Pagina 13 van 14
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 31 jan 2009, 16:21
door Steven
rvdborgt schreef:Trammist schreef:thejay schreef:Ja correct, de voorgaande dienstregeling was enkel voorzien als pendeltrein:
< Noorderkempen - Luchtbal - Antwerpen Centraal -2 >
O, dan tóch een stop in Luchtbal? Ik had andere dingen gehoord...
En moet de trein dan kopmaken op -2 ? Lijkt me lastig, gevaarlijk en vertragingsgevoelig.
Dat doen treinen van lijn 25 ook. Het wordt dan wel een beetje druk op -2 natuurlijk. Of kunnen ze die lange perronsporen ook in twee delen gebruiken?
Bij mijn weten is die pendel naar Antwerpen ook maar tijdelijk en moet er uiteindelijk minstens tot Brussel worden gereden.
Rian
inderdaad is niet gevaarlijker dan het huidige systeem van zovele andere treinen die keren op -2.
de pendel was en is inderdaad bedoeld als tijdelijke oplossing. Voorheen was er ook al spraken om dan nadien doorgaande treinen te hebben naar Brecht. Waar deze treinen naar toe zullen gaan is nog een vraagteken al schat ik Brussel als bestemming met de hoogste slaagkans.
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 01 feb 2009, 13:01
door timothy_Vermeulen
Speedy schreef:Zal eens een primeur verklappen :
Binnen paar mnd rijden er normaal gezien treinen naar Brecht maar 't gaan geen Traxx'en of 18'en zijn...Wel HVRM6+T13+M6+M6+HVRM6
HVRM6+T13 wat is dit (houdt dit in)
°°°Prettig weekend allemaal°°°
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 01 feb 2009, 13:26
door jan_olieslagers
timothy_Vermeulen schreef:Speedy schreef:Zal eens een primeur verklappen :
Binnen paar mnd rijden er normaal gezien treinen naar Brecht maar 't gaan geen Traxx'en of 18'en zijn...Wel HVRM6+T13+M6+M6+HVRM6
HVRM6+T13 wat is dit (houdt dit in)
Voorzichtige poging van een beginner:
T13 = electrische loc oftewel HLE type 13
M6 = dubbeldeks passagiersrijtuig
HVRM6 snap ik ook niet, maar moet blijkbaar de stuurstandversie van de M6-rijtuigen voorstellen.
Als ik het allemaal een beetje doorheb bevestigt dit wat eerder werd gesteld: M6 zijn ongeveer het enige stuurmateriaal dat NMBS beschikbaar heeft en dat de nodige apparatuur heeft om op deze lijn te mogen rijden. Daarom stuurt de loc niet zelf maar hangt er aan weerszijden een stuurstandwagon.
Speedy, kunt ge die "enige maanden" nauwkeuriger omschrijven? Haal ik het nog met mijn weddenschap per 1 september? Er heeft weliswaar nog niemand durven op inschrijven...
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 01 feb 2009, 14:42
door timothy_Vermeulen
jan_olieslagers schreef:timothy_Vermeulen schreef:Speedy schreef:Zal eens een primeur verklappen :
Binnen paar mnd rijden er normaal gezien treinen naar Brecht maar 't gaan geen Traxx'en of 18'en zijn...Wel HVRM6+T13+M6+M6+HVRM6
HVRM6+T13 wat is dit (houdt dit in)
Voorzichtige poging van een beginner:
T13 = electrische loc oftewel HLE type 13
M6 = dubbeldeks passagiersrijtuig
HVRM6 snap ik ook niet, maar moet blijkbaar de stuurstandversie van de M6-rijtuigen voorstellen.
Als ik het allemaal een beetje doorheb bevestigt dit wat eerder werd gesteld: M6 zijn ongeveer het enige stuurmateriaal dat NMBS beschikbaar heeft en dat de nodige apparatuur heeft om op deze lijn te mogen rijden. Daarom stuurt de loc niet zelf maar hangt er aan weerszijden een stuurstandwagon.
Speedy, kunt ge die "enige maanden" nauwkeuriger omschrijven? Haal ik het nog met mijn weddenschap per 1 september? Er heeft weliswaar nog niemand durven op inschrijven...
Bedant Jan.
Ik ben idd een beginner. Maar begin er stilletjes aan meer en meer van te snappen
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 01 feb 2009, 15:00
door jan_olieslagers
Ja nee he IK ben die beginner! Ga vooral niet blindelings op mijn uitleg verder, ik wacht zelf op aanvulling vanwege de kenners!
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 01 feb 2009, 15:38
door Wover
HV betekent reizigersrijtuig, HVR stuurstandrijtuig. Maar waar de de letters juist voor staan weet ik niet.
H = algemene aanduiding
HK = trein
HKM = goederentrein (Marchandises)
HKV = reizigerstrein (Voyageurs)
HV = reizigersrijtuig
HVR = reizigersrijtuig met stuurstand
HL = locomotief
HLE = elektrische locomotief
HLD = diesel
HLV = vapeur, stoom
Voor reizigersrijtuigen heb je ook nog een andere aanduiding:
A = eerste klasse
B = tweede klasse
D = bagagecompartiment
x = stuurstand
Zo kan je bv een M6Bx of een I11BDx hebben.
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 01 feb 2009, 15:45
door Adler
jan_olieslagers schreef:Haal ik het nog met mijn weddenschap per 1 september? Er heeft weliswaar nog niemand durven op inschrijven...
Absoluut zeker dat je het haalt.
Ik wil wel inschrijven, maar dan niet tegen maar voor uw weddenschap, dat kan niet zeker ?
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 01 feb 2009, 17:09
door AlexNL
Wover schreef:HV betekent reizigersrijtuig, HVR stuurstandrijtuig. Maar waar de de letters juist voor staan weet ik niet.
H = algemene aanduiding
HK = trein
HKM = goederentrein (Marchandises)
HKV = reizigerstrein (Voyageurs)
HV = reizigersrijtuig
HVR = reizigersrijtuig met stuurstand
HL = locomotief
HLE = elektrische locomotief
HLD = diesel
HLV = vapeur, stoom
Voor reizigersrijtuigen heb je ook nog een andere aanduiding:
A = eerste klasse
B = tweede klasse
D = bagagecompartiment
x = stuurstand
Zo kan je bv een M6Bx of een I11BDx hebben.
Grappig dat jullie daar andere codes voor hebben
dan wij 
Franse termen?
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 01 feb 2009, 17:24
door groentje
Eerder eigen Belgische codes, volgens mij. Tenslotte is het jargon in Frankrijk nog heel anders, bijvoorbeeld, een bestuurder bij onze Franstalige landgenoten is conducteur (de train), bij de Fransen is het mécanicien.
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 01 feb 2009, 17:31
door Joris
Hallo,
groentje schreef:Tenslotte is het jargon in Frankrijk nog heel anders, bijvoorbeeld, een bestuurder bij onze Franstalige landgenoten is conducteur (de train), bij de Fransen is het mécanicien.
Dat zegt iets over de staat van de franse treinen
Groeten,
Joris De Mol
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 01 feb 2009, 17:46
door Adler
AlexNL schreef:Grappig dat jullie daar andere codes voor hebben
dan wij 
Franse termen?
Over de mogelijke oorsprong van die codes is hier al zeer veel gezegd en gespeculeerd.
Zie bijvoorbeeld:
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=17&t=5193
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 01 feb 2009, 22:54
door Steven
de codes zijn bijna in alle landen een beetje verschillend en hebben meestal een historische achtergrond. De zaken die wel gemeenschappelijk zijn, zijn de codes voor de aanduiding van de verschillende klasse.
A = 1 ste klasse
B = 2 de klasse
C = 3 de klasse
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 02 feb 2009, 00:18
door dentheo
groentje schreef:Eerder eigen Belgische codes, volgens mij. Tenslotte is het jargon in Frankrijk nog heel anders, bijvoorbeeld, een bestuurder bij onze Franstalige landgenoten is conducteur (de train), bij de Fransen is het mécanicien.
Hebben zij ook nog zoiets als ADC ?? Agent de conduit ??
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 02 feb 2009, 13:17
door K V B
jan_olieslagers schreef:Leerzame lectuur is dat KVB, bedankt! Zou het kunnen dat er wat ruggegraat ontbreekt bij de beheerder van de ETCS norm? Wellicht onder druk van de commercie en/of de politiek? Wie is het eigenlijk, die deze norm beheert? Een of andere bende duurbetaalde eurocraten waarschijnlijk?
Het probleem vanaf het begin was dat het onmogelijk bleek om werkelijk op voorhand te voorzien welke nationale regels dwingend ook in ETCS opgenomen moesten worden. Vandaar dat men hier en daar wat heeft toegevoegd (de regels voor de Lötschberg Basistunnel zijn een goed voorbeeld hier). Verder was de SRS 2.2.2 specificatie hier en daar niet specifiek genoeg, zodat sommige fabrikanten de zaakjes een beetje op hun eigen manier oplostten.
In de "Schweizer Eisenbahn Revue" van deze maand staat er een erg goed artikel over de verschillende ETCS perikelen. Wie het Duits machtig is kan ik best wel eens een scan mailen.
En ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat er daar maar heel amateuristisch geklungeld wordt, dan gaat het in de informatica toch EEN BEETJE beter!
Niet zoveel beter hoor. Waar ik werk installeren we nooit producten van twee verschillende leveranciers op dezelfde server. Gewoon omdat leverancier A een bepaalde versie van het OS eist (basis versie + bepaalde patches) en leverancier B dan weer iets anders...
Re: Hst-station Brecht wacht op een trein
Geplaatst: 02 feb 2009, 15:58
door dentheo
[quote="K V B"]
In de "Schweizer Eisenbahn Revue" van deze maand staat er een erg goed artikel over de verschillende ETCS perikelen. Wie het Duits machtig is kan ik best wel eens een scan mailen.
Graag Krist,
Theo