Ik pas hiervoor. Een van de charmes van het treinreizen is dat ik nog steeds naar een loket kan gaan, daar een kaartje kopen en ergens naar toe kan reizen zonder dat dat ergens in een systeem geregistreert wordt.stefanic schreef: Helaas voor jou is dat toch waar we naartoe gaan. Zie ook het project van MIVB-NMBS voor een gezamelijke chipkaart.
Ik heb niets liever dan dat de reisgewoonten van elke reiziger nauwkeurig kan gevolgd worden!
Daarvoor zijn electronische kaartjes helemaal niet nodig. Je stuurt gewoon een paar keer per jaar een hoop jobstudentjes met een draagbare computer de trein op, en laat ze gewoon aan iedereen vragen van waar naar waar ze reizen. Ik kom bij de SBB dergelijk enqueteurs ongeveer vier keer per jaar tegen, en ook bij de NS heb ik dergelijk enquetes meegemaakt.Dit niet om onnozele big-brother-spelletjes mee te gaan uithalen of wat voor spionage ook te gaan doen (we hebben wel iets beters te doen), maar om eindelijk eens een GOED overzicht te krijgen van de reisgewoonten van onze klanten.
In Zwitserland worden die gegevens overigens ook gebruikt om de inkomsten uit de abonnementen over de verschillende vervoerders te verdelen.