Politiek: Belgie en exit Leterme 1

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.

Wie kiest welke partij?

CD&V
11
20%
NVA
8
15%
Vlaams Belang
7
13%
Lijst Dedecker
9
16%
(open) VLD
6
11%
Groen!
7
13%
Spirit
2
4%
SPA
5
9%

Totaal aantal stemmen: 55

overweg13

Re: Politiek: Belgie en exit Leterme 1

Bericht door overweg13 »

melle schreef:Misschien moeten we naar de geschiedenis kijken om niet dezelfde fouten te laten maken

Er is slechts 1 oplossing:
De duistalige gemeenschap zelfstandig of bij Duitsland.
Wallonie bij Frankrijk want zonder Vlamingen hebben ze toch geen geld.
Vlaanderen onafhankelijk.

en dan nog 2 mogelijkheden voor Brussel:
ofwel een stadstaat, ofwel bij Vlaanderen.

ook nog de beste oplossing voor de nmbs:
Gewoon zoals nu, en elke regering van een staat dus wallonie, vlaandren, brussel, en duitstalige gemeenschap betalen de jaarlijks som geld.

Als ze nu alles uitstellen, dan is het binnen 3 jaar weer voor een andere regering: dit kan zo niet verder.
Ik vraag me af waar al die Vlamingen de masochistische neigingen halen om per se in het lelijkste land ter wereld te willen wonen. We hebben Wallonië gewoon nodig. Ik wil me thuis voelen in de Ardennen, in de Oostkantons. Of denk je nu echt dat de Kust met zijn massa's liefst kotslelijk uitgedoste toeristen daar een alternatief voor zijn?
Met vriendelijke groet

overweg13
melle

Bericht door melle »

...
Laatst gewijzigd door melle op 17 sep 2011, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
overweg13

Bericht door overweg13 »

melle schreef:
We hebben Wallonië gewoon NIET nodig, beter kwijt dan rijk...
Tja, dat is jouw standpunt. Voorlopig heeft iedereen in Vlaanderen nog recht op een eigen standpunt, ik dus ook op het mijne.
BTW: als overtuigd Vlaming kun je misschien ook spelfouten vermijden. Ik ken Walen die zonder spelfouten Nederlands schrijven.
Met vriendelijke groet

overweg13
dentheo

Bericht door dentheo »

overweg13 schreef:
Ik vraag me af waar al die Vlamingen de masochistische neigingen halen om per se in het lelijkste land ter wereld te willen wonen. We hebben Wallonië gewoon nodig. Ik wil me thuis voelen in de Ardennen, in de Oostkantons. Of denk je nu echt dat de Kust met zijn massa's liefst kotslelijk uitgedoste toeristen daar een alternatief voor zijn?
Ik ben nog nooit op verlof geweest in Belgie... :( :(
wel op kamp met jeugdbeweging en den armee....
Theo
Groeten vanop de Heide
KB

Bericht door KB »

Ik vraag me af waarom zovelen het land willen splitsen. In ieder land, of er nu verschillende talen gesproken worden of niet, zijn er regionale verschillen, zijn er rijke en arme gebieden. Als Vlaanderen ooit - hopelijk komt die dag nooit - onafhankelijk zou worden, zullen er in dat "hemelse Vlaanderen" (zo lijkt het toch als je bepaalde politieke partijen/groeperingen bezig hoort) zeker ook verschillen zijn tussen oost en west, zal er ook geld stromen van rijke naar arme regio's. Wat is dan het verschil?
Voorts deel ik de mening van Overweg 13: met Wallonië erbij wonen we in een veel mooier land.
Trouwens, de naam Vlaanderen voor heel Nederlandstalig België is pas ontstaan na de Belgische onafhankelijkheid. Ik weiger mezelf dan ook Vlaming te noemen. Een Vlaming is voor mij iemand uit "De Vlaanders" en vermits ik uit Limburg (ook een historisch foute naam) kom ...
L'union fait la force.
dentheo

Bericht door dentheo »

KB schreef:Ik vraag me af waarom zovelen het land willen splitsen. In ieder land, of er nu verschillende talen gesproken worden of niet, zijn er regionale verschillen, zijn er rijke en arme gebieden. Als Vlaanderen ooit - hopelijk komt die dag nooit - onafhankelijk zou worden, zullen er in dat "hemelse Vlaanderen" (zo lijkt het toch als je bepaalde politieke partijen/groeperingen bezig hoort) zeker ook verschillen zijn tussen oost en west, zal er ook geld stromen van rijke naar arme regio's. Wat is dan het verschil?
Voorts deel ik de mening van Overweg 13: met Wallonië erbij wonen we in een veel mooier land.
Trouwens, de naam Vlaanderen voor heel Nederlandstalig België is pas ontstaan na de Belgische onafhankelijkheid. Ik weiger mezelf dan ook Vlaming te noemen. Een Vlaming is voor mij iemand uit "De Vlaanders" en vermits ik uit Limburg (ook een historisch foute naam) kom ...
De belgische "onafhankelijkheid" was toch maar een Franse bezetting ??
Waarom duurde het anders bijna honderd jaar vooraleer het Nederlands officieel erkend werd... (tussen haakjes, zoiets komt deze week voor het Franse parlement ???

Mooier land ???...met de mediterranée erbij hebben we een kust met goed weer...dus allemaal bij Frankrijk..en de Alpen , prachtig toch.
Theo
Groeten vanop de Heide
melle

Bericht door melle »

...
Laatst gewijzigd door melle op 17 sep 2011, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:
gysev schreef: Ook in Wallonië zijn er faciliteitengemeenten (Moeskroen, Edingen, Komen.
Maar zover ik ook op de hoogte ben noem je nu gemeenten op die origineel volledig Vlaams waren en waar dus de originele Vlaamse bewoners faciliteiten gekregen hebben. wat een totaal andere situatie is als de 6 rond brussel waar de nieuwe inwoners faciliteiten gekregen hebben zijnde de Franstaligen.
de bovengenoemde gemeenten liggen in het waals (Franstalig) taalgebied. Ze zijn altijd franstalig geweest met een minderheid aan Vlamingen.Hun originele benamingen waren Moucron,Enghien en Comines-Warneton
en daar zij er faciliteiten voor nedelandstaligen.
Wat zijn de andere mogelijkheden tot faciliteiten zonder zich te beperken tot Frans/Vlaams:
a)Gemeenten in het Nederlandse taalgebied met faciliteiten voor Franstaligen
b) Gemeenten in het Franse taalgebied met faciliteiten voor Nederlandstaligen
c)Gemeenten in het Franse taalgebied met faciliteiten voor Duitstaligen
d)Gemeenten in het Duitse taalgebied met faciliteiten voor Franstaligen
e) Gemeenten in het Franse taalgebied waar faciliteiten voor Duitstaligen en/of Nederlandstaligen kunnen komen
overweg13

Bericht door overweg13 »

nighttrain schreef: de bovengenoemde gemeenten liggen in het waals (Franstalig) taalgebied. Ze zijn altijd franstalig geweest met een minderheid aan Vlamingen.Hun originele benamingen waren Moucron,Enghien en Comines-Warneton
Voor Edingen is dat pertinent onwaar. De uitgang -ingen wijst trouwens op Germaanse oorsprong, zoals al de gemeentenamen die eindigen op -ingen. Edingen is in snel tempo verfranst halfweg de vorige eeuw, zo snel dat het AN er niet eens de kans gehad heeft om vaste voet aan de grond te krijgen. De oorspronkelijke Germaanse taal (een Nederlands dialect) sterft daar nu uit, samen met de oudere generatie. Maar Edingen (en ook de deelgemeenten Lettelingen en Mark) zijn zonder enige twijfel Vlaamse gemeenten in oorsprong.
Met vriendelijke groet

overweg13
overweg13

Bericht door overweg13 »

melle schreef:
overweg13 schreef:
melle schreef:
We hebben Wallonië gewoon NIET nodig, beter kwijt dan rijk...
Tja, dat is jouw standpunt. Voorlopig heeft iedereen in Vlaanderen nog recht op een eigen standpunt, ik dus ook op het mijne.
BTW: als overtuigd Vlaming kun je misschien ook spelfouten vermijden. Ik ken Walen die zonder spelfouten Nederlands schrijven.
Omg, das gewoon muggeziften hé, als je iedereen hier op spelfouten gaat zitten verbeteren, is dat gewoon erg. Ik typ snel, en dan laat ik die accenten er gewoon af (das te moeilijk :P ). Ik heb niets tegen Walen zelf, maar tegen die politiekers daar. Eigenlijk zijn dat de beste politiekers dat ge u kunt bedenken hé, ze krijgen alles gedaan en doen niets voor hun geld. Ze zorgen voor hun mensen, en dat kun je van sommige politiekers hier niet zeggen...
MuggeNziften? Kom nou, als je een foutje typt in je wachtwoord, weigert je pc dienst. Waarom zou ik als mens dan niet mogen eisen dat er correct geschreven wordt?
Geloof je nu echt dat de verfransing van een deel van Vlaanderen ook maar iets te maken heeft met politici? Als ik je alias bekijk, woon je veilig ver van de taalgrens. Welnu, ik woon er om zo te zeggen boven op. (Als ik een vuurtje wil stoken, hoef ik maar enkele kilometers te rijden om dat volstrekt legaal te kunnen doen, hé hé.) Die verfransing komt er/is er gekomen omdat in een stad als Halle en in een gemeente als Sint-Genesius-Rode Vlamingen bereid zijn om voor de lieve centen zowat alles te doen. Denk je nu echt dat er één handelszaak in Halle is die Franstalige klanten niet in het Frans te woord staat? En ik zou best een deel van de koek willen van al die Vlaamse kavels in de Rand die tegen veel geld aan Franstaligen verkocht werden. Je kunt die evolutie niet stuiten, net zomin als je kunt vermijden dat er op dit ogenblik een Vlaamse inwijking op gang komt/op gang gekomen is in Wallonië. Als die een politieke zaak moet worden, dan verzeil al je al snel in Zuid-Afrikaanse of Balkantoestanden, en dat kunnen we toch eigenlijk missen als de pest.
En natuurlijk zal er nu een reactie komen van Vlamingen die zich wel aanpassen en Walen die dat niet doen, maar het is maar af te wachten hoe lang dit duurt, want ook daar speelt de macht van het getal én ook de stelselmatige achteruitgang van het Frans bij Nederlandstaligen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Steven

Bericht door Steven »

overweg13 schreef:
nighttrain schreef: de bovengenoemde gemeenten liggen in het waals (Franstalig) taalgebied. Ze zijn altijd franstalig geweest met een minderheid aan Vlamingen.Hun originele benamingen waren Moucron,Enghien en Comines-Warneton
Voor Edingen is dat pertinent onwaar. De uitgang -ingen wijst trouwens op Germaanse oorsprong, zoals al de gemeentenamen die eindigen op -ingen. Edingen is in snel tempo verfranst halfweg de vorige eeuw, zo snel dat het AN er niet eens de kans gehad heeft om vaste voet aan de grond te krijgen. De oorspronkelijke Germaanse taal (een Nederlands dialect) sterft daar nu uit, samen met de oudere generatie. Maar Edingen (en ook de deelgemeenten Lettelingen en Mark) zijn zonder enige twijfel Vlaamse gemeenten in oorsprong.

klopt, maar de meeste kennen de situatie niet voor de taalwetgeving in de jaren 60 in voege is gekomen, zo zijn er nog kleine gemeente waar dit gebeurd is. Dit dan wel meer kanten luik.
nighttrain

overweg13 schreef:
Enghien is gesticht door graaf Englebert d'Enghien in de 11 eeuw na Christus. Vanwaar dus de naam en het verband.Dat Enghien ,ondanks zijn naam bewoond is geweest vanaf de 19de eeuw door een meerderheid van Vlamingen tot kort voor de tweede wereldoorlog is juist. maar toch kunnen we het verleden niet wegcijferen met zijn bewoners met sterk franse invloedssferen zoals onder het bisdom van Cambrai etc etc.
Ondanks ik in Calais(Kales in het Vlaams) woon , woon ik ook in Vlaanderen (Flandres). Bv Boulogne sur mer was in het nederlands Bonen.Zal ik hier ook faciliteiten aanvragen?
Steven

Bericht door Steven »

euh die paar invloedrijke inwoners bepalen dus of je een gemeente als Vlaams of Frans moet bezien? je zegt zelf dat ze tot voor de 2de wereldoorlog door merendeel Vlamingen was bewoond mag die gemeente dan niet Vlaams genoemd worden? De grenzen van de gewesten zijn ook maar iets dat ontstaan is na de oorlog en niet er voor. Ik denk dat bijna in heel Vlaanderen de mensen van enig belang Franstalig waren in die tijd, was gewoon de taal van alle invloedrijke personen op dat moment.
nighttrain

Steven schreef:euh die paar invloedrijke inwoners bepalen dus of je een gemeente als Vlaams of Frans moet bezien? je zegt zelf dat ze tot voor de 2de wereldoorlog door merendeel Vlamingen was bewoond mag die gemeente dan niet Vlaams genoemd worden? De grenzen van de gewesten zijn ook maar iets dat ontstaan is na de oorlog en niet er voor. Ik denk dat bijna in heel Vlaanderen de mensen van enig belang Franstalig waren in die tijd, was gewoon de taal van alle invloedrijke personen op dat moment.
Ik heb gewoon willen aantonen dat de naam van Oorspring iets te maken had met zijn frankofone stichter in de 11 de eeuw.
Nu over gans de discussie moeten we beginnen van een punt 0 die niet te ver in de geschiedenis ligt. Dus in de jaren 60(mischien jammer en onjuist,wat typisch is voor grensgevallen) is Enghien Waals geworden en behorend tot de provincie Henegouwen.
geef mij maar een goede Double Enghien.
Maar dit alles gooit zand in de ogen van de vlamingen terwijl er grotere franstalige krachten zich nauwer aangetrokken voelen tot de Frankrijk.
overweg13

Bericht door overweg13 »

nighttrain schreef: Enghien is gesticht door graaf Englebert d'Enghien in de 11 eeuw na Christus.
...en die zal zoals de Graaf van Vlaanderen waarschijnlijk wel Frans gesproken hebben!
Dat je Enghien op zijn Frans moet uitspreken in zijn historische context is niet zo zeker. In de dialecten uit de buurt bestaan 2 vormen: Engen en Engien, dat laatste dus op zijn Nederlands uitgesproken, rijmend op gezien.
Als je nog verder terug wil dan je vriend Engelbert, dan kom je bij Ada, een Germaan, terecht: Ada-inga-heim, (inga zoals in Karolingen en Merovingen, heim zoals in heimwee, en in het Engelse home): dus het huis van de nakomelingen van Ada.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie