Fyra

carlos

Re: Fyra.

Bericht door carlos »

bobby schreef:
de HLE11 wordt als onbetrouwbaar beschouwd.

terecht of niet terecht? (ik weet het niet)

wel zijn er op diverse fora tal van redenen te vinden waarom de HLE11 onbetrouwbaar/ongewenst zou zijn.

-probleem met koeling van de machinekamer (ventilator die door TB uitgeschakeld wordt)
-probleem dat sommige TB de machine te weinig ontzien
-probleem met onderhoud
-NS TB willen in de zomer airco in de stuurcabine.
idd diverse redenen, maar op de verschillende fora zijn ook diverse oplossingen geopperd
sommige heel eenvoudig en goedkoop te implementeren, andere net iets complexer duurder.

bobby schreef:
-probleem met koeling van de machinekamer (ventilator die door TB uitgeschakeld wordt)
oplossingen:
-goedkoop en makkelijk te implementeren:
zorg dat de bestuurder de ventilator niet meer kan uitzetten (gewoon knopje elemineren)
bobby schreef:
-probleem dat sommige TB de machine te weinig ontzien
-goedkoop en makkelijk te implementeren:
zorg dat op de vermogensbal stand 7 niets meer doet

bobby schreef:

-probleem met onderhoud
m.i. het grootste probleem:
T11 heeft veel meer km op de teller dan T21 of T27.
Misschien moet het onderhoudsschema van T11 (en dus op termijn ook T21 & T27)
aangepast worden?
Peter Eijkman

Bericht door Peter Eijkman »

NS zal met eventuele terugkomst reeks 11 niet gelukkig zijn. Maar goed: stel dat TRAXX de tijdelijke oplossing wordt, zitten me nog met de Maximumsnelheid: Locs goedgekeurd voor 200, maar met z'n allen op schoot bij de TB/ Machinist is dan ook weinig comfortabel... :lol: Blijven we zitten met de rijtuigen voor V200. Die zijn ook niet 1-2-3- te vinden en toegelaten in beide landen lijkt me,of zie ik dat verkeerd? Met 160 kmh is nou niet ECHT HST...
Laatst gewijzigd door Peter Eijkman op 03 jun 2013, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
groentje

Bericht door groentje »

Alleen in Spanje is er momenteel een deel van het materieel aan de kant gezet, door de besparingen bij Renfe. Maar ik betwijfel dat die zomaar inzetbaar zijn op Belgische en Nederlandse sporen...
Shrek

Bericht door Shrek »

Peter Eijkman schreef:NS zal met eventuele terugkomst reeks 11 niet gelukkig zijn. Maar goed: stel dat TRAXX de tijdelijke oplossing wordt, zitten me nog met de Maximumsnelheid: Locs goedgekeurd voor 200, maar met z'n allen op schoot bij de TB/ Machinist is dan ook een weinig comfortabel... :lol: Blijven we zitten met de rijtuigen voor V200. Die zijn ook niet 1-2-3- te vinden en toegelaten in beide landen lijkt me,of zie ik dat verkeerd? Met 160 kmh is nou niet ECHT HST...
Maar hoeft het voorlopig echt HST te zijn? Het tijdsverschil tussen 160 km/h en 200 km/h is redelijk klein op bijvoorbeeld Antwerpen-Breda.
Daarnaast lijkt een Belgische I10 of I11 mij meteen inzetbaar op de HSL.
Als er M6 op L2 gaan rijden komen er daar toch weer enkele van vrij.
K V B

Bericht door K V B »

Shrek schreef:
Peter Eijkman schreef: HST-materiaal is zodanig duur dat het onbetaalbaar is er teveel van te hebben.
RENFE heeft iets van een 80 HST's op reserve op dit moment....
Peter Eijkman

160 of 200 maakt wel uit tussen Amsterdam en Brussel.... Die HST's van de RENFE- normaalspoor versie neem ik aan? en wat zou daar aan vertimmerd dienen te worden? ETCS zal er toch al inzitten? ATB dient dan nog voor Schiphol- Amsterdam te komen (piepklein stukje en dus heel duur...)
Laatst gewijzigd door Peter Eijkman op 03 jun 2013, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Tijgernoot

Bericht door Tijgernoot »

Het grootste probleem met de serie 11.8 is dat die serie eigenlijk gewoon te klein is en daardoor het onderhoud al heel snel heel duur wordt. De Traxx is een locomotief die in gigantische seriebouw is gemaakt, de onderhoudskosten zullen daardoor nog heel lang veel lager zijn dan die van de 11.8. Ook zal de marktwaarde van de Traxx langdurig groter blijven: mochten ze niet meer nodig zijn dan zijn ze door de flexibiliteit (ondersteunen vier stroomsystemen en vele beveiligingssystemen) snel van de hand te doen. Een terugkeer van de 11.8 kan je zodoende gewoon vergeten.

Overigens een ander sluimerend probleem: een gebrek aan rijtuigen om zowel een fatsoenlijke Fyra-dienst in Nederland als een volwaardige Beneluxdienst op te zetten. Dat probleem was er vorig jaar ook al en het wordt steeds ernstiger want de trein Breda - Amsterdam zit op de piekmomenten heel erg vol.

Wat de oplossing wordt: het zal wel een nieuwe bestelling treinstellen worden, maar reken maar dat iedereen een veer zal moeten laten voor die oplossing. NS, NMBS, politiek en de reizigers :(
Steve

Bericht door Steve »

Shrek schreef: Maar hoeft het voorlopig echt HST te zijn? Het tijdsverschil tussen 160 km/h en 200 km/h is redelijk klein op bijvoorbeeld Antwerpen-Breda.
Die M6 op L2 komen niet uit de lucht gevallen, die I11 en paar I10 zullen hard nodig zijn om de ontstane gaten op de betrokken verbindingen op te vullen.
Tijgernoot

Bericht door Tijgernoot »

Peter Eijkman schreef:160 of 200 maakt wel uit tussen Amsterdam en Brussel.... Die HST's van de RENFE- normaalspoor versie neem ik aan? en wat zou daar aan vertimmerd dienen te worden? ETCS zal er toch al inzitten? ATB dient dan nog voor Schiphol- Amsterdam te komen (piepklein stukje en dus heel duur...)
Je hebt ook ATB nodig voor Rotterdam Centraal - Rotterdam Lombardijen.
carlos

Bericht door carlos »

Shrek schreef:
Jamaar, dat is toch ook de definitie van leasing-materieel?
Snel inzetbaar als tijdelijke oplossing. Bovendien zijn de Traxxen heel wat performanter dan die zwakke 11'jes en is de kans reëel dat ze binnenkort de HSL op mogen.

aangezien het er naar uitziet dat de klassieke benelux voor lange tijd opnieuw ingevoerd wordt, is het misschien nuttig dat NMBS eens gaat praten met de leasing firma om een aantal T28 Traxxen over te kopen...
Peter Eijkman

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de NMBS hier in de comfortabele positie verkeert dat zij rustig kan afwachten wat de 'Ollander gaat doen- die heeft namenlijk het grootste deel van de kosten en het grootste politieke belang bij de HST-zuid...
carlos

Bericht door carlos »

Steve schreef:
Shrek schreef: Maar hoeft het voorlopig echt HST te zijn? Het tijdsverschil tussen 160 km/h en 200 km/h is redelijk klein op bijvoorbeeld Antwerpen-Breda.
Die M6 op L2 komen niet uit de lucht gevallen, die I11 en paar I10 zullen hard nodig zijn om de ontstane gaten op de betrokken verbindingen op te vullen.

ik denk eerder dat die gaten opgevuld zullen worden met M5 op sommige IC verbindingen (ik gok op IC-i en IC-n)
carlos

Bericht door carlos »

Peter Eijkman schreef:Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de NMBS hier in de comfortabele positie verkeert dat zij rustig kan afwachten wat de 'Ollander gaat doen- die heeft namenlijk het grootste deel van de kosten en het grootste politieke belang bij de HST-zuid...

ik hoop dat NMBS deze luxe positie gaat gebruiken om van 'den Ollander' bepaalde zaken gedaan te krijgen.
denk maar aan versnelde implementatie ECTS tussen HSL en Breda station
denk maar aan aanpassing van het vrije profiel aan M6 rijtuigen op traject Antwerpen - Roosendaal - Rotterdam- Den Haag -Schiphol - Amsterdam (en de alternatieve route via Breda - Den Bosch Utrecht) en HSL
denk maar aan homologatie van NMBS materieel
Laatst gewijzigd door carlos op 03 jun 2013, 12:14, 2 keer totaal gewijzigd.
pietje

Bericht door pietje »

Maar het moet toch mogelijk zijn dat NS en NMBS een aantal stammen kunnen samstellen om elk uur aan 200 km/u tussen Amsterdam en Brussel te kunnen rijden over de HSL.
Desnoods op korte termijn iets huren zoals indertijd de Oostenrijkse rijtuigen, het is nu niet dat je er 100 nodig hebt om een verbinding op te starten.
Normale rijtuigen die 160 km/h kunnen, zijn ook in vele gevallen eenvoudig aanpasbaar naar 200 km/h, zie bv. de I10 die vroeger ook maar 160 mocht en nu vrolijk tegen 200 km/h meerijdt.

Naar de toekomst toe zou het trouwens niet onverstandig zijn om ook naar dubbeldeks materiaal uit te kijken.
Nu hoor ik regelmatig dat het vrij toegankelijk maken van de treinen (zonder reservatie) ervoor zou zorgen dat ze op de binnenlandse trajecten overbezet geraken.
Wel als je dan dubbeldeks materiaal laat rijden is dit ook geen probleem meer en kan de "BeNeLux-over-de-HSL" op de binnenlands stukken gewoon als IC-trein dienen, zoals eigenlijk jaren het geval geweest is.
Steve

Bericht door Steve »

carlos schreef:
Steve schreef:

ik denk eerder dat die gaten opgevuld zullen worden met M5 op sommige IC verbindingen (ik gok op IC-i en IC-n)
Ook prima, maar ook die M5 komen niet uit de lucht gevallen. Het punt is dat vrijwel al het beschikbare materieel rondrijdt en er dus niet echt een mogelijkheid is om een heel pak Belgische rijtuigen vrij te maken zonder dat er iets in de plaats is.
Plaats reactie