Steve,Steve schreef:Door de ligging van Breda ten opzichte van de HSL denk ik ook dat het onverstandig zou zijn om een dergelijke trein de omweg via Breda te laten maken, precies omdat er moet worden kopgemaakt. Althans, als die IC het enige alternatief is voor de Thalys.
Als er een Thalys rijdt voor het topsegment, een Fyra voor iedereen die een snelle maar qua prijs toch redelijke verbinding zoekt, dan zou die IC wat mij betreft wel in Breda kunnen stoppen. In het andere geval zie ik meer potentieel in een andere verbinding waarbij het tijdrovende kopmaken kan worden vermeden, nota bene het reeds geopperde (Brussel -) Antwerpen - Breda - Tilburg, en dan verder ofwel richting Eindhoven ofwel richting Den Bosch. Allemaal verplaatsingen die vandaag de dag met de trein minstens dubbel zo lang duren als met de auto.
om Breda vanuit Belgie te bereiken is een shuttle Antwerpen (eventueel ook halte in Luchtbal) - Noorderkempen - Breda financieel het meest zinvol.
Doorrijden naar Brussel is economisch niet verantwoord, want dan zou je omwille van de bezetting tussen Antwerpen & Brussel al bijna met M6 moeten gaan rijden (bv IC-i);
Ddoorrijden als IC Mechelen;Zaventem Luchthaven en Leuven is mss financieel net haalbaar (trein met 5 à 6 rijtuigen) (IC-Q)
Doorrijden naar Tilburg & DenBosch zou nuttig kunnen zijn (regering wil de gevangenis van Tilburg nog 3 à 4 jaren extra huren) en is in combinatie met IC-Q financieel mss net haalbaar
en Steve er is op korte termijn idd nood aan een (relatief) snelle verbinding tussen Antwerpen & Breda