ducteur Gent-Sint-Pieters, trein naar Brugge

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
joke

Bericht door joke »

1
Laatst gewijzigd door joke op 29 jan 2011, 17:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Steven

Re: ducteur Gent-Sint-Pieters, trein naar Brugge

Bericht door Steven »

Als je de vertrekprocedure kent wil dat zeggen dat hij het vertrek gegeven heeft en dus GEEN controle heeft over wat de bestuurder doet. Als jij toch nog had ingestapt (de treinbegeleider zou je dan hebben toegelaten) en de trein komt dan net in beweging had je misschien vandaag voor de rest van je leven in een rolstoel gezeten. Was dat dan je vraag? Misschien had hij geen valse glimlach moeten opzetten maar verder past hij gewoon de regels toe en dit om je leven te beschermen. Want in een trein stappen die vertrekt kan verschillende gevolgen hebben, van een lichte val tot onder de trein geraken. Wie gaat er dan in fout zijn denk je? Juist, de treinbegeleider. Dus naast die schijnheilige lach die jij gezien hebt die klant onvriendelijk kan overkomen heeft die enkel zijn regels toegepast in functie van UW veiligheid.
groentje

Bericht door groentje »

Inderdaad. De vertrekprocedure is wat ze is. Die deur die openblijft (een overblijfsel uit vervlogen tijden) is om te controleren of alle deuren goed gesloten blijven tot aan het vertrek, maar in principe is de trein dan al 'vertrokken'. De treinbestuurder wacht op dat ogenblik gewoon het openen (groen worden) van het sein, en daar heeft de treinbegeleider echt geen controle meer over. Of hij moest aan de noodrem trekken, met minstens 10' vertraging tot gevolg.
Ik ben geen treinbegeleider, maar ik zou ook zo snel mogelijk duidelijk maken dat je er niet meer opkomt, hoor, en dat heeft niets te maken met onvriendelijkheid, integendeel, het is om de reiziger de inspanning te besparen om zich nog te haasten.
En met alle respect, als je om 13u02 pas op het perron aankomt, heb je echt geen reden om te klagen als je je trein mist om 13u03...
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

groentje schreef:En met alle respect, als je om 13u02 pas op het perron aankomt, heb je echt geen reden om te klagen als je je trein mist om 13u03...
voila, het gebeurd zelfs vaker dat de AVG al gedraaid is een paar seconden voor dat het echt 13h 03 is, als u een trein echt confortabel wilt gaan halen dan moet u op z'n minst 3 - 5 minuten op voorhand op het PERRON staan !

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
KB

Bericht door KB »

Maar misschien wordt het toch eens tijd om te bekijken of de vertrekprocedure niet aangepast kan worden. Als die ene deur niet open moet blijven staan, zou je misschien al wat minder discussies hebben.
L'union fait la force.
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Tja Joke,
vroeger reed ik met de bus en zowat elke rit waren er mensen te laat aan de halte.
Omdat er zelden tot nooit een danku afkon als ik dan toch even wachtte heb ik het maar gelaten voor wat het is.
Enkel voor reizigers die vriendelijk waren stopte ik nog.
Bij treinen ligt het iets anders.
Eens het sein open en de AVG gedraaid is de trein wég.
Ik denk dat je veel pech hebt gehad: (te) laat op het perron en een onvriendelijke (leid ik af) TBG.
Over dat laatste heb ik geen klagen want zowat alle treinbegeleiders zijn vriendelijk.
Of het moest aan mijn vrijverkeerkaart liggen.
De trein.
Alleen voor durvers.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

dekooiker schreef:een onvriendelijke (leid ik af) TBG.
dat moet daarom geen onvriendelijke tbg zijn ook ... de meeste gaan gewoon hun deur sluiten en dat lijkt natuurlijk onbeleefd ...
maar de tb kan eenmaal het vertrek gegeven is niet meer terug naar de avg paal gaan lopen anders is hij zelf niet mee ...

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
joke

Bericht door joke »

Grappig dat iedereen zich hier tegen mij keert, ik was wel al om 13u op het perron, maar met dat ik niet goed kan wandelen, moest ik nog naar een deur van de trein in tweede klasse lopen, en nog op het moment dat ik wilde instappen (dus alle deuren waren toen nog open) sloot hij ze recht voor mijn neus, ik wilde instappen waar hij stond, omdat dat het dichtst was bij mij.. Ik stapte bewust niet in in 1e klasse, want de vorige keer dat ik door 1e klasse liep kreeg ik met een snak en een snauw te horen dat ik daar niet door moest lopen, maar dat ik via het perron naar tweede klasse moest. En van buschauffeurs moet je ook niet tegen mij spreken, vorig jaar in volle vaart door ééntje overreden nadat hij een stoplicht had genegeerd ;) van daar mijn functiebeperking, hij beweerde dan nog dat hij door 't groen reed, terwijl er overduidelijk veel getuigen waren, toen ik net terug bij bewust zijn was werd ik uitgescholden voor stom kind en weet ik veel wat allemaal , dusja..
Steven

Bericht door Steven »

Dan laat je u iets wijsmaken, je mag perfect door eerste klas naar tweede klasse gaan, al de rest is zever. Je hebt dus eerst de indruk gegeven niet te willen opstappen naar het personeel toe. Normaal stap je de eerste beste deur op en loop je door de trein naar een vrije baan, zeker als je slecht te been bent zoals u zou ik dat altijd doen om juist dergelijke situaties te voorkomen.
groentje

Bericht door groentje »

Voilà, dat is al een ander verhaal. Maar vertel er liever meteen bij dat je eerder op het perron was, hé. Eens luid roepen kan soms ook al helpen, al kan ik me voorstellen dat het niet steeds duidelijk hoorbaar is.
Hoedanook, ik ben blij dat je je frustratie eens van je af hebt geschreven, maar als je denkt dat je recht in je schoenen staat, contacteer je best de klantendienst. Probeer dan wel te achterhalen welke dag het was, zodat het beter te achterhalen is wie het was. Hoe later het was, hoe minder je zelf weet, en hoe minder nog te achterhalen is.

En zoals Steven zegt, 1e klasse mag je wel voorbijwandelen naar 2e klasse. Ik was er niet bij, dus ik kan niet beoordelen wat er is gezegd, maar dat was een vreemde uitspraak van de betrokken conducteur.
joke

Bericht door joke »

groentje schreef:Voilà, dat is al een ander verhaal. Maar vertel er liever meteen bij dat je eerder op het perron was, hé. Eens luid roepen kan soms ook al helpen, al kan ik me voorstellen dat het niet steeds duidelijk hoorbaar is.
Hoedanook, ik ben blij dat je je frustratie eens van je af hebt geschreven, maar als je denkt dat je recht in je schoenen staat, contacteer je best de klantendienst. Probeer dan wel te achterhalen welke dag het was, zodat het beter te achterhalen is wie het was. Hoe later het was, hoe minder je zelf weet, en hoe minder nog te achterhalen is.

En zoals Steven zegt, 1e klasse mag je wel voorbijwandelen naar 2e klasse. Ik was er niet bij, dus ik kan niet beoordelen wat er is gezegd, maar dat was een vreemde uitspraak van de betrokken conducteur.
Dat ik niet door de eerste klas mocht wandelen, dat heeft de conducteur in kwestie niet gezegd hé, dat was een eindje geleden eens gebeurd, ik bedoel dat ik sindsdien niet meer door de 1e klasse wil lopen, ik weet ook niet wat er juist mag en niet mag.. Maar ik ga niet voor problemen zorgen, ik ga zeker niet naar de klantendienst gaan hoor, maar wilde dit gewoon eens even hier zeggen dat ik het nogal grof vond :)
groentje

Bericht door groentje »

Tja, je bent natuurlijk helemaal niet verplicht, maar zo geef je de conducteur ook geen kans om het uit te leggen, hé? Daarvoor moet je eens weten wie het is.
De vertrekprocedure in België is inderdaad vrij ouderwets, en zou moeten worden aangepast. Maar aangezien de spoorwegen als een grote logge machine is, zal dit niet te snel gebeuren. Je houdt er dus best rekening mee (en iedereen, eigenlijk).
Nick-

Bericht door Nick- »

HLE 2302 schreef: voila, het gebeurd zelfs vaker dat de AVG al gedraaid is een paar seconden voor dat het echt 13h 03 is, als u een trein echt confortabel wilt gaan halen dan moet u op z'n minst 3 - 5 minuten op voorhand op het PERRON staan !

greetz 2302
Beetje laat, maar ja :)

de AVG moet 10 sec voor het vertrek gedraaid worden...

Daarnaast vind ik het verhaal van joke wat vaag, stap toch gewoon op in de eerste deur... Ik sta in Blankenberge, en ik zie dagelijk mensen die na het fluitsignaal nog wat deuren verder willen lopen. Hatelijk
melle

Bericht door melle »

Tja, allemaal heel spijtig enzo, maar ik denk dat er nog wel meer treinen naar Brugge zijn :wink:
tt44ta46

Bericht door tt44ta46 »

Wat ik vooral vind, is dat HGBTF geen forum moet worden voor niet-treinfreaks die een nare ervaring hebben meegemaakt. Daarvoor bestaat een klanten-klachtendienst.

Daar hebben ze ervaring en doorzicht, en zullen ze volgens mij snel detecteren dat het hier gaat om een potje emotioneel moddergooien naar een mens in dienst en met verantwoordelijkheden, door iemand die zichzelf met een frustratie (= gemiste trein) opzadelt door eigen fout (= gewoonweg te laat aanwezig en daarmee basta). Als je weet dat je een lichamelijke beperking hebt (overigens daarvoor wel het nodige begrip van mijnentwege), dan moet je je tijdsafstand daarnaar inschatten, punt uit.

In de eerste post stond duidelijk "ik kom op het perron om 13u02, de klok springt nét op 13u03, er is nog één deur open", en dan plotsklaps wordt de versie wel heel grondig aangepast en is het 13u00 en waren er nog meerdere deuren open. Wat gaat de volgende wijziging zijn, dat de trein nog moest binnenkomen of zo?

Ik vind niet dat we hieraan moeten meedoen, of we zien hiervan het einde niet.
Plaats reactie