6 dus...), een aantrekkelijke prijs (geen Ryanairtoestanden, maar toch een redelijke prijs. Twee volwassenen en twee kinderen zou naar Italië maximum rond de €500 mogen kosten).
Ik zie nachttreinen eerder als een alternatief voor een lange autorit dan als alternatief voor een vliegreis. Een nachttrein van België naar Turkije zou niet veel succes kennen, behalve in de Balkan zelf, of tot in Oostenrijk, maar dan schiet die trein wel z'n doel voorbij. Maar Italië (liefst door Zwitserland, uiteraard!) en Spanje en evt. Kroatië (een druk traject door Duitsland en Oostenrijk, én Slovenië) zou bijvoorbeeld nog succes kunnen kennen. Dit zijn maar voorbeeldjes van trajecten die ik snel uit mijn duim gezogen heb, ze zijn misschien niet interessant, maar allicht zijn er nòg veel meer interessante routes.
Want ook al rijden treinen steeds sneller, reizen is en blijft een tijdrovende en bovendien stresserende bezigheid. Door grotendeels 's nachts te reizen, en zich bovendien niet druk hoeven te maken over van alles en nog wat, kan het wel een heel aangename ervaring worden.
Het zou nòg mooier zijn als er interessante koppelingen aangeboden zouden worden met autoverhuurbedrijven, want veel toeristen zijn gehecht aan hun flexibiliteit en zonder wagen reizen knipt daar ontegensprekelijk in. Een terugkeer van de autoslaaptreinen vind ik ook niet interessant. Te complex.
Een breed publiek bestààt, daar ben ik zeker van. Als ik met mensen over treinen praat reageren ze vaak ontgoocheld als ik hen vertel dat er in België geen nachttreinen meer vertrekken. Nu nog een bedrijf vinden met een gezonde dosis kapitaal en vooral VISIE, en we komen er wel.
Op verschillende voorwaarden uiteraard, zoals o.a. -uiteraard- klantvriendelijkheid, 21e-eeuws comfort (geen I6 dus...), een aantrekkelijke prijs (geen Ryanairtoestanden, maar toch een redelijke prijs. Twee volwassenen en twee kinderen zou naar Italië maximum rond de €500 mogen kosten).
Ik zie nachttreinen eerder als een alternatief voor een lange autorit dan als alternatief voor een vliegreis. Een nachttrein van België naar Turkije zou niet veel succes kennen, behalve in de Balkan zelf, of tot in Oostenrijk, maar dan schiet die trein wel z'n doel voorbij. Maar Italië (liefst door Zwitserland, uiteraard!) en Spanje en evt. Kroatië (een druk traject door Duitsland en Oostenrijk, én Slovenië) zou bijvoorbeeld nog succes kunnen kennen. Dit zijn maar voorbeeldjes van trajecten die ik snel uit mijn duim gezogen heb, ze zijn misschien niet interessant, maar allicht zijn er nòg veel meer interessante routes.
Want ook al rijden treinen steeds sneller, reizen is en blijft een tijdrovende en bovendien stresserende bezigheid. Door grotendeels 's nachts te reizen, en zich bovendien niet druk hoeven te maken over van alles en nog wat, kan het wel een heel aangename ervaring worden.
Het zou nòg mooier zijn als er interessante koppelingen aangeboden zouden worden met autoverhuurbedrijven, want veel toeristen zijn gehecht aan hun flexibiliteit en zonder wagen reizen knipt daar ontegensprekelijk in. Een terugkeer van de autoslaaptreinen vind ik ook niet interessant. Te complex.
Een breed publiek bestààt, daar ben ik zeker van. Als ik met mensen over treinen praat reageren ze vaak ontgoocheld als ik hen vertel dat er in België geen nachttreinen meer vertrekken. Nu nog een bedrijf vinden met een gezonde dosis kapitaal en vooral VISIE, en we komen er wel.
Re: Zou de slaaptrein nog een succes zijn anno 2011
Ik reis vaak met slaaptreinen. Maar ik heb dan ook het geluk van in Zwitserland te wonen, waar ik nog naar vele bestemmingen met de nachttrein kan. Toen de nachttrein van Bern naar Brussel nog reed zat ik er maandelijks op.
In België heeft de NMBS min of meer de slaaptrein de nek omgedraaid. En zij die het in open access proberen krijgen ook alle mogelijke tegenwind.
In België heeft de NMBS min of meer de slaaptrein de nek omgedraaid. En zij die het in open access proberen krijgen ook alle mogelijke tegenwind.
Re: Zou de slaaptrein nog een succes zijn anno 2011
Ik heb de laatste tien jaar regelmatig nachttreinen gebruikt , men is treingek of niet.
Ergens blijft het een soort "kamperen" op wieltjes..... een cel met zes zonder plaats voor bagage.
Of nu ( CNL- Scandinavie) met drie en dan 's morgens zittend op een rijtje op het onderste bed een ontbijtje op je knieën... prutsen.
Over de douches en toiletten zullen we maar niet beginnen.
Kortom als het voor mijn job was heb ik ze NOOIT gebruikt.
Dan maar de avond ervoor vliegen, hapje eten, slapen en fit om te werken.


Ergens blijft het een soort "kamperen" op wieltjes..... een cel met zes zonder plaats voor bagage.
Of nu ( CNL- Scandinavie) met drie en dan 's morgens zittend op een rijtje op het onderste bed een ontbijtje op je knieën... prutsen.
Over de douches en toiletten zullen we maar niet beginnen.
Kortom als het voor mijn job was heb ik ze NOOIT gebruikt.
Dan maar de avond ervoor vliegen, hapje eten, slapen en fit om te werken.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Zou de slaaptrein nog een succes zijn anno 2011
Ik heb de laatste twee jaar een aantal nachttreinen genomen in Europa (Keulen - Kopenhagen en Parijs - Berlijn), en het
was best wel een aangename verrassing.
Ok, de verwarming viel uit op de trein naar Berlijn, terwijl het buiten -12°C was, en het rangeren in Hannover duurde een uurtje of twee langer door de sneeuw, maar er gaat niets boven een zonsopgang in een onbekende streek terwijl het landschap aan je voorbijraast
. En je spaart een nacht hotel uit 
was best wel een aangename verrassing.
Ok, de verwarming viel uit op de trein naar Berlijn, terwijl het buiten -12°C was, en het rangeren in Hannover duurde een uurtje of twee langer door de sneeuw, maar er gaat niets boven een zonsopgang in een onbekende streek terwijl het landschap aan je voorbijraast


-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Zou de slaaptrein nog een succes zijn anno 2011
Ik heb al tientallen, misschien zelfs 100 nachttreinen genomen, en ik kan het aan iedereen aanbevelen. Soms heb je wel eens een nacht dat je wat minder goed slaapt, maar het blijft toch een zeer makkelijke manier van transport 


Re: Zou de slaaptrein nog een succes zijn anno 2011
Ik neem regelmatig de "Caledonian Sleeper" van London naar Schotland. Deze worden nog druk gebruikt en rijden dagelijks behalve zaterdag naar Glasgow, Edinburgh, Aberdeen, Inverness en FortWilliam.
Voor mij, de meest comfortabele weg om daarginder te gaan, in aansluiting met de eurostar.
Voor mij, de meest comfortabele weg om daarginder te gaan, in aansluiting met de eurostar.
Re: Zou de slaaptrein nog een succes zijn anno 2011
Slaaptreinen zijn volgens mij enkel nuttig op plaatsen waar nog geen TGV's rijden. De combinatie TGV+hotel is immers veel comfortabeler dan zo'n mini-coupé en dito ontbijt, en neemt eigenlijk niet meer nuttige tijd in dan overnachten in de trein.
Re: Zou de slaaptrein nog een succes zijn anno 2011
Wat Shrek zegt is wel de realiteit. De Optima Express van Villach naar Edirne (Turkije) zit altijd barstensvol in de zomer, waarom? Het is een eind rijden en er is geen snel alternatief om overdag te reizen. Zoals Tramnist ook aangeeft, speelt de prijs ook een rol. De autoslaaptrein van Praag naar Kosice (Oost-Slowakije, tegen de Oekraïnse grens. Afstand is ruim 800 km) kost met een auto en een persoon maximaal €112,-...
Re: Zou de slaaptrein nog een succes zijn anno 2011
Volgens mij kunnen slaaptreinen nog steeds een succes zijn, maar niet meer op de manier zoals ze vroeger ingelegd werden. Enkel tussen grote steden (b.v. Amsterdam --> Munchen/Zurich) en in piekperiodes (vooral skiseizoen) is er volgens mij nog een groot publiek voor.
De realiteit is ook dat eventuele Belgische slaaptreinen nog enkel via Duitsland het land uit kunnen door allerlei kosten die Frankrijk (en o.a. ook Italië) aanrekent. Een nachttrein richting Zuid-Frankrijk of Itamië zit er dus sowieso al niet meer in...
De realiteit is ook dat eventuele Belgische slaaptreinen nog enkel via Duitsland het land uit kunnen door allerlei kosten die Frankrijk (en o.a. ook Italië) aanrekent. Een nachttrein richting Zuid-Frankrijk of Itamië zit er dus sowieso al niet meer in...
Re: Zou de slaaptrein nog een succes zijn anno 2011
Hallo,
Voor "vakantie" nachttreinen is er volgen mij zeker nog een markt. (dit zijn bvb skitreinen)
Of er voor een "lijnnachttrein" nog lang een markt is, dat is de vraag. Al heb ik de indruk dat veel nachttreinen het niet slecht doen.
En de combinatie tgv+hotel, dat is net een van de voordelen aan een nachttrein: een hotelnacht uitsparen! Uiteindelijk doet heden ten dage de TGV naar Nice er bvb ook nog lang genoeg over. Als de snelheid van sommige nachttreinen naar omhoog kan zodat die op mooiere uren aankomen/vertrekken, denk ik dat er zeker nog een toekomst voor is.
Of we ooit nog nachttreinen in België zien? Ik vrees er wat voor... Het is hier niet eenvoudig om een (nacht)trein in te leggen... België is Nederland of Duitsland niet...
De taks in Frankrijk maakt het inderdaad ook niet eenvoudig, al slagen er blijkbaar bedrijven in om desondanks nog treinen naar Frankrijk in te leggen.
Een nachttrein van België naar Turkije? Deze zomer was er de Euroturkexpress, Bonn-Istanbul. Groots van opzet, en op de beelden zagen de autowagens er goed beladen uit. Na 2 ritten staat hij echter om voor mij onbekende redenen aan de kant...
Groeten,
Joris De Mol
Voor "vakantie" nachttreinen is er volgen mij zeker nog een markt. (dit zijn bvb skitreinen)
Of er voor een "lijnnachttrein" nog lang een markt is, dat is de vraag. Al heb ik de indruk dat veel nachttreinen het niet slecht doen.
En de combinatie tgv+hotel, dat is net een van de voordelen aan een nachttrein: een hotelnacht uitsparen! Uiteindelijk doet heden ten dage de TGV naar Nice er bvb ook nog lang genoeg over. Als de snelheid van sommige nachttreinen naar omhoog kan zodat die op mooiere uren aankomen/vertrekken, denk ik dat er zeker nog een toekomst voor is.
Of we ooit nog nachttreinen in België zien? Ik vrees er wat voor... Het is hier niet eenvoudig om een (nacht)trein in te leggen... België is Nederland of Duitsland niet...
De taks in Frankrijk maakt het inderdaad ook niet eenvoudig, al slagen er blijkbaar bedrijven in om desondanks nog treinen naar Frankrijk in te leggen.
Een nachttrein van België naar Turkije? Deze zomer was er de Euroturkexpress, Bonn-Istanbul. Groots van opzet, en op de beelden zagen de autowagens er goed beladen uit. Na 2 ritten staat hij echter om voor mij onbekende redenen aan de kant...
Groeten,
Joris De Mol
Re: Zou de slaaptrein nog een succes zijn anno 2011
Een onvoorwaardelijke fan ben ik niet, maar toen de verbinding Brussel-Berlijn nog bestond, heb ik daar meermaals gebruik van gemaakt. De vertrek- en aankomsttijden vond ik prima, maar het comfort nogal wisselend (en de prijs niet noodzakelijk recht evenredig). Wie me enigszins kent, weet welke opmerking ik hierbij ga plaatsen, maar eerlijk waar, het waren weer eens de verplichte reserveringen die me soms deden afzien van een reis per nachttrein. Dus als iemand het ooit nog eens in 'open access' wil proberen: voorzie de mogelijkheid tot reserveren tot 5 minuten voor vertrek (aan een vriendelijk last minute tarief
) en ik ben jouw man - euhm... passagier.
