Mja. Je beslist zelf om te gaan rijden in openbaar gebied, maar duidt het hen die dat doen, euvel dat ze er foto's van maken?Bibke schreef:Als we nog historische NMBS materieel willen zien rijden, moet er materieel aangekocht en gerestaureerd worden. Dit kost handen vol geld. Bovendien kost een trein laten rijden op zijn beurt ook veel geld. Dat geld moet men halen bij betalende treinliefhebbers, die dan ook het recht hebben op exclusieve foto’s.
Dat weet ik heel goed, ik heb daar ook veel bewondering voor. Maar kom nu niet doen alsof het iets is wat ik van u eis. Ge kiest er zelf voor. Het HOEFT niet noodzakelijk.Weet ook dat menige van vrijwilligers, nachten, zaterdagen en soms zondagen doorgewerkt hebben. Zelf heb ik verlof genomen om dringende zaken af te werken. Daarbij mag je nog tellen dat ik ver moet rijden om te helpen restaureren. Dus het kost me ook nog brandstof voor de auto. Trouwens, ik ben niet de enige die veel kilometers moet afleggen.
Mijn echtgenote en jongste zoon waren niet altijd gelukkig door de veelvuldige afwezigheden van mezelf en mijn oudste zoon.
Ja, prachtig toch? Daar zijn we het allemaal over eens!Maar uiteindelijk is het subliem, dat na zoveel werk, tijd, geld en energie in het restaureren van een toestel (loc, rijtuig,….) om het terug te zien/horen rijden.
Nee. Dat zeg ik net al, het zijn gewoon twee verschillende doelgroepen. Even cru gezegd: Men kan het niet verkroppen dat niet BEIDE groepen geld opleveren en gaat dan beginnen schelden met "piraten". Iets wat fundamenteel onjuist is. Je hebt toch ook op mijn topic over de Artois geklikt zag ik? Nu, dat heeft mij ook 100 euro en een dag van mijn leven gekost. Gelieve spoedig 5 euro over te maken of ik maak u uit voor parasiet. (niet erg realistisch? Toch wel hetzelfdeAls veel mensen aan piraterij gaan doen en zo de resterende, betalende mensen gaan ontmoedigen om nog betalend mee te reizen, is het einde van rijdend en/of historisch materieel in zicht.

Waarom zou je enkel je richten op het aankopen van materieel? Juist met BELANGSTELLING wek je misschien de energie, de tijd, het enthousiasme op om het bestaande materieel op te knappen. Toch? Of is alles inmiddels in pico bello staat en is het wagenpark niet uitgebreid genoeg?Wat een statement is dat?Fles schreef:Een beetje respect voor andermans inzet? En dan? Maar thuisblijven "uit respect voor andermans inzet"? Dan lopen de museumorganisaties uiteraard weer steen en been te klagen "dat er totaal geen blijk van belangstelling is, dat we het voor niets doen". Of wou je dat gaan ontkennen? Dan zou je jezelf behoorlijk klem lullen namelijk.
Blijk van belangstelling is dat men respect heeft voor mijn (ons) werk en daardoor de rit (betalend) wil meemaken. Belangstelling van mensen die niet betalen of mee helpen, daar heb ik niets aan.
Met die belangstelling kan men geen materieel mee aankopen. Of Toch????
Dit zie je echt veel te zwart-wit. Wat je nu doet (en jij niet alleen trouwens, er zijn er nog zo) is zeggen: "foto maken = betalen." Dat is ten eerste in de praktijk totaal onrealistisch, en ten tweede oneerlijk, zolang je je in openbaar veld begeeft. Je weet zelf heel goed dat je geen enkele mogelijkheid hebt om mensen, die in de kant van de weg, een foto maken van je trein, financieel aan te slaan. Dat zij dan zo. Ik krijg ook niet alles wat mijn hartje begeert. Maar ga dan niet je frustratie daarover afwenden op die mensen en ze "piraten" noemen. Ik sta er werkelijk van te kijken dat jullie in België ZO veel tijd en energie steken in het "bestrijden" van "piraten". Zelfs in het toch als uitermate gierig bekend staande Nederland, is dit soort dingen TOTAAL niet aan de orde.De rekening is simpel.
Als mensen gaan piratiseren en alles zomaar publiceren, is het niet nodig om zelf foto’s te maken tijdens betalende ritten.
MAAR dan zijn er geen inkomsten.
EN kan men geen historische treinen meer laten rijden. (Geen geld voor aankoop, materieel voor restauratie, ritten)
Maar laat ik mijn nog altijd onbeantwoorde vraag herformuleren: Wie denk je een plezier te doen met het organiseren van een rit waarvan je zelf weet dat die keer op keer, telkens weer, verpest zal worden door piraten?