Pagina 16 van 64

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 05 jul 2024, 08:33
door Knipex
Tot december 2023 reden nog P treinen, lees halfuurdienst, om 16 en 17h tss Genk en Hasselt, die werden afgeschaft in 2024 wegens te weinig reizigers/belangstelling.

In 2025 wordt de halfuurdienst tss Genk en Hasselt weer hervat.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 05 jul 2024, 08:38
door Steve
Op de 36xx wel stevige veranderingen hierdoor: geen halte meer Vertrek, Ezemaal en Neerwinden (vervangen door een extra L/S tussen Leuven en Landen), geen omweg meer via de luchthaven en een nog langer traject. Hopelijk evolueert de materieelinzet mee, want bij behoud van de huidige MS96 zou er een sterk onevenwicht ontstaan met de ruime M6/M7 van Genk-Blankenberge waar deze verbinding 100% een afspiegeling van wordt tussen Genk/Hasselt en Brussel.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 05 jul 2024, 14:23
door desirootje
ToMiKoN schreef: 04 jul 2024, 23:05
FLV-FGSP schreef: 04 jul 2024, 13:47 De nieuwe dienstregeling -nog niet finaal - is beschikbaar via het adres https://hafas.bene-system.com/bin/query ... s:&L=profi
Mijn vrees is uitgekomen!
IC03 zal uit Blankenberge vertrekken aan xx:15u. Dit zorgt voor heel veel gebroken verbindingen vanuit Blankenberge en zorgt voor langere reistijden in de provincie!! Daar zal men niet blij mee zijn!

De enige optie die ik zie is de IC32 Kortrijk - Brugge te verlengen tot aan Blankenberge. Zo heb je geen extra materieel nodig, krijg je een lang gevraagde 2de trein naar Blankenberge per uur en zijn de verbindingen naar de provincie snel!

Hopelijk leest men hier mee van de NMBs en snapt men de eens van de situatie!
We hebben het hier al eerder over gehad, er is geen plaats voor extra treinen naar Zeebrugge, Blankenberge en Knokke. Het enige alternatief zou zijn om Knokke-Luik te veranderen in Blankenberge-Luik en Blankenberge-Hasselt in Knokke-Hasselt zodat de rijtijden overeenkomen met die van nu. Ik neem aan dat de NMBS voorrang gaf aan een verbinding tussen Blankenberge en het oosten van het land over Blankenberge met de rest van West-Vlaanderen. Het kan ook zijn dat men geruzie met Knokke wou vermijden door hun de verbinding met de luchthaven af te nemen.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 05 jul 2024, 17:18
door desirootje
December 2024
IC04 Kortrijk - Lille ontbreekt, dus we weten niet of die losgekoppeld zijn of niet
IC06 Lille-Doornik ontbreekt
IC22/31 33xx ontbreekt, dus dat rijpad ligt ook nog niet vast (hoop voor Mortsel)
IC35 en de nieuwe IC Amsterdam ontbreken
IC23A is nu Gent-Aalst-Zaventem
IC29 is nu Gent-Aalst-Landen-Genk (geen stop op de luchthaven, Vertrijk, Ezemaal en Neerwinden)
IC20 is nu Knokke-Zaventem-Landen-Luik
IC14 is nu Quiévrain-Brussel-Aarschot-Tongeren
IC26 is nu Kortrijk-Ath-Dendermonde
IC33 ontbreekt
S3 is nu Dendermonde-Geraardsbergen (wordt later wss verlengt tot Denderleeuw)
S6 is nu Geraardsbergen-Denderleeuw-Zottegem (30 minuten overstap tussen L123 en L90, Pajotse scholieren zullen niet blij zijn)
S19 ontbreekt
S32 naar Roosendaal ontbreekt
Beide S34 stoppen in Nieuwerkerken-Waas, 145x is verlengt tot Dendermonde
S41 50xx Luik-Aachen ontbreekt
S43 verlengt tot Landen
S44/drielandentrein ontbreekt
S61 455x Wavre-Jambes ontbreekt
S63, de ritten naar Maubeuge ontbreken
L Leuven-Landen ipv tragere IC
L Moeskroen-Mons-Geraardsbergen? (stopt niet in Erbisoeul of Ghlin)
L Braine-Le-Comte-Jurbise verlengt tot Mons (stopt wel in Erbisoeul en Ghlin)
L Mons-La Louviere verlengt tot Quevy
L Rochefort-Ciney en Libramont-Marloie blijven 1 trein/2h
L Athus-Luxemburg ontbreken

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 05 jul 2024, 18:42
door ovspotter_be
desirootje schreef: 05 jul 2024, 17:18 December 2024
S3 is nu Dendermonde-Geraardsbergen (wordt later wss verlengt tot Denderleeuw)
S6 is nu Geraardsbergen-Denderleeuw-Zottegem (30 minuten overstap tussen L123 en L90, Pajotse scholieren zullen niet blij zijn)
S19 ontbreekt
De S19 zie ik staan in de routeplanner en wordt verlengt richting Châtelet.
S6 zou verdwijnen vanaf midden juni en vervangen worden door de S5 die dan 2x per uur Mechelen <> Brussel-Luxemburg <> Geraardsbergen <> Denderleeuw rijdt.
In het weekend blijft de S6(?) rijden tussen Denderleeuw en Brussel-Noord via Geraardsbergen.
Om te compenseren op het gedeelte tussen Denderleeuw en Zottegem staat de S8 gepland om elke 30min door te rijden richting Zottegem.

Andere wijzigingen die ik heb opgemerkt:
- Vanaf midden juni rijdt S4 slechts tot Brussel-Luxemburg, hierdoor rijdt er een bijkomende trein (halfuursdienst S7?) tussen Halle en Mechelen via Hofstade, maar raar genoeg zonder stop in Eppegem.
- L-trein Mechelen <> Zeebrugge rijdt nu ook in het weekend, hierdoor aparte L-trein Gent <> Kortrijk.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 05 jul 2024, 20:49
door ToMiKoN
desirootje schreef: 05 jul 2024, 14:23
ToMiKoN schreef: 04 jul 2024, 23:05
FLV-FGSP schreef: 04 jul 2024, 13:47 De nieuwe dienstregeling -nog niet finaal - is beschikbaar via het adres https://hafas.bene-system.com/bin/query ... s:&L=profi
Mijn vrees is uitgekomen!
IC03 zal uit Blankenberge vertrekken aan xx:15u. Dit zorgt voor heel veel gebroken verbindingen vanuit Blankenberge en zorgt voor langere reistijden in de provincie!! Daar zal men niet blij mee zijn!

De enige optie die ik zie is de IC32 Kortrijk - Brugge te verlengen tot aan Blankenberge. Zo heb je geen extra materieel nodig, krijg je een lang gevraagde 2de trein naar Blankenberge per uur en zijn de verbindingen naar de provincie snel!

Hopelijk leest men hier mee van de NMBs en snapt men de eens van de situatie!
We hebben het hier al eerder over gehad, er is geen plaats voor extra treinen naar Zeebrugge, Blankenberge en Knokke. Het enige alternatief zou zijn om Knokke-Luik te veranderen in Blankenberge-Luik en Blankenberge-Hasselt in Knokke-Hasselt zodat de rijtijden overeenkomen met die van nu. Ik neem aan dat de NMBS voorrang gaf aan een verbinding tussen Blankenberge en het oosten van het land over Blankenberge met de rest van West-Vlaanderen. Het kan ook zijn dat men geruzie met Knokke wou vermijden door hun de verbinding met de luchthaven af te nemen.
Geen plaats? Ik kan daar niet bij als leek. In de standaard dienstregeling zijn 3 treinen voorzien richting kust. x.30 Knokke x.34 Zeebrugge en Blankenberge aan x.55. Dat is meer dan een half uur geen treinen in één richting. In de andere richting dan ook nog eens 3. Dit is echt nog wel veel plaats over voor goederentreinen en passagierstreinen.

In de spits voegt men dan wel eenvoudig treinen erbij die perfect aansluiten op de IC32. Dit gaat prima. Waar zit die bottleneck dan?

Als dat 3de spoor voor de verhoging van capaciteit naar de Oostkust dan zo belangrijk is, dat men de regio dan perspectief geeft en deze werken niet uitstelt tot na 2032, zoals ze nu gepland staan. Het gaat amper om een berm en spoor van minder dan 1 km.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 05 jul 2024, 21:42
door ovspotter_be
Oudegem zou ook terug bedient worden in het weekend.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 05 jul 2024, 21:51
door rvdborgt
ovspotter_be schreef: 05 jul 2024, 21:42 Oudegem zou ook terug bedient worden in het weekend.
Dan wordt het zo langzamerhand toch wel eens tijd om ook in het weekend een stoptrein en een IC te laten rijden.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 05 jul 2024, 22:35
door FLV-FGSP
Even een zijspoor voor het luik Internationaal:
Het achste ICE-treinpaar (Brussel Z v. 20:25, Keulen v. 21:4x) rijdt van begin april tot eind oktober dagelijks.
Eurostar legt op zondagavond een late rit (Brussel Z v. 21:25) naar Keulen in.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 05 jul 2024, 23:29
door jpvdveer
ovspotter_be schreef: 05 jul 2024, 18:42 - Vanaf midden juni rijdt S4 slechts tot Brussel-Luxemburg
Dat is niet correct - in principe rijden de treinen vanaf dan door richting Ottignies. Ik heb één keer per uur zo'n trein gevonden, om xx.49 uit Br Lux vertrekkend, dan tot Hoeilaart op alle stations stoppend en vervolgens (zolang de viersporigheid in Hoeilaart eindigt) non-stop door naar Ottignies/LLN!

(Als je bv. op Ottignies - Brussel Luxemburg zoekt, worden die nieuwe S4-treinen niet getoond omdat ze onderweg door snellere treinen worden ingehaald.)

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 06 jul 2024, 10:24
door Floris Cappelle
Beste,

Naast alle wijzigingen, valt ook op, dat de rechtstreekse weekendverbinding Antwerpen - Luik verbroken wordt.
Als ik goed gezien heb, zal de snelste weg via Leuven zijn.

Mvg,
Floris Cappelle

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 06 jul 2024, 10:28
door LML
Wereldstad Wolfstee (S33, tussen Herentals en Bouwel) krijgt vanaf eind dit jaar in de weekends ook een stop. Allen daarheen... :roll:
Langs de andere kant is het geen overbodige luxe dat er tussen Mol en Antwerpen in de weekends vanaf dan 2 treinen per uur zijn...

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 06 jul 2024, 10:30
door Floris Cappelle
BVG1988 schreef: 04 jul 2024, 22:13
Floris Cappelle schreef: 04 jul 2024, 22:00 Beste,

Ik keek net eens de dienstregelingen in en zag het volgende;
* geen EXP De Panne - Luik (allicht door Knokke - Luchthaven(?)
* L trein Zeebrugge-Strand - Mechelen in het weekend.

Mvg,
Floris Cappelle
De EXP (18161, 18162, 18163) vertrekken alledrie vanuit Schaarbeek volgend jaar, de route is voor de rest qua tussenstops ongewijzigd, dus enkel Lichtervelde en Diksmuide als tussenstop na Gent-Sint-Pieters
De EXP 18144 vertrekt blijkbaar enkel nog vanuit Brussel-Zuid en niet meer uit Arlon volgend jaar.
Beste,

Dit heb ik idd ook gezien. Stoppatronen blijven dezelfde. EXP Hasselt - Landen - Oostende zou terugkomen als weekendverbinding.
Wat De Panne betreft; hopelijk komt er ooit wat meer variatie in het EXP aanbod. Vergeleken met vroeger, is het nu wat eentonig.
Al is het wel goed dat er enig aanbod is. De verbinding met Luik lijkt me wel goed.

Groet,
Floris

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 06 jul 2024, 10:58
door Zorba
Eindelijk is er wat spreiding in het weekend tussen de kust en Leuven.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 06 jul 2024, 15:47
door Steve
jpvdveer schreef: 05 jul 2024, 23:29
ovspotter_be schreef: 05 jul 2024, 18:42 - Vanaf midden juni rijdt S4 slechts tot Brussel-Luxemburg
Dat is niet correct - in principe rijden de treinen vanaf dan door richting Ottignies. Ik heb één keer per uur zo'n trein gevonden, om xx.49 uit Br Lux vertrekkend, dan tot Hoeilaart op alle stations stoppend en vervolgens (zolang de viersporigheid in Hoeilaart eindigt) non-stop door naar Ottignies/LLN!

(Als je bv. op Ottignies - Brussel Luxemburg zoekt, worden die nieuwe S4-treinen niet getoond omdat ze onderweg door snellere treinen worden ingehaald.)
De huidige S8 (63xx) zal voor de doorgaande verbinding van L50 naar LLN zorgen, maar de S4 (21xx) wordt tegelijkertijd wel degelijk beperkt tot Brussel-Luxemburg volgens de beschikbare dienstregelingen. Zie bijvoorbeeld deze trein. Tussen L50 en de Europese wijk is er dan dus eindelijk een halfuurfrequentie (je zou je afvragen waarom het aanstaande december al niet kan?), maar verderop en bijvoorbeeld al het populaire station Etterbeek blijft het met één trein per uur te doen.