Staking TBGs
Re: Staking TBGs
Ik ben in deze kwestie een buitenstaander. Letterlijk: iemand die 's ochtends op een perron al eens vruchteloos staat te wachten op een trein die niet schijnt te komen. Anderzijds spreek ik wel eens enkele NMBS'ers die ondanks het hen klaarblijkelijk opgelegde spreekverbod een paar dingen laten doorsijpelen. Als conclusie trek ik uit die gesprekken dat er dringend nood is aan een sociaal bemiddelaar die tussen alle partijen in kan staan en ook de taak krijgt om concrete suggesties te formuleren naar de voodijminister toe. Zolang dat niet gebeurt, zal er een loopgravenoorlog blijven woeden tussen het personeel en de top, tussen de geledingen van de NMBS onderling, etc. Ik hoop dus van harte dat Magnette door deze zoveelste werkonderbreking gealarmeerd wordt, en zijn bevoegdheden op gepaste wijze aanspreekt. In de tussentijd zou ik de bonden willen vragen om in plaats van stakingsacties stiptheidsacties te organiseren. Dat veroorzaakt evengoed chaos op het spoor, maar van 'werken volgens het boekje' kan niemand beweren dat men z'n verantwoordelijkheden ontloopt.
het lokt zelfs zware kritiek uit bij de collega's van dezelfde of zelfs andere depots en in alle functies.. Dus het wordt begot toch eens tijd dat die vakbonden hun ogen opengaan dat wij niet willen staken! maandag tijdens de algemene stakingsdag is er in leuven toch beperkt gereden in de spitsuren hoor! in de mate van het mogelijke natuurlijk.groentje schreef:Timing en reden van deze staking lokken terecht zware kritiek uit. De kans dat ze er hun doel mee bereiken is bovendien klein, maar in deze anti-vakbondssfeer mag je er zeker van zijn dat de gevolgen wel ernstig kunnen zijn. Men is goed op weg om van een staking een lege doos te maken. Nog een beetje en het stakingsrecht wordt misschien wel afgeschaft, of fel ingeperkt. Allemaal door enkele heethoofden die zichzelf boven alle kritiek verheven voelen. We zullen echter zien of ze zich inderdaad alles kunnen permitteren, als ze ook een boete krijgen zoals bij de staking in Blok 12 Berchem. Of niet, natuurlijk, maar dat zou een serieuze slag in het gezicht zijn van hen die ze wel kregen.
Het is maar de vraag hoezeer de vakbonden op de hoogte waren van deze actie, het lijkt me een beetje een actie van een paar heethoofden, die echter door de vakbonden de hand boven het hoofd wordt gehouden omdat ze hen nodig hebben om te mobiliseren bij vakbondsacties. Maar het is wel tekenend dat sommigen zich zo onaantastbaar wanen, dat ze denken zich dat te kunnen permitteren.
Nu, ook de NMBS-directie mag echt wel eens de hand in eigen boezem steken, slechte communicatie is een kenmerk van de hele NMBS, niet slechts de vakbonden.
Nu, ook de NMBS-directie mag echt wel eens de hand in eigen boezem steken, slechte communicatie is een kenmerk van de hele NMBS, niet slechts de vakbonden.
Het stakingsrecht moet behouden worden, maar die onaangekondigde stakingen moeten toch eens bestraft gaan worden. Dit is echt niet meer houdbaar! Tegen zo'n centralisatie zijn is één, maar ook meteen daarvoor honderden mensen langer in de kou laten staan is er ver over! Is het dan echt zo moeilijk voor mensen om duidelijk te maken aan de directie dat iets problemen gaat opleveren zonder te staken? Het enige dat ze hiermee bereiken is dat de trein steeds meer en meer als onbetrouwbaar vervoersmiddel gebrandmerkt wordt, en dat ze zichzelf dus op lange termijn in hun voeten aan het schieten zijn. Het zijn dan de treinbegeleiders die met dit imago hun werk gaan uitvoeren, met alle risico's van dien.
Ik acht de kans inderdaad niet hoog in dat de vakbond met deze staking akkoord was, maar dan moeten ze dat ook zeggen. Niemand gelooft dat bij hen alles perfect geregeld is, ze hoeven dan ook niet de schijn op te houden dat dit wel zo is.
Ik acht de kans inderdaad niet hoog in dat de vakbond met deze staking akkoord was, maar dan moeten ze dat ook zeggen. Niemand gelooft dat bij hen alles perfect geregeld is, ze hoeven dan ook niet de schijn op te houden dat dit wel zo is.
Centralisatie is niet altijd een verbetering. Hoewel het nu idd om Brussel-Zuid gaat (zowel depot als permanentie) lijkt het een vreemd probleem. Alleen zal men op termijn ook alle andere permanenties naar Brussel brengen. En iemand die vandaag in pakweg Oostende werkt gaat niet noodzakelijk mee naar Brussel. Resultaat is dat er ineens mensen beslissingen gaan nemen over een dienst waar ze geen feeling mee hebben. In Brussel weet men niet wat er leeft 100km verderop. We zien eenzelfde verhaal met de centralisering van de seinhuizen. Vroeger kon men in een station zelf beslissen om trein X te laten wachten op trein Y. Vandaag zit er in dat station zelfs geen personeel meer om die vraag te stellen aan de seingevers, en zelfs al zouden ze het kunnen zal het antwoord sneller negatief zijn dan positief.Darko schreef:knip ...
Ik zie zelf ook dagelijks de gevolgen van een centralere planning en de problemen die dat met zich meebrengt. De NMBS is ondertussen al jaren bezig met alles maar meer en meer te centraliseren, en wat is er de laatste 10 jaar gebeurd met stiptheid en dienstverlening? Dat het goedkoper moet? Akkoord, maar de besparing die men hier mee wenst te behalen is gelijk aan het buitensmijten van 1 CEO. Laat ons daar eens mee beginnen, met dat immense waterhoofd van de NMBS.
Ga ik akkoord met deze staking? Zeker niet, maar ik kan ergens de frustratie wel begrijpen.
En om het vergelijk met Blok 12 volledig te maken: in B12 gingen ze 1 uur actie voeren en zijn ze na een half uur gestopt. De TBGs gingen deze ochtend om 7 uur stoppen en zijn vlotjes de namiddag in gegaan.
Maar men heeft veel geld nodig, 1 CEO-loon volstaat niet, verre van. Ook deze maatregel volstaat dus niet, maar neem er zo een paar tientallen, en dan nog wat kleinere besparingen, hier en daar, en we komen er misschien wel.
Die CEO zal wel vallen, daar maak ik me weinig zorgen over.
Die CEO zal wel vallen, daar maak ik me weinig zorgen over.
Kleine rekenpoging: ?
Voor een volcontinu dienst heb je ongeveer zes man nodig .
Nu 13 diensten x 6 is 78 man , later ooit 2 diensten in Brussel (NL+Fr) is 12 man .
bingo winst 66 man.
Nu 13 diensten x 6 is 78 man , later ooit 2 diensten in Brussel (NL+Fr) is 12 man .
bingo winst 66 man.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
De actie was niet bij de treinbegeleiders zelf, maar bij diegenen die hun werkfiches klaarmaken en uitdelen. Hoe onterecht de actie ook was, wordt er toch weer eens aangetoond hoe onze directies te werk gaan.groentje schreef:Het is maar de vraag hoezeer de vakbonden op de hoogte waren van deze actie, het lijkt me een beetje een actie van een paar heethoofden, die echter door de vakbonden de hand boven het hoofd wordt gehouden omdat ze hen nodig hebben om te mobiliseren bij vakbondsacties. Maar het is wel tekenend dat sommigen zich zo onaantastbaar wanen, dat ze denken zich dat te kunnen permitteren.
Want: DEZE ACTIE WAS AL VORIGE WEEK WOENSDAG AANGEKONDIGD !!
Alle tijd dus om te onderhandelen en om een alternatieve verdeling van de fiches voor de eerste vertrekken te organiseren. Dat dit niet gebeurd is roept toch op zijn minst vragen op over de spelletjes die op hoger niveau gespeeld worden.
Als je nooit zieken hebt, maak er anders maar 7 van (officieel 6,5 bij de NMBS maar die halve M/V vinden ze nooitdentheo schreef:Kleine rekenpoging: ?

Centralisatie is niet altijd in alle gevallen het beste, net zoals men bij TC zal terugkomen op deze centralisatie eenmaal de concentratie van de seinhuizen voorbij is, en de grote lijnregelaars terug naar de blokposten gaan.
Gevolg zal ook zijn dat er op termijn een hoop onwetenden bijkomen, net zoals bij RDV je kan beginnen zonder ooit een trein gezien te hebben of ervaring op het perron hebt.
En nog een gevolg, maar dat is de negativist in mij, zal zijn dat de Vlaamse begeleiders meer Franstaligen aan de lijn gaan krijgen die in gebrekkig Nederlands je uit bed bellen om te vragen of je wil komen werken. Voor zij die in Brussel werken zal dat al wel "aanvaard" zijn, maar of dat in Vlaanderen geaccepteerd gaat worden... Want in Brussel is een Franstaligen héééél snel tweetalig.
Gevolg zal ook zijn dat er op termijn een hoop onwetenden bijkomen, net zoals bij RDV je kan beginnen zonder ooit een trein gezien te hebben of ervaring op het perron hebt.
En nog een gevolg, maar dat is de negativist in mij, zal zijn dat de Vlaamse begeleiders meer Franstaligen aan de lijn gaan krijgen die in gebrekkig Nederlands je uit bed bellen om te vragen of je wil komen werken. Voor zij die in Brussel werken zal dat al wel "aanvaard" zijn, maar of dat in Vlaanderen geaccepteerd gaat worden... Want in Brussel is een Franstaligen héééél snel tweetalig.
-
Deze bijdrage valt me nu erg tegen, of probeer je reacties uit te lokken?dentheo schreef:Kleine rekenpoging: ?
bingo winst 66 man.
Ik heb zelf vijf zware jaren op een permanentie gewerkt in de luchtvaart. Ik kan je verzekeren dat dat soort werk de smeerolie is waardoor het bedrijf als een goede machine kan draaien.
Door je rijdend personeel goed te kennen en tactisch te bespelen kun je als permanentie-medewerker "goud" waard zijn voor je werkgever. Alleen zie je dit in geen enkele management-rapportering terug ... hier wreekt zich dat onze directies niet ter zake kundig zijn. Ze hebben te weinig vuil onder hun nagels ... dat ligt niet zozeer aan henzelf, maar vooral aan het systeem ...
Bij een centralisatie en overplaatsing naar Brussel snijd je effectief de bestaande banden en connecties met het rijdend personeel door. Bovendien komt er ook op de langere termijn niets vergelijkbaar waardevols voor terug.
Maar ja, de theoretische besparing is inderdaad snel uit te rekenen. Alleen zul je in Brussel nog steeds hetzelfde aantal door ziekte e.d. zonder personeel gevallen diensten moeten proberen op te lossen, dus een redelijk vergelijkbaar aantal grotendeels nieuwe medewerkers nodig hebben op die nieuwe centrale permanentie (denk maar niet dat die mensen allemaal mee gaan verhuizen). De hoeveelheid werk verandert niet, en de beoogde winst door meer efficiëntie kan hoogstens verhullen dat de medewerkers vanuit dit centrale punt gewoon minder resultaat gaan bereiken.
Bij de SBB bestaat er een contract tussen de vakbonden (dat de vakbonden ondertekend hebben) waarin die zich er toe verplichten niet te staken. Vandaar dat er bij de SBB niet gestaakt wordt, al gebeurt het daar ook wel eens dat de directie iets doet waar het personeel niet gelukkig mee is.Glodenox schreef:Het stakingsrecht moet behouden worden, maar die onaangekondigde stakingen moeten toch eens bestraft gaan worden.
Maar in dat contract verplicht de SBB zich er natuurlijk ook toe om mee te werken het oplossen van conflicten.
De vraag is nu: Zou zoiets bij de NMBS niet mogelijk zijn? Vakbonden en directie komen overeen hoe men conflicten voortaan oplost, met harde afspraken, en eventueel externe arbitratie. Zolang de directie zich van haar kant aan de afspraken houdt wordt er niet gestaakt. Wordt er wel gestaakt dan vervalt de overeenkomst onmiddelijk.
Of is het inderdaad zo dat zowel de directie als de vakbonden geen probleem hebben met af en toe een staking, want daarmee haal je de druk van de ketel, en hoef je de onderliggende problemen eigenlijk niet op te lossen...
Geloof het of niet maar dat akkoord bestaat in feite al. Reeds jaren krijgen de 2 grote bonden bij de spoorwegen jaarlijks een zak met geld toegestopt om de sociale vrede te bewaren. Bijkomend is in het sociaal akkoord 2008-2010 afgesproken dat de reglementen zouden worden aangepast om wilde stakingen te bestraffen (iets wat recent voor de eerste maal is toegepast in Antwerpen - Blok 12), Maar dit is natuurlijk weer België waar regels en overeenkomsten alleen maar van toepassing zijn wanneer het hen uitkomt.
dentheo schreef:Kleine rekenpoging: ?
bingo winst 66 man.
Als alles goed gaat zal da lukken, maar t'is net bij incidenten dat men veel werk krijgt, dus als ge 2 man hebt voor het ganse land gaan die dat nooit kunnen volgen en de problemen aanpakken.
Men heeft de reizigers dispatching gecentraliseerd weet je nog ? Een dienst in brussel die alle reizigers treinen in de gaten houden, aanspreekpunt zijn voor treinbegeleiders (info doorstroming naar reizigers in de trein) zorgen voor aansluitingen en zo van die zaken meer. Bij het minste incident zijn die mensen aan het rond bellen naar allerlei diensten, traffic control en noem maar op om het weer vlot te krijgen en ondertussen zijn alle lijnen daar bezet zodat treinbegeleiders ni in contact kunnen komen, dus geen info krijgen.
Je kan concentreren, maar je moet voldoende personeel hebben om de taken aan te kunnen.
Zoals jij zegt met die 12 man (besparing van 66 dus) denk je net zoals bij de NMBS nu doet. Maar als er dan een incident voordoet, simpel weg een persoonsaanrijding om een drukke lijn, dan zijn daar zoveel treinen en dus ook treinbegeleiders bij betrokken dat men niet de mogelijkheid heeft om alles geregeld te krijgen.
Mischien is een deel van het probleem dat Vakbonden geen rechtspersoonlijkheid hebben, en dat men hen dus niet voor de rechter kan dagen bij contractbreuk.Blokker_1999 schreef:Geloof het of niet maar dat akkoord bestaat in feite al. Reeds jaren krijgen de 2 grote bonden bij de spoorwegen jaarlijks een zak met geld toegestopt om de sociale vrede te bewaren. Bijkomend is in het sociaal akkoord 2008-2010 afgesproken dat de reglementen zouden worden aangepast om wilde stakingen te bestraffen (iets wat recent voor de eerste maal is toegepast in Antwerpen - Blok 12), Maar dit is natuurlijk weer België waar regels en overeenkomsten alleen maar van toepassing zijn wanneer het hen uitkomt.
Bij het bedrijf waar ik werk (Swisscom) is het overigens not strikter geregeld. Verbreken de vakbonden de sociale vrede dan komt onmiddelijk de CAO te vervallen. En dan kan de baas ons allemaal zonder boe of ba op straat zetten...