Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Alles over reizigerstreinen in België.
thejay
Berichten: 467
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Poort der Kempen
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door thejay »

Floris Cappelle schreef: 06 jul 2024, 10:24 Beste,

Naast alle wijzigingen, valt ook op, dat de rechtstreekse weekendverbinding Antwerpen - Luik verbroken wordt.
Als ik goed gezien heb, zal de snelste weg via Leuven zijn.

Mvg,
Floris Cappelle
Ja, de 'Hasselt-express' via de boog van Aarschot komt er ook in het weekend. Dus samen met de nieuwe S33 - en daardoor de versnelling van de IC Turnhout<-> Antwerpen is er ook op die verbindingen een wat eenvormiger aanbod tussen week en weekend.
jpvdveer
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door jpvdveer »

Steve schreef: 06 jul 2024, 15:47 De huidige S8 (63xx) zal voor de doorgaande verbinding van L50 naar LLN zorgen, maar de S4 (21xx) wordt tegelijkertijd wel degelijk beperkt tot Brussel-Luxemburg volgens de beschikbare dienstregelingen.
Dat begrijp ik toch niet helemaal. S8 bestaat momenteel uit de 39XX en 65XX treinen - in beide gevallen van LLN of Ottignies naar Zottegem. Dit lijkt niet te veranderen.

Vanuit mijn lokale station Hoeilaart zie ik vanaf 14 juni 2025, naast de bestaande 65xx naar Zottegem, een nieuwe 63xx naar Aalst. Die 63xx lijkt mij de extra S4. Zo is het in elk geval in het vervoerplan aangekondigd - S4 gaat uiteindelijk twee keer per uur doorrijden naar Ottignies/LLN. Misschien gaat dit vanaf juni 2025 als eerste stap 1x per uur gebeuren - dus de bestaande 21xx eindigt als tussenoplossing in Brussel Lux en de nieuwe 63xx rijdt meteen door naar Ottignies (echter non-stop vanaf Hoeilaart)?

(De 63xx zijn momenteel de pendels LLN-Ottignies.)
desirootje
Berichten: 918
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door desirootje »

Juni 2025
S4 verkort tot Aalst-Brussel Luxemburg, 2e S4 tot LLN zonder Waalse stops (hier zal wss nog aan gesleuteld worden, alsook de snellere S8 om te zien of er niet meer stations bedient kunnen worden)
Beide S5 verlengd tot Denderleeuw -> ik vind dit zeer vreemd, April 2025 worden spoor 6&7 afgebroken, blijkbaar minder hinder dan nu met 4&5 die vast zitten (L50C bereikbaarder vanaf spoor 4&5, maar dit lijkt me toch impressionant, zelfs als de S5'en zich op een zijspoor zouden zetten)
S6 bestaat niet meer?
2e S7 naar Mechelen via Hofstade
beide S8'en stoppen in Liedekerke
S19 verlengd tot Châtelet
HVHTB
Berichten: 194
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door HVHTB »

LML schreef: 06 jul 2024, 10:28 Wereldstad Wolfstee (S33, tussen Herentals en Bouwel) krijgt vanaf eind dit jaar in de weekends ook een stop. Allen daarheen... :roll:
Sinds de stationsparking in Herentals betalend is geworden, nemen heel wat reizigers de trein in Wolfstee.
pietje
Berichten: 724
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door pietje »

HVHTB schreef: 07 jul 2024, 20:07
LML schreef: 06 jul 2024, 10:28 Wereldstad Wolfstee (S33, tussen Herentals en Bouwel) krijgt vanaf eind dit jaar in de weekends ook een stop. Allen daarheen... :roll:
Sinds de stationsparking in Herentals betalend is geworden, nemen heel wat reizigers de trein in Wolfstee.
"Heel wat" lijkt mij nogal overdreven.
Waarschijnlijk in procenten uitgedrukt is het aantal opstappers in Wofstee daardoor sterk gestegen, maar in absolute aantallen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Shrek »

ToMiKoN schreef: 04 jul 2024, 23:05 Mijn vrees is uitgekomen!
IC03 zal uit Blankenberge vertrekken aan xx:15u. Dit zorgt voor heel veel gebroken verbindingen vanuit Blankenberge en zorgt voor langere reistijden in de provincie!! Daar zal men niet blij mee zijn!
Men zal daar vooral niet veel hinder van ondervinden, bijna iedereen blijft vanuit Blankenberg zitten in Brugge. Die overstappen die je beschrijft worden door zo'n klein aantal mensen gebruikt dat het echt niet zo'n groot probleem is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Shrek »

Paul schreef: 05 jul 2024, 08:04 Voor het eerst in de geschiedenis een halfuurdienst op L. 21 en in mijn vroegere 'thuisstation' Sint-Truiden. Dat ik dat op mijn oude dag nog mag meemaken... Al ben ik wel benieuwd hoe vaak het op die enkelsporige lijn in het honderd zal lopen, met gevolgen voor het hele net?
De kruising in St-Truiden zal inderdaad een zwakke plek worden. Gelukkig krijgt de 15xx richting binnenland er een buffer van 5 minuten, dat zal een deel van de problemen wel opvangen. Laten we vooral hopen dat deze nieuwe dienstregeling de verdubbeling van L21 wat hoger in het investeringsplan zet (als de volgende regering er nog één maakt...)
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door groentje »

Shrek schreef: 13 jul 2024, 01:53
ToMiKoN schreef: 04 jul 2024, 23:05 Mijn vrees is uitgekomen!
IC03 zal uit Blankenberge vertrekken aan xx:15u. Dit zorgt voor heel veel gebroken verbindingen vanuit Blankenberge en zorgt voor langere reistijden in de provincie!! Daar zal men niet blij mee zijn!
Men zal daar vooral niet veel hinder van ondervinden, bijna iedereen blijft vanuit Blankenberg zitten in Brugge. Die overstappen die je beschrijft worden door zo'n klein aantal mensen gebruikt dat het echt niet zo'n groot probleem is.
En dat zullen er nu geheid nog minder worden...
TB_worden
Berichten: 319
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door TB_worden »

Dus de huidige 15XX wordt de nieuwe 36XX tot Gent-Sint-Pieters en de 15XX verplaatst naar .36 vertrek in Genk. Correct?

Wat is daar de reden voor? De vaak gevraagde halfuursdienst op lijn 21?

Verliest Hasselt door de verschuiving van G-S-P - Tongeren naar Genk dan ook niet de zo gevraagde en populaire snelle verbinding met Brussel via de boog van Leuven?
desirootje
Berichten: 918
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door desirootje »

TB_worden schreef: 13 jul 2024, 22:49 Dus de huidige 15XX wordt de nieuwe 36XX tot Gent-Sint-Pieters en de 15XX verplaatst naar .36 vertrek in Genk. Correct?

Wat is daar de reden voor? De vaak gevraagde halfuursdienst op lijn 21?

Verliest Hasselt door de verschuiving van G-S-P - Tongeren naar Genk dan ook niet de zo gevraagde en populaire snelle verbinding met Brussel via de boog van Leuven?
Ik neem aan dat dit beter uitkwam in Brussel met de nieuwe Benelux die ertussen probeert te kruipen. Boog van Leuven blijft, die trein rijdt nu gwn vanaf Brussel door tot Mons en Quiévrain ipv Aalst en Gent.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1886
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 13 jul 2024, 01:53 Men zal daar vooral niet veel hinder van ondervinden, bijna iedereen blijft vanuit Blankenberg zitten in Brugge. Die overstappen die je beschrijft worden door zo'n klein aantal mensen gebruikt dat het echt niet zo'n groot probleem is.
Bedoel je nu dat de spoorwegen mogen wachten met de organisatie van een goede overstap tot er voldoende mensen gebruik maken van een slechte overstap ?

Is dat de redenering ?

Zoals een frituur die pas goede frieten begint te bakken... als er voldoende klanten van de slechte frieten zijn komen eten ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 14 jul 2024, 15:14
Shrek schreef: 13 jul 2024, 01:53 Men zal daar vooral niet veel hinder van ondervinden, bijna iedereen blijft vanuit Blankenberg zitten in Brugge. Die overstappen die je beschrijft worden door zo'n klein aantal mensen gebruikt dat het echt niet zo'n groot probleem is.
Bedoel je nu dat de spoorwegen mogen wachten met de organisatie van een goede overstap tot er voldoende mensen gebruik maken van een slechte overstap ?

Is dat de redenering ?

Zoals een frituur die pas goede frieten begint te bakken... als er voldoende klanten van de slechte frieten zijn komen eten ?
Neen, ik bedoel vooral dat er niet naar gekeken moet worden. Sommige overstappen moeten goed zijn, anderen zijn toevallig goed of niet goed, afhankelijk van alle andere prioriteiten in de dienstregeling.
Maar zoals steeds zou ook hier een verhoging van de frequentie quasi alles oplossen. Dus: laat de regering budget voorzien, aanleggen dat 3e spoor en dan kan Blankenberge zijn 2e trein krijgen zonder dat Zeebrugge er hinder van ondervindt.
TB_worden
Berichten: 319
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door TB_worden »

desirootje schreef: 13 jul 2024, 23:27
TB_worden schreef: 13 jul 2024, 22:49 Dus de huidige 15XX wordt de nieuwe 36XX tot Gent-Sint-Pieters en de 15XX verplaatst naar .36 vertrek in Genk. Correct?

Wat is daar de reden voor? De vaak gevraagde halfuursdienst op lijn 21?

Verliest Hasselt door de verschuiving van G-S-P - Tongeren naar Genk dan ook niet de zo gevraagde en populaire snelle verbinding met Brussel via de boog van Leuven?
Ik neem aan dat dit beter uitkwam in Brussel met de nieuwe Benelux die ertussen probeert te kruipen. Boog van Leuven blijft, die trein rijdt nu gwn vanaf Brussel door tot Mons en Quiévrain ipv Aalst en Gent.
De lokale media staat in rep en roer omdat Genk zijn 'rechtstreekse aansluiting met Brussel verliest'...

Het 'goede nieuws' is wel dat er een extra trein komt van Genk naar Gent, via Landen en vanaf Hasselt dus ook Alken en Sint-Truiden beter ontsloten worden. Dat dit eigenlijk de oude trein naar Blankenberge is, vergeet Het Belang van Limburg even op te zoeken... :roll:

Maar nog volgens HBvL rijdt de huidige Genk-Blankenberge dan enkel nog tijdens de spits en tijdens het weekend. Klopt dat?

Maar wat het ook zal zijn... Wat is dan toch het probleem vraag ik me af... Je behoudt de bestaande trein voor de belangrijkste bestemming vanuit Genk (Brussel) en je krijgt er (in de spits?) nog een extra trein bij.
ToMiKoN
Berichten: 148
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door ToMiKoN »

Shrek schreef: 14 jul 2024, 15:25
Portbou schreef: 14 jul 2024, 15:14
Shrek schreef: 13 jul 2024, 01:53 Men zal daar vooral niet veel hinder van ondervinden, bijna iedereen blijft vanuit Blankenberg zitten in Brugge. Die overstappen die je beschrijft worden door zo'n klein aantal mensen gebruikt dat het echt niet zo'n groot probleem is.
Bedoel je nu dat de spoorwegen mogen wachten met de organisatie van een goede overstap tot er voldoende mensen gebruik maken van een slechte overstap ?

Is dat de redenering ?

Zoals een frituur die pas goede frieten begint te bakken... als er voldoende klanten van de slechte frieten zijn komen eten ?
Neen, ik bedoel vooral dat er niet naar gekeken moet worden. Sommige overstappen moeten goed zijn, anderen zijn toevallig goed of niet goed, afhankelijk van alle andere prioriteiten in de dienstregeling.
Maar zoals steeds zou ook hier een verhoging van de frequentie quasi alles oplossen. Dus: laat de regering budget voorzien, aanleggen dat 3e spoor en dan kan Blankenberge zijn 2e trein krijgen zonder dat Zeebrugge er hinder van ondervindt.
Tot 2017 reed er een tweede trein in de zomer maanden van Kortrijk naar Blankenberge (klassiekjes). Toen kon het wel, dus dat 3de spoor is echt niet nodig voor deze extra trein. Wil je er ook een eed naar Knokke en Zeebrugge dan wel.

Vergeet de status van Blankenberge niet. Het is een stad met lager autobezit dan de gemiddelde vlaamse stad en kuststeden. Veel mensen hebben er geen wagen en gebruiken regelmatig het openbaar vervoer. Er is echt wel potentieel voor deze tweede trein.

De aansluiting is inderdaad slechter geworden over de jaren naar Kortrijk, lees vooral trager. Hierdoor is hij minder interessant geworden; Maar er nu plots 31 minuten overstap van maken is de doodsteek! Terwijl er echt wel genoeg volk woont op die as die ook reichting kust wil sporen, maar dit gewoon nu niet doet door slechte aanlsuitingen en trage treinen.
trainlovertje
Berichten: 2679
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door trainlovertje »

ToMiKoN schreef: 15 jul 2024, 14:41 Tot 2017 reed er een tweede trein in de zomer maanden van Kortrijk naar Blankenberge (klassiekjes). Toen kon het wel, dus dat 3de spoor is echt niet nodig voor deze extra trein. Wil je er ook een eed naar Knokke en Zeebrugge dan wel.
Omdat het toen in de zomermaanden kon, wil niet automatisch zeggen dat het het hele jaar kon, laat staan dat het nu nog kan. Vergeet ook de groei van de haven niet.
Plaats reactie