Dienstregeling 2012

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door K V B »

stefanic schreef:Het grote probleem (zie hoger) in Antwerpen (maar ook elders) zit bij de beschikbare infrastructuur. Die problemen betreffende de Antwerpse NZV zijn al aangekaart nog voor er één schup in de grond stak om niveau -1 en -2 te bouwen.
Maar infrabel kijkt blijkbaar enkel naar individuele treinen: met een trein kan je van quasi eender waar aankomen in Berchem, en kan je naar de 3 niveaus rijden. En een wissel kost geld, dus hoe minder hoe liever.
Overal te lande worden wissels en bundels uitgebroken, want dat kost enkel geld en heel wat wissels zijn misschien enkel nodig om te kunnen uitwijken in geval van problemen. Dus die wissels gaan eruit, want voor de geplande treindienst heb je die niet echt nodig. Maar als het dan -die zeldzame keer :wink: - eens fout gaat met de regelmaat, zit je wel blokvast aan alle kanten, en gaat de regelmaat de dieperik in.
Ook enkelspoor is een grote tragedie wat dat betreft: Infrabel kan wel beweren dat je op een bepaald stuk enkelspoor x treinen per uur kan laten rijden, maar ze vergeten wel dat je de treinen misschien wel op een welbepaald uur wil laten rijden om ergens een aansluiting te geven. Of dat je meerdere treinen misschien wat wil spreiden zodat je niet 3 treinen op 5 minuten hebt, en dan 55min geen treinen.

Noot aan bepaalde forumleden: kom niet af met overbezettingsverklaring want je leest hierboven dat dit toch niets uithaalt. Voor Infrabel telt enkel capaciteit en niet aanbod wat dat betreft.
Dat is het eeuwig probleem. Met bouwt in België eerst, en denkt dan pas na. Men moet jet juist omgekeerd doen: Eerst de dienstregeling opstellen die je wil rijden, en dan daarop je infrastructuur afstemmen. En dan krijg je het inderdaad voor elkaar om 4 treinen per uur per richting over enkel spoor te laten rijden...

In Zwitserland heeft de SBB het station van Castione - Arbedo, net ten noorden van Bellinzona omgebouwd precies om daar stoptreinen van de S20 te doen keren, en zo Bellinzona zelf te ontlasten. Men had daar bij het ontwerpen van Antwerpen Luchtbal ook aan kunnen denken.
K V B

Bericht door K V B »

overweg13 schreef: Tja, als jij dat niet doet, dan is dat jouw zaak. Ik ben geen dokter, maar weet ondertussen dat het internet vooral veel flauwekul spuit. Daar wil ik mijn lichaam (en geest) niet zomaar aan bloot stellen.
En wat de NMBS betreft: in een forum als dit worden de waanzinnigste ideeën verkocht, ongehinderd door enige kennis van zaken. Wie kent bijvoorbeeld alle uitwijkmogelijkheden, de mogelijkheden die bepaalde soorten rijdend materieel bieden, de beschikbaarheid van personeel en materieel, en zo veel meer van die dingen? Toch worden hier rustig suggesties gedaan alsof iedereen hier alles weet. Ik krijg het daar danig op mijn heupen van (ik zal wel even snel even op internet opzoeken welke ziekte en verzorging ik moet krijgen...) en Stefanic, begrijpelijkerwijze, ook. Vandaar mijn bescheiden tussenkomst...
Als ik vaststel dat Bakker Jan zijn brood niet te eten is, en bakker Piet wel lekker brood bakt, mag ik daar dan enkel maar commentaar op leveren als ik alle details van het bakkersberoep ken?
overweg13

Bericht door overweg13 »

K V B schreef:
overweg13 schreef: Tja, als jij dat niet doet, dan is dat jouw zaak. Ik ben geen dokter, maar weet ondertussen dat het internet vooral veel flauwekul spuit. Daar wil ik mijn lichaam (en geest) niet zomaar aan bloot stellen.
En wat de NMBS betreft: in een forum als dit worden de waanzinnigste ideeën verkocht, ongehinderd door enige kennis van zaken. Wie kent bijvoorbeeld alle uitwijkmogelijkheden, de mogelijkheden die bepaalde soorten rijdend materieel bieden, de beschikbaarheid van personeel en materieel, en zo veel meer van die dingen? Toch worden hier rustig suggesties gedaan alsof iedereen hier alles weet. Ik krijg het daar danig op mijn heupen van (ik zal wel even snel even op internet opzoeken welke ziekte en verzorging ik moet krijgen...) en Stefanic, begrijpelijkerwijze, ook. Vandaar mijn bescheiden tussenkomst...
Als ik vaststel dat Bakker Jan zijn brood niet te eten is, en bakker Piet wel lekker brood bakt, mag ik daar dan enkel maar commentaar op leveren als ik alle details van het bakkersberoep ken?
Om het op zijn De Wevers te doen: omnis comparatio claudicat, maar deze wel in ernstige mate. Waar het hier over gaat, is dat je zonder enige kennis van zaken (de ingrediënten, de infrastructuur, het personeel...) bakker Jan wel even zal gaan uitleggen hoe hij zijn brood moet bakken. Ik denk dat bakker Jan dit niet over zich heen zou laten gaan, en dat zijn reactie in elk geval veel minder gematigd zal zijn dan die van Stefanic.
Met vriendelijke groet

overweg13
Steven

Bericht door Steven »

Het eeuwige probleem op een forum. Mensen lezen zien of horen iets en ze denken de oplossing te kennen. Er is dus best een verschil in het geven van commentaar op de smaak van iets en tussen zeggen hoe het nu echt moet. Bewijzen zie je er elke dag van op tv. Ze maken er zelfs programma's over. Komen eten en aanverwanten zijn het bewijs van dergelijke manier van denken. Dan pas stel je vast dat de kennis die sommige mensen denken te hebben veel minder voorstelt op de moment dat ze zelf moeten uitvoeren.
groentje

Bericht door groentje »

En toch, ook de meest uitzinnige voorstellen kunnen tot iets goeds leiden. Al was het maar omdat je erover moet nadenken waarom iets dan wel uitzinnig is, en onmogelijk. Het laat je -jaja- kijken met een andere invalshoek naar de problemen, en je eigen argumenten beoordelen op hun sterkte. Zonder tegenspraak en oppositie is er geen aanleiding om de eigen redenen en oplossingen kritisch onder de loep te nemen.
De meeste voorstellen worden hier ook geformuleerd als vragen waarom iets niet zou kunnen, niet als zaligmakende oplossingen.
Adler

Bericht door Adler »

overweg13 schreef: Om het op zijn De Wevers te doen: omnis comparatio claudicat, maar deze wel in ernstige mate. Waar het hier over gaat, is dat je zonder enige kennis van zaken (de ingrediënten, de infrastructuur, het personeel...) bakker Jan wel even zal gaan uitleggen hoe hij zijn brood moet bakken. Ik denk dat bakker Jan dit niet over zich heen zou laten gaan, en dat zijn reactie in elk geval veel minder gematigd zal zijn dan die van Stefanic.
Ik denk niet dat het de bedoeling is van dit forum om suggesties te gaan geven aan of om in discussie te gaan met mensen van de NMBS over interne zaken van de NMBS.
Ik dacht trouwens dat alle werknemers van de NMBS een uitdrukkelijk verbod hebben om gelijk welke verklaringen af te leggen in de media (dus ook internet) daarover.
Waar maakt u zich dan druk over ?
overweg13

Bericht door overweg13 »

Adler schreef:
overweg13 schreef: Om het op zijn De Wevers te doen: omnis comparatio claudicat, maar deze wel in ernstige mate. Waar het hier over gaat, is dat je zonder enige kennis van zaken (de ingrediënten, de infrastructuur, het personeel...) bakker Jan wel even zal gaan uitleggen hoe hij zijn brood moet bakken. Ik denk dat bakker Jan dit niet over zich heen zou laten gaan, en dat zijn reactie in elk geval veel minder gematigd zal zijn dan die van Stefanic.
Ik denk niet dat het de bedoeling is van dit forum om suggesties te gaan geven aan of om in discussie te gaan met mensen van de NMBS over interne zaken van de NMBS.
Ik dacht trouwens dat alle werknemers van de NMBS een uitdrukkelijk verbod hebben om gelijk welke verklaringen af te leggen in de media (dus ook internet) daarover.
Vergeet dat ik me daar druk over maak, daarvoor vind ik de speeltuin die zo een forum is, net iets te weinig om het lijf hebben. Ik vind alleen dat de beste stuurlui in zo 'n forum wel erg vaak aan wal staan, en vandaar luidkeels roepen dat het allemaal op niks trekt, zonder dat ze weten waarom een betere oplossing misschien niet mogelijk is.
Met vriendelijke groet

overweg13
dentheo

Bericht door dentheo »

overweg13 schreef: Ik vind alleen dat de beste stuurlui in zo 'n forum wel erg vaak aan wal staan, en vandaar luidkeels roepen dat het allemaal op niks trekt, zonder dat ze weten waarom een betere oplossing misschien niet mogelijk is.
Als ze dat dan leren is het toch meegenomen ???
Wat wel typisch "internet" is , is dat bepaalde vragen na een tijdje terugkomen door nieuwe lezers...

Ik vind het prachtig dat mensen van NMBS hier het geduld opbrengen om het uit te leggen.
Ik ken er genoeg anderen in het veld die alleen maar zeggen "dat moet van Brussel".
Theo
Groeten vanop de Heide
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Adler schreef: Ik denk niet dat het de bedoeling is van dit forum om suggesties te gaan geven aan of om in discussie te gaan met mensen van de NMBS over interne zaken van de NMBS.
Dank u als nu alle officiële mensen hier verdwijnen! Dan heb je hier enkel nog een hoop gezever.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Adler schreef:
stefanic schreef: Consultants weten helemaal NIETS. Die lopen bij de NMBS rond, sprokkelen overal de informatie bij de mensen die het weten (en ook gemeld hebben), gieten dat in een flitsende PowerPoint en kunnen het allemaal goed vertellen. En blijkbaar wordt het eigen personeel niet competent geacht, en moet het een buitenstaander zijn die het vertelt. En iets dat meer geld heeft gekost, zal toch wel geloofwaardiger zijn hé.
Citaat van Jochem Goovaerts, officieel woordvoerder van de NMBS:
"De bijdrage was zeer waardevol. Er werd een beroep gedaan op een externe firma omdat zij een eigen analyse kunnen brengen, vanuit een nieuwe invalshoek. Wij zitten er immers met onze neus op."
En omdat een woordvoerder dat zegt geloof je dat zomaar? Ik dacht dat je al door moest hebben dat die (net als de grote baas) gewoon een hoop marketing praat de wereld in sturen...
Of externe consultants inderdaad de oplossing zijn, durf ik sterk te betwijfelen...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
rvdborgt schreef:
stefanic schreef:Noot aan bepaalde forumleden: kom niet af met overbezettingsverklaring want je leest hierboven dat dit toch niets uithaalt. Voor Infrabel telt enkel capaciteit en niet aanbod wat dat betreft.
Ik verwacht geen wonderen van een overbelastingsverklaring, maar als die er nooit komen, moet je ZEKER geen verbeteringen verwachten in de infrastructuur. En dan moet je niet klagen als de gewenste dienstregeling niet past wegens ontbrekende infra.
Bij zo'n verklaring (die overigens verplicht is als een vervoerder ook na coördinatie niet met een pad tevreden is en ook als er in de nabije toekomst overbelasting te verwachten is) is Infrabel namelijk verplicht om binnen een halfjaar een plan te maken hoe de capaciteit kan worden aangepast zodat de paden wel naar tevredenheid kunnen worden toegekend. Dat kost natuurlijk geld (alhoewel dat soms best meevalt) en het is tegelijk een signaal aan de politiek over waar de échte problemen zitten en waar er dus investeringen nodig zijn.

Je zou eigenlijk eens een test moeten doen met 1 baanvak en kijken wat er gebeurt.

Het heeft in Nederland ook een tijdje geduurd voordat NS dit structureel ging gebruiken, maar inmiddels lijkt dat redelijk te werken.

Groetjes,
Rian
Wie niet waagt, niet wint... En als de nmbs niet klaagt kan infrabel achteraf met de grote glimlach zeggen dat ze van niks wisten...
Soms kunnen massas vragen, en bergen papier wel iets bereiken, ookal is het niet helemaal wat je wou. De aanhouder wint, vaak...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Adler

Bericht door Adler »

Joris schreef:Dank u als nu alle officiële mensen hier verdwijnen! Dan heb je hier enkel nog een hoop gezever.
Als die "officiële mensen" niet tegen al dat "gezever" kunnen, kunnen ze hier beter niet reageren ja, in plaats van zich te verlagen tot scheldpartijen en steeds maar de martelaar uit te hangen van de arme NMBS tegen de grote boze wereld.
groentje

Bericht door groentje »

Velen opereren hier min of meer anoniem, maar allen hebben een hart voor hun job. En zijn niet te beroerd om de gewone leek (en dat zeg ik zonder pedant te willen doen) iets uit te leggen. Het is iets dat iedereen eens zou moeten doen, proberen om iets uit te leggen in normale woorden: een dokter, een ingenieur, een politicus, een marketeer of econoom... Dan pas beseffen ze wat voor wind ze vaak verkopen :mrgreen:
Het is waar dat opmerkingen van buitenstaanders vaak weinig steek houden, maar ze maken wel duidelijk dat er ook buiten het wereldje mensen zijn met interesse, zelfs met appreciatie voor het openbaar vervoer. En hoewel hun oplossingen niet altijd iets bijbrengen, ze geven wel aan waar er soms iets schort aan het systeem.
Je mag een forum als dit niet te serieus nemen, er wordt inderdaad veel onzin verkocht. Maar het verhoogt wel de betrokkenheid bij ons 'product', en zo nu en dan is er wel eens een interessant idee te vinden.
K V B

Bericht door K V B »

overweg13 schreef:
K V B schreef: Als ik vaststel dat Bakker Jan zijn brood niet te eten is, en bakker Piet wel lekker brood bakt, mag ik daar dan enkel maar commentaar op leveren als ik alle details van het bakkersberoep ken?
Om het op zijn De Wevers te doen: omnis comparatio claudicat, maar deze wel in ernstige mate. Waar het hier over gaat, is dat je zonder enige kennis van zaken (de ingrediënten, de infrastructuur, het personeel...) bakker Jan wel even zal gaan uitleggen hoe hij zijn brood moet bakken. Ik denk dat bakker Jan dit niet over zich heen zou laten gaan, en dat zijn reactie in elk geval veel minder gematigd zal zijn dan die van Stefanic.
Wel, als bakker Jan stuurs zou volhouden dat beter gewoon niet kan, terwijl bakker Piet gewoon _bewijst_ dat beter wel kan, dan zou ik daar toch wel mijn wenkbrouwen bij fronsen.
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

Ik heb er nu niks op tegen dat het nu een vakantieregeling is en er dus bijgevolg minder treinen rijden. Maar de regeling trekt wel op niet veel.

P8901 (Schaarbeek - Kortrijk) vertrekt in Brussel-Noord om 15:59, in Brussel-Centraal om 16:03 en in Brussel-Zuid om 16:08. In Denderleeuw komt deze aan om 16:28. Dit is de enigste trein die de mensen die P8951 (Aalst-Geraardsbergen) willen hebben kunnen nemen. De treinen naar Gent (16:33) en Oudenaarde (16:38) rijden niet. Bijgevolg bestaat P8951 nu uit 3 klassiekjes ipv. 2 met amper mensen op, en vanaf 9 januari weer maar uit 2 waar 3 zeer welkom is.

Kan er iemand de logica hier van uitleggen.
Plaats reactie