Pagina 102 van 104

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 30 jan 2024, 11:32
door joverwimp
De Amerikaanse president Joe Biden heeft een belangrijke gebeurtenis aangekondigd in de geschiedenis van het Amerikaanse transport: de bouw van de eerste hogesnelheidstreinlijn van het land.
Dit project, genaamd Brightline West, zal Los Angeles (Californië) verbinden met Las Vegas (Nevada), met een beloofde reistijd van slechts twee uur, een revolutie in vergelijking met de dubbele reistijd met de auto (https://www.brightlinewest.com)
De ingebruikname van deze lijn is gepland voor 2028, wat samenvalt met de Olympische Spelen van Los Angeles. Dit lang besproken project krijgt een aanzienlijke financiële steun van 3 miljard dollar.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 18 feb 2024, 11:19
door joverwimp
De Chenab-brug is de hoogste spoorbrug ter wereld en zal de onderontwikkelde, bergachtige regio Jammu en Kasjmir met de rest van India verbinden. Ze wordt wellicht geopend vóór de nationale verkiezingen van mei 2024.
De brug overbrugt een kloof van meer dan 470 meter over de Chenab-rivier. Met een hoogte van 359 meter is het technische wonder hoger dan de Eiffeltoren in Parijs. Het ontwerp maakt gebruik van een technisch concept dat “blast load” wordt genoemd om de impact van explosies, zoals van terroristische aanvallen, te weerstaan.
Het gebied verbinden met de rest van het land is een uitdaging vanwege de imposante bergen. Voorheen was de enige route over land van Kasjmir naar de rest van India de kronkelige nationale snelweg Srinagar-Jammu, die gedurende een deel van de winter gesloten is en regelmatig wordt onderbroken is door aardverschuivingen. Op deze route van 300 kilometer gebeurden het laatste jaar 648 ongelukken waarbij 93 doden vielen.
Ongunstige weersomstandigheden bemoeilijkten het materiaaltransport en de werkzaamheden. Meer dan 1300 arbeiders en 300 ingenieurs hebben gewerkt aan de bouw van de brug. Die begon in 2004, maar werd in 2008 en 2009 stilgelegd. Men begon zich af te vragen of de toekomstige treinpassagiers wel veilig zouden kunnen reizen bij harde wind. De spoorwegautoriteiten overwogen andere locaties vanwege de windvlagen van meer dan 100 kilometer per uur.
Uiteindelijk werd de oorspronkelijke locatie het meest geschikt bevonden. De brug maakt deel uit van groot spoorwegproject dat omgerekend zo’n 4 miljard euro heeft gekost. Er zullen speciale treinen overheen rijden, die ontworpen zijn om goed te functioneren in de extreme temperaturen en grote hoogtes van de regio.
De brug zal een reddingslijn zijn, vooral tijdens de moeilijke wintermaanden. Verwacht wordt dat vooral de saffraanhandel en het toerisme daardoor een boost zal krijgen.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 29 feb 2024, 22:09
door FLV-FGSP
De SNCF heeft er een concurrent bij, Kevin Rail gaat verbindingen via HSLs aanbieden (Parijs - Rijsel, Parijs - Straatsburg en Parijs - Lyon):
https://www.francebleu.fr/infos/transpo ... is-5898034

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 02 jul 2024, 09:02
door Shrek
FLV-FGSP schreef: 29 feb 2024, 22:09 De SNCF heeft er een concurrent bij, Kevin Rail gaat verbindingen via HSLs aanbieden (Parijs - Rijsel, Parijs - Straatsburg en Parijs - Lyon):
https://www.francebleu.fr/infos/transpo ... is-5898034
Het is precies wel een trend om nieuwe operatoren en verbindingen aan te kondigen. In realiteit zal dit wel het zoveelste luchtkasteel worden, dus hechten we er best niet teveel belang aan denk ik :wink:

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 12 sep 2024, 14:38
door ronny
Een kleine reportage over de NS kan je bij de NOS vinden : https://nos.nl/op3/video/2536226-is-het ... -het-spoor

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 15 sep 2024, 09:46
door FLV-FGSP
Wie wel eens door de Duitstalige landen reist kent het begrip "Schienenersatzverkehr".
In Oostenrijk doen ze tijdelijk aan "Straßenersatzverkehr": https://www.wachaubahn.at/sonderfahrpla ... serverkehr.
Buslijn 715 Krems - Melk kan door de hoge waterstand niet rijden. De spoorlijn ernaast (met normaal alleen een magere weekendbediening) ligt hoger, daar is nog wel verkeer mogelijk. Voorlopig geldt daar "Er rijdt een vervangende treindienst".

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 04 okt 2024, 12:29
door desirootje
https://www.treinreiziger.nl/zeeuws-spo ... ttere-pil/
4 maand geen treinen tussen Goes en Vlissingen omdat het een testbaanvlak moet worden voor ETCS. Hebben wij dat ook zo gedaan, was er bij ons een spoorlijn gesloten voor zo lang om het uit te testen? Dit moet toch beter kunnen dan dit? Ik ben ook geen fan van de gekozen locatie, Zeeland is al een zwart gat op vlak van openbaar vervoer en nu sluit je de helft van de enige spoorlijn?

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 04 okt 2024, 12:50
door Klassiekje
De lijn 73 tussen Diksmuide en De Panne was pilootlijn voor ETCS2, ik denk niet dat die 4 maanden buiten dienst is geweest :mrgreen:

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 04 okt 2024, 14:15
door Paul
desirootje schreef: 04 okt 2024, 12:29 https://www.treinreiziger.nl/zeeuws-spo ... ttere-pil/
4 maand geen treinen tussen Goes en Vlissingen omdat het een testbaanvlak moet worden voor ETCS. Hebben wij dat ook zo gedaan, was er bij ons een spoorlijn gesloten voor zo lang om het uit te testen? Dit moet toch beter kunnen dan dit? Ik ben ook geen fan van de gekozen locatie, Zeeland is al een zwart gat op vlak van openbaar vervoer en nu sluit je de helft van de enige spoorlijn?
In 2029 godbetert... Ze zijn er wel op tijd bij om dat aan te kondigen!

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 04 okt 2024, 15:34
door Steven
desirootje schreef: 04 okt 2024, 12:29 https://www.treinreiziger.nl/zeeuws-spo ... ttere-pil/
4 maand geen treinen tussen Goes en Vlissingen omdat het een testbaanvlak moet worden voor ETCS. Hebben wij dat ook zo gedaan, was er bij ons een spoorlijn gesloten voor zo lang om het uit te testen? Dit moet toch beter kunnen dan dit? Ik ben ook geen fan van de gekozen locatie, Zeeland is al een zwart gat op vlak van openbaar vervoer en nu sluit je de helft van de enige spoorlijn?
Ze willen het daar anders aanpakken dan bij ons, ze willen een lijn compleet ombouwen naar ETCS2 met stopmerkborden. De omschakeling zoals hier door eerst de seinen te laten staan zien ze niet zitten voor het hele net. Ook al hebben ze ETCS2 tussen Utrecht en Amsterdam waar wel nog met klassieke seinen staan om een voorbeeld te geven. Prorail kiest dus voor een andere werkwijze dan Infrabel. Waarom men het zo wil aanpakken snap ik evenmin.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 04 okt 2024, 17:12
door trainlovertje
Steven schreef: 04 okt 2024, 15:34
desirootje schreef: 04 okt 2024, 12:29 https://www.treinreiziger.nl/zeeuws-spo ... ttere-pil/
4 maand geen treinen tussen Goes en Vlissingen omdat het een testbaanvlak moet worden voor ETCS. Hebben wij dat ook zo gedaan, was er bij ons een spoorlijn gesloten voor zo lang om het uit te testen? Dit moet toch beter kunnen dan dit? Ik ben ook geen fan van de gekozen locatie, Zeeland is al een zwart gat op vlak van openbaar vervoer en nu sluit je de helft van de enige spoorlijn?
Ze willen het daar anders aanpakken dan bij ons, ze willen een lijn compleet ombouwen naar ETCS2 met stopmerkborden. De omschakeling zoals hier door eerst de seinen te laten staan zien ze niet zitten voor het hele net. Ook al hebben ze ETCS2 tussen Utrecht en Amsterdam waar wel nog met klassieke seinen staan om een voorbeeld te geven. Prorail kiest dus voor een andere werkwijze dan Infrabel. Waarom men het zo wil aanpakken snap ik evenmin.
Ik vermoed dat ze inspiratie opgedaan hebben bij de Duitsers met hun langdurige sluitingen van lijnen voor de zogenaamde 'Generalsanierungen'. Ook daarbij wordt (op sommige lijnen) ETCS aangelegd, als ik het goed heb.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 05 okt 2024, 01:35
door AlexNL
Steven schreef: 04 okt 2024, 15:34 Prorail kiest dus voor een andere werkwijze dan Infrabel. Waarom men het zo wil aanpakken snap ik evenmin.
Uit de laatste voortgangsrapportage:
Om er zeker van te zijn dat het vervoerssysteem met ERTMS met voldoende betrouwbaarheid functioneert, vindt een integraal
test- en proefbedrijf plaats. Dit gebeurt op alle baanvakken voordat we ERTMS in gebruik nemen en met reeds toegelaten treinen op veilig berijdbare infrastructuur en met opgeleid personeel. Tijdens het integraal test- en proefbedrijf staat vooral het toetsen van werkwijzen met ERTMS level 2 baseline 3 door de keten centraal.

Bij voldoende vertrouwen start de commerciële validatie. Dat is een langere periode met aanvullende maatregelen op de achtergrond terwijl we de dienstregeling rijden met reizigers in de trein. De aanvullende maatregelen zijn er om bij storingen eventueel reizigers op een andere manier te vervoeren, de dienstregeling tijdelijk aan te passen of, in het uiterste geval terug te bouwen naar ATB.

Met een integraal proefbedrijf geven we invulling aan de aanbeveling van de parlementaire enquête Fyra. Die stelt dat de concessieverlener bij de introductie van nieuw materieel moet zorgen dat de reiziger kan rekenen op een betrouwbaar vervoerssysteem. De eerste proefbedrijven zijn het spannendst en duren het langst.

Men wil dus met een big bang over en niet twee systemen tegelijk in de lucht houden (zoals nu het geval is op Amsterdam - Utrecht en de Hanzelijn), vandaar dus de uitgebreide testperiode.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 05 okt 2024, 09:00
door Steven
Laat mij zeggen dat de big bang wijze niet mijn voorkeur is. Als je zo je hele netwerk wil aanpassen gaat er nog veel frustratie volgen. Bijkomend geeft het de indruk dat de reeds bestaande ervaringen met die andere lijnen niet belangrijk is.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 05 okt 2024, 11:58
door desirootje
Steven schreef: 05 okt 2024, 09:00 Laat mij zeggen dat de big bang wijze niet mijn voorkeur is. Als je zo je hele netwerk wil aanpassen gaat er nog veel frustratie volgen. Bijkomend geeft het de indruk dat de reeds bestaande ervaringen met die andere lijnen niet belangrijk is.
Helemaal akkoord en wat doe je wanneer er een nieuwe baseline bijkomt? We weten dat de M6 niet overweg konden met baseline 3 totdat ze een update kregen, gelukkig konden ze daar dan op TBL1+ weer rijden. De Nederlanders gaan dat niet kunnen doen. Zo is er ook minder haast om alle treinen om te bouwen, alles dat naar Vlissingen moet gaan, moet direct ETCS hebben geïnstalleerd.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 05 okt 2024, 14:25
door dentheo
desirootje schreef: 05 okt 2024, 11:58 alles wat naar Vlissingen moet gaan, moet direct ETCS hebben geïnstalleerd.
En gaan ze dat materieel in vier maanden ombouwen? Dan wordt Roosendaal-Vlissingen een pendelverbinding neem ik aan met ICNG materieel, want die kan dat toch al?

Wat wil men testen? ETCS? STM? de transitie? Maar dat alles gebeurt nu toch al honderden malen per dag met de Beneluxen en alles over de HSL?

Of vergeet ik iets?