NMBS vervangt ticket door elektronische identiteitskaart

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B

Re: NMBS vervangt ticket door elektronische identiteitskaart

Bericht door K V B »

stefanic schreef: Helaas voor jou is dat toch waar we naartoe gaan. Zie ook het project van MIVB-NMBS voor een gezamelijke chipkaart.
Ik heb niets liever dan dat de reisgewoonten van elke reiziger nauwkeurig kan gevolgd worden!
Ik pas hiervoor. Een van de charmes van het treinreizen is dat ik nog steeds naar een loket kan gaan, daar een kaartje kopen en ergens naar toe kan reizen zonder dat dat ergens in een systeem geregistreert wordt.
Dit niet om onnozele big-brother-spelletjes mee te gaan uithalen of wat voor spionage ook te gaan doen (we hebben wel iets beters te doen), maar om eindelijk eens een GOED overzicht te krijgen van de reisgewoonten van onze klanten.
Daarvoor zijn electronische kaartjes helemaal niet nodig. Je stuurt gewoon een paar keer per jaar een hoop jobstudentjes met een draagbare computer de trein op, en laat ze gewoon aan iedereen vragen van waar naar waar ze reizen. Ik kom bij de SBB dergelijk enqueteurs ongeveer vier keer per jaar tegen, en ook bij de NS heb ik dergelijk enquetes meegemaakt.
In Zwitserland worden die gegevens overigens ook gebruikt om de inkomsten uit de abonnementen over de verschillende vervoerders te verdelen.
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef: die binnenlandse tickets hebben het zelfde formaat als een ticket internationaal. als je in zwitserland, duitsland of frankrijk een internationaal ticket neemt hebben ze hetzelfde formaat. Hierdoor moet de nmbs maar 1 soort ticketprinter gebruiken met allemaal dezelfde printinstelling. In zekere zin hebben ze dus een besparing aangezien je maar 1 type printer moet onderhouden en aankopen.
Bij de SBB hebben zo ook maar een printer staan, en die levert twee formaten af, op drie verschillende soorten papier. Kan gewoon. Echter nog een betere oplossing heb ik bij de DB in Singen gezien: Daar gebruikte men een gewone standaard laserprinter, en A4tjes. Van deze A4tjes bestond het onderste gedeelte uit een afscheurbare strook uit hetzelfde soort papier dat overal in europa voor internationale biljetten gebruikt wordt. De printer printte dan onze dienstregeling en de reservatieinfo op het witte gedeelte, en een standaard CIV formaat biljet op het onderste deel.
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

Vertragingen weet ik niet, maar de TGB kon bij mij toch 's avonds eens een ticketje afdrukken van wanneer de eerstvolgende trein op mijn traject ging zijn.
Die toestellen zijn volgens mij dus toch via GPRS verbonden met het netwerk van de NMBS denk ik...

Greetings,
Glodenox
overweg13

Bericht door overweg13 »

Glodenox schreef:Vertragingen weet ik niet, maar de TGB kon bij mij toch 's avonds eens een ticketje afdrukken van wanneer de eerstvolgende trein op mijn traject ging zijn.
Die toestellen zijn volgens mij dus toch via GPRS verbonden met het netwerk van de NMBS denk ik...

Greetings,
Glodenox
Ik vermoed dat daarbij toch geen rekening gehouden werd met informatie in real time? Dat zal gewoon een dienstregeling geweest zijn zoals je die in het papieren spoorboekje vindt of in de elektronische planner, zonder rekening te houden met de vertraging.
Met vriendelijke groet

overweg13
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

Adler schreef:
rvdborgt schreef:Verder zit ik er niet bepaald op te wachten dat mijn reizen rechtstreeks aan mijn rijksregisternummer (en dus mijn persoon) kunnen worden gekoppeld.
Dit vind ik geen argument.
Als je nu een ticket koopt aan een automaat of via internet kunnen al die gegevens toch ook opgeslagen worden ?
En als je een vliegtuigticket koopt, toch ook ?
Dan moet je ook alle GSM's met camera gaan verbieden, want tegenwoordig kan iedereen ongemerkt op elke plaats een foto van u nemen.
Het verschil is dat in het nieuwe systeem heel gemakkelijke een volledige uitdraai van alle reizigersbewegingen kan gegenereerd worden. Met de huidige manier van werken is dat onmogelijk danwel moeilijker. Ik vind het heel terecht dat sommigen zich vragen stellen bij het privacyaspect ervan. Elke nieuwe innovatie heeft voordelen en nadelen, maar als het nadeel is dat ik mijn privacy moet opgegeven, dan wegen wat mij betreft de voordelen niet op tegen de nadelen.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Die Ibis-toestellen zijn bij mijn weten wel constant online. Heb al eens een voorval gehad dat ik bij de TBG een biljet moest kopen maar deze hier niet in staat toe was omdat het netwerk plat lag. Op de volgende trein dan terug een TBG gehad en die heeft bevestigd dat het plat had gelegen, en heeft mij dan een biljet verkocht.
Steven

Bericht door Steven »

Voor een biljet te verkopen moeten ze niet online zijn hoor, het is wel zo dat ze geregeld moeten synchroniseren met het vast netwerk en daarvoor hebben die toestellen wifi en gprs aan boord zover ik me heb laten uitleggen. De dienstregelingen die ze afdrukken zijn steeds gewoon de ari dienstregelingen.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Steven schreef:Al je aankopen kunnen eenvoudig geregistreerd worden doordat je uw bankkaart gebruikt.
Maar dat is niet verplicht!
Men kan perfect van u een aankoopprofiel maken door het gebruik van uw kaart te analyseren. Dus om te zeggen dat ze uw reisgedrag niet aan uw persoon mogen koppelen kom je een beetje te laat want dat kunnen ze al gedeeltelijk met de eID zal de analyse alleen maar perfecter zijn.
Nee hoor. Als ik iedere dag bij een willekeurig loket een kaartje koop en met contact geld betaal, weet niemand wie ik ben en waar het geld vandaankomt.
Elke keer je uw bankkaart in een station gebruikt slaagt men ook al elektronisch een deel info van jou op. kaartje/abo/pass gekocht met kaartnummer xxxxxxxx van persoon xxx.
En dat is dus een keuze. Je bent 't niet verplicht... als dit systeem er straks komt is dat wél zo. En dit is precies hetzelfde als met de Nederlandse OV-chipkaart, je kunt nu een strippenkaart of treinkaartje anoniem kopen - straks kan dit ook nog wel (met de anonieme OV-chipkaart die je oplaadt met muntgeld) maar de kosten zijn hoger - €7,50 per kaart!
Steven

Bericht door Steven »

De eID is ook niet verplicht, het is ook een keuze. Ze komt naast alle bestaande mogelijkheden. dus heb je de keuze. Ze zal dus parallel naast het bestaande gebruikt worden. net zoals je mogelijkheid hebt uw parkeermeter per sms of met muntstukken te betalen. Er is nergens sprake om al de andere bestaande formules af te schaffen. Je kan dus perfect uw papieren ticket met cash geld blijven kopen.
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

Nu kan je nog kiezen. Maar wie zegt dat dit blijft? Zie inderdaad Nederland met hun OV-chipkaart.
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

Puinkabouter van Skyscrapercity heeft het systeem uitgetest (link):
Puinkabouter schreef:[...]

Eerst even kaderen: ik nam de trein van Gent-Sint-Pieters naar Mechelen. Dat gebeurde met de IR Kortrijk-Leuven. Niet meteen 's lands belangrijkste lijn, met een eerder gewone drukte en ik vermoed ook vooral mensen die met een abonnement of een campuskaart rijden...

Toen de kaartjesknipper langskwam, en ik mijn identiteitskaart gaf, wist hij eigenlijk niet goed waar het om ging. Hij dacht dat ik in Deinze was opgestapt en geen ticket had kunnen kopen in het station. Dus vroeg ie mij waar ik naartoe wou en begon hij op z'n machientje te tikken om mij een ticket te laten betalen. Maar uiteindelijk heeft ie de uitleg wel begrepen, ook omdat de passagier die tegenover mij zat ook op de hoogte was van het nieuwe systeem - en met 2 bleek het makkelijker om te overtuigen.

Wat er dan gebeurt: de man steekt de identiteitskaart in dat computertje dat die altijd bijheeft, tikt er wat op los - wat wel eventjes duurde - waarna er vrij langzaam een vrij lang stuk papier uit die machine komt dat voor de rest van de rit mijn vervoersbewijs is. Dat duurde dus wel een tijdje, maar dat kan er ook aan gelegen zijn dat die man nog van niets wist.

Kort, 3 opmerkingen dus:
  • De kaartjesknipper kwam uit de lucht gevallen: had ik ongeluk, of heeft de NMBS haar personeel niet tijdig op de hoogte gebracht?
  • De tijdswinst is er wel voor de passagier, niet voor de kaartjesknipper
  • Papier besparen gebeurt niet echt, want je krijgt op de trein toch alsnog een papieren vervoersbewijs.
Kinderziektes...

Ik ben er in elk geval blij mee. Ik heb namelijk moeten spurten om net op tijd op de trein te zitten. Had ik nog een ticket moeten kopen op het station, ik zou 'm gemist hebben.
Wel jammer dat de TBG nog van niets wist... Maar het lukte uiteindelijk wel, dus dat is in orde.

Greetings,
Glodenox
overweg13

Bericht door overweg13 »

Ik kan me toch nauwelijks voorstellen dat het de bedoeling is dat er op de trein nog een papieren biljet aangemaakt wordt?
Met vriendelijke groet

overweg13
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Ik denk dat ook niet... we zullen zien binnen een maand en dan zal ik het ook eens testen. :)
dentheo

Bericht door dentheo »

Eigenaardig dat die man nog zoveel moet tikken...

Uitprint is wel nuttig voor alle volgende TGB van uw trip anders verliezen die ook nog tijd...
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

inderdaad ik schat ook in dat ze enkel de eerste TBG het volledige werk willen laten doen en de rest gewoon nog een ticket willen laten zien op papier. Dat de TBG van niets weet kan ook zijn eigen fout zijn. Veel van dat soort zaken krijgen ze met interne post of via berichten op ibis zelf als hij ze dan niet leest heeft hij nadien al wel is een probleem als er een reiziger is die snel bij de pinken is.
Plaats reactie