Re: ETCS in België
Geplaatst: 15 jan 2025, 18:20
Weer wat geleerd, ik dacht dat daar L2 lag.

Weer wat geleerd, ik dacht dat daar L2 lag.
Dat klopt, dit is een (kleinschalige) test. Maar in eerste instantie gaan de seinen nog niet buiten dienst. Pas als alles goed gaat met die test zal de hele lijn naar Couvin zijn seinen verliezen. Die pilootlijn zal dan x maanden/jaren goed moeten draaien voor het op grote schaal zal uitgerold worden. Er wordt intussen wel gekeken naar een tweede pilootlijn in het Gentse.
Stopmerkborden (SMB) zegt niets over het systeem, je kan er zowel ETCS level 1 of level 2 bij hebben of beide (zie lijn 4).
Waar zou dat zijn? Het enige dat ik kan vinden waar men die test zou kunnen doorvoeren is De Pinte-Gavere, al de rest is te druk bereden door de NMBS of andere vervoerders die mogelijks nog geen ETCS hebben en waar je liever geen hinder wilt, of enkel beveiligd met ETCS LS, de enige variant waarvoor je seinen nodig hebt.Shrek schreef: ↑15 jan 2025, 20:37 Dat klopt, dit is een (kleinschalige) test. Maar in eerste instantie gaan de seinen nog niet buiten dienst. Pas als alles goed gaat met die test zal de hele lijn naar Couvin zijn seinen verliezen. Die pilootlijn zal dan x maanden/jaren goed moeten draaien voor het op grote schaal zal uitgerold worden. Er wordt intussen wel gekeken naar een tweede pilootlijn in het Gentse.
Vanaf december 2025 hebben alle vervoerders ETCSdesirootje schreef: ↑16 jan 2025, 09:53 Waar zou dat zijn? Het enige dat ik kan vinden waar men die test zou kunnen doorvoeren is De Pinte-Gavere, al de rest is te druk bereden door de NMBS of andere vervoerders die mogelijks nog geen ETCS hebben en waar je liever geen hinder wilt, of enkel beveiligd met ETCS LS, de enige variant waarvoor je seinen nodig hebt.
Dat klopt, maar dat kon ook alleen maar omdat ze daar sowieso nieuwe locs nodig hadden wegens de 25kV.
Gaan ze nog iets van overschrijdingslicht zetten bij de smb's of seinen voor kleine beweging/shunting?Shrek schreef: ↑15 jan 2025, 20:37 Dat klopt, dit is een (kleinschalige) test. Maar in eerste instantie gaan de seinen nog niet buiten dienst. Pas als alles goed gaat met die test zal de hele lijn naar Couvin zijn seinen verliezen. Die pilootlijn zal dan x maanden/jaren goed moeten draaien voor het op grote schaal zal uitgerold worden. Er wordt intussen wel gekeken naar een tweede pilootlijn in het Gentse.
Quasi geen enkele firma (om niet te zeggen geen, op Eurostar na mss) gaat op tijd klaar zijn met de ombouw naar Baseline 3. Er moeten nog honderden Traxxen, 77's, Class 66, Desiro's, ... uitgerust worden. En de leasefirma's hebben dat niet bepaald hoog op hun lijstje staan om dat dringend aan te pakken heb ik de indruk.Shrek schreef: ↑16 jan 2025, 16:40Vanaf december 2025 hebben alle vervoerders ETCSdesirootje schreef: ↑16 jan 2025, 09:53 Waar zou dat zijn? Het enige dat ik kan vinden waar men die test zou kunnen doorvoeren is De Pinte-Gavere, al de rest is te druk bereden door de NMBS of andere vervoerders die mogelijks nog geen ETCS hebben en waar je liever geen hinder wilt, of enkel beveiligd met ETCS LS, de enige variant waarvoor je seinen nodig hebt.![]()
Zowat alle lijnen die LS hebben komen nog in aanmerking voor de proef.
Er zijn momenteel ook nog weinig betrouwbare producten op de markt. Bij ons heeft alles ETCS behalve 2 77'en. We hebben ook reeds 8 locs met Baseline 3 aan boord, deze zijn amper 25% van de tijd inzetbaar door de vele problemen met het ETCS systeem. Je kan de leasingfirma's moeilijk massaal locs laten ombouwen/upgraden als het systeem gewoon niet deugd...Ducktape schreef: ↑17 jan 2025, 15:34Quasi geen enkele firma (om niet te zeggen geen, op Eurostar na mss) gaat op tijd klaar zijn met de ombouw naar Baseline 3. Er moeten nog honderden Traxxen, 77's, Class 66, Desiro's, ... uitgerust worden. En de leasefirma's hebben dat niet bepaald hoog op hun lijstje staan om dat dringend aan te pakken heb ik de indruk.Shrek schreef: ↑16 jan 2025, 16:40Vanaf december 2025 hebben alle vervoerders ETCSdesirootje schreef: ↑16 jan 2025, 09:53 Waar zou dat zijn? Het enige dat ik kan vinden waar men die test zou kunnen doorvoeren is De Pinte-Gavere, al de rest is te druk bereden door de NMBS of andere vervoerders die mogelijks nog geen ETCS hebben en waar je liever geen hinder wilt, of enkel beveiligd met ETCS LS, de enige variant waarvoor je seinen nodig hebt.![]()
Zowat alle lijnen die LS hebben komen nog in aanmerking voor de proef.
Vraag mij af hoe dat nog gaat aflopen dit jaar...
Waar zit "het" probleem bij de ombouw? Bijkomende sensoren? Kwaliteit verbinding?Ducktape schreef: ↑17 jan 2025, 15:34
Quasi geen enkele firma (om niet te zeggen geen, op Eurostar na misschien) gaat op tijd klaar zijn met de ombouw naar Baseline 3. Er moeten nog honderden Traxxen, 77 's, Class 66, Desiro's, ... uitgerust worden. En de leasefirma's hebben dat niet bepaald hoog op hun lijstje staan om dat dringend aan te pakken heb ik de indruk.
Vraag mij af hoe dat nog gaat aflopen dit jaar...
Dat zijn allemaal vragen die nog open liggen op dit moment. Het meest voor de hand liggende is hetzelfde qua installaties als in Noorderkempen of Hoegaarden. Maar het zou zelfs kunnen dat shunting op die lijnen helemaal verdwijnt en dat alle rit op zicht OS wordt.Eimai schreef: ↑17 jan 2025, 12:30Gaan ze nog iets van overschrijdingslicht zetten bij de smb's of seinen voor kleine beweging/shunting?Shrek schreef: ↑15 jan 2025, 20:37 Dat klopt, dit is een (kleinschalige) test. Maar in eerste instantie gaan de seinen nog niet buiten dienst. Pas als alles goed gaat met die test zal de hele lijn naar Couvin zijn seinen verliezen. Die pilootlijn zal dan x maanden/jaren goed moeten draaien voor het op grote schaal zal uitgerold worden. Er wordt intussen wel gekeken naar een tweede pilootlijn in het Gentse.
Dat weet ik ook wel, maar gezien er nog geen nieuwe datum is blijft december dit jaar tot nader order de deadline.
Laat ons hopen dat het belachelijke kleine en grote beweging voorgoed verleden tijd is en shunting wordt gebruikt waar het voor bedoeld is.Shrek schreef: ↑17 jan 2025, 19:06Dat zijn allemaal vragen die nog open liggen op dit moment. Het meest voor de hand liggende is hetzelfde qua installaties als in Noorderkempen of Hoegaarden. Maar het zou zelfs kunnen dat shunting op die lijnen helemaal verdwijnt en dat alle rit op zicht OS wordt.Eimai schreef: ↑17 jan 2025, 12:30Gaan ze nog iets van overschrijdingslicht zetten bij de smb's of seinen voor kleine beweging/shunting?Shrek schreef: ↑15 jan 2025, 20:37 Dat klopt, dit is een (kleinschalige) test. Maar in eerste instantie gaan de seinen nog niet buiten dienst. Pas als alles goed gaat met die test zal de hele lijn naar Couvin zijn seinen verliezen. Die pilootlijn zal dan x maanden/jaren goed moeten draaien voor het op grote schaal zal uitgerold worden. Er wordt intussen wel gekeken naar een tweede pilootlijn in het Gentse.
Hier staat Infrabel op dit moment nog niet heel ver, maar vergeef het ons, er ligt de komende 10 maanden nog wat ander werk op de plank![]()