De gele affiches gaan vanaf december 2025 een jaarlijkse referentiedienstregeling per station weergeven, met duidelijke informatie over waar de meest actuele informatie terug te vinden is.
Dus geen uitzonderingen meer.
Verdere info over de dienstregeling 2026:
https://www.belgiantrain.be/nl/news/new-offer-dec-2025
Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
-
desirootje
- Berichten: 1033
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Meerdere haltes hebben perrons waar maar 4 rijtuigen aanpassen en de maximumsnelheid is daar 90-120km/h. Dus overal komen alle rijtuigen aan het station, wat je niet hebt met 2 Desiro's en de lagere topsnelheid doet er minder toe dan op andere lijnen, waar de hogere snelheid van de desiro een verschil kan maken.LHOON schreef: ↑02 dec 2025, 23:20Wat maakt lijn 26 zo ideaal dan voor sprinter, een lijn met veel haltes lijkt ook goed voor desiro, die trekken ook goed op!ovspotter_be schreef: ↑02 dec 2025, 15:02 Jammer genoeg is lijn 26 nu net het ideale inzetgebied voor de sprinters en worden ze daar dus ook volop ingezet, vanaf december ook in het weekend maar dan afgewisseld met een rolstoeltoegankelijke desiro.
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
En dan maar hopen dat de pdfs van spoorboekje en lijnfolders op dezelfde manier opgevat worden. Als ze verschijnen....
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Inderdaad de korte perrons! Ik ken ondertussen de aankondigingen "reizigers met bestemming Meiser mogen niet uitstappen in de laatste 2 rijtuigen"...desirootje schreef: ↑03 dec 2025, 10:20 Meerdere haltes hebben perrons waar maar 4 rijtuigen aanpassen en de maximumsnelheid is daar 90-120km/h. Dus overal komen alle rijtuigen aan het station, wat je niet hebt met 2 Desiro's en de lagere topsnelheid doet er minder toe dan op andere lijnen, waar de hogere snelheid van de desiro een verschil kan maken.
Vroeger werd zulks mooier uitgedrukt: "de laatste 2 rijtuigen zijn ontzegd aan de reizigers met bestemming Meiser"!
-
ovspotter_be
- Berichten: 1384
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Met 2 desiro's is lijn 26 een ramp: perronbeperking in Haren, Evere, Meiser, Delta, Arcaden, Boondaal, Beersel en Huizingen, men is wel bezig met verlengen waar mogelijk, Moensberg is onlangs verlengd geweest en recentelijk zijn ze gestart aan het verlengen van de perrons in Boondaal.
Daarom dat de achterste desiro ook vaak wordt afgesloten door het treinpersoneel als de reizigersaantallen dit toelaten.
Daarom dat de achterste desiro ook vaak wordt afgesloten door het treinpersoneel als de reizigersaantallen dit toelaten.
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Zijn er dan plannen om deze stations aan te passen? De Sprinters gaan niet eeuwig lang blijven meegaan.
Of zou dit in de toekomst een enkele MS30 worden?
Of zou dit in de toekomst een enkele MS30 worden?
-
ovspotter_be
- Berichten: 1384
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Dat zal er vanaf hangen wat voor design de MR30 zal worden, als men iets Desiro HC achtig bestelt met in het midden dubbeldeksrijtuigen en aan de uiteinden enkeldeks denk ik dat je met 3 rijtuigen (1 dubbeldeks + 2 enkeldeks) al aan de capaciteit van 2 sprinters zit.
-
desirootje
- Berichten: 1033
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Haren blijkt moeilijk te zijn door het tramdepot en het feit dat Delta een eilandperron is, is niet al te handig. Meiser zit tussen 2 straten, dus dat zal ook niet simpel zijn. Arcaden snap ik wel niet, dat station is gloednieuw. Ik snap dat ze maar in 1 richting konden verlengen, maar hoeveel kan 1 onteigening kosten voor een overheidsbedrijf? Ik denk wel dat men hier de 4-delige MR30's zal inzetten, mogelijks de 4-delige dubbeldekkers als die er komen en snel genoeg accelereren.
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
In Haren kunnen de perrons zonder al te veel problemen met een 50-tal meter worden verlengd. De personeelstoegang tot de MIVB-stelplaats wordt kennelijk niet meer gebruikt en ik weet ook niet of ze met die overloopwissel naar het testspoor nog veel doen. Die kan evt. ook wel wat worden opgeschoven.
Meiser is een ander verhaal, want daar moet je dan wellicht de trambrug van de Rogierlaan afbreken en vernieuwen, wat behoorlijk hinderlijk wordt voor de tramlijnen 25 en 62.
In Evere zal er wellicht niets gebeuren tot er ooit eens duidelijkheid komt over de toekomst van de Josafatsite. Ruimte is er alvast genoeg, maar ik hoop dat ze het station nooit onder de grond gaan stoppen, zoals ooit op sommige plannen stond. Het is er nu al niet zo gezellig en dan wordt het helemaal een no-gozone.
Huizingen is ook nog een lastig geval om te verlengen want daar staan de perrons op palen.
Wat de sprinters betreft, die bieden een redelijk comfort, maar de betrouwbaarheid laat steeds meer te wensen over. Het aantal halve treinen (amper 2 rijtuigen) is de jongste tijd niet meer bij te houden, voor zover de hele rit niet wordt geschrapt. Ook het ontbreken van bestemmingsdisplays en schermen is een groot minpunt. Veel stations langs lijn 26 zijn niet al te best verlicht en heel wat reizigers eindigden al per vergissing in Diegem in plaats van Vilvoorde of omgekeerd; wellicht idem voor Linkebeek of Moensberg, al kan je je vergissing dan nog rechtzetten met een relatief korte wandeling.
Meiser is een ander verhaal, want daar moet je dan wellicht de trambrug van de Rogierlaan afbreken en vernieuwen, wat behoorlijk hinderlijk wordt voor de tramlijnen 25 en 62.
In Evere zal er wellicht niets gebeuren tot er ooit eens duidelijkheid komt over de toekomst van de Josafatsite. Ruimte is er alvast genoeg, maar ik hoop dat ze het station nooit onder de grond gaan stoppen, zoals ooit op sommige plannen stond. Het is er nu al niet zo gezellig en dan wordt het helemaal een no-gozone.
Huizingen is ook nog een lastig geval om te verlengen want daar staan de perrons op palen.
Wat de sprinters betreft, die bieden een redelijk comfort, maar de betrouwbaarheid laat steeds meer te wensen over. Het aantal halve treinen (amper 2 rijtuigen) is de jongste tijd niet meer bij te houden, voor zover de hele rit niet wordt geschrapt. Ook het ontbreken van bestemmingsdisplays en schermen is een groot minpunt. Veel stations langs lijn 26 zijn niet al te best verlicht en heel wat reizigers eindigden al per vergissing in Diegem in plaats van Vilvoorde of omgekeerd; wellicht idem voor Linkebeek of Moensberg, al kan je je vergissing dan nog rechtzetten met een relatief korte wandeling.