Pagina 174 van 181
Re: BENELUX
Geplaatst: 16 jul 2024, 21:56
door desirootje
FLV-FGSP schreef: ↑16 jul 2024, 17:01
In een artikel op Apache (
https://apache.be/2024/07/16/internatio ... -ontsporen) zegt Bart Crols:
"Crols erkent dat de trein [IC-Snel] een internationaal karakter heeft en dus niet toegankelijk zal zijn voor binnenlandse reizigers. Al is volgens de woordvoerder er geen sprake van een verdringing van het binnenlandse aanbod op de lijn Brussel-Antwerpen."
Zijn Mortsel Oude God, Mechelen Nekkerspoel en Vilvoorde dan geen onderdeel van het binnenlands aanbod? De verschuivingen die bepaalde mensen niet uitkomen (voornamelijk Blankenberge en Waremme) zou je ook kunnen zien als verdringing van het binnenlands aanbod, niet op die lijn, maar het mag ook gezegd worden.
Re: BENELUX
Geplaatst: 18 jul 2024, 20:47
door Arnenys
Weet iemand of er 10 augustus directe ICs rijden tussen Antwerpen en Amsterdam? Ik vind er wel in de voormiddag maar in de namiddag (na 13u) en avond krijg ik enkel Eurostar of trage verbindingen met 2 overstappen en 3 uur reistijd.
Volgens de geplande werkzaamheden wordt enkel Breda overgeslagen, maar daaruit leid ik niet af dat er geen directe treinen rijden:
10/08 - 18/08: IC Nederland stopt niet in Breda
Door werken aan het spoor rijdt de IC Nederland (Brussel-Amsterdam) van zaterdag 10 t.e.m. zondag 18 augustus 2024 niet via Breda.
Reizigers van/naar Breda kunnen gebruik maken van vervangbussen tussen het station Noorderkempen (Brecht) en Breda.
Gelieve de aangepaste dienstregeling te raadplegen.
Re: BENELUX
Geplaatst: 18 jul 2024, 21:19
door DDietzen
Op
Treinposities staan alle ritten van de Beneluxtrein op 10 augustus (en latere dagen) gewoon als rijdend, met een stop van 15 minuten te Noorderkempen en 5 minuten te Rotterdam. Ik vermoed zodoende 'gewoon' een bug in het ticketboekingssysteem.
Re: BENELUX
Geplaatst: 18 jul 2024, 21:22
door Paul
Arnenys schreef: ↑18 jul 2024, 20:47
Weet iemand of er 10 augustus directe ICs rijden tussen Antwerpen en Amsterdam? Ik vind er wel in de voormiddag maar in de namiddag (na 13u) en avond krijg ik enkel Eurostar of trage verbindingen met 2 overstappen en 3 uur reistij
Ik vind in de NMBS-app op 10 augustus Beneluxen naar Amsterdam die in Antwerpen-Centraal vertrekken om 13:44, 14:44, 15:44, 16:44, 17:44... Reistijd 1u48.
Re: BENELUX
Geplaatst: 18 jul 2024, 21:29
door rvdborgt
DDietzen schreef: ↑18 jul 2024, 21:19
Op
Treinposities staan alle ritten van de Beneluxtrein op 10 augustus (en latere dagen) gewoon als rijdend, met een stop van 15 minuten te Noorderkempen en 5 minuten te Rotterdam. Ik vermoed zodoende 'gewoon' een bug in het ticketboekingssysteem.
Dat klopt. NS en NMBS hadden het zelf niet door (geen idee waarom) en kwamen pas in actie toen ik het meldde. nsinternational.com en b-europe.com zijn inmiddels gecorrigeerd. Ik verwacht dat andere planners via MERITS morgen of volgende week dinsdag de goede gegevens hebben.
Re: BENELUX
Geplaatst: 19 jul 2024, 20:54
door ostbahnhof
is hier misschien al wel verschenen: iemand een idee wanneer de eerste I11 en ICNG in dienst komen? pas vanaf de winterdienstregeling of al vroeger?
Re: BENELUX
Geplaatst: 20 jul 2024, 14:55
door Steven
ICNG zal normaal (zonder verdere aanpassingen) ergens in september beginnen rijden. De inzet van de i11 is normaal voor december. Alles onder voorbehoud natuurlijk. Het is intern de laatste tijd vrij stil dus daarom altijd voorzichtig zijn. Hopelijk weten we volgende maand meer.
Re: BENELUX
Geplaatst: 26 jul 2024, 21:11
door Wouterh12
Shrek schreef: ↑13 jul 2024, 01:26
Die rompslomp wordt toch wel heel hard overschat. Met een app is zoiets op 30 seconden gefixt. Ik reserveer trouwens altijd op alle ICE's en dat heeft me nog nooit iets aan flexibiliteit gekost tegenover andere treinen.
Reserveren op alle ICE's, maar vermoedelijk niet rijden op alle ICE's? Wat heeft een reserveringssysteem dan als zin, rijden die treinen dan grotendeels leeg als iedereen zich maar op alle uren tegelijk reserveert?
En een reservatiesysteem dat wel sluitend is - waar je dus de trein moet nemen die je reserveert - is uiteraard niet te verenigen met flexilibiteit. Benadrukt alleen maar dat je met de vrijheid van de wagen veel beter af bent.
Re: BENELUX
Geplaatst: 27 jul 2024, 00:29
door Shrek
Wouterh12 schreef: ↑26 jul 2024, 21:11
Reserveren op alle ICE's, maar vermoedelijk niet rijden op alle ICE's? Wat heeft een reserveringssysteem dan als zin, rijden die treinen dan grotendeels leeg als iedereen zich maar op alle uren tegelijk reserveert?
En een reservatiesysteem dat wel sluitend is - waar je dus de trein moet nemen die je reserveert - is uiteraard niet te verenigen met flexilibiteit. Benadrukt alleen maar dat je met de vrijheid van de wagen veel beter af bent.
Die treinen rijden niet leeg hoor. Een reservering vervalt immers als de trein vertrekt en je er niet opzit. Dan gaat er gewoon iemand zonder reservering op je plaats zitten.
Maar toegegeven, ideaal is het niet. Ik zou het ook niet doen moesten de ICE's even betrouwbaar zijn als langeafstandstreinen in andere landen. Maar dat was helemaal het punt niet, mijn punt was vooral dat reserveren heel erg gemakkelijk is en de verplichting maar een miniem nadeel geeft. Anderen hier doen alsof reserveren voor een trein een enorme onoverkomelijke drempel is, quod non.
Re: BENELUX
Geplaatst: 27 jul 2024, 09:27
door rvdborgt
Shrek schreef: ↑27 jul 2024, 00:29
Maar dat was helemaal het punt niet, mijn punt was vooral dat reserveren heel erg gemakkelijk is en de verplichting maar een miniem nadeel geeft. Anderen hier doen alsof reserveren voor een trein een enorme onoverkomelijke drempel is, quod non.
"onoverkomelijke drempel" heeft bij mijn weten niemand geschreven of geïmpliceerd. Ik zou zelf zeggen: onnodige hindernis/ergernis. Ik zie de huidige verplichting in de zomer als een tijdelijke noodmaatregel, onder de gegeven omstandigheden (amper extra treinen mogelijk) de minst slechte oplossing.
Re: BENELUX
Geplaatst: 29 jul 2024, 22:39
door Shrek
rvdborgt schreef: ↑27 jul 2024, 09:27
"onoverkomelijke drempel" heeft bij mijn weten niemand geschreven of geïmpliceerd. Ik zou zelf zeggen: onnodige hindernis/ergernis. Ik zie de huidige verplichting in de zomer als een tijdelijke noodmaatregel, onder de gegeven omstandigheden (amper extra treinen mogelijk) de minst slechte oplossing.
Als je dan nog erkent dat de ICNG-B eigenlijk een te lage capaciteit heeft voor waar hij gaat rijden en we dus de komende 10 jaar in deze tijdelijke noodmaatregel zitten zijn we het helemaal eens

Re: BENELUX
Geplaatst: 29 jul 2024, 22:50
door Steven
Te lage capaciteit ? Dat is nog af te wachten, binnenlandse tickets zijn alvast niet geldig voor deze trein dus die mensen steek je al vanzelf op de andere treinen. Mensen met bestemming Breda of Noorderkempen of Brussels Airport gaan de ICNG-B al niet gebruiken.
Re: BENELUX
Geplaatst: 29 jul 2024, 23:52
door rvdborgt
Shrek schreef: ↑29 jul 2024, 22:39
Als je dan nog erkent dat de ICNG-B eigenlijk een te lage capaciteit heeft voor waar hij gaat rijden en we dus de komende 10 jaar in deze tijdelijke noodmaatregel zitten zijn we het helemaal eens
Er komt op geen van beide Benelux-treinen een reserveringsplicht.
Hoe de capaciteit zal uitpakken, dat is lastig te voorspellen. Geen binnenlandse reizigers in België in de snelle versie, ook minder stops, waarschijnlijk hogere prijzen dan nu, dus een deel van de huidige reizigers zal de snelle trein niet gaan gebruiken.
Re: BENELUX
Geplaatst: 30 jul 2024, 00:34
door 4017-4018
Steven schreef: ↑29 jul 2024, 22:50
Te lage capaciteit ? Dat is nog af te wachten, binnenlandse tickets zijn alvast niet geldig voor deze trein dus die mensen steek je al vanzelf op de andere treinen. Mensen met bestemming Breda of Noorderkempen of Brussels Airport gaan de ICNG-B al niet gebruiken.
Dan is wel mijn vraag, mogen de binnenlandse reizigers in Nederland hem wel nemen?
Re: BENELUX
Geplaatst: 30 jul 2024, 07:30
door rvdborgt
4017-4018 schreef: ↑30 jul 2024, 00:34
Steven schreef: ↑29 jul 2024, 22:50
Te lage capaciteit ? Dat is nog af te wachten, binnenlandse tickets zijn alvast niet geldig voor deze trein dus die mensen steek je al vanzelf op de andere treinen. Mensen met bestemming Breda of Noorderkempen of Brussels Airport gaan de ICNG-B al niet gebruiken.
Dan is wel mijn vraag, mogen de binnenlandse reizigers in Nederland hem wel nemen?
Daar ziet het wel naar uit. In Nederland is deze trein onderdeel van de NS-concessie.