Info TBG

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Den Bert

Info TBG

Bericht door Den Bert »

Ik zou later graag treinbegeleider worden en heb een vraagje, wat zijn de preciese handelingen die een TBG verricht tussen dat de trein in het station stopt en terug vetrekt? :wink:
5307
Berichten: 1078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:52

Bericht door 5307 »

hoh, de deuren opendoen, kijken hoe laat het is , wachten tot het het uur van vertrek is en dan fluiten, de deuren dichtsmijten. naar de avg gaan, draaien naar de zin van vertrek... crossen naar je trein , bij het in beweging zetten van de trein de deur voor de iets te late reizigers' neus dichtsmijten en de zwarte knop indrukken (break toch), toer verderzetten e.d.
Den Bert

Bericht door Den Bert »

Kan het zijn dat een TBG in zijn deur staat, die nog open is, en den trein al aant rijden is?
Wover

Bericht door Wover »

Ja,

Dus de trein komt tot stilstand, de bestuurder ontgrendelt de deuren, de TBG stapt uit, wacht tot het uur van vertrek of tot iedereen ingestapt is, gaat dan in de trein, draait zijn sleutel zodat alle deuren behalve de zijne vergrendeld worden, dan gaat hij naar de AVG (alle verrichtingen gedaan). Als hij hieraan draait gaat er een rood lichtje branden op de perrons dat voor de TB bedoelt is. Dan stapt de TBG in de trein en 10 seconden nadat hij de AVG gedraaid heeft krijgt de TB 6 witte lichtjes te zien waarna hij mag vertrekken. Wanneer de trein in beweging komt, sluit de TBG zijn eigen deur ook en drukt op de zwarte knop. Drukt hij niet op de zwarte knop, bv als er nog reizigers zijn, moet de TB na een aantal seconden/meter stoppen.
TBbart

Bericht door TBbart »

correctie 7 sec :lol:
Ruben
Berichten: 357
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Bericht door Ruben »

Waarom wacht de TBG met zijn deur dicht te doen tot de trein in beweging komt?
5307
Berichten: 1078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:52

Bericht door 5307 »

TBbart schreef:correctie 7 sec :lol:

ochgod, pietje precies is aant werk :wink:
TBbart

Bericht door TBbart »

ja zeg... :oops:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

TBbart schreef:correctie 7 sec :lol:
7 sec in brussel centraal normaal is het 10
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Ruben schreef:Waarom wacht de TBG met zijn deur dicht te doen tot de trein in beweging komt?
hij moet vaststellen of het sein open staat en de trein effectief in beweging komt
Ari

Bericht door Ari »

Wover schreef:Ja,

Dus de trein komt tot stilstand, de bestuurder ontgrendelt de deuren, de TBG stapt uit, wacht tot het uur van vertrek of tot iedereen ingestapt is, gaat dan in de trein, draait zijn sleutel zodat alle deuren behalve de zijne vergrendeld worden, dan gaat hij naar de AVG (alle verrichtingen gedaan). Als hij hieraan draait gaat er een rood lichtje branden op de perrons dat voor de TB bedoelt is. Dan stapt de TBG in de trein en 10 seconden nadat hij de AVG gedraaid heeft krijgt de TB 6 witte lichtjes te zien waarna hij mag vertrekken. Wanneer de trein in beweging komt, sluit de TBG zijn eigen deur ook en drukt op de zwarte knop. Drukt hij niet op de zwarte knop, bv als er nog reizigers zijn, moet de TB na een aantal seconden/meter stoppen.
Misschien eerst eens de reglementering op vlak van vertrek van treinen eerst eens bekijken,en dan pas uitleg geven,want.....
Den Bert

Bericht door Den Bert »

Klopt de uitleg ni :?:
Ari

Bericht door Ari »

Bij het geven van vertrek met avg,wordt er geen gebruikt maakt van de zwarte drukknop (installatie eigen aan materieel).... en zeker niet om de bestuurder te laten weten dat er nog reizigers op het perron staan.....
Bij avg,wordt na het sluiten van de deuren en de correcte sluiting er van de avg bediend,en indien het sein niet in gesloten stand staat,zal deze na 7 of 10 seconden wit oplichten (er zijn wel een paar uitzonderingen,waar de avg niet gekoppeld is aan het sein..) En wanneer de trein aanzet mag de tbg zijn laatste deur ook sluiten,waardoor (al naargelang het materieel) de bestuurder Lamp deuren krijgt.Indien deze geen lamp deuren krijgt na 30 meter moet hij/zij contact opnemen met de treinbegeleider,en eventueel nieuw vertrek geven,of de nodige maatregelen treffen.....
Die zwarte drukknop dient om het vertrek te geven zonder avg,zoals in stopplaatsen en dergelijke.....
Het gaat hier wel om de basisregels in zake het geven van vertrek,de ganse procedure bestaat uit meerdere stappen,ondermeer bij het niet werken van avg,of lamp deuren en dergelijke......
Den Bert

Bericht door Den Bert »

Als k het dus goe begrijp kan een TBG maximum dertig meter lang in zn open deur staan terwijl de trein rijdt.
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Bericht door Frank »

Wat ik vorige week hoorde in Berchem: "Bericht aan boordchef xxxx, de onderstationchef is niet ter plaatse, gelieve AVG zelf te bedienen. Wij danken u voor uw medewerking."

Wat moet ik me daar dan bij voorstellen? De TBG draait toch altijd zelf de sleutel, dus moet er iets anders worden bedoeld, niet?
Plaats reactie