Pagina 2 van 2
Geplaatst: 24 jul 2006, 11:49
door Steven
Den Bert schreef:Als k het dus goe begrijp kan een TBG maximum dertig meter lang in zn open deur staan terwijl de trein rijdt.
de tbg doet zijn deur dicht vanaf de trein in beweging komt. nieuw materieel zoals ms96, i11, M6, vernieuwde M4 hebben een contact da de deur vanzelf dichtgaat bij snelheid hoger dan 5km/u (uitgezonderd als de sleutel nog op het sluitingstoestel zit)
Geplaatst: 24 jul 2006, 15:45
door Den Bert
Zijn er hier TBG's die iets meer kunnen vertellen over hun job.bv:de positieve en negatieven kanten

Geplaatst: 25 jul 2006, 00:24
door TBbart
een van de negatieve kanten zal wel de lastige kalanten zijn en de agressie

Geplaatst: 25 jul 2006, 00:52
door Concurrent
Denk ook aan de scouts die met hun zware bagage de gang bezetten , waardoor je nog goed moet zien dat je niet ten gronde gaat...
OF zoals een tijd geleden in enkele AM96'rs.In de koppeling van 2 treinstellen , heb je 2 simpele opendraaiende deuren.Wij liepen achter de TBG aan toen die de deur wilde openen , had een vrouw er een kinderwagen voor staan....Begon die nog van haar oren te maken,dat wij die deur opende....
Ik dacht niet dat de doorgang versperren toegestaan was!
Geplaatst: 25 jul 2006, 00:54
door Moi
Den Bert schreef:Zijn er hier TBG's die iets meer kunnen vertellen over hun job.bv:de positieve en negatieven kanten

Ligt eraan wat jezelf wil hé! Volgens de ene is een positief punt van een ander een nadeel en andersom. Ik doe het ondertussen al een 6-7 jaar en mij hoor je toch niet (constant

) klagen... maar ja, heb ook nog in de privé gewerkt en weet hoe het er daar aan toe gaat!
Geplaatst: 25 jul 2006, 17:40
door Steven
Moi schreef:Den Bert schreef:Zijn er hier TBG's die iets meer kunnen vertellen over hun job.bv:de positieve en negatieven kanten

Ligt eraan wat jezelf wil hé! Volgens de ene is een positief punt van een ander een nadeel en andersom. Ik doe het ondertussen al een 6-7 jaar en mij hoor je toch niet (constant

) klagen... maar ja, heb ook nog in de privé gewerkt en weet hoe het er daar aan toe gaat!
hehe da zijn de beste, mensen die beseffen wat het verschil kan zijn met een andere job. die mensen kunnen vergelijken. meestal heb je zoiets nodig om te beseffen hoe goed je het wel hebt

Re: Info TBG
Geplaatst: 22 sep 2008, 19:28
door Den Bert
Ondertussen is het twee jaar geleden dat ik hier enkele vraagjes stelde, ik zit momenteel in mijn zesde jaar economie-wiskunde. En het moment komt er stilletjes aan dat ik een keuze zal moeten maken, werken of voortstuderen. Ben nog steeds geïnteresseerd in TBG worden, dus ga ik nog eens een paar vraagjes afvuren
Er zit nogal veel tijd tussen de infosessie en de aanvang van de opleiding, wanneer kan ik dan best me inschrijven? Nu, of wachten tot ik mijn secundair diploma in handen heb? En hoe lang kan het dan duren vooraleer de opleiding begint?
Je hebt maar één leven, daar gaat men toch vannuit, stel dat ik na enkele jaren mijn leven een andere wending wil geven, kan ik dan gemakkelijk ontslag nemen, of heb je als TBG een contract waaraan je vast zit voor een zeer lange periode (kan ik ergens wel begrijpen als men zoveel tijd en geld in de opleiding steekt) maar toch, een vraag die ik heb..
Hoe lang zit je vast in Antwerpen, of Brussel Zuid vooraleer je in een depot dichter bij huis raakt?
Ik lees in het pdf-documentje met info over het beroep, dat je als beginnend treinbegeleider( na de opleiding dan) 1170 netto vangt, plus nachtwerkvergoedingen, maaklonen e.d. het reële inkomen met 250 euro kan stijgen, plus als je ervoor slaagt je nog eens een tweetaligheidspremie krijgt van 150. Een simpel rekensommetje brengt me dan op 1570 euro netto, wat me abnormaal veel lijkt... zijn die premies e.d. wrs bruto dan, en wat is dan een realistisch netto maandinkome dan?
Groetjes
Bert
Re: Info TBG
Geplaatst: 22 sep 2008, 20:05
door Robin
meestal is het netto als ik me niet vergis

Re: Info TBG
Geplaatst: 22 sep 2008, 20:46
door Nils
Den Bert schreef:
Je hebt maar één leven, daar gaat men toch vannuit, stel dat ik na enkele jaren mijn leven een andere wending wil geven, kan ik dan gemakkelijk ontslag nemen, of heb je als TBG een contract waaraan je vast zit voor een zeer lange periode (kan ik ergens wel begrijpen als men zoveel tijd en geld in de opleiding steekt) maar toch, een vraag die ik heb..
Juist omdat je maar een leven hebt, zou ik je aanraden om eerst verder te studeren, en daarna kan je nog zien wat je doet. Treinbegeleiders zullen ze normaal gezien nog een hele tijd nodig hebben. Verder studeren eens je aan het werk bent (geweest) is moeilijk, en meestal komt het er toch niet meer van.