Resultaten stiptheidsmeting BTTB bekend
Resultaten stiptheidsmeting BTTB bekend
De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) en zijn Franstalige tegenhanger Association des Clients des Transports Publics (ACTP) stellen vast dat de stiptheid van de treinen erop achteruit gaat: 65% van de meer dan 10.000 geregistreerde treinritten verliep met vertraging.
65% dus ! Men zal zoals altijd wel weer komen aandraven met allerlei argumenten dat dit onderzoek niet juist is en dat meer dan 90% van de treinen op tijd is.
De volledige uitleg kan je vinden op http://www.bttb.be
65% dus ! Men zal zoals altijd wel weer komen aandraven met allerlei argumenten dat dit onderzoek niet juist is en dat meer dan 90% van de treinen op tijd is.
De volledige uitleg kan je vinden op http://www.bttb.be
Wel, ik word altijd ambetant als mensen iets slecht zeggen over de Maatschappij, en ben eigenlijk enorm naïef om de NMBS altijd maar te verdedigen, maar zelfs ik kon de moeite niet opbrengen om al de treinen die ik in die periode genomen heb in te geven. Na twee weken heb ik het opgegeven...
Ik denk dat mensen ook altijd enkel de vertraagde treinen gaan ingeven, dus men zou beter aannemen dat treinen waar niets van is ingegeven op tijd reden.
Of een nog betere manier om de stiptheid te toetsen zijn de cijfertjes die overweg13 hier elk jaar plaatst over zijn verplaatsingen met de trein. Dat zijn volgens mij nog de betrouwbaarste van al
(en ter informatie, die liggen altijd rond het getal dat de NMBS opgeeft).
Ik denk dat mensen ook altijd enkel de vertraagde treinen gaan ingeven, dus men zou beter aannemen dat treinen waar niets van is ingegeven op tijd reden.
Of een nog betere manier om de stiptheid te toetsen zijn de cijfertjes die overweg13 hier elk jaar plaatst over zijn verplaatsingen met de trein. Dat zijn volgens mij nog de betrouwbaarste van al

Daar gaan we weer... met welles-nietes.Wover schreef:Wel, ik word altijd ambetant als mensen iets slecht zeggen over de Maatschappij, en ben eigenlijk enorm naïef om de NMBS altijd maar te verdedigen, maar zelfs ik kon de moeite niet opbrengen om al de treinen die ik in die periode genomen heb in te geven. Na twee weken heb ik het opgegeven...
Of een nog betere manier om de stiptheid te toetsen zijn de cijfertjes die overweg13 hier elk jaar plaatst over zijn verplaatsingen met de trein. Dat zijn volgens mij nog de betrouwbaarste van al(en ter informatie, die liggen altijd rond het getal dat de NMBS opgeeft).
Het grote verschil tussen de NMBS en de onderzoeken zoals die van de BTTB is dat de NMBS steeds treinen telt. Of dit nu een trein is waar 10 mensen opzitten of 1 waar 1000 mensen opzitten, die wordt gelijkwaardig behandeld.
Het onderzoek van de BTTB telt reizigers !
En wat de cijfers van overweg13 betreft, ik heb die nog niet gezien maar ,met alle respect, ik heb één vraag, neemt overweg13 elke dag de trein in de ochtend- en de avondspits als 90% van de reizigers onderweg zijn of daarbuiten?
Ik weet één zaak, dat ik praktisch elke avond 10 tot 30 minuten te laat ben.
Het is tijdens de spitsuren dat de treinen moeten op tijd rijden, niet enkel daarbuiten en in het weekend.
Heeft weinig zin om een welles nietes spelletje te spelen zunne, t'is veel gemakkelijker dan dat. Beide partijen hebben gelijk. Met dezelfde cijfers kan je zoveel verschillende statiestieken maken als je wil, gewoon anders berekenen geeft al andere resultaten. Wie liegt er dan ???? .... juist, NIEMAND. 

Een klein overzicht van het traject Brussel - Brugge deze week:Steven schreef:ook hier op L60 is in de meeste gevallen enkel een vertraging van max 5 minuten op te meten.
Ik neem normaal de IC van 17:00 in Br. Centraal:
maandag: 20 min. vertraging
dinsdag: afgeschaft, P-trein naar Oostende van 17:19, onderweg nog 20 minuten vertraging opgelopen, totaal = 40 min. (Volgens Nmbs 20 min)
Woensdag: IC naar Knokke/Blankenberge van 17:27: geen vertraging tot Gent.
Donderdag: 10 minuten vertraging
Vrijdag: 10 minuten vertraging.
Dit zorgt voor 1 uur 20 min vertraging in de avondspits. In de ochtendspits telkens tss 5 en 10 minuten vertraging (7:35 naar Tongeren).
Om maar te zeggen dat de vertragingen maar een gemiddelde zijn, en dat als er enkelen zijn die veel minder vertraging hebben, er ook anderen zijn die veel vertraging hebben.
Bovenstaande vertragingen zijn trouwens geen uitzondering meer. Het is naar mijn mening al enkele maanden aan de gang.
Afwachten maar wat volgende week brengt.
Hé, bedankt! Het ziet er wel naar uit dat ze dit jaar wat lager zullen liggen dan voordien. Het probleem met de BTTB is dat die mensen - zoals ik - resoluut de kaart van het OV willen trekken, en dat de reacties die komen op hun enquête vaak van misnoegde mensen komen, en niet van de objectieve, die ze zelf proberen te zijn.Wover schreef:
Of een nog betere manier om de stiptheid te toetsen zijn de cijfertjes die overweg13 hier elk jaar plaatst over zijn verplaatsingen met de trein. Dat zijn volgens mij nog de betrouwbaarste van al :P (en ter informatie, die liggen altijd rond het getal dat de NMBS opgeeft).
Vorig jaar waren er bijvoorbeeld veel meer meldingen in de ochtendspits dan in de avondspits. Kom nou, dat wijst er toch op dat veel deelnemers gewoon reageren wanneer het slecht gaat, en anders doen alsof hun neus bloedt.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Dag AdlerAdler schreef:
En wat de cijfers van overweg13 betreft, ik heb die nog niet gezien maar ,met alle respect, ik heb één vraag, neemt overweg13 elke dag de trein in de ochtend- en de avondspits als 90% van de reizigers onderweg zijn of daarbuiten?
Ik weet één zaak, dat ik praktisch elke avond 10 tot 30 minuten te laat ben.
Het is tijdens de spitsuren dat de treinen moeten op tijd rijden, niet enkel daarbuiten en in het weekend.
Ik kan de cijfers ook opsplitsen over het uur avn de adg. Ik heb dat nog niet zo lang geleden gepubliceerd, mogelijk op een ander forum. Ik kan je verzekeren dat er nauwelijks meer vertragingen zijn tijdens de spits dan tijdens de daluren. Om te beginnen kan een vertraging van een IC of IR in de ochtendspits gevolgen hebben tot een eind in de voormiddag, en mutatis mutandis tot een eind in de avond, en je mag niet vergeten dat een flink pak van de vertragingen door werken gebeuren, en dus vaak in de daluren ontstaan.
Ik heb dit jaar weer enkele avonden treinsamenstellingen genoteerd en heb dus een beeld van wat er op die avonden gebeurd is op alle belangrijke lijnen van het land. Mijn indruk: het gaat iets slechter dan pakweg 5 jaar geleden, maar het is zeker niet om te huilen. De enige echt verstorode avondspits die ik meegemaakt heb, is die van gisteravond op lijn 124. Daar werden serieuze vertragingen opgetekend, maar op de andere lijnen in Charleroi waren er nauwelijks problemen.
Tekenend is de Brussel - Turnhout. Wedden dat je daar volgend jaar ook Scheldewindeke - Zottgem kunt aan toe voegen als daar toevallig een actiecomité tot stand komt.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Tja, ik hou ook al een tijdje van elke trein die ik neem cijfers bij. Dit jaar zit ik aan 743 genomen treinen :Wover schreef:Of een nog betere manier om de stiptheid te toetsen zijn de cijfertjes die overweg13 hier elk jaar plaatst over zijn verplaatsingen met de trein. Dat zijn volgens mij nog de betrouwbaarste van al(en ter informatie, die liggen altijd rond het getal dat de NMBS opgeeft).
Vertraging ≤ 5 minuten : 78.6 %
Vertraging > 5 minuten : 14.7 %
Vertraging > 10 minuten : 6.7 %
Afgeschafte treinen : 0.9 %
Totale vertraging > 5 minuten : 21.4 %
Grosso modo is het wat betreft mijn verbinding Geraardsbergen - Antwerpen dus zowat 1 trein op 5 met een vertraging van meer dan 5 minuten. Ik zal terug de cijfers eens per maand publiceren wat daar zijn aardig wat verschillen te merken. Nu ja, ik neem heel weinig treinen buiten de spits én heb geen woon-werkverkeer in de vakantieperiodes. Zie deze cijfertjes maar als mijn eigen vertragingsbarometer niet meer, maar ook niet minder.
Bovendien zijn het telkens dezelfde probleemverbindingen die in mijn lijst opduiken waaronder met stip de IR Essen-Antwerpen - Brussel - Jambes (IR3336) en ook de P-trein 8572 Schaarbeek - Geraardsbergen.
Laatst gewijzigd door am62 op 01 dec 2007, 15:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Hou er rekening mee dat velen op hun werk de gegevens al invoeren maar 's avonds dat "vervelend" klusje niet meer zien zitten. Ik zie meer heil in het systeem van een "korf" pendelaars die betrouwbaar zijn en dat voor vele trajecten en die dagelijks hun waarnemingen doorgeven (net zoals ja, bij de weerkundige waarnemingen).overweg13 schreef:Vorig jaar waren er bijvoorbeeld veel meer meldingen in de ochtendspits dan in de avondspits. Kom nou, dat wijst er toch op dat veel deelnemers gewoon reageren wanneer het slecht gaat, en anders doen alsof hun neus bloedt.
Het heeft inderdaad weinig zin om hier te blijven over discussieren.
Iedereen geeft de ervaringen die hij of zij zelf elke dag meemaakt en die is inderdaad per lijn heel verschillend.
Maar ik blijf erbij dat cijfers die gebaseerd zijn op aantal treinen en niet op aantal reizigers een totaal vertekend beeld geven.
Om het simpel voor te stellen:
Als een spoorwegmaatschappij 100 treinen laat rijden elke dag en in 90 daarvan zitten 100 reizigers en in de andere 10 elk 1000 reizigers.
Als die 90 treinen op tijd rijden en die 10 andere vertraging hebben, dan kan je inderdaad zeggen dat 90 % van de treinen op tijd rijdt.
Je vergeet dan wel dan 10000 reizigers vertraging hebben en maar 9000 geen vertraging, dus meer dan de helft.
Als je de cijfers neemt van de Infrabel site zal je zien dat er wel degelijk een zeer groot verschil is tussen de spitsuren en de daluren, bv. voor lijn 50: 87,9% tijdens de ochtendspits, 97,6% tijdens de daluren.
Als je daar dan het aantal reizigers zou nemen zal je niet ver van de cijfers van BTTB komen denk ik.
Wat ik echter niet begrijp is dat voor wat betreft de lijn die ik elke dag neem (L25 en L12), de stiptheid enorm was verbeterd na de 50 maatregelen die de NMBS en Infrabel had genomen om de stiptheid te verbeteren. Dit heeft echter maar een paar maand geduurd en dan was het weer even slecht als daarvoor.
Iedereen geeft de ervaringen die hij of zij zelf elke dag meemaakt en die is inderdaad per lijn heel verschillend.
Maar ik blijf erbij dat cijfers die gebaseerd zijn op aantal treinen en niet op aantal reizigers een totaal vertekend beeld geven.
Om het simpel voor te stellen:
Als een spoorwegmaatschappij 100 treinen laat rijden elke dag en in 90 daarvan zitten 100 reizigers en in de andere 10 elk 1000 reizigers.
Als die 90 treinen op tijd rijden en die 10 andere vertraging hebben, dan kan je inderdaad zeggen dat 90 % van de treinen op tijd rijdt.
Je vergeet dan wel dan 10000 reizigers vertraging hebben en maar 9000 geen vertraging, dus meer dan de helft.
Als je de cijfers neemt van de Infrabel site zal je zien dat er wel degelijk een zeer groot verschil is tussen de spitsuren en de daluren, bv. voor lijn 50: 87,9% tijdens de ochtendspits, 97,6% tijdens de daluren.
Als je daar dan het aantal reizigers zou nemen zal je niet ver van de cijfers van BTTB komen denk ik.
Wat ik echter niet begrijp is dat voor wat betreft de lijn die ik elke dag neem (L25 en L12), de stiptheid enorm was verbeterd na de 50 maatregelen die de NMBS en Infrabel had genomen om de stiptheid te verbeteren. Dit heeft echter maar een paar maand geduurd en dan was het weer even slecht als daarvoor.
Hoe representatief is het BTTB onderzoek eigenlijk? Een onderzoek waarbij de subjecten zichzelf selecteren is toch een beetje problematisch.Adler schreef: Het onderzoek van de BTTB telt reizigers !
Als hoofdzakelijk reizigers die vaak met vertraging te maken hebben zich voor het onderzoek aanmelden en men corrigeert dat niet onstaat een vertekende beeld.
De BTTB krijgt niet de toelating van de NMBS om bijvoorbeeld reizigers te ondervragen in de stations.K V B schreef:Hoe representatief is het BTTB onderzoek eigenlijk? Een onderzoek waarbij de subjecten zichzelf selecteren is toch een beetje problematisch.Adler schreef: Het onderzoek van de BTTB telt reizigers !
Als hoofdzakelijk reizigers die vaak met vertraging te maken hebben zich voor het onderzoek aanmelden en men corrigeert dat niet onstaat een vertekende beeld.
Hoe wil je dan te werk gaan ?
Hoe geloofwaardig is een bedrijf nog dat zichzelf voortdurend beoordeelt en goede punten geeft?
Ook Testaankoop wordt tegengewerkt om een onderzoek te doen.
Het is opvallend dat enkel vertragingen van de NMBS publiek gemaakt worden.
Ikzelf rij met een lijnbus.
Het is ongelofelijk wat dààr aan vertraging bijeen gereden wordt.
Die vertragingen zijn bij De Lijn bekend, maar aanpassing aan de dienstregeling zijn alles behalve realistisch.
Voorbeeld: een rit die steevast 10 minuten te laat is, krijgt 2 minuten bij...
Daar horen we de BTTB niets over zeggen hé!
Omgekeerd is de dienstregeling op zaterdagochtend van die aard dat we na een kwartier rijden gemakkelijk 5 minuten voor op het schema liggen.
De cijfers over vertraging laat ik in het midden, maar de maatschappij kiezen die je zwart wil maken is heel gemakkelijk.
Ikzelf rij met een lijnbus.
Het is ongelofelijk wat dààr aan vertraging bijeen gereden wordt.
Die vertragingen zijn bij De Lijn bekend, maar aanpassing aan de dienstregeling zijn alles behalve realistisch.
Voorbeeld: een rit die steevast 10 minuten te laat is, krijgt 2 minuten bij...
Daar horen we de BTTB niets over zeggen hé!
Omgekeerd is de dienstregeling op zaterdagochtend van die aard dat we na een kwartier rijden gemakkelijk 5 minuten voor op het schema liggen.
De cijfers over vertraging laat ik in het midden, maar de maatschappij kiezen die je zwart wil maken is heel gemakkelijk.