Pagina 12 van 12
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Geplaatst: 09 apr 2025, 14:01
door Shrek
klaas schreef: ↑09 apr 2025, 10:42
Zo snel zou ik het toch niet opbergen. Ik zie de optie sowieso gelicht worden als de eerste modellen aan de verwachtingen voldoen en niet te veel problemen vertonen. 24 nieuwe locs zullen toch niet genoeg zijn om alle traxx, HLE21 en HLE27 te vervangen?
Als de EC zou opengesteld worden voor binnenlandse reizigers (een mens mag dromen) zou het niet zo gek zijn om deze met M7 te rijden (na toelating in Nederland, is een administratieve kwestie want de M7 voldoet aan Nederlandse normen (de rijtuigen, niet de stuurstanden)).
Ik mag ook hopen dat de NMBS zo snel mogelijk iets van materiaal laat homologeren voor het grenstraject naar Aachen. TBL1+ en 3 kV=, voorlopig kan elk treinstel dit aan, ik denk dan spontaan aan een break. En zelfs als de Duitsers op 15 kV zouden overschakelen (wat er zit aan te komen) hebben we de MW41 achter de hand, waarvan we nu een serieuze overschot beginnen te hebben. Hopelijk zijn daar (binnenkort) dus ook geen locs meer nodig.
Daartegenover vraag ik me af met welk materiaal de verbinding naar Keulen zou gereden worden? Onze M-reeksen kunnen niet om met de spanning die in Duitsland uit de loc komt, dus zouden we naar een I11 (/I10/I6) moeten gaan. Maar daar hebben we weinig overschot van. En heeft deze genoeg capaciteit voor het stuk Gent-Brussel-Luik? Ik hoop dan tenminste dat deze trein wel voor binnenlandse reizigers zal openstaan, anders vrees ik een flop.
De MS30 gaat naar Aken rijden, tot dan zullen het deze locs zijn. MW41 wil met net zo weinig mogelijk inzetten, die gaat er echt gren trajecten meer bij krijgen als er een elektrisch alternatief is.
Niemand heeft gezegd dat er een Oostende-Keulen komt. Ik zie veel eerder iets ouigo-achtig op poten gezet worden tussen Brussel en Keulen waar je inderdaad enkel met internationale vervoersbewijzen op mag.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Geplaatst: 09 apr 2025, 14:03
door Shrek
klaas schreef: ↑09 apr 2025, 13:56
Voor een deeltje wel toch? De meeste M5's (en ook de overblijvende enkeldeks, getrokken (P-)treinen) zie ik toch nog in combinatie met een 21/27. En ik geloof dat de M5's er nog niet meteen uit gaan? Dan hebben die toch een vervanger nodig? De M5 zijn al minstens met een 15-tal stammen, dus ook 15 locs. Je kan wel enkele 18's vrijspelen van Aachen, maar toch geen 15?
Vandaag rijden er al M5-stammen met 18-nen. Ook alle andere M5'en zullen binnen afzienbare tijd met 18nen gaan rijden.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Geplaatst: 09 apr 2025, 14:11
door klaas
Shrek schreef: ↑09 apr 2025, 14:01
klaas schreef: ↑09 apr 2025, 10:42
Zo snel zou ik het toch niet opbergen. Ik zie de optie sowieso gelicht worden als de eerste modellen aan de verwachtingen voldoen en niet te veel problemen vertonen. 24 nieuwe locs zullen toch niet genoeg zijn om alle traxx, HLE21 en HLE27 te vervangen?
Als de EC zou opengesteld worden voor binnenlandse reizigers (een mens mag dromen) zou het niet zo gek zijn om deze met M7 te rijden (na toelating in Nederland, is een administratieve kwestie want de M7 voldoet aan Nederlandse normen (de rijtuigen, niet de stuurstanden)).
Ik mag ook hopen dat de NMBS zo snel mogelijk iets van materiaal laat homologeren voor het grenstraject naar Aachen. TBL1+ en 3 kV=, voorlopig kan elk treinstel dit aan, ik denk dan spontaan aan een break. En zelfs als de Duitsers op 15 kV zouden overschakelen (wat er zit aan te komen) hebben we de MW41 achter de hand, waarvan we nu een serieuze overschot beginnen te hebben. Hopelijk zijn daar (binnenkort) dus ook geen locs meer nodig.
Daartegenover vraag ik me af met welk materiaal de verbinding naar Keulen zou gereden worden? Onze M-reeksen kunnen niet om met de spanning die in Duitsland uit de loc komt, dus zouden we naar een I11 (/I10/I6) moeten gaan. Maar daar hebben we weinig overschot van. En heeft deze genoeg capaciteit voor het stuk Gent-Brussel-Luik? Ik hoop dan tenminste dat deze trein wel voor binnenlandse reizigers zal openstaan, anders vrees ik een flop.
Niemand heeft gezegd dat er een Oostende-Keulen komt. Ik zie veel eerder iets ouigo-achtig op poten gezet worden tussen Brussel en Keulen waar je inderdaad enkel met internationale vervoersbewijzen op mag.
Eerlijk gezegd vrees ik dat ook, maar laten we vooral hopen op het beste. Tussen Brussel/Luik en Keulen/Aachen is er al concurrentie met de ICE (die vaak ook goede prijzen aanbiedt) en de Eurostar. De kracht van zo'n verbinding zou net liggen in het ontsluiten van andere steden (Gent, Brugge, Leuven) en de Belgische kust enerzijds, en Keulen anderzijds.
Ik denk dan aan Belgen die per trein naar Centraal-, Noord-, Oost- en Zuid-Europa willen, Duitse toeristen die misschien de Belgische kust over de Nederlandse zullen verkiezen, niet-Europese toeristen die op Frankfurt vliegen en naar onze cultuursteden willen komen, een heropleving van de ferrydiensten vanuit Oostende,...
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Geplaatst: 09 apr 2025, 14:12
door rvdborgt
Shrek schreef: ↑09 apr 2025, 14:01
Niemand heeft gezegd dat er een Oostende-Keulen komt. Ik zie veel eerder iets ouigo-achtig op poten gezet worden tussen Brussel en Keulen waar je inderdaad enkel met internationale vervoersbewijzen op mag.
Aangezien aan Duitse kant go.Rheinland (voorheen NVR) een dergelijke treindienst wil, zie ik daarvoor geen reserveringsplicht of andere beperkende maatregelen komen.
Zie bv.:
https://wir.gorheinland.com/vernetzte-m ... netz-2032/
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Geplaatst: 09 apr 2025, 14:15
door klaas
Zie ik daar nu een verbinding Eupen-Duitsland? Dat zou de positie van Eupen sterk kunnen veranderen!
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Geplaatst: 09 apr 2025, 14:53
door Steven
klaas schreef: ↑09 apr 2025, 10:42
Als de EC zou opengesteld worden voor binnenlandse reizigers (een mens mag dromen) zou het niet zo gek zijn om deze met M7 te rijden (na toelating in Nederland, is een administratieve kwestie want de M7 voldoet aan Nederlandse normen (de rijtuigen, niet de stuurstanden)).
Op de EC naar NL mag je perfect met een binnenlands ticket reizen, dat is geen probleem, het is de ECD waar je niet op mag met een gewoon ticket.
Het is gewoon niet de snelste manier om van Brussel naar Antwerpen te gaan.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Geplaatst: 09 apr 2025, 15:41
door TKR
klaas schreef: ↑09 apr 2025, 13:56
Voor een deeltje wel toch? De meeste M5's (en ook de overblijvende enkeldeks, getrokken (P-)treinen) zie ik toch nog in combinatie met een 21/27. En ik geloof dat de M5's er nog niet meteen uit gaan? Dan hebben die toch een vervanger nodig? De M5 zijn al minstens met een 15-tal stammen, dus ook 15 locs. Je kan wel enkele 18's vrijspelen van Aachen, maar toch geen 15?
Het zou een beetje gek zijn om een nieuwe loc te bestellen, die 4 systemen lust en dus ook gewoon duur is, om die dan op een P-treintje te gebruiken.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Geplaatst: 09 apr 2025, 16:26
door Steven
Dat is inderdaad juist gedacht, er zijn goedkopere locomotieven om enkel wat P treinen te verzekeren. Trouwens die oude rijtuigen blijven niet eeuwig.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Geplaatst: 09 apr 2025, 21:28
door Natje049
klaas schreef: ↑09 apr 2025, 13:56
Voor een deeltje wel toch? De meeste M5's (en ook de overblijvende enkeldeks, getrokken (P-)treinen) zie ik toch nog in combinatie met een 21/27. En ik geloof dat de M5's er nog niet meteen uit gaan? Dan hebben die toch een vervanger nodig? De M5 zijn al minstens met een 15-tal stammen, dus ook 15 locs. Je kan wel enkele 18's vrijspelen van Aachen, maar toch geen 15?
15 stammen is wanneer er 0 reserverijtuigen zouden zijn, alsook gaan die gewoon (zoals nu maar dan meer) op P treinen belanden waar de loc wordt rondgezet in Schaarbeek en op de eindbestemmingen zoals Poperinge, De Panne, Gent.
Er zijn al enkele 18'en vrijgekomen van de IC 2100 (Brussel - Arlon - Luxembourg).
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Geplaatst: 14 apr 2025, 14:23
door 260689
Op het landenkader (wel is waar over alles nog een kruis erover) staat Luxemburg nagenoeg ook in vermeld. Maar hoeft geen probleem te zijn daar alles onder ETCS ligt.