Pagina 20 van 22

Re: European Sleeper

Geplaatst: 05 feb 2025, 19:57
door ovspotter_be
Er dient van trein verandert te worden in Innsbruck door problemen op het Italiaanse spoorwegnet. (bron: HLN).

Re: European Sleeper

Geplaatst: 06 feb 2025, 14:31
door AlexNL
Gydo schreef: 05 feb 2025, 11:03 Ik hoorde iets van dat reizigers in Innsbruck verder op een bus naar Italië moeten omdat de toelating van de rijtuigen nog niet rond is.
Er is ticketacceptatie geregeld met ÖBB en Trenitalia. Reizigers pakken vanaf Innsbruck een Railjet naar Verona, reizigers naar Venetië kunnen daar overstappen op een Frecciarossa.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 06 feb 2025, 16:35
door rdv
Op het Italiaanse deel van de Brennerpas zijn er specifieke vereisten voor de remmen dacht ik. Wellicht ligt hier het probleem.

Al meegemaakt dat de DB-OeBB stammen in Brenner moeten rangeerd worden om bepaalde wagons die niet voldoen er uit te halen, dus iedereen komt het wel eens tegen :).

Re: European Sleeper

Geplaatst: 06 feb 2025, 17:38
door stijn
Was dit eenmalig? Of gaat dit systematisch zo zijn?

Re: European Sleeper

Geplaatst: 06 feb 2025, 17:45
door rvdborgt
AlexNL schreef: 06 feb 2025, 14:31
Gydo schreef: 05 feb 2025, 11:03 Ik hoorde iets van dat reizigers in Innsbruck verder op een bus naar Italië moeten omdat de toelating van de rijtuigen nog niet rond is.
Er is ticketacceptatie geregeld met ÖBB en Trenitalia. Reizigers pakken vanaf Innsbruck een Railjet naar Verona, reizigers naar Venetië kunnen daar overstappen op een Frecciarossa.
Verona-Venetië was met een RV.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 06 feb 2025, 20:03
door ovspotter_be
rdv schreef: 06 feb 2025, 16:35 Op het Italiaanse deel van de Brennerpas zijn er specifieke vereisten voor de remmen dacht ik. Wellicht ligt hier het probleem.
Het originele probleem bevind zich in Venezia Santa Lucia, blijkbaar hebben de Italianen onlangs hun reglementering aangepast en zijn er 2 locomotieven nodig om de rangeren in Venetië, er mag niet meer worden gewerkt met een rangeerder aan één uiteinde die via een portofoon instructies geeft aan de treinbestuurder aan de andere kant.
Dit was al langer geweten waardoor het originele plan was dat de trein zou eindigen in Verona vanwaar er ticketacceptatie met Trenitalia was geregeld.

Echter hebben ze woensdag nog last-minute telefoon gehad van hun Italiaanse partner Arenaways met de melding dat deze niet in staat zou zijn om de European Sleeper te verzekeren in Italië (waarom is mij onbekend) waardoor er dus nog op het laatste moment is beslist geweest om niet verder te rijden dan Innsbruck.

Er is wel redelijk snel acceptatie van tickets gereld, reizigers die verder moesten dan Innsbruck konden daar een Railjet nemen richting Bologna en daar kon er overgestapt worden op een Frecciarossa richting Venetië.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 06 feb 2025, 21:43
door TKR
Hoe rangeer je met twee locomotieven, aan elk uiteinde één? Dan zit die toch in de weg om te koppelen?

Re: European Sleeper

Geplaatst: 06 feb 2025, 22:22
door JHS2013
Dan kan je gewoon van kant wisselen zonder te rangeren. Dat is het idee achter de regel, dat je geen capaciteit in het station vreet om je loc rond te rijden.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 07 feb 2025, 10:29
door overweg13
Ik moet toegeven dat ik niks heb met internationaal treinverkeer, want ze hebben me nooit uit de Vlaamse/Waalse klei kunnen trekken, maar ik vind wel dat die internationale treinen moeten uitgroeien tot een volwaardig alternatief voor het luchtverkeer. Toch, als ik al die berichten lees in dit en andere topics, dan vraag ik me toch wel af hoe lang men nog kan blijven "experimenteren met reizigers". Want vlot lijkt het toch allemaal niet te lopen en al zeker niet "als een trein".

Re: European Sleeper

Geplaatst: 13 feb 2025, 15:33
door stijn
Ik heb m'n tickets voor Innsbrück / Bolzano helaas geannuleerd...

Heen was de reistijd tot Innsbrück 1:00 langer geworden en de totale reistijd 2:00, maar terug was die bijna 5 uur langer geworden... Hierdoor zou onze totale reistijd met alle aansluitingen ervoor en erna op 24u uitkomen... wat een beetje te veel is van het goede.

Spijtig, ik keek er naar uit.

Ik moet wel zeggen dat de afhandeling van het dossier bijzonder profesioneel en vlot was.
Ik heb gisteren geannuleerd en vandaag staat het geld al terug op m'n rekening... chapeau!

Re: European Sleeper

Geplaatst: 21 feb 2025, 17:26
door ovspotter_be
De lege rit van de European Sleeper naar Innsbruck verliep vandaag van Denderleeuw naar Brussel-Zuid via de carwash van bundel Schaarbeek en met een tussenstop in de bundel van Muizen-Goederen.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 21 feb 2025, 17:51
door jan_olieslagers
ovspotter_be schreef: 21 feb 2025, 17:26 De lege rit van de European Sleeper naar Innsbruck verliep vandaag van Denderleeuw naar Brussel-Zuid via de carwash van bundel Schaarbeek en met een tussenstop in de bundel van Muizen-Goederen.
Huhm dus een keer kop maken in Schaarbeek en dan nog een keer in Brussel-Zuid? Waarvoor was dat allemaal nodig? Op zijn minst kon hij toch van Schaarbeek recht naar Muizen, via L27B? En dan maar jammeren dat de noord-zuidverbinding oververzadigd is.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 21 feb 2025, 18:15
door ovspotter_be
Lijkt mij eerder een route om de trein eens te laten wassen langs de buitenkant zonder kop te hoeven maken (wat moeilijk wordt met slechts 1 locomotief).
De trein is langs L50 van Denderleeuw tot Schaarbeek gereden en dan zo via L27B en Muizen-Goederen in een cirkel terug richting Schaarbeek om vervolgens via L28 richting Brussel-Zuid te rijden.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 21 feb 2025, 18:38
door jan_olieslagers
Bedankt! Maar waarom moest er ueberhaupt in Brussel-Zuid gepasseerd worden? Personeel opnemen of afzetten lijkt mij de enige verklaring, maar die mensen had men toch ook HLP naar/van Vilvoorde kunnen sturen? Een stop aldaar had VEEL minder tijd en energie gekost dan het (weliswaar zeer fraaie!) toeristische toertje dat nu werd gemaakt.

Re: European Sleeper

Geplaatst: 21 feb 2025, 18:41
door ovspotter_be
Ik denk dat ik mij verkeerd verwoord hebt of dat jij me verkeerd begrepen hebt.
Die lege rit is Brussel-Zuid onderweg niet gepasseerd.
Route was als volgt: Denderleeuw > Jette > Schaarbeek Carwash > Vilvoorde > Hofstade > Muizen > Mechelen > Vilvoorde > Brussel-West > Brussel-Zuid