jan_olieslagers schreef: ↑26 aug 2024, 18:57
Ik kan toch echt wel bevestigen dat in Gent niet enkel studenten de fiets gebruiken. Zowat iedereen van mijn generatie (intussen ong. 30 jaar oud) die werkt in Gent neemt de fiets. Maar ook ouderen in mijn kennissenkring doen dat.
Hoe komt het dan dat de fietsenstallingen aan Brussel-Noord en Brussel-Centraal en Antwerpen-Centraal zo heel veel kleiner zijn, of zelfs onbestaande?
Omdat het stadsbestuur daar minder aandrong, en de NMBS het de moeite niet vond?
Antwerpen heeft trouwens een uitgebreid deelfietsensysteem Velo, dat lost het probleem van een tweede fiets op.
In Gent heb je ondertussen de deelfietsen van Donkey Republic, Dott (en Bolt).
En overal aan de grotere stations: Blue-Bike.
In Brussel is [het fietsgebruik] inderdaad veel minder, zelfs vergeleken met even heuvelachtige streken in bijvoorbeeld Nederlands-Limburg.
Dat zal voor een deel gewoonte zijn. Anderzijds: Franstalig Brussel richt zich cultureel ook op Parijs, en daar is het fietsen ook in opkomst. In Brussel wordt nu ook
begonnen met serieuze fietsinfractuur. Daar kijken ze tegenwoordig bij de fietssnelwegen (cyclostrades in het mooi Brussels) zelfs al om hoogteverschillen te vermijden. Handig voor wie geen elektrische (deel)fiets gebruikt.
Nogmaals, we zijn niet allemaal dezelfde mensen, houd daar aub rekening mee.
Tuurlijk, maar ik en anderen hebben ook helemaal niet gezegd dat iedereen moet fietsen, enkel dat dat goed doenbaar is, en dat er daar in de spits ook om het kwartier een bus rijdt die in 9 minuten aan station Leuven is.
(Persoonlijk zie ik dit als een mogelijheid tot slim combineren: sommigen zullen bij hevige regen (wat echt maar een paar ochtenden per jaar gebeurt) eerder de bus nemen, anderen die dit kunnen: thuiswerken. Zelf kijk ik zelfs niet meer of ik regenkleren mee heb in de zomer voor die ene keer dat het nodig zou zijn. Ik verkleed me toch standaard gezien de afstand, en ik kijk soms naar de neerslagradar van de KMI-app).
Dit allemaal was als reactie op de uitspraak dat de auto "de enige mogelijkheid is", die me nogal verbaasde.
AANVULLING:
Nog wat cijfers van fietsplaatsen in Brussel:
In 2019 stonden er blijkbaar nog meer fietsers op de wachtlijst dan er in veilige fietsparkings konden:
https://www.bruzz.be/mobiliteit/meer-fi ... 2019-03-28
Aan Brussel-Zuid vinden ze 316 plaatsen al een "grote fietsparking". Ter vergelijking: Gent-Sint-Pieters van 14.000 naar 17.000
En aan Brussel-Noord opende in 2019 een nieuwe stalling:
...Brussel-Noord gerenoveerd. Met een nieuwe stalling voor 570 fietsen staat het open voor 'groenere mobiliteit'
https://www.standaard.be/cnt/dmf20191216_04770319