Pagina 3 van 3

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Geplaatst: 19 apr 2025, 22:13
door jan_olieslagers
nighttrain schreef: 19 apr 2025, 19:57
Ik vrees dat er u iets ontsnapt in de organisatie.
De TER treinen worden betaald door de regions die ook het aanbod bepalen (uurregeling) en de SNCF gaat dit gevraagde aanbod uitvoeren. Ook het rollend materiaal is beheerd door de regions. Ja die regios kijken niet verder dan hun regio en dus hun lokale inwoners..
Europa helpt ook niet erg veel zoals de regelgeving betreffende de verantwoordelijkheid in geval van incident of de reciprocité regels. Alsook X aantal biljetten =x aantal landen=X aantal BTW regels. Dat is het mogelijk moet zijn is een zekerheid.
Waarde, ik vrees dat er U iets ontgaat in het verwachtingspatroon van een modale reiziger. Als er dan toch eens iemand een verre reis wil plannen met de trein, dan komt die onmiddellijk in de moeilijkheden. Vliegtuigtickets kan men moeiteloos boeken op het internet, ook met overstap. Routeplanners voor de eigen auto zijn er te kust en te keur. Flixbus en aanverwanten bieden duidelijke overzichten van de beschikbare diensten, ook van pakweg Krakow naar pakweg Granada.
Alleen bij het spoor moet onze dappere reiziger puzzelen en knutselen. Waarom?

Inderdaad is het teleurstellend dat "Europa" hier niet veeleisender is - maar misschien zijn die regelgevers al even verbaasd als onze modale reiziger dat de spooroperatoren het niet op eigen houtje organiseren. Zou er nu echt Europese dwang moeten komen? Voor een niveau van dienstverlening dat alle andere vervoersvormen spontaan aanbieden?

Overigens, wat bedoelt u met "reciprocité regels"? Ik lees er iets van wederkerigheid in, maar welke wederkerigheid dan precies? En in hoeverre is dat nu al ingevoerd, en waar nog niet?

En ik bak ook niet zoveel chocola van uw regels Alsook X aantal biljetten =x aantal landen=X aantal BTW regels. en Dat is het mogelijk moet zijn is een zekerheid. Ja ik weet wel dat u lang uit onze streken weg bent, en onze taal een beetje verleerd, ik doe mijn best om u desondanks te snappen maar hier is enige verduidelijking welkom. Waarvoor bij voorbaat dank!

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Geplaatst: 20 apr 2025, 18:39
door K V B
nighttrain schreef: 19 apr 2025, 19:57 Ik vrees dat er u iets ontsnapt in de organisatie.
De TER treinen worden betaald door de regions die ook het aanbod bepalen (uurregeling) en de SNCF gaat dit gevraagde aanbod uitvoeren. Ook het rollend materiaal is beheerd door de regions. Ja die regios kijken niet verder dan hun regio en dus hun lokale inwoners..
Mij interesseert de organisatie niet. In Zwitserland is de verantwoordelijkheid voor het OV verspreid over een 50 tal instanties, and zijn er een 500 tal OV bedrijven. En toch kan ik in Zwitserland een ticket kopen van eender welk gehucht naar eender welk ander gehucht, ongeacht of het nu bus, trein, of kabelbaan is, en ongeacht hoeveel bedrijven er bij betrokken zijn.

Ik wil gewoon reizen.

In Duitsland werkt het ook. Daar kan je ook zoner problemen een ticket van A naar B voor elke A of B kopen, en ook daar zijn er verschillende bedrijven, en is het regionale verkeer de verantwoordelijkheid van de regios.

En zelfs in Italië werkt het beter.

Ondertussen gaat de SNCF enkel maar achteruit. Er rijden minder TGVs. Kaartjes kopen wordt ingewikkelder. Kaartjes naar het buitenland kopen gaat al helemaal niet meer. Dat is gewoon onwil en incompetentie.

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Geplaatst: 21 apr 2025, 16:22
door kika
jan_olieslagers schreef: 17 apr 2025, 19:42 Het wachten is op een boekingssysteem (of meerdere) waar tickets en reservaties voor meerdere operatoren kunnen gekocht worden. Sorry als ik alweer met dezelfde vergelijking afkom, maar de burgerluchtvaart heeft zo'n systemen al vele jaren. Er is zelfs geprobeerd om een van die systemen (was het Amadeus of Galileo?) ook treinvervoer te laten aanbieden, zodat HST-stations een IATA-code kregen die normaliter enkel voor luchthavens wordt toegekend. Brussel-Zuid heeft bv. IATA-code ZYR. Ik vraag me af of dat systeem veel gebruikt wordt.

Als de spoorbedrijven er niet in slagen om doorgaande tickets aan te bieden, voor meer dan een operator, en met een sluitend mechanisme van vergoeding van problemen, dan plaatsen ze zichzelf (nog een beetje meer) uit de markt.
Ik heb dat wel vaker gebruikt, zowel om vliegtuig met trein te kunnen vergelijken, het oude thalys (met Air France) en Lufthansa maakten (maken?) er ook gebruik van. Maar eerlijk: het is andersom: luchtvaartmaatschappijen die beroep doen op een paar zitjes op een hogesnelheidstrein, niet veel meer dan dat. Nu dat DB steeds minder stipt rijdt, kom ik ook geen Frankfut/München tickets met trein meer tegen. Ze pikten wel de (beperkte) voordelen, bij vertragingen moest je hard je best doen om de vergoedingen te krijgen waar je recht op hebt.
Zoals je al zegt: er is heel veel ruimte voor verbetering.