Nieuwe locomotieven HLE 17

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13034
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Shrek »

klaas schreef: 09 apr 2025, 10:42 Zo snel zou ik het toch niet opbergen. Ik zie de optie sowieso gelicht worden als de eerste modellen aan de verwachtingen voldoen en niet te veel problemen vertonen. 24 nieuwe locs zullen toch niet genoeg zijn om alle traxx, HLE21 en HLE27 te vervangen?

Als de EC zou opengesteld worden voor binnenlandse reizigers (een mens mag dromen) zou het niet zo gek zijn om deze met M7 te rijden (na toelating in Nederland, is een administratieve kwestie want de M7 voldoet aan Nederlandse normen (de rijtuigen, niet de stuurstanden)).

Ik mag ook hopen dat de NMBS zo snel mogelijk iets van materiaal laat homologeren voor het grenstraject naar Aachen. TBL1+ en 3 kV=, voorlopig kan elk treinstel dit aan, ik denk dan spontaan aan een break. En zelfs als de Duitsers op 15 kV zouden overschakelen (wat er zit aan te komen) hebben we de MW41 achter de hand, waarvan we nu een serieuze overschot beginnen te hebben. Hopelijk zijn daar (binnenkort) dus ook geen locs meer nodig.


Daartegenover vraag ik me af met welk materiaal de verbinding naar Keulen zou gereden worden? Onze M-reeksen kunnen niet om met de spanning die in Duitsland uit de loc komt, dus zouden we naar een I11 (/I10/I6) moeten gaan. Maar daar hebben we weinig overschot van. En heeft deze genoeg capaciteit voor het stuk Gent-Brussel-Luik? Ik hoop dan tenminste dat deze trein wel voor binnenlandse reizigers zal openstaan, anders vrees ik een flop.
De MS30 gaat naar Aken rijden, tot dan zullen het deze locs zijn. MW41 wil met net zo weinig mogelijk inzetten, die gaat er echt gren trajecten meer bij krijgen als er een elektrisch alternatief is.
Niemand heeft gezegd dat er een Oostende-Keulen komt. Ik zie veel eerder iets ouigo-achtig op poten gezet worden tussen Brussel en Keulen waar je inderdaad enkel met internationale vervoersbewijzen op mag.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13034
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Shrek »

klaas schreef: 09 apr 2025, 13:56 Voor een deeltje wel toch? De meeste M5's (en ook de overblijvende enkeldeks, getrokken (P-)treinen) zie ik toch nog in combinatie met een 21/27. En ik geloof dat de M5's er nog niet meteen uit gaan? Dan hebben die toch een vervanger nodig? De M5 zijn al minstens met een 15-tal stammen, dus ook 15 locs. Je kan wel enkele 18's vrijspelen van Aachen, maar toch geen 15?
Vandaag rijden er al M5-stammen met 18-nen. Ook alle andere M5'en zullen binnen afzienbare tijd met 18nen gaan rijden.
klaas
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 mei 2024, 15:32

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door klaas »

Shrek schreef: 09 apr 2025, 14:01
klaas schreef: 09 apr 2025, 10:42 Zo snel zou ik het toch niet opbergen. Ik zie de optie sowieso gelicht worden als de eerste modellen aan de verwachtingen voldoen en niet te veel problemen vertonen. 24 nieuwe locs zullen toch niet genoeg zijn om alle traxx, HLE21 en HLE27 te vervangen?

Als de EC zou opengesteld worden voor binnenlandse reizigers (een mens mag dromen) zou het niet zo gek zijn om deze met M7 te rijden (na toelating in Nederland, is een administratieve kwestie want de M7 voldoet aan Nederlandse normen (de rijtuigen, niet de stuurstanden)).

Ik mag ook hopen dat de NMBS zo snel mogelijk iets van materiaal laat homologeren voor het grenstraject naar Aachen. TBL1+ en 3 kV=, voorlopig kan elk treinstel dit aan, ik denk dan spontaan aan een break. En zelfs als de Duitsers op 15 kV zouden overschakelen (wat er zit aan te komen) hebben we de MW41 achter de hand, waarvan we nu een serieuze overschot beginnen te hebben. Hopelijk zijn daar (binnenkort) dus ook geen locs meer nodig.


Daartegenover vraag ik me af met welk materiaal de verbinding naar Keulen zou gereden worden? Onze M-reeksen kunnen niet om met de spanning die in Duitsland uit de loc komt, dus zouden we naar een I11 (/I10/I6) moeten gaan. Maar daar hebben we weinig overschot van. En heeft deze genoeg capaciteit voor het stuk Gent-Brussel-Luik? Ik hoop dan tenminste dat deze trein wel voor binnenlandse reizigers zal openstaan, anders vrees ik een flop.
Niemand heeft gezegd dat er een Oostende-Keulen komt. Ik zie veel eerder iets ouigo-achtig op poten gezet worden tussen Brussel en Keulen waar je inderdaad enkel met internationale vervoersbewijzen op mag.
Eerlijk gezegd vrees ik dat ook, maar laten we vooral hopen op het beste. Tussen Brussel/Luik en Keulen/Aachen is er al concurrentie met de ICE (die vaak ook goede prijzen aanbiedt) en de Eurostar. De kracht van zo'n verbinding zou net liggen in het ontsluiten van andere steden (Gent, Brugge, Leuven) en de Belgische kust enerzijds, en Keulen anderzijds.
Ik denk dan aan Belgen die per trein naar Centraal-, Noord-, Oost- en Zuid-Europa willen, Duitse toeristen die misschien de Belgische kust over de Nederlandse zullen verkiezen, niet-Europese toeristen die op Frankfurt vliegen en naar onze cultuursteden willen komen, een heropleving van de ferrydiensten vanuit Oostende,...
rvdborgt
Berichten: 4667
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 09 apr 2025, 14:01 Niemand heeft gezegd dat er een Oostende-Keulen komt. Ik zie veel eerder iets ouigo-achtig op poten gezet worden tussen Brussel en Keulen waar je inderdaad enkel met internationale vervoersbewijzen op mag.
Aangezien aan Duitse kant go.Rheinland (voorheen NVR) een dergelijke treindienst wil, zie ik daarvoor geen reserveringsplicht of andere beperkende maatregelen komen.
Zie bv.:
https://wir.gorheinland.com/vernetzte-m ... netz-2032/
klaas
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 mei 2024, 15:32

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door klaas »

rvdborgt schreef: 09 apr 2025, 14:12
Shrek schreef: 09 apr 2025, 14:01 Niemand heeft gezegd dat er een Oostende-Keulen komt. Ik zie veel eerder iets ouigo-achtig op poten gezet worden tussen Brussel en Keulen waar je inderdaad enkel met internationale vervoersbewijzen op mag.
https://wir.gorheinland.com/vernetzte-m ... netz-2032/
Zie ik daar nu een verbinding Eupen-Duitsland? Dat zou de positie van Eupen sterk kunnen veranderen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23041
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Steven »

klaas schreef: 09 apr 2025, 10:42
Als de EC zou opengesteld worden voor binnenlandse reizigers (een mens mag dromen) zou het niet zo gek zijn om deze met M7 te rijden (na toelating in Nederland, is een administratieve kwestie want de M7 voldoet aan Nederlandse normen (de rijtuigen, niet de stuurstanden)).
Op de EC naar NL mag je perfect met een binnenlands ticket reizen, dat is geen probleem, het is de ECD waar je niet op mag met een gewoon ticket.
Het is gewoon niet de snelste manier om van Brussel naar Antwerpen te gaan.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door TKR »

klaas schreef: 09 apr 2025, 13:56 Voor een deeltje wel toch? De meeste M5's (en ook de overblijvende enkeldeks, getrokken (P-)treinen) zie ik toch nog in combinatie met een 21/27. En ik geloof dat de M5's er nog niet meteen uit gaan? Dan hebben die toch een vervanger nodig? De M5 zijn al minstens met een 15-tal stammen, dus ook 15 locs. Je kan wel enkele 18's vrijspelen van Aachen, maar toch geen 15?
Het zou een beetje gek zijn om een nieuwe loc te bestellen, die 4 systemen lust en dus ook gewoon duur is, om die dan op een P-treintje te gebruiken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23041
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Steven »

Dat is inderdaad juist gedacht, er zijn goedkopere locomotieven om enkel wat P treinen te verzekeren. Trouwens die oude rijtuigen blijven niet eeuwig.
Gebruikersavatar
Natje049
Berichten: 134
Lid geworden op: 10 apr 2020, 17:53
Contacteer:

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Natje049 »

klaas schreef: 09 apr 2025, 13:56 Voor een deeltje wel toch? De meeste M5's (en ook de overblijvende enkeldeks, getrokken (P-)treinen) zie ik toch nog in combinatie met een 21/27. En ik geloof dat de M5's er nog niet meteen uit gaan? Dan hebben die toch een vervanger nodig? De M5 zijn al minstens met een 15-tal stammen, dus ook 15 locs. Je kan wel enkele 18's vrijspelen van Aachen, maar toch geen 15?

15 stammen is wanneer er 0 reserverijtuigen zouden zijn, alsook gaan die gewoon (zoals nu maar dan meer) op P treinen belanden waar de loc wordt rondgezet in Schaarbeek en op de eindbestemmingen zoals Poperinge, De Panne, Gent.

Er zijn al enkele 18'en vrijgekomen van de IC 2100 (Brussel - Arlon - Luxembourg).
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
Afbeelding
260689
Berichten: 3760
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door 260689 »

Op het landenkader (wel is waar over alles nog een kruis erover) staat Luxemburg nagenoeg ook in vermeld. Maar hoeft geen probleem te zijn daar alles onder ETCS ligt.
Lorre
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2015, 01:21
Locatie: Hoeleden

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Lorre »

1703 en 1704 zijn in het land. Rond 11u15 zien passeren in Hasselt samen met I10 en I11-rijtuigen (met stuurrijtuig) getrokken door een rode Vectron met de witte Siemens Vectron mee op sleep
ovspotter_be
Berichten: 1168
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door ovspotter_be »

Ook net gespot aan de inrit van Schaarbeek Bundel tussen Schaarbeek en Vilvoorde.
Knipex
Berichten: 373
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Knipex »

Lorre schreef: 14 mei 2025, 12:32 1703 en 1704 zijn in het land. Rond 11u15 zien passeren in Hasselt samen met I10 en I11-rijtuigen (met stuurrijtuig) getrokken door een rode Vectron met de witte Siemens Vectron mee op sleep
Foto daarvan op Treinfoto2000.be
https://www.treinfoto2000.be/mei2025/fotovan.htm en dan 17 mei 2025
ovspotter_be
Berichten: 1168
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door ovspotter_be »

Die witte Vectron (kon ook een andere zijn) stond gisterenochtend in Leuven.
Gebruikersavatar
Natje049
Berichten: 134
Lid geworden op: 10 apr 2020, 17:53
Contacteer:

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Natje049 »

ovspotter_be schreef: 22 mei 2025, 09:51 Die witte Vectron (kon ook een andere zijn) stond gisterenochtend in Leuven.
Deze t-doet momenteel regelmatig wat testjes, betreft 193 899 van Siemens zelf. Wel opmerkelijk dat deze samen met een Alstom transport meekwam.
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
Afbeelding
Plaats reactie