staking 27 mei 2009 ?
Re: staking 27 mei 2009 ?
Ze zullen het slimmer aanpakken : personeel niet meer vervangen, taken uitbesteden en filialen oprichten.
Een Sabena/SN Brussels Airlines-achtig scenario zou nochtans geen slecht idee zijn denkt de gemenerik in mij dan zoDe NMBS laten uitsterven... deze die dit idee lanceert en er in slaagt mag men de strafste econoom noemen van West-Europa. Er werken tienduizenden mensen met een statuut die dat zeker niet kwijt willen spelen (is ook één van de redenen waarom de B-Holding er moest komen dacht ik). Van zodra je het minste gaat proberen veranderen en het heeft een kleine negatieve bijklank mag je u aan nog grotere stakingen verwachten.

mvg
JJN
Dan ben je natuurlijk een aantal decennia bezig.RIDCO schreef:Ze zullen het slimmer aanpakken : personeel niet meer vervangen, taken uitbesteden en filialen oprichten.

Daarvoor zijn geen decennia nodig. Maandelijks vertrekken, op alle niveaus, medewerkers wegens pensioen en worden niet vervangen.
Bij ons is er zeer veel "outgesourced" want zo heet dat en eigenlijk met minimale ontslagen.RIDCO schreef:Daarvoor zijn geen decennia nodig. Maandelijks vertrekken, op alle niveaus, medewerkers wegens pensioen en worden niet vervangen.
Veel mensen die een bepaald werk jaren gedaan hebben kunnen daarna perfect opzichter worden om het externe werk te controleren...
En de NMBS klaagt toch dat er zoveel mensen op pensioen gaan de volgende jaren.... het ideale moment omzoiets te plannen.
Ik denk dat het al bezig is, maar men moet het met muizenstapjes doen en niet hardop zeggen of de boel gaat plat.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Hoe wil jij een bedrijf "laten uitsterven" op een tijd minder dan 10 jaar, enkel en alleen door mensen op pensioen te laten gaan en niet te vervangen? Diegenen die pas zijn aangeworven hebben nog gemakkelijk 40 jaar voor de boeg.
Trouwens ik denk niet dat men dat effectief aan het doen is.
Diensten laten uitbesteden ja, en medewerkers die op pensioen gaan niet vervangen doet men overal wanneer het nodig is, maar dat is nog niet het bedrijf "laten uitsterven". 
Trouwens ik denk niet dat men dat effectief aan het doen is.

En ik zie het al gebeuren: de laatste der Mohikanen geeft me nog gauw even een biljet, rangeert zijn trein, sluit de deuren van station en dan trein, knipt mijn biljet, gaat naar de stuurpost enz.Dietrich schreef:Hoe wil jij een bedrijf "laten uitsterven" op een tijd minder dan 10 jaar, enkel en alleen door mensen op pensioen te laten gaan en niet te vervangen? Diegenen die pas zijn aangeworven hebben nog gemakkelijk 40 jaar voor de boeg.
Trouwens ik denk niet dat men dat effectief aan het doen is.Diensten laten uitbesteden ja, en medewerkers die op pensioen gaan niet vervangen doet men overal wanneer het nodig is, maar dat is nog niet het bedrijf "laten uitsterven".
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Bedrijf kan nog jaren mee...is maar papier..Dietrich schreef:Hoe wil jij een bedrijf "laten uitsterven" op een tijd minder dan 10 jaar, enkel en alleen door mensen op pensioen te laten gaan en niet te vervangen? Diegenen die pas zijn aangeworven hebben nog gemakkelijk 40 jaar voor de boeg.
Trouwens ik denk niet dat men dat effectief aan het doen is.Diensten laten uitbesteden ja, en medewerkers die op pensioen gaan niet vervangen doet men overal wanneer het nodig is, maar dat is nog niet het bedrijf "laten uitsterven".
Maar "de lijn" heeft al gezegd dat ze klaar staan om de stoptreinen te rijden....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
De lijn klaar? Is dat dan een bedrijf met de nodige "know how" op dit moment? Ik denk dat ze bij De Lijn iets de luidop aan het dromen zijn. Uiteindelijk blijft de basis van De Lijn nog steeds een overheid en daar zijn we niet altijd tevreden over.
Gelukkig is staken in België nog altijd een recht. Een recht waar misschien te vlug van gebruik gemaakt door sommigen, maar voor dit soort Zwitserse toestanden pas ik toch. Ik ben nu geen vakbondslid, maar dan zou ik het zeker wel worden. (Voor de duidelijkheid: ik werk niet bij de NMBS.)K V B schreef:Maar cultuur en wetgeving zal ook wel meespelen. Bij de SBB is vorig jaar in een onderhoudsbedrijf gestaakt. Dat was de eerste staking bij de SBB sinds 1918. De eerste reactie van de SBB woordvoerder naar aanleiding van de staking was "jullie staan allemaal op straat". Met andere woorden, in Zwitserland is de eerste reactie vanwege de werkgever op een staking gewoon collectief ontslag. Mischien daarom dat er zo weinig gestaakt wordt.
L'union fait la force.
Ik denk dat De Lijn binnen dit en 10-15 jaar wel een aantal lijnen zal overgenomen hebben qua reizigersdienst, maar in andere landen is dit al lang het geval. Hun plannen zijn inderdaad maar toekomstdromen, ze hebben het geld niet en wat betreft normaalspoor zeker geen ervaring.
Waarom zou De Lijn die lokale lijnen moeten overpakken, ik zou veel liever zien dat een ander bedrijf dit doet. Net zoals in andere landen is gebeurd. Anders is dit enkel een verschuiving van overheidsbedrijf naar overheidsbedrijf. Waarom zou veolia dat niet kunnen doen of nog iemand anders??? Wie weet welke verrassingen we nog zo op de sporen zien komen.
ik gaf maar een voorbeeld er zijn nog genoeg transportbedrijven. DB, NS, SNCF, CFL .... allemaal bedrijven met spoorwegervaring. We zullen al starten met het internationaal verkeer en zien wat dat geeft aan mogelijke operatoren. Nadien zullen we dan een beter beeld krijgen van wie er eventueel interesse heeft in lokaal verkeer. Misschien zien we hier in de toekomst wel Virgintreinen rijden.
ZEker, Veolia is bvb de grootste pachter van DL.RIDCO schreef:Heeft de Veoliagroep nog belangstelling voor het filiaal vervoer ?
De verkoop gaat enkel over de cargo-divisie