NMBS knoeit met koppelingen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Steven

Re: NMBS knoeit met koppelingen

Bericht door Steven »

AM80 schreef:En dan zeggen sommigen dat de MW41 een miskoop was :lol:
De M6 wagons zijn blijkbaar ook niet te vertrouwen zoals het zou moeten, en toch bestelt ons dierbaar nmbs'je er een heel pak van bij.
Ik kan niet meer volgen zenne...
dat zijn geen wagons maar rijtuigen, tenzij je uzelf als een beest voelt dan laat ik het voor wat het is :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
AM80

Bericht door AM80 »

Beste,

Dat weet ik, ook al heb ik de breaks niet zoveel kuren weten verkopen (en ik nam in die tijd dagelijks de breaks (van ma-vr Namen - Brussel, en tijdens het weekend Brussel - Blankenberge)) maar men zal moeten toegeven dat zoiets in feite niet zou mogen.
Een deur die opent tegen 160 km/u, ik durf me niet inbeelden wat een rampzalige gevolgen dat zou kunnen hebben bij een overvolle trein.

Ook lijkt het mij niet slim dat de NMBS van materieel dat zoveel kuren verkoopt een pak rijtuigen bijbesteld.

Volgens mij zou de NMBS er echt beter aan doen om telkens een prototype van nieuw materieel te testen tot de stukken eraf vallen, en dan pas hun fiat geven voor de bouw van de rest ervan, het is tenslotte aan de fabrikanten van spoorwegmateriaal om storingsvrij materieel te bezorgen aan hun klanten die er (duur genoeg) voor betalen, dus hebben mijns inziens de klanten het recht om een prototype te vragen om uitgebreid te testen.

Prettige avond verder
AM80
Langzaam maar zeker, maar zeker langzaam Afbeelding
AM80

Bericht door AM80 »

Steven schreef: dat zijn geen wagons maar rijtuigen, tenzij je uzelf als een beest voelt dan laat ik het voor wat het is :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
IS veranderd :oops:
Langzaam maar zeker, maar zeker langzaam Afbeelding
dentheo

Bericht door dentheo »

't Seinerke schreef:...en dit dan ?

Gisteren de E1530 (Tongeren - Knokke/Blankenberge) (2 rammen M6),

bij bevel sluiten deuren (of zoietske) ging bij de ene ram de deuren links open, de andere ram de deuren rechts... :?: :lol:

Uiteindelijk ene ram afgesloten voor de reizigers & niet ontkoppeld te Brugge.
Na ontkoppelen was fout waarschijnlijk weggeweest... doorverbinding vergeten te kruisen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
260689

Bericht door 260689 »

AM80 schreef:Beste,

Dat weet ik, ook al heb ik de breaks niet zoveel kuren weten verkopen (en ik nam in die tijd dagelijks de breaks (van ma-vr Namen - Brussel, en tijdens het weekend Brussel - Blankenberge)) maar men zal moeten toegeven dat zoiets in feite niet zou mogen.
Een deur die opent tegen 160 km/u, ik durf me niet inbeelden wat een rampzalige gevolgen dat zou kunnen hebben bij een overvolle trein.

Ook lijkt het mij niet slim dat de NMBS van materieel dat zoveel kuren verkoopt een pak rijtuigen bijbesteld.

Volgens mij zou de NMBS er echt beter aan doen om telkens een prototype van nieuw materieel te testen tot de stukken eraf vallen, en dan pas hun fiat geven voor de bouw van de rest ervan, het is tenslotte aan de fabrikanten van spoorwegmateriaal om storingsvrij materieel te bezorgen aan hun klanten die er (duur genoeg) voor betalen, dus hebben mijns inziens de klanten het recht om een prototype te vragen om uitgebreid te testen.

Prettige avond verder
AM80

1 deur nene alle 4 de deuren aan beide zeide's gingen open
pietje

Bericht door pietje »

AM80 schreef:Een deur die opent tegen 160 km/u, ik durf me niet inbeelden wat een rampzalige gevolgen dat zou kunnen hebben bij een overvolle trein.
Dat kan ik alleen beamen, dit is basiveiligheid en dus echt onaanvaardbaar.
Dan moeten ze elke paar jaar gewoon weer een anderee reeks bestellen, het ggaat nogal een zootje worden..
Als ze dat echt willen, moeten ze bereid zijn veel meer te betalen, ofel maar met verouderde technologie te blijven rijden.
Gewoon blijven M2's bestellen, die hadden zoiets niet.
Ik vrees alleen dat ge in beide gevalen een probleem hebt: in het ene geval kan je niet voldoende materiaal kopen, in het andere wil er niemand meer met de trein rijden
overweg13

Bericht door overweg13 »

pietje schreef: Als ze dat echt willen, moeten ze bereid zijn veel meer te betalen, ofel maar met verouderde technologie te blijven rijden.
Dat dacht je. Alleen werd daar toen geen tamtam rond gemaakt. Het is zoals in pretparken. Vroeger waren die veel gevaarlijker, maar er gebeurden minder ongevallen, omdat ouders hun kinderen in het oog hielden, en zich achteraf zelf schuldig voelden als er toch wat gebeurde. Wie uit een rijdende trein viel, had het zelf gezocht. Meestal was er echter gewoon een brave burger die de deur dichtschoof.
Bij alle materiaal dat ik gekend heb, stonden er af en toe deuren open: M1, M2 en M3, en uiteraard bij de K-rijtuigen en de L-rijtuigen, omdat die manueel en een voor een gesloten moesten worden. Een ander probleem dat vaak voorkwam bij de M2-rijtuigen was dat ze gewoon niet opengingen. Als je niet toevallig een kogelpen of zo binnen handbereik had, had je gegarandeerd bloed aan je kneukels omdat je het glas voor de noodknop moest breken.
Met vriendelijke groet

overweg13
Speedy

Bericht door Speedy »

De M6 rijtuigen zijn zeker niet 'wauw' maar ook niet echt slecht. Probleem zit hem in die (nog maar eens) koppeling van 2 samenstellingen. Daar moet de fout gezocht worden...

Het is gewoon een technisch zéér kwetsbaar concept.
Doe de laatste 2 mnd veel ritten van de kust naar Hasselt en zou wel eens de stiptheidscijfers van de ooit zo betrouwbare relatie Knokke-Tongeren willen weten sinds de invoering van die M6'en..
pietje

Bericht door pietje »

overweg13 schreef:
pietje schreef: Als ze dat echt willen, moeten ze bereid zijn veel meer te betalen, ofel maar met verouderde technologie te blijven rijden.
Dat dacht je. Alleen werd daar toen geen tamtam rond gemaakt. Het is zoals in pretparken. Vroeger waren die veel gevaarlijker, maar er gebeurden minder ongevallen, omdat ouders hun kinderen in het oog hielden, en zich achteraf zelf schuldig voelden als er toch wat gebeurde. Wie uit een rijdende trein viel, had het zelf gezocht. Meestal was er echter gewoon een brave burger die de deur dichtschoof.
Bij alle materiaal dat ik gekend heb, stonden er af en toe deuren open: M1, M2 en M3, en uiteraard bij de K-rijtuigen en de L-rijtuigen, omdat die manueel en een voor een gesloten moesten worden. Een ander probleem dat vaak voorkwam bij de M2-rijtuigen was dat ze gewoon niet opengingen. Als je niet toevallig een kogelpen of zo binnen handbereik had, had je gegarandeerd bloed aan je kneukels omdat je het glas voor de noodknop moest breken.
Ja Vic, maar het punt dat ik eigenlijk wou maken is dat je niet kunt verwachten dat alle materiaal pas in grote hoeveelheden wordt aangekocht als alle "gebreken" (die dus ook defecten kunnen zijn), zijn opgelost, wat enkele posts hierboven wel gesuggereerd wordt.

Ik ging er gemakkelijkshalve van uit dat ouder materiaal, waar de deuren niet pneumatisch bediend werden, minder onderhevig waren aan dit soort mankementjes. Mea culpa... :oops:
nepenthes

Bericht door nepenthes »

blijkbaar nog steeds problemen met de koppelingen
gisteren de IC genomen Leuven-Blankenberge, die 'uitzonderlijk uit een vermidnerde samenstelling' bestond, volgens de TBG 4 ipv 10 rijtuigen (dacht nochtans dat het er 5 waren) die allen naar Blankenberge reden
in Brugge zou er aansluiting naar Knokke voorzien worden
overweg13

Bericht door overweg13 »

En ik stond gisteren met mijn groep te wachten op de 1507 in Brussel-Noord. Eerst stond die met 10 minuten aangekondigd en dan plots met 35. Zo bleef het ook tot in Diest, waar we de aansluitende bus ruimschoots misten. Ons hele programma met een uur opgeschoven dus. Die bestond wel uit zijn gewone samenstelling, maar zou beperkt worden tot Hasselt.
Met vriendelijke groet

overweg13
Rob

Bericht door Rob »

Zondag 24 augustus, station Genk: de IC E (samenstelling M6-loc-M6 als ik het goed heb) met voorzien vertrek om 19.49 uur rijdt het station pas binnen rond 19.35 uur (i.p.v. 19.13 uur), vertrekt evenwel perfect op tijd richting binnenland, maar is beperkt tot Hasselt (aankomst op spoor 4) waar overgestapt dient te worden op de 'echte' trein op spoor 7. Heeft deze situatie iets te maken met mislukte (ont)koppelingen, of was er iets anders aan de hand ? Pluim aan de TBG die heel uitvoerig de reizigers informeerde over deze - voor mij althans - unieke situatie.
1607

Bericht door 1607 »

AM80 schreef:Beste,

Dat weet ik, ook al heb ik de breaks niet zoveel kuren weten verkopen (en ik nam in die tijd dagelijks de breaks (van ma-vr Namen - Brussel, en tijdens het weekend Brussel - Blankenberge))
AM80
nu ga ik je toch moeten wijzigen
misschien al de ganse waslijst vergeten met ernstige defecten van de breaks met al vele doden tot gevolg? ja, zelf toen men ze nog aan het bouwen was.
Molenbruch Y.

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Ik merkte gisteren op de gele affiches te Genk (weekdagen) het volgende op: de trein met vertrek om 07.40u staat niet langer aangekondigd als P 7329 naar Hasselt, maar als IC E 1530 naar Knokke/Blankenberge!
Aangezien deze laatste (tot voor kort alleszins) met M6-stammen gereden werd, vraag ik me nu af of het dus daadwerkelijk zo is dat men nu het P-treintje 7329 Genk - Hasselt met een M6-stam rijdt. Of wordt deze trein plots opnieuw door AM 96-stellen verzekerd? Wie weet er meer?

Groeten,
Speedy

Bericht door Speedy »

Molenbruch Y. schreef:Dag,

Ik merkte gisteren op de gele affiches te Genk (weekdagen) het volgende op: de trein met vertrek om 07.40u staat niet langer aangekondigd als P 7329 naar Hasselt, maar als IC E 1530 naar Knokke/Blankenberge!
Aangezien deze laatste (tot voor kort alleszins) met M6-stammen gereden werd, vraag ik me nu af of het dus daadwerkelijk zo is dat men nu het P-treintje 7329 Genk - Hasselt met een M6-stam rijdt. Of wordt deze trein plots opnieuw door AM 96-stellen verzekerd? Wie weet er meer?

Groeten,
Gaat hier om 1 'mux' stam. (M6'en dus)
Bij aankomst te FHS koppelt deze stam met een 2e stam en die vormen dan de 1530 FHS-FR (waar we dan weer ontkoppelen)
Plaats reactie