NMBS knoeit met koppelingen
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Kinderziektes, zoals met alle nieuwe/aangepaste dingen.
We moeten oppassen om de toevoeging van een GF koppelin te zien als een "kleine" wijziging.
Het gaat hier echt niet om de toevoeging van een radio of een ventilatorke, maar om nu te beweren zoals sommigen dat het hele chassis kromgetrokken wordt lijkt mij toch nogal onwaarschijnlijk.
Dat de loc qua gewicht niet helemaal in evenwicht is, zal niet zo kritisch zijn zekers? hoeveel het verschil mag zijn weet ik niet, maar het zal wel enkele honderden kilo zijn, maar hoeveel weet ik niet, vergeet niet dat een loc toch meer dan 80 ton weegt, dus een toevoeging van 600 kilo aan één kant is waarschijnlijk niet zo'n ramp, eventueel kan men dit ergens compenseren, maar dat weet ik zelf niet.
Aan de posts te zien spreekt Traxxion met kennis van zaken en ik kan uit eigen ervaring zeggen dat er soms nogal overdreven wordt bij zo'n kinderziektes, niet alleen als het om spoormaterieel gaat.
We moeten oppassen om de toevoeging van een GF koppelin te zien als een "kleine" wijziging.
Het gaat hier echt niet om de toevoeging van een radio of een ventilatorke, maar om nu te beweren zoals sommigen dat het hele chassis kromgetrokken wordt lijkt mij toch nogal onwaarschijnlijk.
Dat de loc qua gewicht niet helemaal in evenwicht is, zal niet zo kritisch zijn zekers? hoeveel het verschil mag zijn weet ik niet, maar het zal wel enkele honderden kilo zijn, maar hoeveel weet ik niet, vergeet niet dat een loc toch meer dan 80 ton weegt, dus een toevoeging van 600 kilo aan één kant is waarschijnlijk niet zo'n ramp, eventueel kan men dit ergens compenseren, maar dat weet ik zelf niet.
Aan de posts te zien spreekt Traxxion met kennis van zaken en ik kan uit eigen ervaring zeggen dat er soms nogal overdreven wordt bij zo'n kinderziektes, niet alleen als het om spoormaterieel gaat.
kromtrekken zou maar straf zijn, maar heel dat gewicht dat vooraan op de loc er bij komt is niet te onderschatten.
leg beide op de weegschaal, zijnde de weggehaalde buffers en die gf koppeling dan merk je een gewichts verschil. hierdoorverschuift zeker en vast het zwaartepunt van de loc naar de kant van de gf koppeling. bij een losse loc krijg je dan zelfs andere remeigenschappen omdat de asdruk achteraan niet meer dezelfde was als voordien.
leg beide op de weegschaal, zijnde de weggehaalde buffers en die gf koppeling dan merk je een gewichts verschil. hierdoorverschuift zeker en vast het zwaartepunt van de loc naar de kant van de gf koppeling. bij een losse loc krijg je dan zelfs andere remeigenschappen omdat de asdruk achteraan niet meer dezelfde was als voordien.
Ik ben niet op de hoogte van het "afzakken" van koppelingen.Steven schreef:die feiten tonen nog niets aan ivm met het afzakken van die koppeling, als alles dan toch voorzien is waarom zakt de koppeling dan elke keer een beetje na het ontkoppelen? waarom hing ze in het begin zelfs te laag bij de eerste testen? waarom waren er dan zoveel problemen bij het koppelen en ontkoppelen als alles er op voorzien was? een hoop vragen waar ik in traxxion zijn antwoord niets van terug kan vinden. er is en blijft nu eenmaal een groot verschil tussen theorie en realiteit blijkbaar.
Van wie weet je dat die "te laag" hangen?
Problemen in het begin door:
- te weinig ontkoppelkracht => hefboomwerking vergroot zie vorige post, pistons vergroot
- bedieningsfouten (Al de voorwaarden moeten vervuld zijn vooraleer men succesvol kan ontkoppelen! En indien de ontkoppeling niet lukt, niet blijven proberen maar de andere kant op dezelfde manier ontkoppelen. (Ont)koppeling GF is niet als DMT's.)
Ik ben niet op de hoogte van het fijne van het zwaartepunt van de loc, maar de studie rond oa deze punten is gebeurd en daarom is de GF nu ingebouwd op de manier zoals het nu is.Steven schreef:kromtrekken zou maar straf zijn, maar heel dat gewicht dat vooraan op de loc er bij komt is niet te onderschatten.
Dat is korrekt maar moet in "perspectief" gezien.Steven schreef:kromtrekken zou maar straf zijn, maar heel dat gewicht dat vooraan op de loc er bij komt is niet te onderschatten.
Gewicht lok is 80 ton ? 600kg meer is dus niet zoveel.
Zwaartepunt komt naar beneden (dichter bij de rails) en schuift naar de zijde van de koppeling, zeker omdat het gewicht zo ver van origineel zwaartepunt ligt.
Tel alle gewicht bij boogie aan die kant en per as heeft men daar 300 kg extra op 20.000 kg dat is 1,5 %.
Theoretisch kan de lok ook 0,6/80 is 0,7 % meer trekkracht geven maar de verdeling over de assen is veranderd in de ongunstige richting, nu zijn alle assen verschillend , vroeger nog twee per twee vergelijkbaar...
Heeft 27 antislip per as ? of per boogie ? toch niet voor alle assen samen hoop ik.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Vrijdag avond, en zaterdag werd er niet gesplitst in Brugge.
Trein reed volledig door naar Knokke.
De problemen zijn dus nog altijd niet opgelost.
Dan zal de hacker aan de kant van de koppeling nu dus iets later in slipbeveiliging gaan en de andere iets vroegerSteven schreef:de 27 heeft antislip per draaistel, aangezien er twee hakkers zijn

Of gebeurd slipbeveiliging door remmen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Niet te snel conclusies trekken hè. Vandaag gaat de zomerdienstregeling in, vanaf vandaag wordt er weer structureel gekoppeld en ontkoppeld.Vank schreef:Vrijdag avond, en zaterdag werd er niet gesplitst in Brugge.
Ik ben eens benieuwd hoe het gaat verlopen.
Wel, ja, dat dacht ik ook. Waarschijnlijk was dat niet koppelen gewoon voorzien in de tijdelijke dienstregeling, en begint de nieuwe pas van vandaag te lopen.FLV-FGSP schreef:Niet te snel conclusies trekken hè. Vandaag gaat de zomerdienstregeling in, vanaf vandaag wordt er weer structureel gekoppeld en ontkoppeld.Vank schreef:Vrijdag avond, en zaterdag werd er niet gesplitst in Brugge.
Ik ben eens benieuwd hoe het gaat verlopen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
als er slip optreed dan gaat men de stroom van die hakker doen dalen. pneumatisch kan er door de bestuurder ingegrepen worden, de hle 27 heft een antisliprem. door middel van een drukknop geeft de bestuurder dan 1bar remdruk in de remcilinders, die weer verdwijnt bij het lossen van die knop.dentheo schreef:Dan zal de hacker aan de kant van de koppeling nu dus iets later in slipbeveiliging gaan en de andere iets vroegerSteven schreef:de 27 heeft antislip per draaistel, aangezien er twee hakkers zijn![]()
De hakker van de 2e bogie gaat ook meer stroom geven dan de eerste hakker dus sowieso is het al asymmetrisch. Dat komt omdat de kast een beetje "steigert" (vanvoor omhoog gaat)dentheo schreef:Dan zal de hacker aan de kant van de koppeling nu dus iets later in slipbeveiliging gaan en de andere iets vroegerSteven schreef:de 27 heeft antislip per draaistel, aangezien er twee hakkers zijn![]()
-> er komt meer gewicht (N) op de 2e bogie
-> adhesiegrens laat meer trekkracht op 2e bogie toe
De avonturen van de NMBS en de GF koppeling deel 2.
De verwachtingen zullen aan de Hallepoort hoog gespannen zijn waarschijnlijk.
Het is der op of der onder nu.
Anders moeten ze op bedevaart naar Oostakkere of Halle!
De verwachtingen zullen aan de Hallepoort hoog gespannen zijn waarschijnlijk.
Het is der op of der onder nu.
Anders moeten ze op bedevaart naar Oostakkere of Halle!

En dat geldt dan ook nog eens voor elke boogie , de achterop lopende as heeft nog eens meer gewicht dan de vooroplopende daarom zijn er ook loks met 4 hackers....één per as, kun je nog een paar ton meer trekkracht uit puren.Traxxion schreef:De hakker van de 2e bogie gaat ook meer stroom geven dan de eerste hakker dus sowieso is het al asymmetrisch. Dat komt omdat de kast een beetje "steigert" (vanvoor omhoog gaat)dentheo schreef:Dan zal de hacker aan de kant van de koppeling nu dus iets later in slipbeveiliging gaan en de andere iets vroegerSteven schreef:de 27 heeft antislip per draaistel, aangezien er twee hakkers zijn![]()
-> er komt meer gewicht (N) op de 2e bogie
-> adhesiegrens laat meer trekkracht op 2e bogie toe
Nighttrain ...heeft jou BoBoBo drie hackers(of omvormers) of zes ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
de reeks 13 heeft per motor een stuureenheid. elke motor kan dan ook afzonderlijk buiten dienst gesteld worden. maar tegenwoordig gebruikt men geen hakkers meer om deze motoren te sturen hoor.