overweg13 schreef:Wat niet betekent dat eerste klasse niet even vol zal gezeten hebben, en dat al die reizigers die minstens 54 % meer afgedokt hebben, jun centen aan een waardeloos product hebben uitgegeven.
Een deklassering kan ik best begrijpen indien het de spuigaten uitloopt, maar een compensatie voor de eersteklassereiziger zou een logisch gevolg moeten zijn. Het mechanisme voor compensaties (of wat de NMBS daaronder verstaat toch...) is binnenkort actief. Het mag operationeel geen probleem zijn om dat voor terugbetaling bij deklassering te gebruiken, toch?
overweg13 schreef:Ik heb het zelf al te vaak meegemaakt om te weten waarover ik spreek. Zelfs met een Railpass betaal ik 10.40, terwijl de senior naast me voor 2.00 krek hetzelfde krijgt.
Tsjah, prijsdiscriminatie werkt heel goed vanuit het standpunt van de NMBS gezien omdat de biljetten niet doorverkoopbaar zijn en je de twee doelgroepen probleemloos naast elkaar kunt zetten.
overweg13 schreef:want ik blijf er bij: de meeste collegareizigers zijn kiekens zonder kop, in dit geval nog gekruist met kusttoeristen.
Daarin ben ik persoonlijk toch iets minder 'streng'. Het is een feit dat allemaal op een hoop wachten aan de trap waar je het perron opkomt, niet echt helpt. Echter, het zijn occasionele gebruikers, die hebben geen benul hoe lang de trein is en stan er niet bij stil dat er lege rijtuigen kunnen zijn op andere plaatsen in de trein. Maar ik zou die mensen daarvoor nu niet dom willen noemen. De echte dommerikken staan in hun auto aan te schuiven op de autosnelweg richting kust.