Pagina 3 van 3

Geplaatst: 16 nov 2007, 17:53
door Bert
In die artikels houden ze wel geen rekening met vertrekpunt. Het ene vertrekt in Oostende, het andere dan in Brussel...
De prijs van de brandstof voor de auto, parkeergeld en tol zijn ook nog niet inbegrepen. De boot zal dus zeer dicht bij de eurostar komen qua prijs.

:-)

Geplaatst: 18 nov 2007, 17:24
door thomaslj
Dit weekend stond in De Tijd een artikel over 2 journalisten die woensdag naar Londen reisden, hij met de Eurostar, zij met VLM, maar hij vertrok vanuit Antwerpen, zei vanuit Gent & dan nog niet eens op hetzelfde uur! Die met VLM was het snelste, rara, wie sponsorde?

Re: :-)

Geplaatst: 18 nov 2007, 18:10
door Fles
thomaslj schreef:Dit weekend stond in De Tijd een artikel over 2 journalisten die woensdag naar Londen reisden, hij met de Eurostar, zij met VLM, maar hij vertrok vanuit Antwerpen, zei vanuit Gent & dan nog niet eens op hetzelfde uur! Die met VLM was het snelste, rara, wie sponsorde?
Ik snap dat soort onzin niet. Het schijnt dat er een heleboel van dat soort "wedstrijden" georganiseerd wordt. Maar kennelijk is het nogal een vorm van Rocket Science om te bedenken dat je op dezelfde tijd en plaats dient te vertrekken om te zorgen dat het ook maar ERGENS over gaat... rare lui :roll:

Re: :-)

Geplaatst: 18 nov 2007, 18:56
door K V B
Fles schreef: Ik snap dat soort onzin niet. Het schijnt dat er een heleboel van dat soort "wedstrijden" georganiseerd wordt. Maar kennelijk is het nogal een vorm van Rocket Science om te bedenken dat je op dezelfde tijd en plaats dient te vertrekken om te zorgen dat het ook maar ERGENS over gaat... rare lui :roll:
De plaats van vertrek heeft wel nogal wat invloed. Als je een race van Het Steen in Antwerpen naar de Tower of London organiseert dan zal VLM die met gemak van Eurostar winnen. Organiseer je een race van de Grote Markt van Brussel naar Piccadilly Circus dan wordt het waarschijnlijk een fotofinnish...

:-)

Geplaatst: 19 nov 2007, 16:12
door thomaslj
Kwou nog een lezersbrief naar de krant schrijven, maar ik ben zo ni het type dat lezersbrieven schrijft, wij forummers weten toch wat het best is he ;-)

Re: :-)

Geplaatst: 19 nov 2007, 17:03
door Fles
K V B schreef:De plaats van vertrek heeft wel nogal wat invloed. Als je een race van Het Steen in Antwerpen naar de Tower of London organiseert dan zal VLM die met gemak van Eurostar winnen. Organiseer je een race van de Grote Markt van Brussel naar Piccadilly Circus dan wordt het waarschijnlijk een fotofinnish...
Tuurlijk, maar dat is een ander verhaal. Als ik nu uit Amsterdam vertrek met de auto en jij morgen met de trein uit Parijs, ben ik eerder in Antwerpen. "Dus de auto is sneller dan de trein".

Dat soort "wedstrijd" is dit. En dat slaat natuurlijk nergens op :roll:

Geplaatst: 19 nov 2007, 18:08
door Wover
Eigenlijk zou men er een soort van "deur tot deur" wedstrijd van moeten maken, zoals de "challenge" van top gear van enkele seizoenen geleden.

http://nl.youtube.com/watch?v=xFNJjbRTA10 (deel 1)
http://nl.youtube.com/watch?v=RB5u02KsJUs (deel 2)

Geplaatst: 22 nov 2007, 01:10
door Asterix
Nounou...
BRUSSEL - CEO Johan Vanneste van het Belgische VLM Airlines ergert zich mateloos aan treinmaatschappij Eurostar. Dat bedrijf startte vorige week met rechtstreekse treindiensten van Brussel naar Londen en haalt in reclame-uitingen uit naar concurrerende luchtvaartmaatschappijen. “Eurostar schetst een volledig verkeerd beeld van de luchtvaart en van ons in het bijzonder,” zo zegt Vanneste tegenover Luchtvaartnieuws.nl.

Vanuit Nederland heeft VLM Airlines niet zoveel te vrezen van Eurostar, maar vanuit België wordt er direct geconcurreerd. Tenminste, dat is ogenschijnlijk de situatie. Vanneste betwijfelt echter of Eurostar wel echt zo competitief is.

Niet sneller dan vliegtuig

“Eurostar beweert passagiers sneller te vervoeren dan luchtvaartmaatschappijen. Ik kan u echter zeggen dat dit niet het geval is.” VLM Airlines stuurde afgelopen week enkele Belgische verslaggevers naar Londen om een race aan te gaan met de hogesnelheidstrein. “En op alle trajecten won VLM het van Eurostar, met verschillen van een half uur tot een uur.”

Twee journalisten van het Vlaamse Radio 1 vertrokken afgelopen week op dezelfde tijd vanuit de studio naar het Londense Trafalgar Square. Daarbij koos de één voor de Eurostar vanaf station Brussel Zuid en nam de ander het vliegtuig van Zaventem naar Londen City Airport. Na 1 uur en 47 minuten arriveerde de journalist die het vliegtuig nam op het plein, een uur en 4 minuten eerder dan zijn collega die per trein ging.

“Eurostar roept wel constant dat ze sneller zijn, maar sowieso haalt slechts één op de tien treinen de snelste reistijd van 1 uur en 51 minuten,” aldus Vanneste. “Zelfs als je de bijkomende tijd van reizen naar de luchthaven, inchecken en andere zaken meetelt is VLM nog sneller dan de trein.” De Eurostar treinen rijden vanuit Brussel via de Kanaaltunnel naar het Londense station St. Pancras. Passagiers van VLM kunnen via Londen City Airport met de Docklands Light Railway (DLR) naar het centrum van Londen.

Milieuwinst is onzin

Een ander aspect waar Vanneste zich over opwindt is het feit dat Eurostar beweert milieuvriendelijker te zijn dan ‘vliegtuigen’. “Die term is volledig onjuist. Er is nogal een verschil tussen de diverse types. Zo vliegt VLM Airlines met Fokker 50’s en niet met straalvliegtuigen. Onze Fokkers zijn absoluut niet zo vervuilend als Eurostar wil doen geloven. Met een uitstoot van 92 gram CO2 per passagier per kilometer stoot een Fokker 50 nog minder uit dan bijvoorbeeld een tweepersoons Smart."

Oneerlijke concurrentie

Vanneste is, zo blijkt, niet zeer gecharmeerd van Eurostar. “Hun reclame-uitingen zijn erg irritant. Je kunt bijna geen Belgische website opstarten of je krijgt een levensgrote banner van Eurostar voor je kiezen.” De VLM Airlines-topman vindt de Eurostar eigenlijk ook geen eerlijke concurrent.

“Eurostar profiteert al jaren van miljarden euro’s aan subsidies. En dat terwijl de luchtvaart aan alle kanten belast wordt met taxen. Eurostar hoeft niet eens een jaarrekening te publiceren en hun hele infrastructuur wordt verzorgd.”

Vanneste snapt dan ook niet waarom Eurostar de luchtvaart zo door de mangel haalt. “Als zij zo overtuigd zijn van hun eigen product, waarom maken ze dan reclame over de rug van een ander?”

Door Klaas-Jan van Woerkom

Geplaatst: 13 dec 2007, 15:48
door thomaslj
Begin deze week kondigde Ryanair binnenkort te stoppen met hun vluchten tussen Charleroi <> Londen.

Re: Ryanair versus Eurostar

Geplaatst: 13 dec 2007, 19:58
door Bartjedj
Hiermee is Ryanair inderdaad niet langer de "geduchte concurrent" van E*.
Maar in 2009 zou er wel terug op Engeland gevlogen worden, al zou het dan noordelijker zijn.

BDJ