Ja, de 'Hasselt-express' via de boog van Aarschot komt er ook in het weekend. Dus samen met de nieuwe S33 - en daardoor de versnelling van de IC Turnhout<-> Antwerpen is er ook op die verbindingen een wat eenvormiger aanbod tussen week en weekend.Floris Cappelle schreef: ↑06 jul 2024, 10:24 Beste,
Naast alle wijzigingen, valt ook op, dat de rechtstreekse weekendverbinding Antwerpen - Luik verbroken wordt.
Als ik goed gezien heb, zal de snelste weg via Leuven zijn.
Mvg,
Floris Cappelle
Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Dat begrijp ik toch niet helemaal. S8 bestaat momenteel uit de 39XX en 65XX treinen - in beide gevallen van LLN of Ottignies naar Zottegem. Dit lijkt niet te veranderen.
Vanuit mijn lokale station Hoeilaart zie ik vanaf 14 juni 2025, naast de bestaande 65xx naar Zottegem, een nieuwe 63xx naar Aalst. Die 63xx lijkt mij de extra S4. Zo is het in elk geval in het vervoerplan aangekondigd - S4 gaat uiteindelijk twee keer per uur doorrijden naar Ottignies/LLN. Misschien gaat dit vanaf juni 2025 als eerste stap 1x per uur gebeuren - dus de bestaande 21xx eindigt als tussenoplossing in Brussel Lux en de nieuwe 63xx rijdt meteen door naar Ottignies (echter non-stop vanaf Hoeilaart)?
(De 63xx zijn momenteel de pendels LLN-Ottignies.)
-
Juni 2025
S4 verkort tot Aalst-Brussel Luxemburg, 2e S4 tot LLN zonder Waalse stops (hier zal wss nog aan gesleuteld worden, alsook de snellere S8 om te zien of er niet meer stations bedient kunnen worden)
Beide S5 verlengd tot Denderleeuw -> ik vind dit zeer vreemd, April 2025 worden spoor 6&7 afgebroken, blijkbaar minder hinder dan nu met 4&5 die vast zitten (L50C bereikbaarder vanaf spoor 4&5, maar dit lijkt me toch impressionant, zelfs als de S5'en zich op een zijspoor zouden zetten)
S6 bestaat niet meer?
2e S7 naar Mechelen via Hofstade
beide S8'en stoppen in Liedekerke
S19 verlengd tot Châtelet
S4 verkort tot Aalst-Brussel Luxemburg, 2e S4 tot LLN zonder Waalse stops (hier zal wss nog aan gesleuteld worden, alsook de snellere S8 om te zien of er niet meer stations bedient kunnen worden)
Beide S5 verlengd tot Denderleeuw -> ik vind dit zeer vreemd, April 2025 worden spoor 6&7 afgebroken, blijkbaar minder hinder dan nu met 4&5 die vast zitten (L50C bereikbaarder vanaf spoor 4&5, maar dit lijkt me toch impressionant, zelfs als de S5'en zich op een zijspoor zouden zetten)
S6 bestaat niet meer?
2e S7 naar Mechelen via Hofstade
beide S8'en stoppen in Liedekerke
S19 verlengd tot Châtelet
Sinds de stationsparking in Herentals betalend is geworden, nemen heel wat reizigers de trein in Wolfstee.
"Heel wat" lijkt mij nogal overdreven.
Waarschijnlijk in procenten uitgedrukt is het aantal opstappers in Wofstee daardoor sterk gestegen, maar in absolute aantallen...
Men zal daar vooral niet veel hinder van ondervinden, bijna iedereen blijft vanuit Blankenberg zitten in Brugge. Die overstappen die je beschrijft worden door zo'n klein aantal mensen gebruikt dat het echt niet zo'n groot probleem is.
De kruising in St-Truiden zal inderdaad een zwakke plek worden. Gelukkig krijgt de 15xx richting binnenland er een buffer van 5 minuten, dat zal een deel van de problemen wel opvangen. Laten we vooral hopen dat deze nieuwe dienstregeling de verdubbeling van L21 wat hoger in het investeringsplan zet (als de volgende regering er nog één maakt...)Paul schreef: ↑05 jul 2024, 08:04 Voor het eerst in de geschiedenis een halfuurdienst op L. 21 en in mijn vroegere 'thuisstation' Sint-Truiden. Dat ik dat op mijn oude dag nog mag meemaken... Al ben ik wel benieuwd hoe vaak het op die enkelsporige lijn in het honderd zal lopen, met gevolgen voor het hele net?
En dat zullen er nu geheid nog minder worden...
Dus de huidige 15XX wordt de nieuwe 36XX tot Gent-Sint-Pieters en de 15XX verplaatst naar .36 vertrek in Genk. Correct?
Wat is daar de reden voor? De vaak gevraagde halfuursdienst op lijn 21?
Verliest Hasselt door de verschuiving van G-S-P - Tongeren naar Genk dan ook niet de zo gevraagde en populaire snelle verbinding met Brussel via de boog van Leuven?
Verliest Hasselt door de verschuiving van G-S-P - Tongeren naar Genk dan ook niet de zo gevraagde en populaire snelle verbinding met Brussel via de boog van Leuven?
-
Ik neem aan dat dit beter uitkwam in Brussel met de nieuwe Benelux die ertussen probeert te kruipen. Boog van Leuven blijft, die trein rijdt nu gwn vanaf Brussel door tot Mons en Quiévrain ipv Aalst en Gent.TB_worden schreef: ↑13 jul 2024, 22:49 Dus de huidige 15XX wordt de nieuwe 36XX tot Gent-Sint-Pieters en de 15XX verplaatst naar .36 vertrek in Genk. Correct?
Bedoel je nu dat de spoorwegen mogen wachten met de organisatie van een goede overstap tot er voldoende mensen gebruik maken van een slechte overstap ?
Is dat de redenering ?
Zoals een frituur die pas goede frieten begint te bakken... als er voldoende klanten van de slechte frieten zijn komen eten ?
Neen, ik bedoel vooral dat er niet naar gekeken moet worden. Sommige overstappen moeten goed zijn, anderen zijn toevallig goed of niet goed, afhankelijk van alle andere prioriteiten in de dienstregeling.Portbou schreef: ↑14 jul 2024, 15:14Bedoel je nu dat de spoorwegen mogen wachten met de organisatie van een goede overstap tot er voldoende mensen gebruik maken van een slechte overstap ?
Is dat de redenering ?
Zoals een frituur die pas goede frieten begint te bakken... als er voldoende klanten van de slechte frieten zijn komen eten ?
Maar zoals steeds zou ook hier een verhoging van de frequentie quasi alles oplossen. Dus: laat de regering budget voorzien, aanleggen dat 3e spoor en dan kan Blankenberge zijn 2e trein krijgen zonder dat Zeebrugge er hinder van ondervindt.
De lokale media staat in rep en roer omdat Genk zijn 'rechtstreekse aansluiting met Brussel verliest'...desirootje schreef: ↑13 jul 2024, 23:27Ik neem aan dat dit beter uitkwam in Brussel met de nieuwe Benelux die ertussen probeert te kruipen. Boog van Leuven blijft, die trein rijdt nu gwn vanaf Brussel door tot Mons en Quiévrain ipv Aalst en Gent.TB_worden schreef: ↑13 jul 2024, 22:49 Dus de huidige 15XX wordt de nieuwe 36XX tot Gent-Sint-Pieters en de 15XX verplaatst naar .36 vertrek in Genk. Correct?
Het 'goede nieuws' is wel dat er een extra trein komt van Genk naar Gent, via Landen en vanaf Hasselt dus ook Alken en Sint-Truiden beter ontsloten worden. Dat dit eigenlijk de oude trein naar Blankenberge is, vergeet Het Belang van Limburg even op te zoeken...

Maar nog volgens HBvL rijdt de huidige Genk-Blankenberge dan enkel nog tijdens de spits en tijdens het weekend. Klopt dat?
Maar wat het ook zal zijn... Wat is dan toch het probleem vraag ik me af... Je behoudt de bestaande trein voor de belangrijkste bestemming vanuit Genk (Brussel) en je krijgt er (in de spits?) nog een extra trein bij.
Tot 2017 reed er een tweede trein in de zomer maanden van Kortrijk naar Blankenberge (klassiekjes). Toen kon het wel, dus dat 3de spoor is echt niet nodig voor deze extra trein. Wil je er ook een eed naar Knokke en Zeebrugge dan wel.Shrek schreef: ↑14 jul 2024, 15:25Neen, ik bedoel vooral dat er niet naar gekeken moet worden. Sommige overstappen moeten goed zijn, anderen zijn toevallig goed of niet goed, afhankelijk van alle andere prioriteiten in de dienstregeling.Portbou schreef: ↑14 jul 2024, 15:14Bedoel je nu dat de spoorwegen mogen wachten met de organisatie van een goede overstap tot er voldoende mensen gebruik maken van een slechte overstap ?
Is dat de redenering ?
Maar zoals steeds zou ook hier een verhoging van de frequentie quasi alles oplossen. Dus: laat de regering budget voorzien, aanleggen dat 3e spoor en dan kan Blankenberge zijn 2e trein krijgen zonder dat Zeebrugge er hinder van ondervindt.
Vergeet de status van Blankenberge niet. Het is een stad met lager autobezit dan de gemiddelde vlaamse stad en kuststeden. Veel mensen hebben er geen wagen en gebruiken regelmatig het openbaar vervoer. Er is echt wel potentieel voor deze tweede trein.
De aansluiting is inderdaad slechter geworden over de jaren naar Kortrijk, lees vooral trager. Hierdoor is hij minder interessant geworden; Maar er nu plots 31 minuten overstap van maken is de doodsteek! Terwijl er echt wel genoeg volk woont op die as die ook reichting kust wil sporen, maar dit gewoon nu niet doet door slechte aanlsuitingen en trage treinen.
-
- Contacteer:
Omdat het toen in de zomermaanden kon, wil niet automatisch zeggen dat het het hele jaar kon, laat staan dat het nu nog kan. Vergeet ook de groei van de haven niet.