Pagina 3 van 3

Re: NMBS schendt antidiscriminatiewet en moet rolstoeltoegankelijkheid garanderen

Geplaatst: 21 jun 2025, 21:52
door Steven
jan_olieslagers schreef: 21 jun 2025, 14:48
Steven schreef: 12 jun 2025, 12:58 Zolang niet alle perrons dezelfde hoogte hebben maakt het niet uit welke trein je koopt. Je trein zal maar optimaal zijn voor 1 van de drie verschillende hoogtes die we nu hebben. Kortweg je kan geen perfecte MR30 bestellen want niet alle perrons zijn gelijk. Je blijft dus altijd met een fysiek verschil zitten. Want als je het optimaal doet voor 76cm hoge perrons maak je het extra lastig voor die andere 2 hoogtes. Het resultaat is dus altijd een trein die een compromis moet zijn voor al die soorten perrons die we hebben.
Is dat niet al te simpel, @Steven? Okee, vandaag is het een rommeltje met al die perronhoogtes, en dat zal morgen nog niet opgelost zijn.
Maar er is toch een streven naar een enkele uniforme perronhoogte, minstens voor Belgie en wie weet zelfs voor Europa? Nieuw aan te schaffen reizigersmateriaal moet toch bovenal, en misschien zelfs enkel maar, daarop gericht zijn?
Ik spreek over zuiver Belgische toestanden. Nederland heeft al (zover ik weet) dezelfde hoogte op alle perrons, daar kunnen ze dus treinen kopen met 1 perronhoogte in gedachte. Het is ons landje waarbij we al jaren met 3 perronhoogtes zitten en waar we niet snel zullen komen tot het hebben van 1 hoogte voor alle perrons. Het is pas als al onze perrons dezelfde hoogte hebben (welke die ook mogen zijn) dat je steeds voor een land eenvoudig treinen kan kopen. Zolang we die drie hoogtes hebben bestaat de ideale trein voor ons dus niet. Dus elke trein die je nu koopt is altijd een soort compromis om bij elke hoogte vlot kunnen in te stappen maar zal nooit ideaal zijn voor mensen in rolstoel, kinderwagen ….