Pagina 2 van 3

Geplaatst: 03 aug 2006, 22:09
door Freakytrain
Steven schreef:
Duikbril AM86 schreef:Typisch voor die ms 96 die stellen bieden veel comfort maar weinig zitplaasten, ze zouden beter eens nieuwe 4 delige motorstellen bestellen met een klassieke opstelling (2+3) zoals in de buistenste rijtuigen van nen break!
En een goeie verhouding 1ste klas / 2de klas, zoals in nen break.
Binnenkort bouwen ze rijtuigen met 30 zitplaasten in 2de klas en een verhouding (60 %1ste klas en 40% 2de klas).

Ik krijg eerlijk gezegd buikkrampen van diene ms 96, comfortabel maar een straf tijdens de spits!!
En besteld door mensen die nooit niet sporen zoals nen E. Schouppe!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Diene foto op dat artikel toont de gevolgen van het ondoordacht aankopen van rollend materiaal met weinig zitplaasten!!
de opstelling 2+2 is normaal hoor, de opstelling 2+3 is nooit degelijk gebruikt, moet mij is vertellen op welk klaasiekje op alle banken telkens 3 mensen naast elkaar ziet zitten? idd nauwelijk iemand die da wil doen, da moeten al drie smalle mensen zijn, drie kinderen zetten ze ook al zo is naast elkaar. dus laat het mlaar 2+2 in tweede klasse, ze hadden gewoon iets minder eerste klasse moeten hebben voor de rest is er totaal niets mis aan die ms96. is zowat het beste wat ooit gekocht is, nauwelijks kinderziektes, degelijk ophanging, tractiemotoren, voldoende been en schouderruimte
+


Klopt dus perfect wat Steven zegt .

juist spijtig van de 1 ste klas , maar dat neem je erbij

Geplaatst: 03 aug 2006, 22:14
door Steven
idd das jammer maar het is nu eenmaal zo he :-)
eender waar ik 3+2 opstelling zie door middel van banken zoals op klassiekjes en breaks en ms75 zie ik de meeste maar met 2 ipv 3 naast elkaar zitten.
op de nina stellen die ik in bern gezien heb zijn ook 2+3 opstellingen, dit echter door middel van individuele zetels, wat een totaal ander effect zou hebben, maar dat zie ik de nmbs niet echt doen

http://www.railfaneurope.net/pix/ch/pri ... erieur.jpg op deze link vind je een foto met het interieur van die stellen)

http://www.railfaneurope.net/pix/ch/pri ... _s0011.jpg

de buitenkant, merk wel de bredere romp op die volgens mij die meer ruimte comfortabel moet maken langs binnen.

Geplaatst: 03 aug 2006, 22:51
door overweg13
Wat die indeling 1ste/2de betreft: die is echt niet zo extreem als algemeen wordt aangenomen, en het is zeker niet zo dat er 1/3 eerste klasse is. In werkelijkheid is ongeveer 22 % van een ms96 eerste klasse.
Toen dat stel ontworpen werd, was dat niet eens zo verdreven. Het stel zou in de eerste plaats op IC-diensten worden ingezet, met vrij veel vraag naar eerste klasse, en de stijgende levensstandaard van de Belgen kon laten vermoeden dat het aantal reizigers in 1ste klasse alleen maar kon stijgen.
En toen kwam de politiek op de proppen: goedkope tarieven werden een must, en waar het even kon, moest het nog gratis ook. Dat betekende dat de vooropgestelde verhouding plots nergens meer op sloeg. In tweede klasse had je de toevloed van de senioren die zo goed als gratis rijden, de hele generatie die haar leven lang de neus had opgehaald voor alles wat naar trein en tram en bus rook, en nu plots voor een appel en een ei naar de kust kon sporen. Treinkaarten worden volledig terugbetaald in eerste klasse, en blijkbaar valt bij te weinig mensen de frank dat je voor een bescheiden toeslag ook in eerste kunt reizen, en dat je die toeslag zelfs nog gedeeltelijk fiscaal kunt recupereren. Ook de gratis tarieven voor kinderen heeft met zich meegebracht dat gezinnen plots hun opwachting maken op de perrons van de NMBS. Allemaal factoren die maken dat het aantal tweedeklasreizigers veel sneller stijgt dan het aantal eersteklasreizigers. Als je even terugleest, zul je merken dat dit allemaal door de politiek opgelegde maatregelen zijn, die niets met een commerciële visie van de spoorwegmaatschappij te maken heeft.
Dat commerciële maatregelen in al dat politieke geweld nauwelijks aan bod kunnen komen, hoeft ons niet te verbazen.
Bovendien krijgt de eersteklasreiziger altijd minder voor het prijsverschil. Op twintig jaar tijd is het respecteren (door de reizigers) van het onderscheid eerste/tweede drastisch afgenomen, en meer en meer reizigers vinden dat ze recht hebben op een zitplaats, ook in eerste als tweede vol zit, of vol lijkt te zitten. De luxueuze zetels zoals we die kenden in M1, M2, L en K zijn vervangen door wat ergonomisch ogende zitplaatsen die nauwelijks het prijsverschil nog verantwoorden, en de kleine extraatjes die je nog aantreft zijn vaak symbolisch, of wat dacht je van de prenten aan de wanden van breaks of M4? Op ander materieel (M5, M6 en vooral mw41) is het onderscheid helemaal een klucht, al wil ik benadrukken dat zitcomfort slechts een factor is bij de keuze voor eerste klasse. Naar verluidt zou de NMBS wel iets willen doen aan het promoten van reizen in eerste klasse, en misschien moeten we alleen maar wachten tot SP.a of PS eens niet de minister van verkeer leveren, maar dan zullen ze ook echt met een stevige aanbieding op de proppen moeten komen, want nu lijkt het allemaal eerder de bedoeling te zijn om eerste klasse geleidelijk aan op te doeken, wat ik, samen met vele anderen, grondig zou betreuren. Misschien wordt het dan toch tijd om eens aan een rijbewijs te denken.

Geplaatst: 03 aug 2006, 23:05
door Steven
tja het zou wel idd wat meer mogen zijn voor die eerste klasse, de meerprijs die je normaal betaald zou toch een tegenwaarde mogen hebben. enkel in de i11 en ms 96 is het vershcil nog duidelijk genoeg, alsook in de klassiekjes (al dan niet vernieuwd) of ms 75

Geplaatst: 04 aug 2006, 07:57
door ThomSten
Die NINA-stellen, als de NMBS nu zoiets als GEN-stellen aanschafte! :) :)

Geplaatst: 04 aug 2006, 08:39
door Steven
ThomSten schreef:Die NINA-stellen, als de NMBS nu zoiets als GEN-stellen aanschafte! :) :)
blijven dromen :-) hehe in zeker zin voldoen ze zeker, drieledig, veel zitplaatsen

Geplaatst: 04 aug 2006, 12:18
door SIMPY.be
als je de routeplanner van de SNCF gebruikt staat de prijs in 1ste klasse ook meteen vermeld, en dat valt al bij al dan goed mee.

Geplaatst: 04 aug 2006, 13:32
door ThomSten
Steven schreef:
ThomSten schreef:Die NINA-stellen, als de NMBS nu zoiets als GEN-stellen aanschafte! :) :)
blijven dromen :-) hehe in zeker zin voldoen ze zeker, drieledig, veel zitplaatsen
Why not? Ziet er degelijk stoptreinmaterieel uit en veel zitplaatsen!
Ik weet nu niet of die dingen goe kunnen optrekken en afremmen.

Geplaatst: 04 aug 2006, 13:36
door Steven
zoals ik ze in bern zag vertrekken gaf da wel iets, aangezien ze daar dienen voor de S bahn zullen ze die eigenschap wel hebben, opgelet is onder 15kV he

Geplaatst: 04 aug 2006, 19:57
door K V B
Ik zit vrij regelmatig in een Nina, en ze rijden inderdaad prima. Echter je ziet zelden drie personen naast elkaar zitten... Reizigers staan liever recht dan zich tussen twee personen te wurmen. En dus overweegt de BSL om voor de drukke lijnen dan toch maar dubbeldekkers te kopen. Twee van de CFL geleende dubbeldeks stammen hebben vorig jaar proef gereden om de reactie van het publiek te testen.

Een Nina is overigens een geleed treinstel. Je kan het dus niet zomaar een driedelig stel noemen. De lengte (en capaciteit) van een Nina is eerder die van een tweedelig stel.

Zelf denk ik dat voor het Brusselse GEN een "Flirt" beter zou zijn. Deze heeft ook meer zijdeuren.

Het blijft ondertussen wachten tot er ergens een spoorwegmaatschappij het aandurft een Talgo 22 te bestellen. Dat is nog eens een (dubbeldeks)trein :-)

Geplaatst: 05 aug 2006, 15:24
door Den Bert
Al van toen ik nog heel kleine was gebruik ik het openbaar vervoer :) en dit omdat we thuis geen auto hebben, ik ben hier trots op en ik heb ook een hekel aan de achterbankgeneratie die niet eens weten wat ze moeten doen als ze van de bus willen afstappen of als idioten zonder enig besef telkens opnieuw op de verkeerde trein stappen :evil: , later zou ik ook graag een job hebben in het openbaar vervoer omdat ik er helemaal door gepassioneerd ben 8) .

Geplaatst: 06 aug 2006, 16:12
door Duikbril AM86
overweg13 schreef:Wat die indeling 1ste/2de betreft: die is echt niet zo extreem als algemeen wordt aangenomen, en het is zeker niet zo dat er 1/3 eerste klasse is. In werkelijkheid is ongeveer 22 % van een ms96 eerste klasse.
Toen dat stel ontworpen werd, was dat niet eens zo verdreven. Het stel zou in de eerste plaats op IC-diensten worden ingezet, met vrij veel vraag naar eerste klasse, en de stijgende levensstandaard van de Belgen kon laten vermoeden dat het aantal reizigers in 1ste klasse alleen maar kon stijgen.
En toen kwam de politiek op de proppen: goedkope tarieven werden een must, en waar het even kon, moest het nog gratis ook. Dat betekende dat de vooropgestelde verhouding plots nergens meer op sloeg. In tweede klasse had je de toevloed van de senioren die zo goed als gratis rijden, de hele generatie die haar leven lang de neus had opgehaald voor alles wat naar trein en tram en bus rook, en nu plots voor een appel en een ei naar de kust kon sporen. Treinkaarten worden volledig terugbetaald in eerste klasse, en blijkbaar valt bij te weinig mensen de frank dat je voor een bescheiden toeslag ook in eerste kunt reizen, en dat je die toeslag zelfs nog gedeeltelijk fiscaal kunt recupereren. Ook de gratis tarieven voor kinderen heeft met zich meegebracht dat gezinnen plots hun opwachting maken op de perrons van de NMBS. Allemaal factoren die maken dat het aantal tweedeklasreizigers veel sneller stijgt dan het aantal eersteklasreizigers. Als je even terugleest, zul je merken dat dit allemaal door de politiek opgelegde maatregelen zijn, die niets met een commerciële visie van de spoorwegmaatschappij te maken heeft.
Dat commerciële maatregelen in al dat politieke geweld nauwelijks aan bod kunnen komen, hoeft ons niet te verbazen.
Bovendien krijgt de eersteklasreiziger altijd minder voor het prijsverschil. Op twintig jaar tijd is het respecteren (door de reizigers) van het onderscheid eerste/tweede drastisch afgenomen, en meer en meer reizigers vinden dat ze recht hebben op een zitplaats, ook in eerste als tweede vol zit, of vol lijkt te zitten. De luxueuze zetels zoals we die kenden in M1, M2, L en K zijn vervangen door wat ergonomisch ogende zitplaatsen die nauwelijks het prijsverschil nog verantwoorden, en de kleine extraatjes die je nog aantreft zijn vaak symbolisch, of wat dacht je van de prenten aan de wanden van breaks of M4? Op ander materieel (M5, M6 en vooral mw41) is het onderscheid helemaal een klucht, al wil ik benadrukken dat zitcomfort slechts een factor is bij de keuze voor eerste klasse.
Ja, die muurschilderingen in de breaks en M4 zijn prachtig als ik in eerste klas zit zet ik mij altijd in ne zetel dat ik ze gedurende de volledige reis kan bewonderen! :D Ik geloof dat een van de schilders Troussamma of zo iets noemt. :D

Geplaatst: 06 aug 2006, 17:00
door OO-MSS
overweg13 schreef: De luxueuze zetels zoals we die kenden in M1, M2, L en K zijn vervangen door wat ergonomisch ogende zitplaatsen die nauwelijks het prijsverschil nog verantwoorden, en de kleine extraatjes die je nog aantreft zijn vaak symbolisch, of wat dacht je van de prenten aan de wanden van breaks of M4? Op ander materieel (M5, M6 en vooral mw41) is het onderscheid helemaal een klucht, al wil ik benadrukken dat zitcomfort slechts een factor is bij de keuze voor eerste klasse
hmmm.... wil je soms hierbij zeggen dat de eerste klas van de M4(m) rijtuigen het prijsverschil niet waard zijn ofzo..., gewoon om even te vragen? Persoonlijk vind ik dat de M4m'en in eerste klas (zeker als het een stuurrijtuig is) bij de enige die het prijsvershil waard. Sorry dat ik misschien wat kritisch reageer maar ik vroeg me gewoon af, wil hier zeker geen ruzie uitlokken of zoiets

Geplaatst: 06 aug 2006, 18:33
door SteC
Verschillen van mening is niet verboden he :)

Geplaatst: 06 aug 2006, 18:51
door overweg13
OO-MSS schreef:
overweg13 schreef: De luxueuze zetels zoals we die kenden in M1, M2, L en K zijn vervangen door wat ergonomisch ogende zitplaatsen die nauwelijks het prijsverschil nog verantwoorden, en de kleine extraatjes die je nog aantreft zijn vaak symbolisch, of wat dacht je van de prenten aan de wanden van breaks of M4? Op ander materieel (M5, M6 en vooral mw41) is het onderscheid helemaal een klucht, al wil ik benadrukken dat zitcomfort slechts een factor is bij de keuze voor eerste klasse
hmmm.... wil je soms hierbij zeggen dat de eerste klas van de M4(m) rijtuigen het prijsverschil niet waard zijn ofzo..., gewoon om even te vragen? Persoonlijk vind ik dat de M4m'en in eerste klas (zeker als het een stuurrijtuig is) bij de enige die het prijsvershil waard. Sorry dat ik misschien wat kritisch reageer maar ik vroeg me gewoon af, wil hier zeker geen ruzie uitlokken of zoiets
Hoi, ruzie ga ik daar zeker niet om maken. Laat ons zeggen dat M4 en breaks de afbouw van de luxe in eerste klasse ingeluid hebben, al bleef het comfortverschil nog meer dan behoorlijk. En laat ons eerlijk zijn, mocht ik ze het prijsverschil niet meer waard vinden, dan zou ik er ook niet meer blijven voor betalen, he.