ducteur Gent-Sint-Pieters, trein naar Brugge
Re: ducteur Gent-Sint-Pieters, trein naar Brugge
Het grootste probleem in Nederland, is dat een sein reeds kan open staan met aangelegde reisweg, maar dat er een probleem is met de trein waardoor die niet kan vertrekken. Vooraleer de reisweg dan wordt herroepen, kan er heel wat tijd verloren gaan, en kunnen ondertussen andere treinen ook geblokkeerd staan. Vooral omdat er vaak meer kruisende bewegingen zijn om zoveel mogelijk perron-perronaansluitingen mogelijk te maken, heeft dit wel eens gevolgen. Maar dat heeft an sich geen veiligheidsprobleem tot gevolg. Dat, en alle materieel is uitgerust met een controlelamp deuren, ook getrokken materieel. Wat dus nog altijd niet het geval is in België.
Re: ducteur Gent-Sint-Pieters, trein naar Brugge
Moest men in België de reglementering wat aanpassen ... dat je moet gaan draaien, maar direct je deur mag gaan sluiten ... wat trouwens tegenwoordig vaker gebeurd, is het gevaar eigenlijk grotendeels verdwenen.groentje schreef:Het grootste probleem in Nederland, is dat een sein reeds kan open staan met aangelegde reisweg, maar dat er een probleem is met de trein waardoor die niet kan vertrekken. Vooraleer de reisweg dan wordt herroepen, kan er heel wat tijd verloren gaan, en kunnen ondertussen andere treinen ook geblokkeerd staan. Vooral omdat er vaak meer kruisende bewegingen zijn om zoveel mogelijk perron-perronaansluitingen mogelijk te maken, heeft dit wel eens gevolgen. Maar dat heeft an sich geen veiligheidsprobleem tot gevolg. Dat, en alle materieel is uitgerust met een controlelamp deuren, ook getrokken materieel. Wat dus nog altijd niet het geval is in België.
Greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: ducteur Gent-Sint-Pieters, trein naar Brugge
Dat klopt. Dat is een paar jaar geleden in Nederland ook gebeurd, na een ongeluk waarbij een reiziger zwaar gehandicapt is geraakt en NS daar naar het oordeel van de rechter verantwoordelijk voor was.HLE 2302 schreef:Moest men in België de reglementering wat aanpassen ... dat je moet gaan draaien, maar direct je deur mag gaan sluiten ... wat trouwens tegenwoordig vaker gebeurd, is het gevaar eigenlijk grotendeels verdwenen.
Dan blijft alleen nog het zeer reizigersonvriendelijke sluiten voordat er een rijweg is over.
Groetjes,
Rian
Re: ducteur Gent-Sint-Pieters, trein naar Brugge
Nu, hoe je gelijk welk systeem gebruikt ... er zullen altijd problemen zijn, als een reiziger te laat is is hij te laat ... dan is het dikwijls minder kwetsend een trein te zien vertrekken waarvan alle deuren al toe waren, dan een trein te zien die nog moet vertrekken met één deur open, mensen die niks van de NMBS enzo kennen denken vaak dat de tbg dat net doet om hen te pesten, wat uiteraard fout is.rvdborgt schreef:Dat klopt. Dat is een paar jaar geleden in Nederland ook gebeurd, na een ongeluk waarbij een reiziger zwaar gehandicapt is geraakt en NS daar naar het oordeel van de rechter verantwoordelijk voor was.HLE 2302 schreef:Moest men in België de reglementering wat aanpassen ... dat je moet gaan draaien, maar direct je deur mag gaan sluiten ... wat trouwens tegenwoordig vaker gebeurd, is het gevaar eigenlijk grotendeels verdwenen.
Dan blijft alleen nog het zeer reizigersonvriendelijke sluiten voordat er een rijweg is over.
Groetjes,
Rian
Greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: ducteur Gent-Sint-Pieters, trein naar Brugge
Het is vaak niet de reiziger die te laat is, maar de NMBS. Het is zeer haatoproepend een trein op een station minutenlang met gesloten deuren te zien wachten terwijl je net geprobeerd hebt om vanuit een vertraagde trein je aansluiting te halen. Dat zal je elders in Europa niet gebeuren.HLE 2302 schreef:Nu, hoe je gelijk welk systeem gebruikt ... er zullen altijd problemen zijn, als een reiziger te laat is is hij te laat ... dan is het dikwijls minder kwetsend een trein te zien vertrekken waarvan alle deuren al toe waren, dan een trein te zien die nog moet vertrekken met één deur open, mensen die niks van de NMBS enzo kennen denken vaak dat de tbg dat net doet om hen te pesten, wat uiteraard fout is.rvdborgt schreef:Dat klopt. Dat is een paar jaar geleden in Nederland ook gebeurd, na een ongeluk waarbij een reiziger zwaar gehandicapt is geraakt en NS daar naar het oordeel van de rechter verantwoordelijk voor was.HLE 2302 schreef:Moest men in België de reglementering wat aanpassen ... dat je moet gaan draaien, maar direct je deur mag gaan sluiten ... wat trouwens tegenwoordig vaker gebeurd, is het gevaar eigenlijk grotendeels verdwenen.
Dan blijft alleen nog het zeer reizigersonvriendelijke sluiten voordat er een rijweg is over.
Groetjes,
Rian
Re: ducteur Gent-Sint-Pieters, trein naar Brugge
de oplossing is nochtans doodsimpel...
Geef de controle op het sluiten van de deuren aan de treinbestuurder. (een lamp deuren is dan nodig in elke SP, ook op gesleept materiaal)
voorbeeld op perron met avg:
1)de TBG draait AVG en begeeft zich op trein
2)op moment dat de zes witte lichten branden sluit de treinbestuurder de deuren en vertrekt nadat hij lamp deuren krijgt.
3)er is dus geen enkel moment dat er een trein stilstaat aan het perron met open deuren waar de reizigers niet kunnen opstappen.
voorbeeld op perron zonder avg (op gesleepte trein)
1) de TBG geeft de VG aan de treinbestuurder op de klassieke wijze (met de handbeweging)
2) de TBS wacht tot het sein openkomt, en sluit dan de deuren en vertrekt.
3) indien het sein niet zichtbaar is, sluit hij de deuren en trekt op tot het sein.
voorbeeld op perron zonder avg (op stelletjes)
1) de TBG geeft via intercom,GSM-R of ander communicatiemiddel VG aan de TBS door (dit kan heel simpel geregeld worden met een minimum aan aanpassingen)
2) de TBS wacht tot het sein openkomt en sluit dan de deuren, en vertrekt.
Het argument dat er na VG en voor de trein vertrekt er nog reizigers kunnen afkomen en/of opstappen gaat natuurlijk niet op, aangezien dit nu ook kan gebeuren.
Wat los je hier mee op?
1) trein kan niet meer vertrekken met open deuren, er kunnen ook geen reizigers meer opstappen terwijl de trein al vertrekt.
2) tot het moment dat de deuren effectief allemaal sluiten en de trein vertrekt kunnen de reizigers nog opstappen, er is geen discussie met TBG mogelijk.
3) Controle op openen EN sluiten deuren is in sommige situaties ZEER handig voor TBS.
Geef de controle op het sluiten van de deuren aan de treinbestuurder. (een lamp deuren is dan nodig in elke SP, ook op gesleept materiaal)
voorbeeld op perron met avg:
1)de TBG draait AVG en begeeft zich op trein
2)op moment dat de zes witte lichten branden sluit de treinbestuurder de deuren en vertrekt nadat hij lamp deuren krijgt.
3)er is dus geen enkel moment dat er een trein stilstaat aan het perron met open deuren waar de reizigers niet kunnen opstappen.
voorbeeld op perron zonder avg (op gesleepte trein)
1) de TBG geeft de VG aan de treinbestuurder op de klassieke wijze (met de handbeweging)
2) de TBS wacht tot het sein openkomt, en sluit dan de deuren en vertrekt.
3) indien het sein niet zichtbaar is, sluit hij de deuren en trekt op tot het sein.
voorbeeld op perron zonder avg (op stelletjes)
1) de TBG geeft via intercom,GSM-R of ander communicatiemiddel VG aan de TBS door (dit kan heel simpel geregeld worden met een minimum aan aanpassingen)
2) de TBS wacht tot het sein openkomt en sluit dan de deuren, en vertrekt.
Het argument dat er na VG en voor de trein vertrekt er nog reizigers kunnen afkomen en/of opstappen gaat natuurlijk niet op, aangezien dit nu ook kan gebeuren.
Wat los je hier mee op?
1) trein kan niet meer vertrekken met open deuren, er kunnen ook geen reizigers meer opstappen terwijl de trein al vertrekt.
2) tot het moment dat de deuren effectief allemaal sluiten en de trein vertrekt kunnen de reizigers nog opstappen, er is geen discussie met TBG mogelijk.
3) Controle op openen EN sluiten deuren is in sommige situaties ZEER handig voor TBS.
Re: ducteur Gent-Sint-Pieters, trein naar Brugge
Op alle materieel controle op het sluiten van de deuren zou inderdaad heel erg nuttig zijn, maar een bestuurder heeft nog steeds geen zicht of er iemand tussen de deuren zit (al was het maar met een jas), daarvoor moet je nu eenmaal op het perron zelf lopen. Ik zou het sluiten dus toch aan de treinbegeleider over laten.
Re: ducteur Gent-Sint-Pieters, trein naar Brugge
ga ik volledig mee akkoord tenzij het korte stoptreinen betreft maar met IC en IR treinen zal dat systeem zeker niet werken om het aan de TB over te laten.groentje schreef:Op alle materieel controle op het sluiten van de deuren zou inderdaad heel erg nuttig zijn, maar een bestuurder heeft nog steeds geen zicht of er iemand tussen de deuren zit (al was het maar met een jas), daarvoor moet je nu eenmaal op het perron zelf lopen. Ik zou het sluiten dus toch aan de treinbegeleider over laten.
Re: ducteur Gent-Sint-Pieters, trein naar Brugge
Als het sein drie minuten na bediening van de AVG openkomt, dan staat hij daar toch nog drie minuten met open deuren?TbsGent schreef:
voorbeeld op perron met avg:
1)de TBG draait AVG en begeeft zich op trein
2)op moment dat de zes witte lichten branden sluit de treinbestuurder de deuren en vertrekt nadat hij lamp deuren krijgt.
3)er is dus geen enkel moment dat er een trein stilstaat aan het perron met open deuren waar de reizigers niet kunnen opstappen.
Re: ducteur Gent-Sint-Pieters, trein naar Brugge
Precies. Dat is de huidige, ongewenste toestand.Jani schreef:Als het sein drie minuten na bediening van de AVG openkomt, dan staat hij daar toch nog drie minuten met open deuren?TbsGent schreef:voorbeeld op perron met avg:
1)de TBG draait AVG en begeeft zich op trein
2)op moment dat de zes witte lichten branden sluit de treinbestuurder de deuren en vertrekt nadat hij lamp deuren krijgt.
3)er is dus geen enkel moment dat er een trein stilstaat aan het perron met open deuren waar de reizigers niet kunnen opstappen.
Groetjes,
Rian
Re: ducteur Gent-Sint-Pieters, trein naar Brugge
Wat is eigenlijk de meerwaarde van de AVG? Men kan de AVG en 'sluiting deuren' toch combineren in één signaal? Immers, alle deuren zullen pas gesloten zijn als de verrichtingen werden uitgevoerd.
1. Op de aankondigingsborden verschijnt een code waardoor de TBG weet dat hij de deuren mag sluiten (reisweg wordt aangelegd, sein zal gauw open komen en er dient niet meer te worden gewacht op aansluitende treinen of treinen in vertraging).
2. Hij fluit en sluit alle deuren, als laatste de zijne. De controlelamp bij de TB gaat branden (die moet dan wel op elk type materiaal aanwezig zijn maar ik vind dit eerlijk gezegd niet meer dan evident).
3. Sein open + controlelamp = vertrekken.
Op die manier is er geen gevaar en staat de trein ook geen minuten met gesloten deuren stil aan het perron.
1. Op de aankondigingsborden verschijnt een code waardoor de TBG weet dat hij de deuren mag sluiten (reisweg wordt aangelegd, sein zal gauw open komen en er dient niet meer te worden gewacht op aansluitende treinen of treinen in vertraging).
2. Hij fluit en sluit alle deuren, als laatste de zijne. De controlelamp bij de TB gaat branden (die moet dan wel op elk type materiaal aanwezig zijn maar ik vind dit eerlijk gezegd niet meer dan evident).
3. Sein open + controlelamp = vertrekken.
Op die manier is er geen gevaar en staat de trein ook geen minuten met gesloten deuren stil aan het perron.
Re: ducteur Gent-Sint-Pieters, trein naar Brugge
de meerwaarde van de AVG is tot op heden:
het seinhuis weet dat de trein klaar is voor vertrek
de TBG geeft het vertrek aan de TB met die 10 (of 7) seconden tijd om zelf nog in te stappen.
De TB weet dat de trein klaar is en lost zijn rem al zodat hij kan aanzetten bij het open komen van het sein.
het seinhuis weet dat de trein klaar is voor vertrek
de TBG geeft het vertrek aan de TB met die 10 (of 7) seconden tijd om zelf nog in te stappen.
De TB weet dat de trein klaar is en lost zijn rem al zodat hij kan aanzetten bij het open komen van het sein.
Re: ducteur Gent-Sint-Pieters, trein naar Brugge
Een goede oplossing volgens mij is het gebruik van de AVG én de zwarte drukknop. De AVG die het seinhuis en de TB verwittigt, en de zwarte drukknop die ervoor zorgt dat een TB ook het echte vertreksein krijgt. Pas wanneer de AVG én de zwarte knop zijn ingedrukt (= volledig sluiten van de deuren), mag een TB pas vertrekken.
Re: ducteur Gent-Sint-Pieters, trein naar Brugge
Zo gebeurt het nu eenmaal in Nederland. Daar brand de lamp V als het sein open staat en geeft aan aan de TBG dat die zijn deuren mag sluiten.Jeroen schreef:Wat is eigenlijk de meerwaarde van de AVG? Men kan de AVG en 'sluiting deuren' toch combineren in één signaal? Immers, alle deuren zullen pas gesloten zijn als de verrichtingen werden uitgevoerd.
1. Op de aankondigingsborden verschijnt een code waardoor de TBG weet dat hij de deuren mag sluiten (reisweg wordt aangelegd, sein zal gauw open komen en er dient niet meer te worden gewacht op aansluitende treinen of treinen in vertraging).
2. Hij fluit en sluit alle deuren, als laatste de zijne. De controlelamp bij de TB gaat branden (die moet dan wel op elk type materiaal aanwezig zijn maar ik vind dit eerlijk gezegd niet meer dan evident).
3. Sein open + controlelamp = vertrekken.
Op die manier is er geen gevaar en staat de trein ook geen minuten met gesloten deuren stil aan het perron.
Treinbestuurder vertrekt met lamp deuren.
Maar in FBMZ gebeurt het vaker dat een verrichting langer duurt dan op papier. Hoe weet de blok dan dat er iets niet klopt en toch het sein open zet. Zodat hij de reisweg voor andere bewegingen blokkeert?
Alles heeft een reden waarom ze het zo doen en niet zo.
De veiligste situatie is dat hij gewoon de deuren sluit als hij AVG gedraaid heeft. Dit omdat er dan geen enkele reiziger agressief moet worden tegen de TBG omdat hij/zij niet meer mag opstappen.rvdborgt schreef:Het is vaak niet de reiziger die te laat is, maar de NMBS. Het is zeer haatoproepend een trein op een station minutenlang met gesloten deuren te zien wachten terwijl je net geprobeerd hebt om vanuit een vertraagde trein je aansluiting te halen. Dat zal je elders in Europa niet gebeuren.HLE 2302 schreef:Nu, hoe je gelijk welk systeem gebruikt ... er zullen altijd problemen zijn, als een reiziger te laat is is hij te laat ... dan is het dikwijls minder kwetsend een trein te zien vertrekken waarvan alle deuren al toe waren, dan een trein te zien die nog moet vertrekken met één deur open, mensen die niks van de NMBS enzo kennen denken vaak dat de tbg dat net doet om hen te pesten, wat uiteraard fout is.rvdborgt schreef:Dat klopt. Dat is een paar jaar geleden in Nederland ook gebeurd, na een ongeluk waarbij een reiziger zwaar gehandicapt is geraakt en NS daar naar het oordeel van de rechter verantwoordelijk voor was.
Dan blijft alleen nog het zeer reizigersonvriendelijke sluiten voordat er een rijweg is over.
Groetjes,
Rian
Als de TBG de deuren gesloten heeft wilt dat zeggen dat hij/zij te laat is...
Als de TBG zijn deur sluit nadat hij AVG gedraaid heeft, heeft dit ook een ander effect op de reiziger. Als hij op het perron komt en ziet dat de deuren gesloten zijn gaat hij dan niet meer naar die openstaande deur lopen om er toch nog op te springen. Maar weet hij dat hij te laat is en keert deze terug.
Enig nadeel is, als er iemand dan de noodopening gebruikt zal niemand dit merken. Maar dat gebeurt nu eenmaal zelden.
En uw oplossing is dus compleet foutief en brengt uit tot gevaarlijke situatie.TbsGent schreef:de oplossing is nochtans doodsimpel...
Geef de controle op het sluiten van de deuren aan de treinbestuurder. (een lamp deuren is dan nodig in elke SP, ook op gesleept materiaal)
Wat los je hier mee op?
1) trein kan niet meer vertrekken met open deuren, er kunnen ook geen reizigers meer opstappen terwijl de trein al vertrekt.
2) tot het moment dat de deuren effectief allemaal sluiten en de trein vertrekt kunnen de reizigers nog opstappen, er is geen discussie met TBG mogelijk.
3) Controle op openen EN sluiten deuren is in sommige situaties ZEER handig voor TBS.
Na het fluitsignaal van de TBG wil dit eigenlijk zeggen dat er NIEMAND meer mag opstappen. Dus iedereen die nog tussen die deuren springt neemt risico's. Als hij dus tussen de deur beland is dit door eigen schuld omdat hij NA het fluitsignaal nog is opgestapt. Dus iedereen die na het fluitsignaal opstapt is eigenlijk al te laat.
En controle lamp deuren. Ja, allemaal goed maar dit systeem is ook niet foutloos. De beste manier om te zien of alle deuren dicht zijn is met eigen ogen. En zeker om te zien dat er niets verkeerd is en dat niemand tussen de deur zit. Want bij een 800 zit ook een beveiligingssysteem waarbij als je tussen de deur zit de deur automatisch weer open gaat, enkel zit deze voelers op voethoogte. En als de deur hard genoeg dicht gaat zit jij vast vb met je arm. En krijgt de TB toch zijn lamp deuren...
Als er dan ook nog eens iets gebeurt met de TBG tussen de fase draaien AVG en sluiten deuren. Blijft hij staan op het perron en heb jij lamp deuren en is de trein weg.
Re: ducteur Gent-Sint-Pieters, trein naar Brugge
Mooi maar ook daar bestaat met het huidig systeem gevaar, de lamp deuren gaat branden bij motorstellen op dat moment en dan zou het kunnen dat de bestuurder vertrekt zonder dat AVG en sein open staan.Peche schreef: De veiligste situatie is dat hij gewoon de deuren sluit als hij AVG gedraaid heeft. Dit omdat er dan geen enkele reiziger agressief moet worden tegen de TBG omdat hij/zij niet meer mag opstappen.
Als de TBG de deuren gesloten heeft wilt dat zeggen dat hij/zij te laat is...
Als de TBG zijn deur sluit nadat hij AVG gedraaid heeft, heeft dit ook een ander effect op de reiziger. Als hij op het perron komt en ziet dat de deuren gesloten zijn gaat hij dan niet meer naar die openstaande deur lopen om er toch nog op te springen. Maar weet hij dat hij te laat is en keert deze terug.
Enig nadeel is, als er iemand dan de noodopening gebruikt zal niemand dit merken. Maar dat gebeurt nu eenmaal zelden.