staking 27 mei 2009 ?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
RIDCO

Re: staking 27 mei 2009 ?

Bericht door RIDCO »

Ze zullen het slimmer aanpakken : personeel niet meer vervangen, taken uitbesteden en filialen oprichten.
JayBeeke

Bericht door JayBeeke »

De NMBS laten uitsterven... deze die dit idee lanceert en er in slaagt mag men de strafste econoom noemen van West-Europa. Er werken tienduizenden mensen met een statuut die dat zeker niet kwijt willen spelen (is ook één van de redenen waarom de B-Holding er moest komen dacht ik). Van zodra je het minste gaat proberen veranderen en het heeft een kleine negatieve bijklank mag je u aan nog grotere stakingen verwachten.
Een Sabena/SN Brussels Airlines-achtig scenario zou nochtans geen slecht idee zijn denkt de gemenerik in mij dan zo ;) Achteraf als reiziger betere service, en (bij SNBA) tevredener personeel...

mvg
JJN
Dietrich

Bericht door Dietrich »

RIDCO schreef:Ze zullen het slimmer aanpakken : personeel niet meer vervangen, taken uitbesteden en filialen oprichten.
Dan ben je natuurlijk een aantal decennia bezig. :) Tenzij dat bedoeld wordt met "uitsterven". Ondertussen zit je wel met een serieuze rompslomp, bvb een dienst die de helft is uitbesteed en de helft nog statutairen van de NMBS (of je laat die laatsten ander werk verrichten, maar dan moet je die mensen nog gaan bijscholen eerst).
RIDCO

Bericht door RIDCO »

Daarvoor zijn geen decennia nodig. Maandelijks vertrekken, op alle niveaus, medewerkers wegens pensioen en worden niet vervangen.
dentheo

Bericht door dentheo »

RIDCO schreef:Daarvoor zijn geen decennia nodig. Maandelijks vertrekken, op alle niveaus, medewerkers wegens pensioen en worden niet vervangen.
Bij ons is er zeer veel "outgesourced" want zo heet dat en eigenlijk met minimale ontslagen.
Veel mensen die een bepaald werk jaren gedaan hebben kunnen daarna perfect opzichter worden om het externe werk te controleren...
En de NMBS klaagt toch dat er zoveel mensen op pensioen gaan de volgende jaren.... het ideale moment omzoiets te plannen.

Ik denk dat het al bezig is, maar men moet het met muizenstapjes doen en niet hardop zeggen of de boel gaat plat.
Theo
Groeten vanop de Heide
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Hoe wil jij een bedrijf "laten uitsterven" op een tijd minder dan 10 jaar, enkel en alleen door mensen op pensioen te laten gaan en niet te vervangen? Diegenen die pas zijn aangeworven hebben nog gemakkelijk 40 jaar voor de boeg.

Trouwens ik denk niet dat men dat effectief aan het doen is. ;) Diensten laten uitbesteden ja, en medewerkers die op pensioen gaan niet vervangen doet men overal wanneer het nodig is, maar dat is nog niet het bedrijf "laten uitsterven". :lol:
overweg13

Bericht door overweg13 »

Dietrich schreef:Hoe wil jij een bedrijf "laten uitsterven" op een tijd minder dan 10 jaar, enkel en alleen door mensen op pensioen te laten gaan en niet te vervangen? Diegenen die pas zijn aangeworven hebben nog gemakkelijk 40 jaar voor de boeg.

Trouwens ik denk niet dat men dat effectief aan het doen is. ;) Diensten laten uitbesteden ja, en medewerkers die op pensioen gaan niet vervangen doet men overal wanneer het nodig is, maar dat is nog niet het bedrijf "laten uitsterven". :lol:
En ik zie het al gebeuren: de laatste der Mohikanen geeft me nog gauw even een biljet, rangeert zijn trein, sluit de deuren van station en dan trein, knipt mijn biljet, gaat naar de stuurpost enz.
Met vriendelijke groet

overweg13
dentheo

Bericht door dentheo »

Dietrich schreef:Hoe wil jij een bedrijf "laten uitsterven" op een tijd minder dan 10 jaar, enkel en alleen door mensen op pensioen te laten gaan en niet te vervangen? Diegenen die pas zijn aangeworven hebben nog gemakkelijk 40 jaar voor de boeg.

Bedrijf kan nog jaren mee...is maar papier..
Maar "de lijn" heeft al gezegd dat ze klaar staan om de stoptreinen te rijden....
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

De lijn klaar? Is dat dan een bedrijf met de nodige "know how" op dit moment? Ik denk dat ze bij De Lijn iets de luidop aan het dromen zijn. Uiteindelijk blijft de basis van De Lijn nog steeds een overheid en daar zijn we niet altijd tevreden over.
KB

Bericht door KB »

K V B schreef:Maar cultuur en wetgeving zal ook wel meespelen. Bij de SBB is vorig jaar in een onderhoudsbedrijf gestaakt. Dat was de eerste staking bij de SBB sinds 1918. De eerste reactie van de SBB woordvoerder naar aanleiding van de staking was "jullie staan allemaal op straat". Met andere woorden, in Zwitserland is de eerste reactie vanwege de werkgever op een staking gewoon collectief ontslag. Mischien daarom dat er zo weinig gestaakt wordt.
Gelukkig is staken in België nog altijd een recht. Een recht waar misschien te vlug van gebruik gemaakt door sommigen, maar voor dit soort Zwitserse toestanden pas ik toch. Ik ben nu geen vakbondslid, maar dan zou ik het zeker wel worden. (Voor de duidelijkheid: ik werk niet bij de NMBS.)
L'union fait la force.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Ik denk dat De Lijn binnen dit en 10-15 jaar wel een aantal lijnen zal overgenomen hebben qua reizigersdienst, maar in andere landen is dit al lang het geval. Hun plannen zijn inderdaad maar toekomstdromen, ze hebben het geld niet en wat betreft normaalspoor zeker geen ervaring.
Steven

Bericht door Steven »

Waarom zou De Lijn die lokale lijnen moeten overpakken, ik zou veel liever zien dat een ander bedrijf dit doet. Net zoals in andere landen is gebeurd. Anders is dit enkel een verschuiving van overheidsbedrijf naar overheidsbedrijf. Waarom zou veolia dat niet kunnen doen of nog iemand anders??? Wie weet welke verrassingen we nog zo op de sporen zien komen.
RIDCO

Bericht door RIDCO »

Heeft de Veoliagroep nog belangstelling voor het filiaal vervoer ?
Steven

Bericht door Steven »

ik gaf maar een voorbeeld er zijn nog genoeg transportbedrijven. DB, NS, SNCF, CFL .... allemaal bedrijven met spoorwegervaring. We zullen al starten met het internationaal verkeer en zien wat dat geeft aan mogelijke operatoren. Nadien zullen we dan een beter beeld krijgen van wie er eventueel interesse heeft in lokaal verkeer. Misschien zien we hier in de toekomst wel Virgintreinen rijden.
rail s

Bericht door rail s »

RIDCO schreef:Heeft de Veoliagroep nog belangstelling voor het filiaal vervoer ?
ZEker, Veolia is bvb de grootste pachter van DL.
De verkoop gaat enkel over de cargo-divisie
Plaats reactie