Pagina 172 van 181
Re: BENELUX
Geplaatst: 11 jul 2024, 23:41
door AlexNL
Als NS Breda zou overslaan op de verbinding NL-BE zou Arriva wel in dat gat springen, vermoed ik.
Re: BENELUX
Geplaatst: 12 jul 2024, 08:36
door rvdborgt
Commendatore schreef: ↑11 jul 2024, 21:37
Was het verdubbelen van de huidige Benelux naar een halfuursdienst eigenlijk geen optie geweest? Daar profiteert namelijk iedereen van.
NS zit vast aan de verplichtingen uit de concessie en daar staat een snelle IC Amsterdam-Brussel in.
Re: BENELUX
Geplaatst: 12 jul 2024, 09:32
door maarten
Klassiekje schreef: ↑11 jul 2024, 13:14
Ik denk niet dat Prorail zit te wachten op dubbeldekkers op hun nu al kreupele HSL
En waarom niet? Een TGV heeft een maximale aslast van 17 ton (ook de duplex, die zijn daar speciaal voor ontworpen) omdat franse LGVs een maximale aslast van 17 ton toestaan.
Een ICNG-8 van 285,7 ton en 16 assen heeft een gemiddelde aslast van 17,85 ton. De HSL-Zuid is volgens Prorail ofwel beladingsklasse C2 (20 ton aslast) of specifiek benoemd 22,5 ton aslast.
Maar een TGV duplex kan geen probleem zijn. Nou ja, volgens de ontwerpvoorschriften dan. Op dit moment blijkt alles in de praktijk een probleem te zijn.
Re: BENELUX
Geplaatst: 12 jul 2024, 09:34
door maarten
AlexNL schreef: ↑11 jul 2024, 23:41
Als NS Breda zou overslaan op de verbinding NL-BE zou Arriva wel in dat gat springen, vermoed ik.
Waarom? Ze hebben er geen materieel voor en ze hebben vooral een grote mond. Als ze FLIRTS ervoor aanschaffen moeten die ook nog in België toegelaten worden, anders heb je alleen keuze uit ICNG en Desiro (of rijtuigen huren van TCS).
Re: BENELUX
Geplaatst: 12 jul 2024, 09:41
door Stoomloc
Zijn er eigenlijk alternatieven bekeken zoals bijvoorbeeld de Benelux laten vertrekken in Brussel-Noord, of langs L28 vanuit Zuid naar Schaarbeek te rijden?
Re: BENELUX
Geplaatst: 12 jul 2024, 09:43
door Gydo
maarten schreef: ↑12 jul 2024, 09:34
AlexNL schreef: ↑11 jul 2024, 23:41
Als NS Breda zou overslaan op de verbinding NL-BE zou Arriva wel in dat gat springen, vermoed ik.
Waarom? Ze hebben er geen materieel voor en ze hebben vooral een grote mond. Als ze FLIRTS ervoor aanschaffen moeten die ook nog in België toegelaten worden, anders heb je alleen keuze uit ICNG en Desiro (of rijtuigen huren van TCS).
De flirt is toch al toegelaten, of is dat alleen voor het lijntje Maastricht - Luik?
Re: BENELUX
Geplaatst: 12 jul 2024, 10:29
door Steven
Laat ons zeggen enkel goedgekeurd op ons klassiek net 3kV, geen HSL en dus geen 25kV.
Re: BENELUX
Geplaatst: 12 jul 2024, 11:06
door TKR
Ik denk ook niet dat we staan te springen om terug 'trage' treinen tot 160km/h toe te laten op de HSL?
We zijn nu eindelijk af van die ICRm wagens.
Re: BENELUX
Geplaatst: 12 jul 2024, 11:11
door dovaere
maarten schreef: ↑12 jul 2024, 09:32
De HSL-Zuid is volgens Prorail ofwel beladingsklasse C2 (20 ton aslast) of specifiek benoemd 22,5 ton aslast.
Ik vind her en der (al van jaren terug) dat de toegelaten aslast op de HSL-Zuid maar 17,5 ton zou zijn.
Ik kan me goed voorstellen dat die 20/22,5 ton daar nooit meer terugkomt, gezien de huidige problemen.
Ik las trouwens dat op de Franse LGV's (ik weet niet welke) ook zo'n lage maximum aslast geldt.
TKR schreef: ↑12 jul 2024, 11:06
Ik denk ook niet dat we staan te springen om terug 'trage' treinen tot 160km/h toe te laten op de HSL?
Behalve de NMBS-treinen op het Belgisch stuk naar Noorderkempen

Re: BENELUX
Geplaatst: 12 jul 2024, 11:15
door maarten
Gydo schreef: ↑12 jul 2024, 09:43
De flirt is toch al toegelaten, of is dat alleen voor het lijntje Maastricht - Luik?
Oh ja, klopt. Maar dan moet er voor 25 kV wel een uitbreiding van de goedkeuring komen.
Re: BENELUX
Geplaatst: 12 jul 2024, 11:19
door LML
Die flirts kunnen toch geen minimum 200 km/u...?
Re: BENELUX
Geplaatst: 12 jul 2024, 11:20
door maarten
dovaere schreef: ↑12 jul 2024, 11:11
maarten schreef: ↑12 jul 2024, 09:32
De HSL-Zuid is volgens Prorail ofwel beladingsklasse C2 (20 ton aslast) of specifiek benoemd 22,5 ton aslast.
Ik vind her en der (al van jaren terug) dat de toegelaten aslast op de HSL-Zuid maar 17,5 ton zou zijn.
Ik kan me goed voorstellen dat die 20/22,5 ton daar nooit meer terugkomt, gezien de huidige problemen.
Dan zou Prorail nogal laks in hun netverklaring zijn. Daar heeft namelijk altijd namelijk die C2 en 22,5 ton ingestaan.
In de netverklaring van 2024 staan overigens geen aslasten voor reizigersvervoer meer in. Dat vind ik ook een slechte zaak. Je wordt nu verwezen naar het [url=
https://rinf.era.europa.eu/rinf/]RNIF[/] waar je een account voor moet aanmaken.
Re: BENELUX
Geplaatst: 12 jul 2024, 11:21
door maarten
LML schreef: ↑12 jul 2024, 11:19
Die flirts kunnen toch geen minimum 200 km/u...?
Ook dat niet, maar dat is wel te krijgen. Als je 200 wil gaan rijden zul je iig nieuw materieel moeten bestellen.
Re: BENELUX
Geplaatst: 12 jul 2024, 11:48
door Lynx
En als je dan toch nieuwe treinen bij Stadler voor de HSL bestelt, ga dan meteen voor de
SMILE in plaats van de FLIRT.
Re: BENELUX
Geplaatst: 12 jul 2024, 11:56
door TKR
dovaere schreef: ↑12 jul 2024, 11:11
maarten schreef: ↑12 jul 2024, 09:32
De HSL-Zuid is volgens Prorail ofwel beladingsklasse C2 (20 ton aslast) of specifiek benoemd 22,5 ton aslast.
Ik vind her en der (al van jaren terug) dat de toegelaten aslast op de HSL-Zuid maar 17,5 ton zou zijn.
Ik kan me goed voorstellen dat die 20/22,5 ton daar nooit meer terugkomt, gezien de huidige problemen.
Ik las trouwens dat op de Franse LGV's (ik weet niet welke) ook zo'n lage maximum aslast geldt.
Volgens de netverklaring van Prorail ligt de aslast wel degelijk op 22,5ton, maar dan wel aan maximaal 220km/u.
Geen idee hoe snel je zou mogen aan 17,5ton.
dovaere schreef: ↑12 jul 2024, 11:11
TKR schreef: ↑12 jul 2024, 11:06
Ik denk ook niet dat we staan te springen om terug 'trage' treinen tot 160km/h toe te laten op de HSL?
Behalve de NMBS-treinen op het Belgisch stuk naar Noorderkempen
Ik denk dat deze S-trein ook wel vervangen gaat worden door een M7 om 200 te gaan?
Ik meen me toch te herinneren dat de ambitie er is om naar Breda door te rijden, en dat gaat niet met de M6?