Dat is het eeuwig probleem. Met bouwt in België eerst, en denkt dan pas na. Men moet jet juist omgekeerd doen: Eerst de dienstregeling opstellen die je wil rijden, en dan daarop je infrastructuur afstemmen. En dan krijg je het inderdaad voor elkaar om 4 treinen per uur per richting over enkel spoor te laten rijden...stefanic schreef:Het grote probleem (zie hoger) in Antwerpen (maar ook elders) zit bij de beschikbare infrastructuur. Die problemen betreffende de Antwerpse NZV zijn al aangekaart nog voor er één schup in de grond stak om niveau -1 en -2 te bouwen.
Maar infrabel kijkt blijkbaar enkel naar individuele treinen: met een trein kan je van quasi eender waar aankomen in Berchem, en kan je naar de 3 niveaus rijden. En een wissel kost geld, dus hoe minder hoe liever.
Overal te lande worden wissels en bundels uitgebroken, want dat kost enkel geld en heel wat wissels zijn misschien enkel nodig om te kunnen uitwijken in geval van problemen. Dus die wissels gaan eruit, want voor de geplande treindienst heb je die niet echt nodig. Maar als het dan -die zeldzame keer- eens fout gaat met de regelmaat, zit je wel blokvast aan alle kanten, en gaat de regelmaat de dieperik in.
Ook enkelspoor is een grote tragedie wat dat betreft: Infrabel kan wel beweren dat je op een bepaald stuk enkelspoor x treinen per uur kan laten rijden, maar ze vergeten wel dat je de treinen misschien wel op een welbepaald uur wil laten rijden om ergens een aansluiting te geven. Of dat je meerdere treinen misschien wat wil spreiden zodat je niet 3 treinen op 5 minuten hebt, en dan 55min geen treinen.
Noot aan bepaalde forumleden: kom niet af met overbezettingsverklaring want je leest hierboven dat dit toch niets uithaalt. Voor Infrabel telt enkel capaciteit en niet aanbod wat dat betreft.
In Zwitserland heeft de SBB het station van Castione - Arbedo, net ten noorden van Bellinzona omgebouwd precies om daar stoptreinen van de S20 te doen keren, en zo Bellinzona zelf te ontlasten. Men had daar bij het ontwerpen van Antwerpen Luchtbal ook aan kunnen denken.