Re: Nachttreinen
Geplaatst: 18 dec 2023, 17:31
Lekker goedkoop? Of vertikten ze het om een woekerprijs te betalen?Lekker goedkoop
Lekker goedkoop? Of vertikten ze het om een woekerprijs te betalen?Lekker goedkoop
Zulks was nochtans wel uw eigen suggestie!Elke vervoerder is zelf verantwoordelijk voor het afslepen van zijn gestrande treinen. Dat betekent niet dat elke vervoerder permanent een sleeploc heeft moeten staan.
Dat kan ik niet anders lezen dan dat iedere operator zelf een "wegsleepdienst voor defect materiaal" zou moeten opzetten. Er is niet gesteld "zelf organiseren" of "zelf opzetten", er staat heel expliciet "zelf doen".Maar een firma kan alles toch gewoon zelf doen? Er is geen enkele noodzaak om met anderen samen te werken als je het zelf kan
Dat materieel soms defect raakt is onvermijdelijk. Daar zijn natuurlijk scenario’s voor, ook als het in volle baan gebeurt. Geen zorgen, niemand rijdt rond zonder toelating. Het materieel van ES is nou eenmaal gedateerd en storingsgevoeligjan_olieslagers schreef: ↑18 dec 2023, 17:30Jaja, dat werd al gesteld, ik weet het best - al zijn sommige berichten in deze draad toch een beetje verwarrend. Maar hoe kan dat? Is de regelgeving zo nonchalant gemaakt dat het sowieswo mogelijk is om op het Belgische spoornet rond te bollen zonder de nodige maatregelen te hebben genomen tegen dat het mis gaat? Of heeft ES er de bevoegde autoriteit(en) van kunnen overtuigen dat de door hen getroffen maatregelen afdoende zijn?DR-fan schreef: ↑18 dec 2023, 14:54Hoeveel keer moet het nog gezegd worden dat ES er BEWUST voor gekozen heeft GEEN akkoord te sluiten. Lekker goedkoop, prima, maar dan moeten ze het zelf maar oplossen.jan_olieslagers schreef: ↑18 dec 2023, 14:00 Helemaal akkoord met @Portbou. Misschien is het nuttig om heel duidelijk in de verf te zetten dat er niet wordt gevraagd om dergelijke dienst gratis aan te bieden, wel dat het gebeurt aan een eerlijke prijs. Inderdaad een realistische inschatting van de kost, periodiek te herzien, met een draaglijke handelsmarge van pakweg 10 of 20 %.
Voor mij klinkt dit als rondrijden met een auto zonder groene kaart als bewijs van een minimumverzekering - die kaarten zijn niet meer groen intussen, ja dat is waar - maar eenieder weet toch dat het buiten dienst vallen van een of meerdere rijtuigen en/of locs ernstige gevolgen heeft, het zou niet mogen toegelaten zijn dat er treinen rondrijden zonder de nodige "dekking" tegen dergelijke problemen. Zoiets toelaten is toch maar vragen om moeilijkheden? Of heeft de politiek zich zelfs met dit technische detailpunt willen bemoeien, misschien?
Zelf doen is het makkelijkst. Zelf organiseren met partners kan ook. Qua personeel, materieel, etcjan_olieslagers schreef: ↑18 dec 2023, 17:39Zulks was nochtans wel uw eigen suggestie!Elke vervoerder is zelf verantwoordelijk voor het afslepen van zijn gestrande treinen. Dat betekent niet dat elke vervoerder permanent een sleeploc heeft moeten staan.
Dat kan ik niet anders lezen dan dat iedere operator zelf een "wegrangeerdienst voor defect materiaal" zou moeten opzetten. Er is niet gesteld "zelf organiseren" of "zelf opzetten", er staat heel expliciet "zelf doen".Maar een firma kan alles toch gewoon zelf doen? Er is geen enkele noodzaak om met anderen samen te werken als je het zelf kan
Ja okee, shit happpens, grif akkoord. Maar als hun materiaal zo delikaat is - en dat is op zich begrijpelijk, er is een groot tekort aan fatsoenlijke wagons voor nachttreinen, lees ik hier keer op keer - dan is dat toch alleen maar een reden te meer om erop toe te zien dat ze de nodige maatregelen hebben genomen, en dat die ook effectief werken?Het materieel van ES is nou eenmaal gedateerd en storingsgevoelig
Waarom zou je een overeenkomst afsluiten voor iets dat je zelf kan en wil? De NMBS biedt zoiets, lees: occassioneel treinpersooneel, ook niet aan.jan_olieslagers schreef: ↑18 dec 2023, 17:31Lekker goedkoop? Of vertikten ze het om een woekerprijs te betalen?Lekker goedkoop
De betrouwbaarheid/inzetbaarheid is een zaak tussen huurder en verhuurder. Degene die de rijtuigen effectief onder zijn attest rijdt is verantwoordelijk voor het bepalen of ze veilig vervoerd kunnen worden. Dus er wordt op veiligheid toegezien, de betrouwbaarheid is een andere kwestie.jan_olieslagers schreef: ↑18 dec 2023, 17:53Ja okee, shit happpens, grif akkoord. Maar als hun materiaal zo delikaat is - en dat is op zich begrijpelijk, er is een groot tekort aan fatsoenlijke wagons voor nachttreinen, lees ik hier keer op keer - dan is dat toch alleen maar een reden te meer om erop toe te zien dat ze de nodige maatregelen hebben genomen, en dat die ook effectief werken?Het materieel van ES is nou eenmaal gedateerd en storingsgevoelig
Omdat het goedkoper zou zijn ALS er een fatsoenlijk aanbod was.Waarom zou je een overeenkomst afsluiten voor iets dat je zelf kan en wil?
O. Dus dat een trein urenlang het spoor staat te blokkeren doordat er een roestige antieke wagon in panne is gevallen baart niemand zorgen? Op een of andere manier ben ik niet echt verbaasd, hoor.de betrouwbaarheid is een andere kwestie.
Houd nu aub op met het verdraaien van woorden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Die vraag is er wel, en het aanbod ook. We hebben hogerop toch gelezen dat meerdere vervoerders een kontrakt hebben terzake, dat het alleen European Sleeper is die er geen heeft?die vraag is er dus niet en het aanbod ook niet
Is de NMBS niet hoe dan ook aansprakelijk voor bijvoorbeeld de Nightjet aangezien ze de locomotief en treinbestuurder leveren?jan_olieslagers schreef: ↑18 dec 2023, 18:15Die vraag is er wel, en het aanbod ook. We hebben hogerop toch gelezen dat meerdere vervoerders een kontrakt hebben terzake, dat het alleen European Sleeper is die er geen heeft?die vraag is er dus niet en het aanbod ook niet
Ja voor een afsleepdienst, niet voor rangeerwerk. De ES heeft ook geen permanente sleepdienst nodig want die trein rijdt twee of drie keer in de week en er is backup. Voor een Eurostar/Thalys is dat een ander verhaal want een ander stel als sleepstel inzetten is veel moeilijker te regelen voor hen (maar het kan wel, ze moeten geen sleeploc bellen).jan_olieslagers schreef: ↑18 dec 2023, 18:15Die vraag is er wel, en het aanbod ook. We hebben hogerop toch gelezen dat meerdere vervoerders een kontrakt hebben terzake, dat het alleen European Sleeper is die er geen heeft?die vraag is er dus niet en het aanbod ook niet
Het zijn twee verschillende zaken, rangeren en afslepen. Dat is wat ik wil zeggen.jan_olieslagers schreef: ↑18 dec 2023, 18:25Jaja, verander maar gauw van onderwerp als ge in uw hemdje staat.Ander thema: