Pagina 3 van 9
Re: Infrabel maakt het weer bont op Railtime
Geplaatst: 07 nov 2010, 15:22
door LML
Voor een 'freak' zal dit inderdaad onvoldoende zijn, maar stel 'ns deze mededeling op (blijft gelijk wie) voor een doorsnee reiziger/pendelaar, klaar en duidelijk en met zo weinig mogelijk NMBS- en Infrabel-terminologie? Ik ben benieuwd...
Re: Infrabel maakt het weer bont op Railtime
Geplaatst: 07 nov 2010, 22:54
door groentje
Een poging: Door een probleem met de bovenleiding tussen Gent en Brussel, zullen de treinen uit Knokke/Blankenberge naar Luik/Genk niet stoppen in Brussel-Zuid en Brussel-Centraal. Reizigers naar een van deze stations dienen over te stappen in Brussel-Noord. De treinen uit Oostende en Eupen zullen niet stoppen in Brussel-Zuid, Brussel-Centraal en Brussel-Noord, maar wel in Schaarbeek, waar een pendeltrein hen naar Brussel zal brengen. Wij verontschuldigen ons voor het ongemak.
Re: Infrabel maakt het weer bont op Railtime
Geplaatst: 07 nov 2010, 22:59
door groentje
In de stations van Brussel zou ik laten omroepen: Door problemen met de bovenleiding tussen Gent en Brussel zullen een aantal treinen Brussel niet aandoen. Reizigers voor de trein naar Luik/Genk en Knokke/Blankenberge: in Brussel-Noord wacht uw trein op u. Reizigers naar Oostende en Eupen: uw trein wacht op u in station Schaarbeek. U kan gebruik maken van de pendeltrein.
Re: Infrabel maakt het weer bont op Railtime
Geplaatst: 07 nov 2010, 23:39
door Kristofke
Railtime mag blijkbaar veel meer in detail gaan dan de speakers in de stations.
Een breuk van, of schade aan de bovenleiding is gelijk aan: "Door een stroomonderbreking"
Er een zinvolle tekst van maken inclusief vertragingvoorspellingen is zoals vandaag zinloos omdat dit al ging om een omleidingsweg die vertraging gaf, als er dan nog eens een probleem is op die omleidingsweg krijg je niet te voorspellen vertragingen.
Soms moeten reizigers ook eens accepteren dat bepaalde zaken niet te voorspellen zijn.
Je gaat er toch al ne krak moeten op loslaten om die te laten berekenen en voorspellen welke treinen als eerste over het enkelspoor mogen. Als er op een gegeven moment één trein twee minuten meer vertraging maakt dan voorzien, dan kan dat er voor zorgen dat de treinen aan de andere kant langer moeten wachten voordat zij over het enkelspoor mogen, of dat zij dus eerder mogen vertrekken dan "voorzien" omdat de andere trein nog niet daar is. Om maar een voorbeeld te geven.
Re: Infrabel maakt het weer bont op Railtime
Geplaatst: 07 nov 2010, 23:55
door groentje
In principe zal de IC-A hier zelfs minder vertraging aan overhouden, aangezien hij niet moet omrijden via de lijn 28, en niet door de trage NZV moet. Hij moet ook niet kopmaken in Brussel-Noord.
Re: Infrabel maakt het weer bont op Railtime
Geplaatst: 09 nov 2010, 00:05
door Pendelaar
Vandaag gehoord uit de speakers van de automatische omroepcentrale in station Merode
"De trein op spoor 1 heeft 35' vertraging te wijten aan de weersomstandigheden, gelieve ons hiervoor te verontschuldigen".
Die hadden we nog niet gehad dit jaar. Toch al wat beter dan het excuus van vorige week waarbij men de vertraging verweet aan een wijziging in het dienstrooster van de bestuurder

De trein op spoor 2 richting Halle was quasi op tijd doch accumuleerde vertraging door aan een slakkengangetje naar Halle te rijden. Eerst nog wat stoppen voor gesloten seinen om dan zijn weg te vervolgen aan +- 40km/h omwille van adhesieproblemen (althans de TBG). Vreemd genoeg zag ik 10' ervoor een getrokken IC trein met een behoorlijke vaart passeren. Heeft die dan geen last van de regen en herfstblaadjes ?
Onlangs heb ik nog een hiaat kunnen ontdekken in railtime. Treinen op lijn 26 (Halle-Mechelen ; Halle-Vilvoorde en retour)
bv:
Trein x van Halle naar Mechelen loopt 30' vertraging op.
In Mechelen vertrekt die trein met nummer y dan weer met vertraging naar Halle
In Halle is het materieel (trein y) nog niet aanwezig om trein z terug naar Vilvoorde te laten rijden.
Merkwaardig genoeg zie je alleen bij het aankomstuur van trein y vertraging genoteerd staan, maar niet bij het vertrekuur van trein z. Blijkbaar zijn ze niet in staat om die treinnummers logisch met elkaar te verbinden. Voor Infrabel zijn dat verschillende treinen die onafhankelijk van elkaar bestaan.
Re: Infrabel maakt het weer bont op Railtime
Geplaatst: 09 nov 2010, 00:09
door Steven
Pendelaar schreef:Vandaag gehoord uit de speakers van de automatische omroepcentrale in station Merode
"De trein op spoor 1 heeft 35' vertraging te wijten aan de weersomstandigheden, gelieve ons hiervoor te verontschuldigen".
Die hadden we nog niet gehad dit jaar. Toch al wat beter dan het excuus van vorige week waarbij men de vertraging verweet aan een wijziging in het dienstrooster van de bestuurder

Kan best voorvallen, de mensen die de dienstroosters opmaken zijn niet fouten vrij, iemand zijn dienst aanpassen op zijn vrije dag heeft als conclusie dat je die persoon moet opbellen om hem er van op de hoogte te brengen. Als dat niet is gebeurd dan krijg je aankondigingen zoals jij weergeeft. Om maar een voorbeeld te geven hoe het kan foutlopen met een dienstrooster.
Re: Infrabel maakt het weer bont op Railtime
Geplaatst: 09 nov 2010, 06:43
door groentje
De duikbrillen (ik vermoed dat het duikbrillen waren) zijn inderdaad berucht voor hun gebrek aan adhesie. Veel heeft te maken met het gewicht, de zware treinen drukken veel harder op de rails, waardoor ze meer grip hebben. Adhesieproblemen zijn ook het grootst wanneer er zich een verandering in snelheid voordoet, dus bij optrekken of afremmen. Eenmaal in beweging valt het al bij al wel mee, tenzij op hellingen, dan.
Voor Infrabel gaat het inderdaad om treinen die met elkaar geen uitstaans hebben, omdat in principe de vervoerder kan beslissen met vervangmaterieel te rijden bij te grote vertraging. Dat gebeurt misschien zelden, maar het kan wel. Van zodra bekend is dat een trein met zoveel vertraging zal vertrekken, kan wel een vertraging handmatig in het systeem worden ingevoerd. Dan hangt het een beetje af van de goesting en vooral de tijd van de betrokken bediende af, of dat enigszins op tijd gebeurt.
Re: Infrabel maakt het weer bont op Railtime
Geplaatst: 09 nov 2010, 10:14
door Kristofke
Klopt, als ik moet werken op de blok in Etterbeek dan heb ik altijd vier Railtime schermen open staan in mijn GSM.
Eentje voor de aankomst van de IC uit Charleroi in Antwerpen, Eentje voor het vertrek van die IC terug naar Charleroi, eentje voor de L trein komende van Halle met aankomst in Mechelen, en eentje voor het vertrek van de L trein naar Halle.
Als ik dat niet doet dan kom ik soms wel eens voor verrassingen te staan, en dan blijf ik soms beter zitten tot in Brussel om daar een aansluiting te nemen (al ligt dat er al aan waar je moet zijn natuurlijk).
De "door een wijziging in het werkschema van het personeel" is een uitdrukking die voor alle zaken qua personeel gebruikt worden: zieke bestuurder of begeleider, een TB/TBG die nog op een andere trein met vertraging zit en zo de aflos niet kan doen, etc "De onvoorziene afwezigheid van de TB/TBG" wekte blijkbaar agressie op bij de reizigers tov het personeel van de desbetreffende trein wanneer die dan toch aankomt.
Re: Infrabel maakt het weer bont op Railtime
Geplaatst: 09 nov 2010, 11:29
door Steven
ja logisch want als die trein er dan toch komt maken vele mensen de fout te denken dat DIE mensen de oorzaak zijn daar waar ze meestal reserve zijn of men heeft zitten schuiven met personeel om het allemaal ok te krijgen.
Re: Infrabel maakt het weer bont op Railtime
Geplaatst: 09 nov 2010, 13:51
door kika
Kristofke schreef:De "door een wijziging in het werkschema van het personeel" is een uitdrukking die voor alle zaken qua personeel gebruikt worden: zieke bestuurder of begeleider, een TB/TBG die nog op een andere trein met vertraging zit en zo de aflos niet kan doen, etc "De onvoorziene afwezigheid van de TB/TBG" wekte blijkbaar agressie op bij de reizigers tov het personeel van de desbetreffende trein wanneer die dan toch aankomt.
Best wel verstandig. Herinner me bijvoorbeeld een Benelux die werd omgeleid, stoppen te lage Zwaluwe 'omdat deze bestuurder de weg niet kent.' Daarmee krijg je de lachers misschien op je hand, maar er zijn gewoon ook een hoop reizigers zonder begrip noch kennis van zaken die dan gefrustreerd zijn.
Re: Infrabel maakt het weer bont op Railtime
Geplaatst: 09 nov 2010, 14:20
door Steven
kika schreef:Kristofke schreef:De "door een wijziging in het werkschema van het personeel" is een uitdrukking die voor alle zaken qua personeel gebruikt worden: zieke bestuurder of begeleider, een TB/TBG die nog op een andere trein met vertraging zit en zo de aflos niet kan doen, etc "De onvoorziene afwezigheid van de TB/TBG" wekte blijkbaar agressie op bij de reizigers tov het personeel van de desbetreffende trein wanneer die dan toch aankomt.
Best wel verstandig. Herinner me bijvoorbeeld een Benelux die werd omgeleid, stoppen te lage Zwaluwe 'omdat deze bestuurder de weg niet kent.' Daarmee krijg je de lachers misschien op je hand, maar er zijn gewoon ook een hoop reizigers zonder begrip noch kennis van zaken die dan gefrustreerd zijn.
En er zijn altijd een paar heethoofden te vinden die hun frustratie fysiek willen uitwerken op iemand die het niet verdient.
Re: Infrabel maakt het weer bont op Railtime
Geplaatst: 20 jan 2012, 15:04
door Cipallieter
Deze taalblunder staat momenteel op Railtime
Lijn 0/1 : Brussel-Zuid - Brussel-Noord: Brussel-Zuid is beperkt toegangelijk voor het treinverkeer.
Zoiets schrijft men toch echt om de Vlamingen en het Nederlands belachelijk te maken.
Dat kan toch niet anders.
Weet iemand het adres van de dienst die verantwoordelijk is voor dit geklungel?
Re: Infrabel maakt het weer bont op Railtime
Geplaatst: 20 jan 2012, 18:21
door the wizard
Cipallieter schreef:Deze taalblunder staat momenteel op Railtime
Lijn 0/1 : Brussel-Zuid - Brussel-Noord: Brussel-Zuid is beperkt toegangelijk voor het treinverkeer.
Zoiets schrijft men toch echt om de Vlamingen en het Nederlands belachelijk te maken.
Dat kan toch niet anders.
Weet iemand het adres van de dienst die verantwoordelijk is voor dit geklungel?
Ja, ik denk ook dat dit geschreven is om de Vlamingen en het Nederlands belachelijk te maken
En als je een beetje moeite doet zie je op de railtime-site toch het menu "contact" staan.
Re: Infrabel maakt het weer bont op Railtime
Geplaatst: 20 jan 2012, 18:31
door Cipallieter
the wizard schreef:...
En als je een beetje moeite doet zie je op de railtime-site toch het menu "contact" staan.
Dat heb ik ondertussen inderdaad gevonden.
Ik heb hen een e-mail gestuurd.
Toch wel heel merkwaardig dat ze zo'n blunders nooit in het Frans maken.