Pagina 11 van 14

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 29 jan 2009, 23:51
door Steven
dus de gemeente moet nu zelf haar opritprobleem oplossen als ik het goed begrijp. ik wist zelfs niet dat daar nog een staartje aan dat opritverhaal zat.

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 30 jan 2009, 09:18
door AlexNL
Ik vroeg me al af waar die oprit gebleven was... daar dus.

Ik moet trouwens zeggen dat ik de manier waarop de HSL-4 bij jullie is aangelegd, nou niet bepaald een schoonheidsprijs verdient: langs het hele tracé staan betonnen schotten, en die overkapping vlak voor Antwerpen is helemaal om van te walgen. Vind ik dan. :roll:

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 30 jan 2009, 10:06
door dentheo
AlexNL schreef:Ik vroeg me al af waar die oprit gebleven was... daar dus.

Ik moet trouwens zeggen dat ik de manier waarop de HSL-4 bij jullie is aangelegd, nou niet bepaald een schoonheidsprijs verdient: langs het hele tracé staan betonnen schotten, en die overkapping vlak voor Antwerpen is helemaal om van te walgen. Vind ik dan. :roll:
Inderdaad, ramp,
Ik vind stuk Breda Moerdijk inderdaad veel knapper....en daar zie je nog eens een trein...

Bij ons werden horror-scenarios opgehangen over tankwagens die slippen op de autoweg , dan dwars op de HSL eindigen, net als er een TGV aankomt. Enige oplossing als er niet genoeg ruimte is voor en brede zandbak (zie F1 races), berlijnse muur of dijk....

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 30 jan 2009, 11:03
door Adler
AlexNL schreef:Ik vroeg me al af waar die oprit gebleven was... daar dus.

Ik moet trouwens zeggen dat ik de manier waarop de HSL-4 bij jullie is aangelegd, nou niet bepaald een schoonheidsprijs verdient: langs het hele tracé staan betonnen schotten, en die overkapping vlak voor Antwerpen is helemaal om van te walgen. Vind ik dan. :roll:
Jullie Nederlanders hebben nochtans ook een belangrijk stuk betaald van de HSL Nederlandse grens-Antwerpen, in ruil voor toegevingen over het te volgen tracé.
Nu weet je dus ook waar jullie geld ligt te roesten.

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 30 jan 2009, 11:04
door AlexNL
dentheo schreef:Inderdaad, ramp,
Ik vind stuk Breda Moerdijk inderdaad veel knapper....en daar zie je nog eens een trein...
Wij hebben mooie glazen geluidsschermen, dan zie je nog eens wat ja - ook als reiziger
Bij ons werden horror-scenarios opgehangen over tankwagens die slippen op de autoweg , dan dwars op de HSL eindigen, net als er een TGV aankomt. Enige oplossing als er niet genoeg ruimte is voor en brede zandbak (zie F1 races), berlijnse muur of dijk....
Die kans is wel heel klein, 1 op 10 miljard ofzo?
Adler schreef: Jullie Nederlanders hebben nochtans ook een belangrijk stuk betaald van de HSL Nederlandse grens-Antwerpen, in ruil voor toegevingen over het te volgen tracé.
Nu weet je dus ook waar jullie geld ligt te roesten.
Ik weet het ja. Jullie wilden de HSL toch langs Lijn 12 laten lopen, maar omdat Nederland het tracé langs de E19 wilde hebben moesten wij het verschil bijbetalen, toch?

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 30 jan 2009, 11:09
door Adler
AlexNL schreef:Ik weet het ja. Jullie wilden de HSL toch langs Lijn 12 laten lopen, maar omdat Nederland het tracé langs de E19 wilde hebben moesten wij het verschil bijbetalen, toch?
De NMBS had de HSL 4 liever naar Roosendaal laten lopen, maar de Nederlandse overheid wilde de lijn liever bundelen met de snelweg om extra landschapsdoorsnijding zoveel mogelijk te voorkomen en bij Breda een aftakking te kunnen maken.
Daarom heeft de Nederlandse overheid voor 395 miljoen gulden (ongeveer 180 miljoen euro) meebetaald aan het langere tracé in België langs de autosnelweg Antwerpen - Breda.

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 30 jan 2009, 12:50
door AlexNL
Adler schreef:De NMBS had de HSL 4 liever naar Roosendaal laten lopen, maar de Nederlandse overheid wilde de lijn liever bundelen met de snelweg om extra landschapsdoorsnijding zoveel mogelijk te voorkomen en bij Breda een aftakking te kunnen maken.
Daarom heeft de Nederlandse overheid voor 395 miljoen gulden (ongeveer 180 miljoen euro) meebetaald aan het langere tracé in België langs de autosnelweg Antwerpen - Breda.
In het licht van de totale kostenpost die de HSL-Zuid voor ons is, vind ik dat bedrag eigenlijk nog wel meevallen...

Wat is eigenlijk de reden dat station Noorderkempen er is gekomen? 't lijkt me niet echt een station met potentie, en gezien de beperkte diensten die NMBS wil aanbieden op dat station, lijkt 't ook niet echt alsof ze erin geloven (laatste trein om 20.00? What the hell!)

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 30 jan 2009, 13:14
door Adler
AlexNL schreef: Wat is eigenlijk de reden dat station Noorderkempen er is gekomen? 't lijkt me niet echt een station met potentie, en gezien de beperkte diensten die NMBS wil aanbieden op dat station, lijkt 't ook niet echt alsof ze erin geloven (laatste trein om 20.00? What the hell!)
Het bouwen van het station Noorderkempen was een handig truukje van de NMBS om een deel van de kosten van de HSL te laten betalen door de Staat met geld dat eigenlijk bedoeld was voor het binnenlands verkeer.
Door het bouwen van Noorderkempen was de HSL immers op slag een lijn voor gemengd gebruik van internationaal en binnenlands verkeer waarop men de verdeelsleutel kon toepassen die in dat geval van toepassing is en op die manier een cofinanciering bekomen van de overheid ten belope van 22 procent.
De kostprijs van het station in Brecht (345 miljoen frank) was dan ook maar een peulschil in vergelijking met het bedrag dat men op die manier kreeg.

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 30 jan 2009, 13:55
door dentheo
Adler schreef:
AlexNL schreef: Wat is eigenlijk de reden dat station Noorderkempen er is gekomen? 't lijkt me niet echt een station met potentie, en gezien de beperkte diensten die NMBS wil aanbieden op dat station, lijkt 't ook niet echt alsof ze erin geloven (laatste trein om 20.00? What the hell!)
Het bouwen van het station Noorderkempen was een handig truukje van de NMBS om een deel van de kosten van de HSL te laten betalen door de Staat met geld dat eigenlijk bedoeld was voor het binnenlands verkeer.SNIP
En het was een grote hulp om alle bouwtoelatingen van de regionale overheden te "smeren"...

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 30 jan 2009, 14:22
door Stevie Wonder
Men heeft dus maar weer eens hun trucken doos boven gehaald. De Mensen zijn er vet mee, er rijd nog steeds geen trein. :?

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 30 jan 2009, 14:51
door wimpiespoor
AlexNL schreef: Ik moet trouwens zeggen dat ik de manier waarop de HSL-4 bij jullie is aangelegd, nou niet bepaald een schoonheidsprijs verdient: langs het hele tracé staan betonnen schotten, en die overkapping vlak voor Antwerpen is helemaal om van te walgen. Vind ik dan. :roll:
Al sedert jaar en dag valt mij op, dat betonconstructies, bijvoorbeeld viaducten, in België veel massiever zijn dan in Nederland. Ik vraag mij af of dat terug te voeren is op verschil in bouwvoorschriften, andere ontwerptradities, economische fctoren (is grind en cement in België misschien goedkoper) en inspraak?
Wim

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 30 jan 2009, 15:07
door groentje
Die 'bak' is er om milieuredenen, om het geluid te dempen in het nabijgelegen Peerdsbos. Dat er al een autosnelweg lag, is de bevoegde instanties blijkbaar niet ingevallen :mrgreen:

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 30 jan 2009, 17:28
door treinbruno
maar kan de NMBS niet gewoon snelle pendelbussen inleggen die over de busstrook gaan?
deden ze met bastogne toch ook :)

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 30 jan 2009, 17:36
door Trammist
treinbruno schreef:maar kan de NMBS niet gewoon snelle pendelbussen inleggen die over de busstrook gaan?
deden ze met bastogne toch ook :)
Da's een taak van De Lijn, niet van de NMBS, Bruno. Er rijden nu trouwens ook al snelbussen naar dieje coté.

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 30 jan 2009, 17:50
door treinbruno
maar k'bedoel gewoon bussen waar je met een NMBS kaartje op mag...