K V B schreef:
Het IC-IR plan hield niet "veel minder treinen" in. Wat het IC-IR plan wel inhield was een integrale klokvaste dienst. Dat bevordert de stiptheid. Werk een uur van de dienstregeling in detail uit, en herhaal dat dan de hele dag. Zorg er voor dat je precies die infrastructuur hebt die je nodig hebt voor die klokvaste dienst. Zo doet de SBB dat. Bij dit bedrijf vind je geen buiten het patroon rijdende spitsuurtreinen.
K V B schreef:
Het IC-IR plan hield niet "veel minder treinen" in. Wat het IC-IR plan wel inhield was een integrale klokvaste dienst.
Kom nou, even de proef op de som:
tussen Halle en Brussel-Zuid voor 1984: tussen 6:00 en 8:30:
6:01 (o) - 6.07 (d) - 6.22 (d) - 6.25 (o) - 6.39 (o) - 6.43 (o) - 6.49 (d) - 6.52 (o) - 6.59 (o) - 7.02 (o) - 7.09 (d) - 7.13 (sd) - 7.16 (d) - 7.21 (d) - 7.30 (d) - 7.33 (d) - 7.38 (o) - 7.46 (d) - 7.51 (d) - 7.55 (d) - 8.00 (d) - 8.05 (o) - 8.13 (d) - 8.17 (d) - 8.23 (d).
Daar moet je nog aan toe vogen: directe treinen op de lijn 96 (die dus niet stopten in Halle) met aankomst in Brussel-Zuid om 6.23 - 6.38 - 6.36 - 7.29 - 7.38 - 7.48 - 7.57 - 8.16 - 8.37 (doorrit Halle 8.28)
en op de lijn 94:
7.39.
Ik ga even voorbij aan de stoptreinen van de lijn 94 die Halle als eindpunt hadden.
Als ik goed tel, zijn dat 35 treinen.
Door de invoering van IC-IR werd dat:
6.16 (d) - 6.23 (d) - 6.34 (d) - 6.32 (o) - 6.54 (d) - 6.59 (o) - 7.02 (d) - 7.16 (d) - 7.21 (d) - 7.30 (d) - 7.33 (d) - 7.38 (o) - 7.43 (d) - 7.54 (d) - 7.59 (o) - 8.16 (d) - 8.23 (d).
Directe treinen op lijn 96 - aankomsten in Brussel-Zuid om 6.29 - 6.49 - 7.28 - 7.44 - 7.49 - 8.13 - 8.28
en op lijn 94: 7.20 - 7.28 - 7.36 - 8.18 - 8.28.
Dat zijn 29 treinen, waarvan de meeste direct rijden, en dus gemakkelijker in te passen zijn dan de vele stoptreinen voor 1984.
Dat komt neer op 17.1 % minder treinen in de ochtendspits tussen Halle en Brussel-Zuid.
Ze zouden nogal juichen in Brussel mochten ze vanaf 9 december 17 % treinen uit de ochtendspits mogen halen. Én het aantal vertragingen zou drastisch dalen, want materieel met kleine gebreken zou meteen aan de kant gezet kunnen worden.
Interessant wordt het pas als je de dienstregeling vanaf 9 december bekijkt:
wat de treinen betreft tussen Halle en Brussel:
6.09 (d) - 6.15 (d) - 6.23 (d) - 6.31 (o) - 6.46 (d) - 6.51 (d) - 6.56 (d) - 6.58 (o) - 7.09 (d) - 7.15 (d) - 7.23 (d) - 7.31 (o) - 7.42 (d) - 7.55 (d) - 7.58 (o) - 8.09 (d) - 8.15 (d) - 8.19 (d) - 8.23 (d)
De directe treinen op lijn 96 (aankomst in Brussel-Zuid)
6.26 - 7.12 - 7.26 - 7.41 - 7.56 - 7.56 (2x!) - 8.12 - 8.26
en op lijn 94 6.52 - 7.23 - 7.52 - 8.01 .
Dat zijn 31 treinen, intussen dus 6.5 % meer dan in 1984, 11 % minder dan voor 1984. Als je ziet welke infrastructuur er ondertussen is bijgekomen, dan zou dat dus nog perfect doenbaar moeten zijn, tot bij het binnenrijden van Brussel-Zuid, want daar is nauwelijks iets veranderd. En dat is toch ook wel de ervaring die de meeste pendelaars hebben, denk ik.